Δευτέρα, 21 Νοεμβρίου 2011

Πώς οι Γερμανοί κάνουν τους Αλβανούς... εφοπλιστές



Χρυσές δουλειές στο αλβανικό λιμάνι του Δυρραχίου έχουν στήσει Γερμανοί εφοπλιστές την ώρα που το ελληνικό δημόσιο αδυνατεί να πουλήσει ακόμα και το μικρότερο ακίνητο του ΟΛΠ.

Οι Γερμανοί σε συνεργασία με τον Αλβανό επιχειρηματία Avni Hoxha εξάγουν μεγάλες ποσότητες...
 σιδηρομεταλλεύματος στην Κίνα οι οποίες συνεχώς αυξάνονται αποκτώντας τον έλεγχο τόσο του λιμανιού όσο και της μεταφοράς των φορτίων στις κινεζικές χαλυβουργίες.


Με όπλο συμβόλαιο για τον εφοδιασμό τους με ένα εκατομμύριο τόνους σιδηρομεταλλεύματος -και την προοπτική να κλείσουν σύντομα νέες συμβάσεις- οι Γερμανοί επιχειρηματίες που έχουν μπει στην Αλβανία επιστρατεύουν ολοένα και περισσότερα πλοία για να εξυπηρετήσουν την ακμάζουσα δραστηριότητα εξαγωγών πρώτων υλών που έχει ξεκινήσει.

Η όλη υπόθεση έχει ασφαλώς μεγάλο ενδιαφέρον για την Ελλάδα καθώς η Αλβανία, όπως προκύπτει έχει αρχίσει να δημιουργεί υποδομές και συνεργασίες με παίκτες-κλειδιά στην παγκόσμια οικονομία και να παράσχει εναλλακτικές θαλάσσιες πύλες στην ευρωπαϊκή ήπειρο σε βάρος των ανταγωνιστών της.

Με δεδομένη την αβελτηρία της ελληνικής πολιτείας να κλείσει δουλειές και μάλιστα με δεδηλωμένους ενδιαφερόμενους όπως οι Κινέζοι ή οι Άραβες για λιμάνια -πολύφερνες νύφες όπως ο Πειραιάς ή ο Αστακός η υπόθεση του Avni Hoxha από την Αλβανία και του Heiko Luikenga από τη Γερμανία συνιστά «χαστούκι» στην ελληνική ολιγωρία. Την αδυναμία της να εκμεταλλευτεί τις ευκαιρίες που δημιουργεί η παγκόσμια οικονομία. Ενόσω η Ελλάδα του Μνημονίου αναζητά κατεύθυνση, Γερμανοί κάνουν Αλβανούς επιχειρηματίες εφοπλιστές παρέχοντας τους τεχνογνωσία, εξωστρέφεια, εμπορικούς εταίρους και γραμμές χρηματοδότησης.

Όλα ξεκίνησαν όταν η γερμανική ναυτιλιακή EMS Shipping & Trading GmbH συμφερόντων του εφοπλιστή Heiko Luikenga χτύπησε σε συνεργασία με Αλβανό επιχειρηματία την ιδιωτικοποίηση του απαρχαιωμένου λιμανιού στο Δυράχχιο την λειτουργία του οποίου και εξασφάλισε για 10 χρόνια. Για το σκοπό αυτό σύνεστησε την πρώτη θυγατρική εκεί, την Albanian Stevedoring Company Shpk (ASC). Σημειώνεται πως το λιμάνι αυτό βρίσκεται μόλις 150 χιλιόμετρα από τα ελληνικά σύνορα και για την ιστορία, πρόκειται για την αρχαία ελληνική αποικία Επίδαμνο που ιδρύθηκε από την Κόρινθο και την Κέρκυρα το 627 π.χ.

Ο Heiko Luikenga τοποθέτησε επικεφαλή της ASC τον Αλβανό συνεταίρο του Avni Hoxha, την οποία και αυτός διευθύνει μαζί με τον Γερμανό «τοποτηρητή», Manfred Muller. Έχοντας επιτύχει να ελέγξει τις (φτωχές) υποδομές ο Luikenga προχώρησε στη σύσταση δεύτερης ναυτιλιακής και διαμετακομιστικής επιχείρησης, της German Albanian Logistics Agency (Gala).

Επειδή το λιμάνι έιναι ρηχό και δεν μπορεί να υποδεχτεί μεγάλα φορτηγά, δημιούργησε μια «αλυσίδα»: φορτώνει σε φορτηγίδες το σιδηρομετάλλευμα στο λιμάνι και αυτές το μεταφορτώνουν σε μεγάλα ποντοπόρα φορτηγά τα οποία αγκυροβολούν στα ανοιχτά. Αυτά με τη σειρά τους μεταφέρουν το φορτίο στην Κίνα. Δυο μεγάλα ποντοπόρα (Supramax) το μήνα κάνουν το δρομολόγιο και σύντομα δρομολογείται και τρίτο ενώ ήδη πολλά μικρότερα γερμανικά πλοία λειτουργούν ως διαμετακομιστές μεταξύ λιμανιού και ποντοπόρων. Το έργο αυτό ανέλαβε η Gala.

Το όλο project αναμένεται να μεγεθυνθεί σύντομα αφού η Αλβανία διαθέτει ορυκτό πλούτο στον οποίο συμπεριλαμβάνονται άνθρακας, βωξίτης, χαλκός και σιδηρομετάλευμα. Το τελευταίο έιναι η πρώτη ύλη για την παραγωγή του χάλυβα. Η επιχείρηση προφανώς έχει επιτύχει εξαιρετικές τιμές τόσο αγοράς πρώτης ύλης όσο και τιμής εξαγωγής για να συμφέρει η απασχόληση τόσων πλοίων και η εξαγωγή σε τόσο μεγάλες αποστάσεις.

Πέραν των παραπάνω πρώτων υλών διαθέτει και σπάνιες γαίες. Πρόκειται για μια οικογένεια 15 μεταλλικών στοιχείων, τα «λανθανίδια» τα οποία είναι απαραίτητα στην παραγωγή ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων, μπαταριών, εξαρτημάτων ηλεκτρονικών υπολογιστών και οπλικών συστημάτων. Η Κίνα έιναι ο μεγαλύτερος παραγωγός και η Γερμανία επιθυμεί να βρει νέες πηγές για την δική της βιομηχανία. Το γερμανικό προγεφύρωμα στην Αλβανία μπορεί να αποδειχτεί εξαιρετική πρόσβαση στα ορυκτά αυτά. Σημειώνεται πως σπάνιες γαίες διαθέτει και η Ελλάδα.

Η «ανοιχτή γραμμή» που «εγκατέστησε» η EMS Shipping & Trading GmbH έχει την δυνατότητα να χρησιμοποιηθεί και για άλλους εμπορικούς σκοπούς με την Κίνα αλλά και άλλες χώρες. Τοποθετεί δε την γειτονική μας χώρο δυναμικά στο χώρο του παγκόσμιου εμπορίου. Περεταίρω, εάν οι επενδύσεις στο Δυράχχιο αυξηθούν και η Αλβανία έλθει κοντύτερα θεσμικά στην Ευρώπη (ΕΕ, ΝΑΤΟ κλπ) μπορεί να αναβαθμιστεί και σε νέο διαμετακομιστικό κέντρο εμπορευματοκιβωτίων στην βαλκανική.

Αυτά ενόσω η Ελλάδα του Μνημονίου θα προσπαθεί ακόμα, ενδεχομένως, να εξυγιάνει τον ΟΣΕ.

Του Ηλία Γ. Μπέλλου ~ capital.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου