Κυριακή 14 Απριλίου 2013

Ο καθημερινός «πόλεμος» των ελεγκτών ΟΑΣΘ


Αντιμέτωποι με... άγριες καταστάσεις έρχονται καθημερινά οι ελεγκτές του ΟΑΣΘ, που προσπαθούν να βάλουν φρένο στο φαινόμενο της εισιτηριοδιαφυγής.

Όπως λένε στον «ΑτΚ» ελεγκτές, επιβάτες που δεν έχουν χτυπήσει εισιτήριο τους ορμούν ακόμη και με γροθιές, όταν προσπαθούν να τους ελέγξουν, ενώ συνάδελφοί τους έχουν καταθέσει αιτήσεις για να εγκαταλείψουν τη θέση τους και να μεταταχθούν σε άλλο πόστο, επειδή φοβούνται...


Οι ελεγκτές του ΟΑΣΘ πάνε δυο δυο, αλλά, όπως λένε, θα προτιμούσαν να εργάζονται σε ομάδες τριών ή τεσσάρων ατόμων, για να είναι πιο προστατευμένοι απέναντι σε επιβάτες που τους αντιμετωπίζουν εχθρικά στη διάρκεια των ελέγχων. Σε καθημερινό επίπεδο ακούνε από επιβάτες που δεν πληρώνουν εισιτήριο φράσεις όπως «πέθανε η μαμά μου», «πέθανε ο μπαμπάς μου», «είμαι άνεργος», «δεν είχα ψιλά», «ξέχασα να χτυπήσω εισιτήριο», «το έχασα», «δεν ντρέπεσαι για τη δουλειά που κάνεις;», «τι θα πάθει ο ΟΑΣΘ αν χάσει 80 λεπτά;». Δε λείπουν μάλιστα και οι περιπτώσεις επιβατών που, επειδή δεν έχουν πληρώσει εισιτήριο, πηδάνε από τα παράθυρα για να αποφύγουν τον έλεγχο!

Οι ελεγκτές έχουν να διηγηθούν πολλές ιστορίες. Συνήθως αντιδρούν στον έλεγχο και τους επιτίθενται παρέες πέντε έξι ατόμων, που λειτουργούν ως ομάδες. Σύμφωνα με ελεγκτές του ΟΑΣΘ, ευτυχώς αποτελούν τη μειοψηφία, ωστόσο ο Οργανισμός έχει μισθώσει εταιρίες σεκιούριτι, με σκοπό να διεκπεραιώνεται πιο αποτελεσματικά και με λιγότερους κινδύνους η εργασία τους.

Στις καταγγελίες για αγενή και απρεπή συμπεριφορά ελεγκτών ή οδηγών του ΟΑΣΘ εναντίον πολιτών απαντούν ότι δε δικαιολογείται τέτοιου είδους συμπεριφορά, για την οποία θα πρέπει να απολογηθούν στην υπηρεσία τους, ριψοκινδυνεύοντας την επαγγελματική τους υπόσταση. Οπως λένε, λειτουργούν πάντοτε εν αμύνη, καθώς έχουν να αντιμετωπίσουν τη δύναμη του όχλου, που βλέπει στο πρόσωπό τους τον ΟΑΣΘ, το Δημόσιο, το... κράτος.


Το προφίλ των λαθρεπιβατών

Το προφίλ των λαθρεπιβατών έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια. Παλαιότερα συνήθως δε χτυπούσαν εισιτήριο οι μετανάστες, ενώ σήμερα οι συνήθεις περιπτώσεις αφορούν φοιτητές, μαθητές και ανέργους.

Τα περιστατικά διενέξεων κι επιθέσεων είναι συχνά και έχουν πολλαπλασιαστεί τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, λέει στον «ΑτΚ» ο ελεγκτής του ΟΑΣΘ Βαγγέλης Πλαστήρας. Ακόμη και απέναντι σε γυναίκες ελεγκτές έχουν σημειωθεί επιθέσεις, όπως τονίζει, αναφέροντας περιστατικό μίας συναδέλφου του που χτυπήθηκε στο πρόσωπο, επειδή απλώς έκανε τη δουλειά της.

«Κάποιοι επιβάτες, ευτυχώς όχι η πλειοψηφία, δε μας υπολογίζουν ως συνανθρώπους τους. Στο πρόσωπό μας βλέπουν τον... έλεγχο, ξεσπούν πάνω μας ως αντίδραση προς το κράτος. Εμείς δεν εκπροσωπούμε το κράτος. Δεν είμαστε δημόσιοι υπάλληλοι, είμαστε ιδιωτικοί υπάλληλοι και λογοδοτούμε στην υπηρεσία μας, αν ασκήσουμε πλημμελώς τα καθήκοντά μας», αναφέρει ο κ. Πλαστήρας.

Η οικονομική κρίση σαν «λερναία ύδρα», αλλά και η κρίση αξιών, όπως λέει στον «ΑτΚ», φέρνουν «την κοινωνία απέναντι στην κοινωνία». «Είμαστε κι εμείς κομμάτι της κοινωνίας, εργαζόμενοι με αμοιβές ενός ιδιωτικού υπαλλήλου. Αντιλαμβανόμαστε την αδυναμία συνανθρώπων μας να πληρώσουν έστω και 80 λεπτά, συμπονούμε τον άνεργο ή το μαθητή που οι γονείς του δεν μπορούν να του δώσουν χαρτζιλίκι, αλλά η θέση μας μας επιβάλλει να βεβαιώσουμε πρόστιμο», προσθέτει.

Ολοι οι ελεγκτές παρακολουθούν σχεδόν κάθε χρόνο επιμορφωτικά σεμινάρια από ειδικούς επιστήμονες για αποτελεσματικότερη επικοινωνία, ευγενική συμπεριφορά απέναντι στους πολίτες, σωστή εικόνα. Μαθαίνουν να αποδίδουν συγκεκριμένους χαρακτηρισμούς, να χρησιμοποιούν λέξεις - «κλειδιά». «Μας έχουν βοηθήσει σημαντικά όσον αφορά το πώς πρέπει να λειτουργούμε», αναφέρουν.

«Κύρια όπλα μας είναι η ευγένεια και ο διάλογος. Θέλουμε να κάνουμε τη δουλειά μας και να πάμε στα σπίτια μας. Η ψυχολογία του κόσμου όμως στην εποχή της κρίσης είναι αρνητική, κυρίως απέναντι σε κάποιον που διενεργεί έλεγχο, με αποτέλεσμα να σημειώνονται ανάλογα περιστατικά. Εχει τύχει να βρεθώ απέναντι σε ομάδα τεσσάρων πέντε ατόμων που είχαν... ανάγκη για καβγά», συμπληρώνει ο κ. Πλαστήρας.

Θεωρεί υψηλό το πρόστιμο των 48 ευρώ, 96 ευρώ και 240 ευρώ, αν καταλήξει στα δικαστήρια, ωστόσο τονίζει ότι ο ελεγκτής δεν έχει λόγο στις αποφάσεις για το ύψος των προστίμων. Σύμφωνα με τον ίδιο, τα πρόστιμα είναι υψηλά, ώστε να λειτουργούν αποτρεπτικά για τους επιβάτες.

Για τις καταγγελίες για επιθέσεις ελεγκτών προς επιβάτες απαντά με μια ρητορική ερώτηση: «Γιατί στα καλά καθούμενα να επιτεθώ φραστικά ή σωματικά σε κάποιον επιβάτη; Δυστυχώς, αν κάποιος ελεγκτής εξαναγκαστεί να αντιδράσει, συμβαίνει συνήθως μετά από πρόκληση. Εμείς εξαντλούμε κάθε μέσο, ώστε να μη φτάσει η κατάσταση στα άκρα. Οταν όμως φτάσει σε επίπεδο άσκησης σωματικής βίας από επιβάτη, πρέπει να προστατεύσουμε τον εαυτό μας. Εδώ κι ένα χρόνο έχω αρχίσει μαθήματα αυτοάμυνας. Ελπίζω να μη μου χρειαστούν!».

«Το εισιτήριο του ΟΑΣΘ είναι το αντίτιμο για τη μεταφορά. Δε νοείται να μην το πληρώνει κάποιος. Οπως αγοράζει το ψωμί από το φούρνο και το πληρώνει, έτσι είναι υποχρεωμένος να χτυπήσει το εισιτήριό του για να απολαμβάνει τις υπηρεσίες του ΟΑΣΘ», καταλήγει ο κ. Πλαστήρας.


ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΓΙΟΥΛΗ ΑΓΓΕΛΗ /

1 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Ti lete re sourgela, kala ta eisitiria kai ta loipa alla autes h apopseis den stekane oute epi 2000 pou pisteume akoma pos eimastan kratos. Episeis, pou bazeis bia h opia askoune kathimerina oi elenktes sta leoforia? Ta eisitiria tou OASTH exoune akribinei aisthita, arketa gia na yparxei zitima na ta plirosei o opiosdipote, kai den milame oute gia mia oute gia 2 metakiniseis kapios pou menei ligo ektos kentrou kai 8elei na kanei tis doulies tou plironei isos kai 4 kai 5 kai 6 eisitiria thn mera, gia na min sou balw to olokliro pou plironoune oi pio poloi ergazomeno pou einai 1 euro, grapse 5lepta, diladh 3 euro thn hmera? me 5 tros AMA exeis leuta gia na fas, as min 3exname oti yparxoun oikogenies oi opies exoun ftasei sto simeio na trone oloi mazi me 5 euro tin hmera.. Den einai oute thema ithiko oute oti kapios thelei na kanei kapia zimia sto dimosio tameio, einai xekathara oti otan den exeis den exeis,diladh th tha ginei, ama den exei kapios kovontas tou prostimo 3afnika 8a ma8ei na plironei eisitiria, h apla to kratos 8a sfa3ei akoma mia fora enan adinamo polith? Episeis einai 3eka8aro oti se auto ftaiei ena kratos to opio mas exei 3epatosei kanonika me tin dikaiologia MAZI TA FAGAME? Diladh gia onoma tou 8eou, GIA POSO XAZOUS MAS EXOUNE. Shmera eida enan an8rwpo na katharizei ta skoupidia kai na kleei blepontas ena alo paidi na pigenei stin douleia sths 5:30 to proi. PROSOXI, den eklapse gia tin douleia tou, alla gia to paidi pou ekinh thn mera kai isos gia poles akoma tha anagastei na 3ipnaei xarama gia psixoula. Sygnomh gia tin e3arsh kai ta agloellinika mou, alla re paidia, re paidia, einai krima kai aisxos na yparxoune akoma atoma ta opia ypostirizoune ta pio bromika simeia enos bromikou kratous... Kalhmera.

Δημοσίευση σχολίου