Τρίτη 3 Ιανουαρίου 2012

Κυκλώματα εφοριακών και τελωνειακών εμποδίζουν την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων


Το ελληνικό δημόσιο να χάνει ετησίως φόρους περίπου 1,5 δις. ευρώ ενώ τα κυκλώματα εξελίσσουν συνεχώς τις μεθόδους νοθείας και κλοπής βενζίνης, ντίζελ και πετρελαίου θέρμανσης.

Στον «μηχανισμό» του υπουργείου Οικονομικών (εφοριακούς και τελωνειακούς) κολλά εδώ κι ένα χρόνο η εγκατάσταση του συστήματος εισροών – εκροών καυσίμων στα βενζινάδικα που έχει σαν σκοπό την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου.


Το αποτέλεσμα είναι το ελληνικό δημόσιο να χάνει ετησίως φόρους περίπου 1,5 δις. ευρώ και τα κυκλώματα να εξελίσσουν συνεχώς τις μεθόδους νοθείας και κλοπής βενζίνης, ντίζελ και πετρελαίου θέρμανσης.

Σχετικές αποκαλύψεις για τη μη προώθηση του συστήματος εισροών – εκροών έκανε χθες ανώτερο στέλεχος του υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας επιρρίπτοντας ευθύνες σε γενικές διευθύνσεις του υπουργείου Οικονομικών. Η ίδια πηγή περιγράφει το χρονικό της υπόθεσης:

Η υποχρέωση για την εφαρμογή του συστήματος εισροών – εκροών ισχύει από το 2009 με νόμο που είχε κάνει η κυβέρνηση της Ν.Δ. και συγκεκριμένα ο τότε υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης.

Όταν ανέλαβε η Λούκα Κατσέλη είχε ετοιμαστεί σχέδιο απόφασης που προέβλεπε τα μετρολογικά χαρακτηριστικά του συστήματος. Πρόκειται για ηλεκτρονικό σύστημα που μετράει τις ποσότητες των καυσίμων που εισρέουν από το βυτίο στη δεξαμενή και από τη δεξαμενή στην αντλία. Αυτό έχει τη δυνατότητα να συνδεθεί και με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών.

Ακολούθησε ο ανασχηματισμός του Σεπτεμβρίου του 2010 και η απόφαση δεν είχε προλάβει να υπογραφεί από την κ. Κατσέλη.

Το Δεκέμβριο του 2010 την απόφαση συνεπέγραψαν ο τότε υφυπουργός Ανάπτυξης Ντίνος Ρόβλιας και ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δημήτρης Ρέππας.

Στη συνέχεια η απόφαση αυτή έπρεπε να λάβει και τη φορολογική της διάσταση. Δηλαδή η μέτρηση να αποτελεί φορολογικό δεδομένο. Σύμφωνα με το στέλεχος του υπουργείου Ανάπτυξης «υπήρχαν αντιδράσεις από το κύκλωμα εμπορίας καυσίμων και τον μηχανισμό του υπουργείου Οικονομικών. Δηλαδή εφοριακοί και τελωνειακοί. Το επιχείρημα των τελευταίων ήταν ό,τι δε χρειάζεται το σκέλος του συστήματος που αφορά στις εισροές να αποτελέσει φορολογικό στοιχείο καθώς ελέγχονται τα παραστατικά διακίνησης. Τα οποία, όμως», όπως πρόσθεσε το ίδιο στέλεχος «είναι γνωστό ό,τι μπορούν να παραποιηθούν».

«Γινόταν κόλαση... ανάμεσα στα δύο υπουργεία Ανάπτυξης και Οικονομικών», συνέχιζε την περιγραφή η υψηλόβαθμη πηγή του υπουργείου Ανάπτυξης.

Πριν δύο μήνες, λέει το στέλεχος, «ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης Σωκράτης Ξυνίδης έστειλε επιστολή στον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Παντελή Οικονόμου και τον πρώην γενικό γραμματέα Φορολογικών και Τελωνειακών Θεμάτων Γιάννη Καπελέρη, επισημαίνοντάς τους πως αν δεν αποτελέσουν φορολογικά δεδομένα οι εισροές το λαθρεμπόριο καυσίμων δεν αντιμετωπίζεται».

Πριν από δύο εβδομάδες στις 14 Δεκεμβρίου στη συνεδρίαση της επιτροπής για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής οι εκπρόσωποι του υπουργείου Ανάπτυξης έβαλαν το θέμα και ο υπουργός Οικονομικών Ευάγγελος Βενιζέλος ζήτησε να υπογραφεί άμεσα η απόφαση. Μάλιστα, πληροφορίες λένε, ότι ο κ. Βενιζέλος ρώτησε τον γενικό γραμματέα Θεοχάρη Θεοχάρη και τον επικεφαλής του ΣΔΟΕ Γιάννη Διώτη «γιατί μέχρι σήμερα δεν έχει υπογραφεί αυτή απόφαση;» Ζήτησε μάλιστα από τον κ. Διώτη να τον ενημερώνει αναλυτικά για την αγορά των καυσίμων.

Στο θέμα, πρόσθεσε το ίδιο στέλεχος του υπουργείου Ανάπτυξης συμφωνούσε και ο κ. Καπελέρης, αλλά αντιδρούσε ο «μηχανισμός του υπουργείου Οικονομικών».

Σύμφωνα με το ίδιο στέλεχος του υπουργείου Ανάπτυξης οι επιτήδειοι του λαθρεμπορίου και της νοθείας των καυσίμων εξελίσσουν τους τρόπους εξαπάτησης των καταναλωτών. Όταν η διεύθυνση Μετρολογίας του υπουργείου εντόπισε τις παράνομες καλωδιώσεις σε αντλίες, οι επιτήδειοι εξέλιξαν την τεχνολογία τοποθετώντας μικρά τσιπ. Στη συνέχεια όταν συνελήφθησαν περιπτώσεις προχώρησαν στο «πείραγμα» του λογισμικού των αντλιών. Τώρα οι νέες μέθοδοι είναι η πρόσμιξη αιθανόλης με βενζίνη, η θέρμανση των σωληνώσεων των δεξαμενών με «σερπαντίνες» ζεστού νερού και η ρίψη ταμπλέτας στις δεξαμενές για «φούσκωμα» του όγκου των καυσίμων.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΟΛΩΝΑΣ

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου