Δευτέρα, 16 Μαΐου 2016

Αλλάζει η φορολογία αυτοκινήτων ~ Βάσει λιανικής τιμής & εκπομπής ρύπων ο υπολογισμός



Αλλαγές που αλλάζουν ριζικά την φορολογία των ΙΧ αυτοκινήτων και ειδικότερα τα τεκμήρια, τα τέλη ταξινόμησης αλλά και την κατάργηση του φόρου πολυτελείας, περιλαμβάνουν οι παρεμβάσεις της κυβέρνησης στην έμμεση φορολογία.

Στο νέο φορολογικό νομοσχέδιο που πρόκειται να κατατεθεί στη Βουλή και να ψηφιστεί την ερχόμενη εβδομάδα περιλαμβάνεται η διασύνδεση των τεκμηρίων διαβίωσης των ΙΧ αυτοκινήτων με τις λιανικές τιμές πώλησης τόσο στα καινούργια όσο και στα μεταχειρισμένα, η κατάργηση του φόρου πολυτελούς διαβίωσης και η ενσωμάτωσή του στα τέλη ταξινόμησης τα οποία θα υπολογίζονται με βάση τις προ φόρων λιανικές τιμές πώλησης των οχημάτων και τις εκπομπές ρύπων.




 Οι ρυθμίσεις που προωθούνται θα τεθούν σε ισχύ από την 1η Ιουνίου και προβλέπουν:

α) Κατάργηση του κριτηρίου του κυβισμού ως βάσης για τη φορολόγησή των ΙΧ αυτοκινήτων και των λοιπών οχημάτων. Ο υπολογισμός του τέλους ταξινόμησης κάθε οχήματος θα γίνεται με βάση δύο κριτήρια: τη λιανική τιμή πώλησης (προ φόρων) και τις εκπομπές ρύπων, με προοδευτική αναπροσαρμογή των συντελεστών του τέλους ταξινόμησης. Δηλαδή η φορολόγηση των καινούργιων αλλά και εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων θα απορρέει από την αξία λιανικής του κάθε μοντέλου που θα δηλώνει ο κάθε εισαγωγέας στην Υπηρεσία Αξιών του Τελωνείου και από το ύψος των τιμών των εκπεμπόμενων ρύπων. Στο τέλος ταξινόμησης θα ενσωματωθεί και ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης, ο οποίος θα πάψει να ισχύει ως αυτοτελής φόρος. Οι αλλαγές αυτές εκτιμάται ότι θα επιφέρουν μείωση των τελικών τιμών πώλησης στα ΙΧ αυτοκίνητα χαμηλού κυβισμού, χαμηλής αξίας και πολύ χαμηλών εκπομπών ρύπων και αύξηση τιμών στα πολύ ακριβά αυτοκίνητα μεσαίου και υψηλού κυβισμού. Σήμερα τα καινούργια αυτοκίνητα κατά την εισαγωγή τους φορολογούνται βάσει της εργοστασιακής τους αξίας αλλά και του κυβισμού του κινητήρα με συντελεστές 5% έως 50% και επιπλέον τον ΦΠΑ.

β) Υπολογισμό τεκμηρίων διαβίωσης με βάση τις λιανικές τιμές πώλησης. Σήμερα, τα τεκμήρια διαβίωσης υπολογίζονται με βάση τον κυβισμό του αυτοκίνητου και τα έτη παλαιότητας. Το σύστημα αυτό θα αλλάξει και τα τεκμήρια θα υπολογίζονται με βάση τις λιανικές τιμές των Ι.Χ. και συντελεστές που θα οδηγούν απομείωση της αξίας τους.

Από τις αλλαγές στη φορολογία των οχημάτων, οι οποίες θα ισχύσουν άμεσα, από την 1η Ιουνίου, το υπουργείο Οικονομικών προσδοκά την είσπραξη επιπλέον εσόδων ύψους 121 εκατ. ευρώ.


Αυτός είναι ο «λογαριασμός» για τα τέλη ταξινόμησης 



Ολοι οι συντελεστές που διαμορφώνουν τα δεδομένα στα Ι.Χ. Ποιοι θα φορτωθούν με έως και διπλάσια τέλη, ποιοι θα δουν «εκπτώσεις». Πώς επηρεάζει την τιμή ο υπολογισμός της εκπομπής ρύπων. Χαρακτηριστικά παραδείγματα.
Αυτός είναι ο «λογαριασμός» για τα τέλη ταξινόμησης
Αν η σύγκριση γίνει με τα ισχύοντα τέλη ταξινόμησης σε περιβάλλον -έστω και ψαλιδισμένης- απόσυρσης, όλοι όσοι θα αγοράσουν αυτοκίνητο από την 1η Ιουνίου θα έρθουν αντιμέτωποι με αυξημένα τέλη ταξινόμησης.
Αν η σύγκριση γίνει με τα επίπεδα των τελών ταξινόμησης τα οποία θα επανέρχονταν στην αγορά από την 1η Ιουνίου, χωρίς να αλλάξει ο τρόπος υπολογισμού τους μετά το τελος της απόσυρσης, τότε το σχέδιο της κυβέρνησης φέρνει, σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς, ελαφρύνσεις για Ι.Χ. σχετικά φθηνά (με λιανική τιμή έως 14.000 ευρώ) και περιορισμένες εκπομπές ρύπων, μικρές επιβαρύνσεις στη ζώνη τιμών 14.000-20.000 ευρώ και μεγάλες αυξήσεις των τελών ταξινόμησης, που φτάνουν έως και σε διπλασιασμό της επιβάρυνσης, για όσους θα αγοράσουν Ι.Χ. με λιανική τιμή πάνω από 25.000-30.000 ευρώ.
Οι αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού των τελών ταξινόμησης περιλαμβάνονται στο υπό κατάθεση νομοσχέδιο με τα μέτρα αύξησης των εσόδων από έμμεσους φόρους κατά 1,8 δισ. ευρώ έως το 2018.
Στο σκέλος των τελών ταξινόμησης καινούργιων αυτοκινήτων, οι νέες διατάξεις σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες προβλέπουν αντικατάσταση του σημερινού μοντέλου υπολογισμού των τελών ταξινόμησης για τα καινούργια Ι.Χ. με βάση τη φορολογητέα αξία (τιμή χονδρικής συν έξοδα ασφάλισης και μεταφοράς) σε συνάρτηση με τον κυλινδρισμό του κινητήρα.
Το νέο μοντέλο υπολογισμού των τελών ταξινόμησης καθιερώνει διαμόρφωση της φορολογικής επιβάρυνσης στη βάση των λιανικών τιμών προ φόρων σε συνάρτηση με τις εκπομπές ρύπων.
Με βάση τις προωθούμενες διατάξεις, τα τέλη ταξινόμησης από την 1η Ιουνίου 2016 θα προσδιορίζονται με βάση συντελεστές:
* 4% επί της λιανικής τιμής προ φόρων για Ι.Χ. αξίας έως 14.000 ευρώ
* 8% για Ι.Χ. με λιανική τιμή προ φόρων μεταξύ 14.001 και 17.000 ευρώ
* 16% επί της λιανικής τιμής για αυτοκίνητα με τιμή από 17.001 έως και 20.000 ευρώ
* 24% της λιανικής τιμής για αυτοκίνητα αξίας από 20.001 έως και 25.000 ευρώ και
* 32% για αυτοκίνητα των οποίων η λιανική τιμή προ φόρων υπερβαίνει τις 25.000 ευρώ.
Στη συνέχεια, μπαίνει στην εξίσωση και η παράμετρος των ρύπων.
Για εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα έως 100 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο προβλέπεται έκπτωση στα τέλη ταξινόμησης 5%, ενώ για τη ζώνη ρύπων από 101 έως και 120 γραμμάρια δεν προβλέπεται καμία μεταβολή.
Στη συνέχεια αρχίζουν οι επιβαρύνσεις. Προβλέπεται επιβάρυνση των τελών ταξινόμησης σε ποσοστό:
* 10% για εκπομπές ρύπων από 121 έως και 140 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο
* 20% για εκπομπές ρύπων από 141 έως και 160 γραμμάρια
* 30% στη ζώνη των 161-180 γραμμαρίων ανά χιλιόμετρο
* 40% για εκπομπές ρύπων από 181 έως και 200 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο και
* 60% για εκπομπές ρύπων από 201 έως και 250 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο.
Για την κατηγορία των Ι.Χ. τα οποία εκπέμπουν περισσότερα από 251 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο -τα οποία πρακτικά δεν πωλούνται στην Ελλάδα, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς- προβλέπεται προσαύξηση των αρχικών τελών ταξινόμησης κατά 200%.


Το αποτέλεσμα

Σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς, στον βαθμό όπου δεν υπάρξουν αλλαγές στους συντελεστές και ψηφιστούν και ισχύσουν όπως περιγράφονται παραπάνω, το πρακτικό αποτέλεσμα θα είναι:
1. Για Ι.Χ. 1.400 κυβικών, με κινητήρα βενζίνης, τελική τιμή 13.000 ευρώ και ρύπους 120 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο, τα μηδενικά σήμερα τέλη ταξινόμησης λόγω απόσυρσης θα διαμορφωθούν σε 450 ευρώ. Εάν όμως απλώς επανερχόταν το παλαιό σύστημα από την 1η Ιουνίου, θα ήταν 900 ευρώ. Εξαρτάται ποια όψη επιλέγει να δει ο καθένας. Από τη μία πλευρά, προκύπτει ελάφρυνση 450 ευρώ, από την άλλη, επιβάρυνση 450 ευρώ.
2. Για Ι.Χ. 1.600 κυβικών, diesel, με τελική τιμή 16.000 ευρώ και εκπομπές ρύπων 98 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο, σήμερα με κίνητρο απόσυρσης τα τέλη ταξινόμησης είναι 200 ευρώ. Με το παλαιό σύστημα, χωρίς απόσυρση, θα ήταν 1.600 ευρώ αλλά με το νέο, η επιβάρυνση περιορίζεται σε 475 ευρώ.
3. Για τα ακριβά και ρυπογόνα αυτοκίνητα δεν υπάρχει συζήτηση. Προκύπτουν σε κάθε περίπτωση επιβαρύνσεις. Για Ι.Χ. 1.600 κυβικών με τελική τιμή 30.000 ευρώ και ρύπους 140 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο, με το ισχύον σύστημα επιβαρύνεται με τέλη ταξινόμησης 3.500 ευρώ. Με το νέο σύστημα, τα τέλη ταξινόμησης κάνουν άλμα στις 7.000 ευρώ!

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου