Κυριακή, 25 Αυγούστου 2013

Με μυστικές πτήσεις η μεταφορά δισ. ευρώ στην Ελλάδα


Για μυστική αερογέφυρα με αποστολή τη μεταφορά δισεκατομμυρίων ευρώ στην Αθήνα το καλοκαίρι του 2011 προκειμένου οι ελληνικές τράπεζες να μην ξεμείνουν από χρήματα κάνει λόγο σε δημοσίευμα της η βρετανική εφημερίδα Daily Mail.

Όπως αναφέρει η βρετανική εφημερίδα, δισεκατομμύρια ευρώ στάλθηκαν στην Ελλάδα παρά τις απειλές της τρόικα ότι θα τερματίσει τη χρηματοδότηση.


Τον Ιούνιο του 2011, έπειτα από μήνες καθυστερήσεων στο πρόγραμμα των οικονομικών μεταρρυθμίσεων, η υπομονή της τρόικα είχε ουσιαστικά εξαντληθεί, αναφέρει το δημοσίευμα.

Η τρόικα ξεκαθάρισε ότι θα παρακρατήσει την τελική δόση  από το πακέτο των 110 δισ. ευρώ που είχε συμφωνηθεί το Μάιο του 2010. Η Αθήνα χρειάζονταν απεγνωσμένα αυτή την τελευταία πληρωμή που έφτανε τα 12 δισ. ευρώ για να πληρώσει τις συντάξεις, τους δημόσιους υπαλλήλους και το τεράστιο χρέος της. Αλλά αυτό που οι περισσότεροι άνθρωποι δεν γνώριζαν ήταν πως η Ελλάδα έμενε κυριολεκτικά από μετρητά.

Σύμφωνα με την εφημερίδα υπήρχαν ελλείψεις σε όλα τα χαρτονομίσματα εκτός των 10 ευρώ. Οι Έλληνες είχαν αντιδράσει στην απειλή της τρόικα να σταματήσει την πληρωμή των 12 δισ. ευρώ με μαζικές αποσύρσεις ευρώ από τους τραπεζικούς τους λογαριασμούς.

Σύντομα δεν θα υπήρχαν αρκετά χρήματα στη χώρα, αναφέρει η Daily Mail. Έτσι ενεργοποιήθηκε ένα μυστικό σχέδιο.

"Μιλάμε για τον Ιούνιο του 2011", δηλώνει στην εφημερίδα υψηλόβαθμος αξιωματούχος. "Οι Έλληνες απέσυραν περίπου ένα με δύο δισεκατομμύρια ευρώ την ημέρα από το τραπεζικό τους σύστημα. Οι  Έλληνες αναγκάστηκαν να στείλουν στρατιωτικά αεροπλάνα στην Ιταλία για να πάρουν τραπεζογραμμάτια. Έφτασε σε αυτό το σημείο".

Μέχρι τον Ιούνιο του 2012 η ζήτηση στην Ελλάδα για τραπεζογραμμάτια είχε σχεδόν τριπλασιαστεί και εν μέσω της πολιτικής αβεβαιότητας λόγω των εκλογών το περασμένο καλοκαίρι, οι κρυφές αποστολές που είχαν ξεκινήσει το 2011 έγιναν και πάλι αναγκαίες, αναφέρει η εφημερίδα.

Η ανταπόκριση ήταν καταπληκτική, σημειώνει. Ενώ δημόσια απειλούσε τις ελληνικές αρχές, πίσω από το φως των προβολέων η τρόικα έδινε το πράσινο φως σε εμπορικά και πολεμικά αεροπλάνα να συνεχίσουν να τροφοδοτούν τη χώρα με ευρώ αξίας πολλών δισεκατομμυρίων σε κάθε πτήση.

Στόχος ήταν όχι μόνο να διατηρηθεί η εύθραυστη κοινωνική συνοχή στην Ελλάδα, αλλά και να προφυλαχθεί το ίδιο το ευρώ.

Οι Ευρωπαίοι εταίροι της Ελλάδας ανησυχούσαν. Όπως εξήγησε αργότερα ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας, Γιώργος Προβόπουλος, εάν η ζήτηση για χρήματα δεν μπορούσε να καλυφθεί θα υπήρχε η εντύπωση ότι οι τράπεζες δεν ήταν ικανές να αποπληρώσουν τους καταθέτες τους.

"Θα οδηγούσε σε κατάρρευση της εμπιστοσύνης με πολύ σοβαρές συνέπειες για τη χρηματοοικονομική σταθερότητα και τις γενικές προοπτικές της χώρας", δήλωσε.

Όπως αναφέρει η εφημερίδα, μια μαζική εκροή καταθέσεων στην Ελλάδα θα μπορούσε γρήγορα να επεκταθεί και σε άλλες χώρες της Μεσογείου, με την Ιταλία να αποτελεί τον μεγαλύτερο κίνδυνο.

Η αερογέφυρα ήταν μόνο το πρώτο μέρος της αποστολής, αναφέρει το δημοσίευμα της Daily Mail. Ακολουθούσαν δεκάδες ταξίδια με φορτηγά και πλοία στην ηπειρωτική και νησιωτική Ελλάδα. Το προσωπικό εργάζονταν ολόκληρα βράδια για να διασφαλίσει ότι τα τραπεζικά καταστήματα σε ολόκληρη την Ελλάδα θα ήταν εφοδιασμένα με τα απαραίτητα ποσά για να καλύψουν τη ζήτηση.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα, η αξία των τραπεζογραμματίων σε κυκλοφορία στην Ελλάδα διπλασιάστηκε από 19 δισ. ευρώ το 2009 σε 40 δισ. ευρώ το Σεπτέμβριο του 2011. Μέχρι το καλοκαίρι του 2012 είχε φτάσει τα 48  δισ. ευρώ με τουλάχιστον 10 δισ. ευρώ – πιθανώς πολύ περισσότερα – να έχουν φτάσει με μυστικές πτήσεις.

Τυπικά, τα μετρητά σε κυκλοφορία στις ανεπτυγμένες οικονομίας φτάνουν σε αξία το 4% με 7% του ΑΕΠ. Το 2009 στην Ελλάδα το μέγεθος αυτό ήταν στο 8,2% ενώ μέχρι το 2012 είχε τριπλασιαστεί στο 24,8%, αναφέρει χαρακτηριστικά η εφημερίδα

Ανάλογη ήταν η εικόνα και στην Κύπρο με την παράδοση 5 δισ. ευρώ από τα λογιστικά αποθέματα της Bundesbank μετά από σχετικό αίτημα της ΕΚΤ στις κυπριακές αρχές, μόνο ωστόσο μετά την επίσημη ένταξη της Κύπρου στον μηχανισμό διάσωσης. 



0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου