Κυριακή 9 Ιανουαρίου 2011

Θεσσαλονίκη ~ Θα δούμε πεζόδρομους σε Τσιμισκή, τραμ και... τελεφερίκ

Συνέντευξη στην Αννίτα Στιβακτάκη, του Αντιδήμαρχου Αστικού Σχεδιασμού, Πολεοδομίας και Δικτύων,  Α. Κουράκη.

Κύριε Κουράκη, πώς θα αντιμετωπίσετε το έμφραγμα στην Πολεοδομία που μόλις παραλάβατε ως αρμοδιότητα και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει;

Η κατάσταση είναι διαπιστωμένη, υπάρχουν οι εκθέσεις του διευθυντού, που λέει ότι στην πραγματικότητα η Πολεοδομία δε λειτουργεί. Aυτό που δημιουργεί το έμφραγμα είναι η τακτοποίηση...
 των ημιυπαίθριων, θα κάνουμε μια δραστική παρέμβαση εκεί. Κάνουν την αίτηση, για να πάρουν το αντίγραφο μετά από 2,5 μήνες! Θα λύσουμε σε ένα διάστημα 15 - 20 ημερών τις εκκρεμείς υποθέσεις, που είναι γύρω στις 2.500, και ο στόχος μας είναι, σε ένα διάστημα το πολύ ενός μηνός, να μπορεί να καταθέτει την αίτηση ο πολίτης και να παίρνει το αντίγραφο την επόμενη μέρα. Ελπίζω ότι σε ένα δίμηνο - τρίμηνο θα το έχουμε πετύχει. Συγκεκριμένες ανακοινώσεις θα κάνει ο δήμαρχος.

Ποια είναι η γενική εικόνα που έχετε σχηματίσει για τις υπηρεσίες που παραλάβατε;

Yπάρχουν έξι και μαζί με την Πολεοδομία εφτά διευθύνσεις, οι οποίες έχουν εξαιρετικό τεχνικό δυναμικό και θα βρούμε τον καταλληλότερο τρόπο για να τους διατάξουμε έτσι ώστε να είναι πιο παραγωγικοί. Εκείνο που έχω διαπιστώσει είναι ότι υπάρχει σύγχυση αρμοδιοτήτων, επικάλυψη αρμοδιοτήτων που παράγει αναποτελεσματικότητα και γραφειοκρατία. Για μένα, όπου υπάρχει θέμα γραφειοκρατίας και αναπαραγωγή γραφειοκρατίας και δυσκολία πρόσβασης των πολιτών στις υπηρεσίες, εκεί αναπτύσσονται εστίες διαφθοράς. Δε θα υπάρχει καμία ανοχή! Αυτό μόνο με έναν τρόπο μπορείς να το σπάσεις. Πρώτον, να εφαρμόσεις το νόμο που λέει ότι, εάν ένα έργο κρίνει η υπηρεσία ότι είναι πολύ ακριβό, μπορεί να επαναλάβει ξανά το διαγωνισμό. Αρα, θα εξαντλήσεις όλα τα περιθώρια που σου δίνει ο νόμος. Το δεύτερο είναι ότι για τα έργα αυτά θα υπάρχει ανάρτηση πλήρης στο διαδίκτυο και θα παρακολουθείται όλη η πορεία του έργου από το σχεδιασμό, τη διακήρυξη και την ανάθεση.

Ο δημόσιος χώρος

Η αμέσως επόμενη προτεραιότητά σας ποια είναι;

Να υλοποιήσουμε αυτό που λέμε «ανάκτηση του δημόσιου χώρου», δηλαδή να αποτρέψουμε την κατάληψη των δημόσιων χώρων όπως είναι τα πεζοδρόμια, οι πεζόδρομοι, οι πλατείες από τα παράνομα σταθμευμένα αυτοκίνητα. Κι όχι μόνο με την αστυνόμευση, που είναι κι αυτό ένα άμεσο μέτρο, αλλά να αποτρέψουμε την είσοδο των ΙΧ στο κέντρο της πόλης. Με μια σχεδιασμένη συνολική πολιτική θα κάνουμε ένα φράγμα των αυτοκινήτων στην περίμετρο του ιστορικού κέντρου, ώστε οι άνθρωποι να μπορούν να κυκλοφορούν ελεύθερα στο κέντρο είτε πεζοί είτε με μίνιμπας. Να δώσουμε και μια διέξοδο, να μπορούν αυτά τα αυτοκίνητα κάπου να παρκάρουν, έστω με ένα μικρό αντίτιμο, για 1 ή 2 ώρες, ούτως ώστε να αρχίσουμε να λειτουργούμε και εμείς όπως λειτουργούν σε όλες τις πολιτισμένες χώρες του κόσμου. Αυτό απαιτεί συνεννοήσεις με συγκεκριμένους φορείς, τη διοίκηση της Εκθεσης, τη διοίκηση του λιμανιού και τη διοίκηση του ΟΑΣΘ. Εμείς έχουμε μία πρόταση συγκεκριμένη, την οποία θα καταθέσουμε. Ελπίζουμε να βρούμε έναν τρόπο συνεννόησης για να τη βάλουμε σε εφαρμογή γρήγορα.

Ποια περιοχή θα αποκλειστεί στο κέντρο;

Από την πλατεία Δημοκρατίας, την Παλιά Παραλία, την Εγνατία και την Εθνικής Αμύνης. Θα ξεκινήσουμε πιλοτικά με μία ή δύο ημέρες την εβδομάδα και μετά μπορεί να το επεκτείνουμε και στο σύνολο της εβδομάδας για ορισμένες ώρες. Πιστεύουμε ότι θα «περπατήσει» μέσα στο εξάμηνο.

Μιλάτε δηλαδή και για πεζοδρόμηση της Τσιμισκή;

Από τη Διαγώνιο μέχρι την Ιωνος Δραγούμη, εάν ξεκινήσει να κατασκευάζεται το τραμ και εφόσον λυθεί το θέμα των λεωφορείων και των λεωφορειολωρίδων. Θέλουμε μία γραμμή τραμ η οποία θα ξεκινά από το ΙΚΕΑ, θα διασχίζει τη Βασιλίσσης Ολγας, την Τσιμισκή και θα καταλήγει στο Σταθμό και από εκεί θα επιστρέφει μέσω της Μητροπόλεως ή της Παλιάς Παραλίας, θα περνά από τη Νέα Παραλία, μέσω της Ανθέων, Γεωργίου Παπανδρέου, και θα καταλήγει πάλι στο ΙΚΕΑ. Αυτό θα μας δώσει τη δυνατότητα να πεζοδρομήσουμε την ίδια την Τσιμισκή και αρκετούς κάθετους δρόμους μέσα στο ιστορικό κέντρο, αλλά μπορεί να γίνει και στη διαδρομή της Βασιλίσσης Ολγας και σε κάποιους κάθετους δρόμους. Μιλάμε για ουσιαστικές πεζοδρομήσεις στην περιοχή του κέντρου, για συνολική αναβάθμιση του κέντρου που θα τονώσει και την αγορά.

Χώροι στάθμευσης

Με την έλλειψη πάρκινγκ, όμως, τι θα κάνετε;

Θα δούμε πώς μπορούμε να δημιουργήσουμε χώρους στάθμευσης μέσα στις γειτονιές τις υποβαθμισμένες. Ηδη μελετούμε τι μπορούμε να κάνουμε στα οικόπεδα που είναι του δήμου, θα δούμε τα οικόπεδα που είναι του Δημοσίου και τα οικόπεδα των ιδιωτών και τον τρόπο που μπορούμε να εξασφαλίσουμε χώρους στάθμευσης σε αυτά για να απελευθερώσουμε δρόμους από αυτοκίνητα. Ετσι ώστε να μπορέσουμε να φαρδύνουμε τα πεζοδρόμια και να μπορούμε να περπατήσουμε στα πεζοδρόμια και όχι πάνω στο δρόμο.

Μιλάτε για δωρεάν χώρους στάθμευσης;

Ή με μικρό αντίτιμο, ούτως ώστε ο άλλος να δίνει ένα δύο ευρώ, τόσα όσα χρειάζονται για τα έξοδα λειτουργίας ή και δωρεάν.

Με το μετρό που έχει μπλοκάρει όλη την κυκλοφορία στην πόλη τι θα κάνετε;

Θέλουμε να επιταχυνθούν οι εργασίες. Είμαστε σε επαφή με το υπουργείο και την «Αττικό Μετρό», για να αμβλύνουμε τις επιπτώσεις της κατασκευής και στις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις αλλά και στην αισθητική. Μας ενοχλεί πάρα πολύ η ιστορία αυτή με τις λαμαρίνες που είναι γύρω γύρω από τους σταθμούς, άρα πρέπει να βρούμε κατασκευές αισθητικά αρτιότερες και μετά το μεγάλο πρόβλημα της οικονομικής σχεδόν καταστροφής που δημιουργεί στους καταστηματάρχες. Εχουμε πει ότι θα παγώσουμε τα δημοτικά τέλη και πιθανόν να αναστείλουμε και την πληρωμή τους, εφόσον πραγματικά υφίστανται πολύ μεγάλη οικονομική ταλαιπωρία.

Και τελεφερίκ

Δε μου είπατε ακόμη τίποτα για τις υποβαθμισμένες περιοχές της πόλης...

Υποβαθμισμένες περιοχές είναι στην Κασσάνδρου, είναι στην Αγία Τριάδα, στην Ξηροκρήνη, στην Ανω Πόλη. Θα υπάρξει ειδικός σχεδιασμός για να δούμε πώς θα τις εξυπηρετήσουμε με τα μικρά λεωφορεία, αλλά όχι μόνον. Θα ξαναδούμε τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν εκεί και την περίπτωση ενός τελεφερίκ που θα ανεβαίνει από την πόλη σε συγκεκριμένες περιοχές στην Ανω Πόλη.

Εχετε υποστηρίξει σθεναρά ως παράταξη τη δημιουργία μητροπολιτικού πάρκου στην έκταση που καταλαμβάνει η ΔΕΘ, όπως και την προσωρινή μεταφορά της στους Λαχανόκηπους. Ως διοίκηση πλέον, ποια είναι τα σχέδιά σας;

Το θέμα του χώρου υπήρχε γιατί συνδυαζόταν πάντα η λειτουργία της Εκθεσης με την ΕΧΡΟ, αλλά η λειτουργία της Εκθεσης δεν απαιτεί τόσο μεγάλες εγκαταστάσεις και τόσο πολύ χώρο. Αρα, θα μπορούσε πιθανόν να λειτουργήσει προσωρινά στους Λαχανόκηπους και, όταν θα γίνει η ανάληψη της ΕΧΡΟ, να δούμε τότε πώς θα μπορέσουν να συνδυαστούν οι δύο λειτουργίες. Αυτό είναι κάτι το οποίο θα πρέπει να το συζητήσουμε και στο δημοτικό συμβούλιο και να το μελετήσουμε και πιο συγκεκριμένα, ούτως ώστε και η Εκθεση να λειτουργήσει και να μπορέσουμε εμείς να κάνουμε τις απαιτούμενες ενέργειες για την απελευθέρωση του χώρου και τη δενδροφύτευση. Να δημιουργήσουμε δηλαδή χώρους πρασίνου όπως ακριβώς το έχουμε σχεδιάσει.

Αναφέρεστε σε μητροπολιτικό πάρκο μαζί με το Γ' ΣΣ;

Βεβαίως, πάντα. Και μέσα στις σκέψεις που κάνουμε για τους χώρους στάθμευσης, είναι να κάνουμε ενέργειες προκειμένου να πάρουμε ένα τμήμα του Γ' ΣΣ άμεσα, από το πίσω μέρος του προς το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, που θα μπορούσαμε να το χρησιμοποιήσουμε και ως χώρο στάθμευσης.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου