Ταυτόχρονα, με ένα τολμηρό νομολογιακό βήμα, γίνεται δεκτό ότι μπορεί να αξιώσει αποζημίωση λόγω ηθικής βλάβης και ο στενός συγγενής του προσώπου που τραυματίστηκε σοβαρά, όταν το τροχαίο έγινε μπροστά στα μάτια του, με συνέπεια να υποστεί νευρικό κλονισμό.
Την ίδια στιγμή, όποιος αφήνει να οδηγήσει το αυτοκίνητό του τρίτο πρόσωπο που έχει καταναλώσει αλκοόλ, κινδυνεύει να εισπράξει μειωμένη...
αποζημίωση (ή να μην μπορεί να καλύψει ασφαλιστικά τη βλάβη του ΙΧ) σε περίπτωση τροχαίου, εφόσον γνώριζε ότι ο οδηγός ήταν μεθυσμένος και εντούτοις του επέτρεψε να οδηγήσει.
Στις περιπτώσεις αυτές η δικαιοσύνη δέχεται ότι υπάρχει συνυπαιτιότητα και του ιδιοκτήτη του ΙΧ που δεν κατέβασε τον μεθυσμένο οδηγό, αλλά και των συνεπιβατών που τραυματίστηκαν και ανέχθηκαν να οδηγεί ένας μεθυσμένος. Ετσι αναγνωρίζεται αποζημίωση μειωμένη τουλάχιστον κατά 30%, αφού αποδέχθηκαν τον κίνδυνο (και είναι συνυπαίτιοι), ενώ αντίστοιχη μείωση υπάρχει και στην περίπτωση που δεν χρησιμοποίησαν ζώνη ασφαλείας.
Το Εφετείο Πειραιά, κάνοντας δεκτή εισήγηση του εφέτη Κ. Γκανιάτσου, έκρινε ότι ο οδηγός ΙΧ που ήταν μεθυσμένος (1,77 g. αλκοόλ ανά λίτρο αίματος) οφείλει να καταβάλει αποζημίωση 44.000 ευρώ για τον σοβαρό τραυματισμό συνεπιβάτη του ΙΧ, ενώ για πρώτη φορά έγινε δεκτό ότι πρέπει να καταβληθεί αποζημίωση, λόγω ηθικής βλάβης ύψους 4.000 ευρώ στον αδελφό του τραυματισθέντα συνεπιβάτη, γιατί το ατύχημα έγινε μπροστά στα μάτια του και αισθάνθηκε φόβο, πανικό, αγωνία, θλίψη και απόγνωση στη θέα του βαρύτατου τραυματισμού.
Η παρέα γυρνούσε ξημερώματα Κυριακής από ένα πανηγύρι, όπου είχαν πιει όλοι, καταναλώνοντας τρία μπουκάλια ουίσκι. Ο ιδιοκτήτης του ΙΧ κατέβηκε κάποια στιγμή για να πάει στην τουαλέτα και στην επιστροφή τη θέση του οδηγού είχε πάρει ο μεγαλύτερος σε ηλικία (36 ετών) θεωρώντας ότι ήταν πιο νηφάλιος για να οδηγήσει.
Ο 36χρονος αρνήθηκε στον ιδιοκτήτη να πάρει το τιμόνι κλείνοντας την ασφάλεια του ΙΧ. Ετσι κάθισε στη θέση του συνοδηγού και λίγο μετά ο μεθυσμένος οδηγός έριξε το ΙΧ πάνω σε κολόνα της ΔΕΗ οδηγώντας με ταχύτητα 120 χλμ. (με ανώτατο όριο 50 χλμ.).
Το δικαστήριο δέχθηκε (372/10) ότι πρέπει να μειωθεί κατά 30% η αποζημίωση που ζητούσε ο σοβαρά τραυματισμένος συνεπιβάτης, γιατί ήταν συνυπαίτιος του τραυματισμού του, αφού επιβιβάστηκε στο ΙΧ και ανέχθηκε να οδηγήσει πρόσωπο που βρισκόταν σε κατάσταση μέθης. Παράλληλα, έκρινε ότι ο μεθυσμένος δεν οδήγησε ουσιαστικά από μόνος του, αλλά με τη συναίνεση του ιδιοκτήτη, ο οποίος δεν αντέδρασε σθεναρά και αποφασιστικά στην πρωτοβουλία του μεθυσμένου να πάρει το τιμόνι.
Ο ιδιοκτήτης όφειλε να μην επιβιβαστεί στο ΙΧ και να μην επιτρέψει την οδήγησή του από μεθυσμένο, με συνέπεια να θεωρείται συνυπεύθυνος για ό,τι ακολούθησε και να είναι μειωμένη η αποζημίωση που και ο ίδιος διεκδικεί για τη βλάβη του ΙΧ.
Μάστιγα τα τροχαία για τις ηλικίες 18 έως 44
Την πρώτη αιτία θανάτου στις ηλικίες 18-44 ετών αποτελούν στη χώρα μας τα τροχαία δυστυχήματα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα με αφορμή τη χτεσινή Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης Θυμάτων Τροχαίων Δυστυχημάτων. Από το 1965 μέχρι το 2008 στη χώρα μας σκοτώθηκαν στην άσφαλτο 150.000 άνθρωποι, ενώ το 1,5 εκατομμύριο φτάνουν οι τραυματίες από τροχαία.
Σε παγκόσμιο επίπεδο 1.300.000 θάνατοι καταγράφηκαν μόνο το 2009. Τα στοιχεία δόθηκαν στο πλαίσιο εκστρατείας που διεξάγουν μη κερδοσκοπικές οργανώσεις στη χώρα μας προκειμένου «να σταματήσουν τα τροχαία», ενώ χτες δεκάδες ποδηλάτες πραγματοποίησαν πένθιμη πορεία στο κέντρο της Αθήνας φορώντας μαύρα ρούχα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΥΛΩΝΙΤΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου