Αυτόφωρο από το πρώτο ευρώ φοροδιαφυγής και τσουχτερή εξαγορά της ποινής φυλάκισης προβλέπει το νέο φορολογικό νομοσχέδιο, με τα υπουργεία Οικονομικών και Δικαιοσύνης να συμφωνούν - τελικά - στην αυστηρότερη «έκδοσή» του.
Πράγματι, η διαδικασία του αυτοφώρου θα εφαρμόζεται ακόμη και για την υποβολή ανακριβών στοιχείων στη φορολογική δήλωση, ενώ το ημερήσιο κόστος εξαγοράς της ποινής φυλάκισης επταπλασιάζεται από τα 3 ευρώ στα 20 ευρώ. Αντίστοιχο πνεύμα διακατέχει ακόμη και τη θετική ρύθμιση περί τμηματικής καταβολής του ΦΠΑ, με την προσαύξηση των δόσεων να ανεβαίνει στο...
2%. Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται, επίσης, η αύξηση του ποσοστού προβεβαίωσης του φόρου για προσφυγή στα δικαστήρια, η μείωση του συντελεστή για αδιανέμητα και διανεμόμενα κέρδη και η δυνατότητα συμψηφισμού των οφειλών.
Ακόμη και η υποβολή ανακριβών στοιχείων στη φορολογική δήλωση θα επισείει τη διαδικασία του αυτοφώρου, ενώ αυστηροποιούνται ακόμη περισσότερο οι υπόλοιπες ποινές για αδικήματα φοροδιαφυγής με τη φυλάκιση να φτάνει ακόμη και τα 20 χρόνια. Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και για ένα ευρώ θα ακολουθείται η διαδικασία του αυτοφώρου, ενώ επταπλασιάζεται από τα 3 ευρώ στα 20 ευρώ το ημερήσιο κόστος εξαγοράς της ποινής. Διπλασιασμός της προσαύξησης υπάρχει και στην περίπτωση της τμηματικής καταβολής του ΦΠΑ.
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Δ. ΤΣΟΥΠΑΡΟΠΟΥΛΟΣ - Γ. ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ
Η σχεδόν απόλυτη ποινικοποίηση της φοροδιαφυγής αποτελεί την τελευταία κοινή πινελιά των υπουργείων Οικονομικών και Δικαιοσύνης, που στόχο έχει να καταδείξει την προσήλωση της κυβέρνησης στην αποτελεσματική αντιμετώπιση του φαινομένου αλλά και να στείλει ένα αυστηρό μήνυμα στην αγορά.
Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι τελικά «πέρασαν» από το χθεσινό υπουργικό συμβούλιο όλες οι επίμαχες διατάξεις για το ποινολόγιο και αποτελούν πλέον μέρος του φορολογικού νομοσχεδίου, όπως αυτό κατατέθηκε στη Βουλή.
Πέραν αυτών, το νομοσχέδιο περιλαμβάνει όλες τις υπόλοιπες λίγο έως πολύ γνωστές διατάξεις για την αύξηση του ποσοστού προβεβαίωσης του φόρου όταν ασκείται προσφυγή στα δικαστήρια για φορολογικές διαφορές, τη μείωση του φορολογικού συντελεστή για αδιανέμητα και διανεμόμενα κέρδη, την αύξηση του αντίστοιχου για τις χρηματιστηριακές συναλλαγές και τη δυνατότητα ρύθμισης και τμηματικής καταβολής του ΦΠΑ.
Αναλυτικότερα:
ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗ
- Θεσπίζεται τριετές επιχειρησιακό πρόγραμμα αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής, το οποίο θα περιέχει συγκεκριμένες δράσεις και μετρήσιμους στόχους.
- Θεσπίζεται εισαγγελέας οικονομικού εγκλήματος που θα συντονίζει και θα καθοδηγεί τη διενέργεια ανακριτικών πράξεων από τους γενικούς ή ειδικούς ανακριτικούς υπαλλήλους (υπαλλήλους ΣΔΟΕ, τελωνείων και φοροελεγκτικών υπηρεσιών).
- Θεσπίζονται ως διαρκή και επομένως ως συνεχή αυτόφωρα, τα αδικήματα:
• Της μη καταβολής βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο, με χρόνο τέλεσης του αδικήματος το χρονικό διάστημα από την παρέλευση των τεσσάρων μηνών μέχρι τη συμπλήρωση χρόνου αντίστοιχου με το 1/3 της κατά περίπτωση προβλεπόμενης προθεσμίας παραγραφής. Η πράξη στην περίπτωση αυτή μπορεί να κριθεί ατιμώρητη, εάν το ποσό που οφείλεται στο Δημόσιο εξοφληθεί μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσης σε οποιονδήποτε βαθμό.
• Της φοροδιαφυγής με την παράλειψη υποβολής ή την υποβολή ανακριβούς δήλωσης στη φορολογία εισοδήματος.
• Της φοροδιαφυγής για μη απόδοση ή ανακριβή απόδοση ΦΠΑ και λοιπών παρακρατούμενων φόρων, τελών ή εισφορών, με χρόνο τέλεσης αυτών το χρονικό διάστημα από την ημέρα κατά την οποία για πρώτη φορά όφειλε να ενεργήσει ο υπαίτιος μέχρι τη συμπλήρωση χρόνου αντίστοιχου με το 1/3 της κατά περίπτωση προβλεπόμενης προθεσμίας παραγραφής.
- Αυξάνονται οι πλημμεληματικές ποινές της μη καταβολής βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο.
- Αυξάνονται οι κακουργηματικές ποινές που σχετίζονται με φοροδιαφυγή (πλην των ληξιπροθέσμων) από κάθειρξη μέχρι δέκα ετών, σε κάθειρξη μέχρι είκοσι έτη.
- Η ποινική δίωξη δεν αρχίζει για καμία από τις περιπτώσεις των αδικημάτων αυτών, αν αυτός κατά του οποίου πρόκειται να ασκηθεί η ποινική δίωξη έχει βέβαιη και εκκαθαρισμένη απαίτηση, κατά του Δημοσίου, ποσού ίσου ή μεγαλύτερου από αυτό για το οποίο διώκεται.
- Στα πλημμελήματα της φοροδιαφυγής προβλέπεται ότι δεν χωράει μετατροπή ή αναστολή εκτέλεσης της ποινής σε περίπτωση δεύτερης και κάθε περαιτέρω υποτροπής στα πλημμελήματα αυτά. Η μετατροπή της ποινής, στην περίπτωση αυτή, προβλέπεται να γίνεται με ελάχιστο ποσό ανά ημέρα εξαγοράς τα 20 ευρώ, αντί των 3 ευρώ που ισχύει σήμερα, ανώτατο δε ποσό εξαγοράς ορίζονται τα 100 ευρώ.
- Θεσπίζονται αυστηρότερες ποινές για το αδίκημα της παθητικής δωροδοκίας, προκειμένου για υπαλλήλους του υπουργείου Οικονομικών.
- Αυξάνεται το ποσοστό προβεβαίωσης από 25% σε 50% όταν ασκείται προσφυγή στα δικαστήρια για φορολογικές διαφορές. Στα πρόστιμα παραμένει στο 25%, αφού υπάρχει βασική διάταξη για συμβιβασμό στο 1/3.
- Κάρτα αποδείξεων. Για την εξυπηρέτηση των φορολογουμένων ως προς την καταγραφή του ποσού των αποδείξεων δαπανών που απαιτείται να συγκεντρωθούν, καθορίζεται εναλλακτικό σύστημα καταγραφής των στοιχείων των αποδείξεων λιανικής πώλησης ή παροχής υπηρεσιών μέσω μαγνητικής κάρτας που είναι ανώνυμη και προαιρετική. Οσοι εκδίδουν αποδείξεις λιανικής πώλησης ή παροχής υπηρεσιών με χρήση ταμειακών μηχανών, υποχρεούνται να διαβιβάζουν ηλεκτρονικά δεδομένα των φορολογικών στοιχείων που εκδίδονται σε βάση δεδομένων της ΓΓΠΣ.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
- Φορολογία νομικών προσώπων (ΑΕ, ΕΠΕ) και μερισμάτων. Από τις χρήσεις που αρχίζουν από 1/1/2011 μειώνεται ο φορολογικός συντελεστής από 24% σε 20% και εφαρμόζεται για το σύνολο των κερδών. Για τα διανεμόμενα κέρδη προβλέπεται παρακράτηση φόρου με 25%. Τα μερίσματα εντάσσονται στη φορολογική κλίμακα, ουσιαστικά όμως εξαντλείται η φορολογική υποχρέωση (20% σε επίπεδο νομικού προσώπου και 25% παρακράτηση στα μερίσματα) για την πλειοψηφία των μετόχων. Για τους έχοντες χαμηλά εισοδήματα προβλέπεται δικαίωμα επιστροφής του παρακρατούμενου φόρου μερισμάτων.
- Συμψηφισμός απαιτήσεων. Δίνεται η δυνατότητα συμψηφισμού βεβαιωμένων χρεών προς το Δημόσιο με βέβαιες και εκκαθαρισμένες χρηματικές απαιτήσεις κατά του Δημοσίου. Οι απαιτήσεις αποδεικνύονται με τελεσίδικη δικαστική απόφαση ή επίσημο δημόσιο έγγραφο.
- Εισαγωγή μερισμάτων από το εξωτερικό. Θεσπίζεται διάταξη για μη φορολογία κατά την εισαγωγή μερισμάτων από χώρες της ΕΕ εφόσον δεν διανέμονται τα εισαγόμενα μερίσματα για αναπτυξιακούς λόγους. Οποτε διανεμηθούν θα παρακρατηθεί ο φόρος που αναλογεί στα μερίσματα.
- Κέρδη από την πώληση μετοχών εισηγμένων στο ΧΑ. Ο συντελεστής αυξάνεται από 1,5‰ σε 2‰ για πωλήσεις μετοχών που πραγματοποιούνται είτε στο ΧΑ είτε σε αλλοδαπά χρηματιστήρια από την 1/1/2011 και μετά, ενώ ρητά προβλέπεται ότι για μετοχές που αποκτώνται από 1/1/2012 και μετά δεν επιβάλλεται φόρος συναλλαγών αλλά έχουν εφαρμογή οι διατάξεις για τη φορολόγηση της υπεραξίας.
- Χρόνος φορολογίας ΦΠΑ στις οικοδομές εάν δεν πωληθούν τα διαμερίσματα ή καταστήματα. Με την προτεινόμενη διάταξη εξακολουθεί να θεωρείται ως νεόδμητο το ακίνητο μέχρι τη συμπλήρωση τριετίας από την αποπεράτωση της οικοδομής.
- Δυνατότητα ένταξης στο καθεστώς ΦΠΑ των εμπορευματικών κέντρων. Δίνεται δυνατότητα επιλογής φορολόγησης στην εκμετάλλευση εμπορευματικών κέντρων. Με την επιλογή φορολόγησης παρέχεται δικαίωμα έκπτωσης του φόρου που επιβαρύνει την κατασκευή και τη συντήρηση των εμπορευματικών κέντρων.
- Παρέχεται η δυνατότητα παραλαβής περιοδικών δηλώσεων ΦΠΑ χωρίς την καταβολή όλου του οφειλόμενου ποσού. Συγκεκριμένα όταν υποβάλλεται η δήλωση θα καταβάλλεται το λιγότερο σαράντα τοις εκατό (40%) του συνολικά οφειλόμενου ποσού. Το υπόλοιπο 60% του μη καταβληθέντος υπολοίπου, το οποίο λόγω της καθυστερημένης είσπραξής του προσαυξάνεται κατά ποσοστό δύο τοις εκατό (2%), θα καταβάλλεται σε δύο ίσες μηνιαίες δόσεις. Η δόση δεν θα μπορεί να είναι μικρότερη των 300 ευρώ.
- Παρέχεται η δυνατότητα καταβολής του ΦΠΑ σε 6 δόσεις στις περιπτώσεις ποσών που βεβαιώνονται ύστερα από διοικητική επίλυση της διαφοράς ή με βάση πράξη, η οποία οριστικοποιήθηκε λόγω μη άσκησης προσφυγής και αφορούν οριστική πράξη προσδιορισμού του φόρου ή σε περίπτωση κατάργησης φορολογικής δίκης.
- Προβλέπεται ότι οι αγρότες που είναι ενταγμένοι στο μητρώο αγροτών και αγροτικών εκμεταλλεύσεων και ασχολούνται με τη διαχείριση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας έως 100 KW ή τη λειτουργία αγροτουριστικών μονάδων έως 10 δωματίων να έχουν δικαίωμα επιστροφής με τους κατ’ αποκοπή συντελεστές ΦΠΑ, παρ’ ότι υποχρεούνται στην τήρηση βιβλίου εσόδων-εξόδων.
- Θεσπίζονται διατάξεις για τον ορισμό της φορολογικής κατοικίας στην οποία φορολογείται το παγκόσμιο εισόδημα και λαμβάνονται υπόψη οδηγίες του ΟΟΣΑ. Σε φόρο για το παγκόσμιο εισόδημά του υπόκειται κάθε φυσικό πρόσωπο, το οποίο έχει την κατοικία ή τη συνήθη διαμονή του στην Ελλάδα (περισσότερες από 183 ημέρες τον χρόνο). Σε φόρο για το εισόδημα που προκύπτει στην Ελλάδα υπόκειται κάθε φυσικό πρόσωπο, ανεξάρτητα από τον τόπο κατοικίας του ή της συνήθους διαμονής του.
- Αναγνώριση πρόσθετου ποσού για δαπάνες έρευνας και τεχνολογίας. Παρατείνεται για 4 έτη, μέχρι 31/12/2014, το δικαίωμα έκπτωσης για επιπλέον ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) των δαπανών έρευνας και τεχνολογίας που πραγματοποιήθηκαν στη χρήση.
ΔΙΑΙΤΗΣΙΑ - ΕΛΕΓΧΟΙ
- Ιδρύεται ειδικό Σώμα Φορολογικών Διαιτητών (ΣΦΔ) για τη διαιτητική επίλυση των φορολογικών διαφορών που υπερβαίνουν το ποσό των 150.000 ευρώ.
- Συστήνεται «Υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων» με έργο τη συλλογή, επεξεργασία, αξιολόγηση και αξιοποίηση πληροφοριών και στοιχείων, που αφορούν στην εμπλοκή υπαλλήλων του υπουργείου Οικονομικών και των εποπτευόμενων από αυτό νομικών προσώπων, στη διαφθορά, διαπλοκή και άλλα σοβαρά πειθαρχικά αδικήματα και εγκλήματα (καταχρήσεις, εκβιασμούς, παθητικές ή ενεργητικές δωροδοκίες, περιπτώσεις κακοδιοίκησης, κατά την άσκηση των καθηκόντων των υπαλλήλων κ.λπ.), καθώς και την εξιχνίαση και δίωξη αυτών, σε συνεργασία με τον εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος. Η υπηρεσία θα μπορεί να προβαίνει και στον έλεγχο των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης (πόθεν έσχες) των υπαλλήλων του υπουργείου Οικονομικών και των εποπτευόμενων νομικών προσώπων.
- Επιδιώκεται η αξιοποίηση από το Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος της εμπειρίας αξιόλογων υπηρεσιακά και ηθικά στελεχών του υπουργείου Οικονομικών. Για τον λόγο αυτό γίνονται οι αναγκαίες μεταβολές στα κριτήρια επιλογής των υπαλλήλων του ΣΔΟΕ, καταργώντας την ποσόστωση 20%-30% για τη στελέχωση του ΣΔΟΕ από νεοδιόριστους στο σύνολό του υπηρετούντων του.
- Τροποποιούνται οι σχετικές διατάξεις του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος και ΦΠΑ προκειμένου οι έλεγχοι να γίνονται κατά κύριο λόγο από το γραφείο και κατ’ εξαίρεση στην έδρα της επιχείρησης με βάση κριτήρια ελέγχου και με στόχο την επιτάχυνση των ελέγχων.
- Αρση φορολογικού απορρήτου και δημοσιοποίηση οφειλετών και παραβατών. Για λόγους φορολογικής δικαιοσύνης έναντι των συνεπών φορολογουμένων, αλλά και για λόγους φορολογικής συμμόρφωσης ορίζεται η υποχρέωση της φορολογικής διοίκησης να δημοσιοποιεί τα στοιχεία των συνολικών ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο που υπερβαίνουν τα 150.000 ευρώ σε διαδικτυακό τόπο του υπουργείου Οικονομικών και με την προϋπόθεση ότι υπάρχει καθυστέρηση στην καταβολή των ληξιπρόθεσμων που υπερβαίνει το διάστημα του ενός έτους. Η γενική αυτή πρόβλεψη δεν εφαρμόζεται στις εξής περιπτώσεις:
- Οταν ο οφειλέτης έχει μπει σε ρύθμιση, δηλαδή έχει χορηγηθεί διευκόλυνση για τμηματικές καταβολές του χρέους του και υπό την προϋπόθεση ότι είναι συνεπής με τους όρους της ρύθμισης που έχει υπαχθεί και
- Οταν υπάρχει δικαστική απόφαση για την αναστολή της καταβολής των οφειλών.
- Προβλέπεται η δημοσιοποίηση των στοιχείων και στις περιπτώσεις που υπάρχουν σοβαρές παραβάσεις του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων, που συνίστανται σε φοροδιαφυγή μέσω της απόκρυψης φορολογητέας ύλης, όπως η έκδοση πλαστών φορολογικών στοιχείων ή η μη έκδοση ή ανακριβής έκδοση ή στην εσφαλμένη καταχώρηση στα βιβλία αγορών ή εξόδων (π.χ. ανύπαρκτες αγορές ή έξοδα).
ΔΙΑΓΡΑΦΗ ΧΡΕΩΝ
- Θεσμοθετούνται κανόνες σύμφωνα με τους οποίους θα γίνεται διάκριση των ληξιπρόθεσμων χρεών σε «εισπράξιμα» και «μη εισπράξιμα» με βάση συγκεκριμένα, διαφανή και ορθολογικά κριτήρια έτσι ώστε να είναι ευχερής και ο έλεγχος των δημοσίων υπαλλήλων που είναι επιφορτισμένοι με το καθήκον είσπραξής τους και η άντληση συμπερασμάτων από την κεντρική φορολογική διοίκηση σχετικά με τα αίτια της μη είσπραξης.
Η ένταξη των ληξιπροθέσμων στην κατηγορία των μη εισπράξιμων διενεργείται με απόφαση τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου μετά από γνωμοδότηση συλλογικού οργάνου από υπηρεσιακούς παράγοντες και έκθεση της αρμόδια ς υπηρεσίας επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου και αφού παρέλθουν τριάντα ημέρες από τη δημοσιοποίηση του καταλόγου εντάξεως των χρεών στην κατηγορία των «μη εισπράξιμων» στο Διαδίκτυο. Σε κάθε περίπτωση, τα ανεπίδεκτα είσπραξης δεν θα διαγράφονται. Στο τέλος κάθε έτους οι αποφάσεις του ειδικού κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου ενσωματώνονται σε έκθεση που υποβάλλεται στη Βουλή.
Ως ανεπίδεκτες είσπραξης χαρακτηρίζονται εκείνες οι οφειλές για τις οποίες έχουν εξαντληθεί όλες οι απαιτούμενες ενέργειες εντοπισμού πηγών αποπληρωμής και αναγκαστικής είσπραξης.
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ
- Επιλογή, στελέχωση και αξιολόγηση των κρίσιμων για την είσπραξη των εσόδων οργανικών μονάδων του υπουργείου Οικονομικών. Στόχος των διατάξεων αυτών είναι να επιλεγεί με ουσιαστική και αποτελεσματική διαδικασία επιλογής το κατάλληλο για την είσπραξη των εσόδων του κράτους προσωπικό, το οποίο θα στελεχώσει τις κρίσιμες οργανικές μονάδες του υπουργείου Οικονομικών και θα υπόκειται σε διαρκή έλεγχο και παρακολούθηση για την επίτευξη μετρήσιμων ποσοτικών και ποιοτικών στόχων. Για τον σκοπό αυτό:
- Τα κριτήρια και η επιλογή γίνεται με τέτοιο τρόπο ώστε να οδηγεί σε μεγάλης έκτασης ανανέωση του στελεχιακού δυναμικού των ελεγκτών.
- Οι υποψήφιοι υποβάλλουν ειδική αναλυτική δήλωση περιουσιακής κατάστασης (πόθεν έσχες).
- Τα στελέχη αξιολογούνται ανά 8μηνο, οι προϊστάμενοι δ/νσεων, υποδιευθύνσεων και τμημάτων ανά 12μηνο ή 18μηνο.
- Κατά τη διάρκεια της θητεία τους υπάγονται σε ειδικό πειθαρχικό συμβούλιο.
Πηγή
Πράγματι, η διαδικασία του αυτοφώρου θα εφαρμόζεται ακόμη και για την υποβολή ανακριβών στοιχείων στη φορολογική δήλωση, ενώ το ημερήσιο κόστος εξαγοράς της ποινής φυλάκισης επταπλασιάζεται από τα 3 ευρώ στα 20 ευρώ. Αντίστοιχο πνεύμα διακατέχει ακόμη και τη θετική ρύθμιση περί τμηματικής καταβολής του ΦΠΑ, με την προσαύξηση των δόσεων να ανεβαίνει στο...
2%. Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται, επίσης, η αύξηση του ποσοστού προβεβαίωσης του φόρου για προσφυγή στα δικαστήρια, η μείωση του συντελεστή για αδιανέμητα και διανεμόμενα κέρδη και η δυνατότητα συμψηφισμού των οφειλών.
Ακόμη και η υποβολή ανακριβών στοιχείων στη φορολογική δήλωση θα επισείει τη διαδικασία του αυτοφώρου, ενώ αυστηροποιούνται ακόμη περισσότερο οι υπόλοιπες ποινές για αδικήματα φοροδιαφυγής με τη φυλάκιση να φτάνει ακόμη και τα 20 χρόνια. Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και για ένα ευρώ θα ακολουθείται η διαδικασία του αυτοφώρου, ενώ επταπλασιάζεται από τα 3 ευρώ στα 20 ευρώ το ημερήσιο κόστος εξαγοράς της ποινής. Διπλασιασμός της προσαύξησης υπάρχει και στην περίπτωση της τμηματικής καταβολής του ΦΠΑ.
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Δ. ΤΣΟΥΠΑΡΟΠΟΥΛΟΣ - Γ. ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ
Η σχεδόν απόλυτη ποινικοποίηση της φοροδιαφυγής αποτελεί την τελευταία κοινή πινελιά των υπουργείων Οικονομικών και Δικαιοσύνης, που στόχο έχει να καταδείξει την προσήλωση της κυβέρνησης στην αποτελεσματική αντιμετώπιση του φαινομένου αλλά και να στείλει ένα αυστηρό μήνυμα στην αγορά.
Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι τελικά «πέρασαν» από το χθεσινό υπουργικό συμβούλιο όλες οι επίμαχες διατάξεις για το ποινολόγιο και αποτελούν πλέον μέρος του φορολογικού νομοσχεδίου, όπως αυτό κατατέθηκε στη Βουλή.
Πέραν αυτών, το νομοσχέδιο περιλαμβάνει όλες τις υπόλοιπες λίγο έως πολύ γνωστές διατάξεις για την αύξηση του ποσοστού προβεβαίωσης του φόρου όταν ασκείται προσφυγή στα δικαστήρια για φορολογικές διαφορές, τη μείωση του φορολογικού συντελεστή για αδιανέμητα και διανεμόμενα κέρδη, την αύξηση του αντίστοιχου για τις χρηματιστηριακές συναλλαγές και τη δυνατότητα ρύθμισης και τμηματικής καταβολής του ΦΠΑ.
Αναλυτικότερα:
ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗ
- Θεσπίζεται τριετές επιχειρησιακό πρόγραμμα αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής, το οποίο θα περιέχει συγκεκριμένες δράσεις και μετρήσιμους στόχους.
- Θεσπίζεται εισαγγελέας οικονομικού εγκλήματος που θα συντονίζει και θα καθοδηγεί τη διενέργεια ανακριτικών πράξεων από τους γενικούς ή ειδικούς ανακριτικούς υπαλλήλους (υπαλλήλους ΣΔΟΕ, τελωνείων και φοροελεγκτικών υπηρεσιών).
- Θεσπίζονται ως διαρκή και επομένως ως συνεχή αυτόφωρα, τα αδικήματα:
• Της μη καταβολής βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο, με χρόνο τέλεσης του αδικήματος το χρονικό διάστημα από την παρέλευση των τεσσάρων μηνών μέχρι τη συμπλήρωση χρόνου αντίστοιχου με το 1/3 της κατά περίπτωση προβλεπόμενης προθεσμίας παραγραφής. Η πράξη στην περίπτωση αυτή μπορεί να κριθεί ατιμώρητη, εάν το ποσό που οφείλεται στο Δημόσιο εξοφληθεί μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσης σε οποιονδήποτε βαθμό.
• Της φοροδιαφυγής με την παράλειψη υποβολής ή την υποβολή ανακριβούς δήλωσης στη φορολογία εισοδήματος.
• Της φοροδιαφυγής για μη απόδοση ή ανακριβή απόδοση ΦΠΑ και λοιπών παρακρατούμενων φόρων, τελών ή εισφορών, με χρόνο τέλεσης αυτών το χρονικό διάστημα από την ημέρα κατά την οποία για πρώτη φορά όφειλε να ενεργήσει ο υπαίτιος μέχρι τη συμπλήρωση χρόνου αντίστοιχου με το 1/3 της κατά περίπτωση προβλεπόμενης προθεσμίας παραγραφής.
- Αυξάνονται οι πλημμεληματικές ποινές της μη καταβολής βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο.
- Αυξάνονται οι κακουργηματικές ποινές που σχετίζονται με φοροδιαφυγή (πλην των ληξιπροθέσμων) από κάθειρξη μέχρι δέκα ετών, σε κάθειρξη μέχρι είκοσι έτη.
- Η ποινική δίωξη δεν αρχίζει για καμία από τις περιπτώσεις των αδικημάτων αυτών, αν αυτός κατά του οποίου πρόκειται να ασκηθεί η ποινική δίωξη έχει βέβαιη και εκκαθαρισμένη απαίτηση, κατά του Δημοσίου, ποσού ίσου ή μεγαλύτερου από αυτό για το οποίο διώκεται.
- Στα πλημμελήματα της φοροδιαφυγής προβλέπεται ότι δεν χωράει μετατροπή ή αναστολή εκτέλεσης της ποινής σε περίπτωση δεύτερης και κάθε περαιτέρω υποτροπής στα πλημμελήματα αυτά. Η μετατροπή της ποινής, στην περίπτωση αυτή, προβλέπεται να γίνεται με ελάχιστο ποσό ανά ημέρα εξαγοράς τα 20 ευρώ, αντί των 3 ευρώ που ισχύει σήμερα, ανώτατο δε ποσό εξαγοράς ορίζονται τα 100 ευρώ.
- Θεσπίζονται αυστηρότερες ποινές για το αδίκημα της παθητικής δωροδοκίας, προκειμένου για υπαλλήλους του υπουργείου Οικονομικών.
- Αυξάνεται το ποσοστό προβεβαίωσης από 25% σε 50% όταν ασκείται προσφυγή στα δικαστήρια για φορολογικές διαφορές. Στα πρόστιμα παραμένει στο 25%, αφού υπάρχει βασική διάταξη για συμβιβασμό στο 1/3.
- Κάρτα αποδείξεων. Για την εξυπηρέτηση των φορολογουμένων ως προς την καταγραφή του ποσού των αποδείξεων δαπανών που απαιτείται να συγκεντρωθούν, καθορίζεται εναλλακτικό σύστημα καταγραφής των στοιχείων των αποδείξεων λιανικής πώλησης ή παροχής υπηρεσιών μέσω μαγνητικής κάρτας που είναι ανώνυμη και προαιρετική. Οσοι εκδίδουν αποδείξεις λιανικής πώλησης ή παροχής υπηρεσιών με χρήση ταμειακών μηχανών, υποχρεούνται να διαβιβάζουν ηλεκτρονικά δεδομένα των φορολογικών στοιχείων που εκδίδονται σε βάση δεδομένων της ΓΓΠΣ.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
- Φορολογία νομικών προσώπων (ΑΕ, ΕΠΕ) και μερισμάτων. Από τις χρήσεις που αρχίζουν από 1/1/2011 μειώνεται ο φορολογικός συντελεστής από 24% σε 20% και εφαρμόζεται για το σύνολο των κερδών. Για τα διανεμόμενα κέρδη προβλέπεται παρακράτηση φόρου με 25%. Τα μερίσματα εντάσσονται στη φορολογική κλίμακα, ουσιαστικά όμως εξαντλείται η φορολογική υποχρέωση (20% σε επίπεδο νομικού προσώπου και 25% παρακράτηση στα μερίσματα) για την πλειοψηφία των μετόχων. Για τους έχοντες χαμηλά εισοδήματα προβλέπεται δικαίωμα επιστροφής του παρακρατούμενου φόρου μερισμάτων.
- Συμψηφισμός απαιτήσεων. Δίνεται η δυνατότητα συμψηφισμού βεβαιωμένων χρεών προς το Δημόσιο με βέβαιες και εκκαθαρισμένες χρηματικές απαιτήσεις κατά του Δημοσίου. Οι απαιτήσεις αποδεικνύονται με τελεσίδικη δικαστική απόφαση ή επίσημο δημόσιο έγγραφο.
- Εισαγωγή μερισμάτων από το εξωτερικό. Θεσπίζεται διάταξη για μη φορολογία κατά την εισαγωγή μερισμάτων από χώρες της ΕΕ εφόσον δεν διανέμονται τα εισαγόμενα μερίσματα για αναπτυξιακούς λόγους. Οποτε διανεμηθούν θα παρακρατηθεί ο φόρος που αναλογεί στα μερίσματα.
- Κέρδη από την πώληση μετοχών εισηγμένων στο ΧΑ. Ο συντελεστής αυξάνεται από 1,5‰ σε 2‰ για πωλήσεις μετοχών που πραγματοποιούνται είτε στο ΧΑ είτε σε αλλοδαπά χρηματιστήρια από την 1/1/2011 και μετά, ενώ ρητά προβλέπεται ότι για μετοχές που αποκτώνται από 1/1/2012 και μετά δεν επιβάλλεται φόρος συναλλαγών αλλά έχουν εφαρμογή οι διατάξεις για τη φορολόγηση της υπεραξίας.
- Χρόνος φορολογίας ΦΠΑ στις οικοδομές εάν δεν πωληθούν τα διαμερίσματα ή καταστήματα. Με την προτεινόμενη διάταξη εξακολουθεί να θεωρείται ως νεόδμητο το ακίνητο μέχρι τη συμπλήρωση τριετίας από την αποπεράτωση της οικοδομής.
- Δυνατότητα ένταξης στο καθεστώς ΦΠΑ των εμπορευματικών κέντρων. Δίνεται δυνατότητα επιλογής φορολόγησης στην εκμετάλλευση εμπορευματικών κέντρων. Με την επιλογή φορολόγησης παρέχεται δικαίωμα έκπτωσης του φόρου που επιβαρύνει την κατασκευή και τη συντήρηση των εμπορευματικών κέντρων.
- Παρέχεται η δυνατότητα παραλαβής περιοδικών δηλώσεων ΦΠΑ χωρίς την καταβολή όλου του οφειλόμενου ποσού. Συγκεκριμένα όταν υποβάλλεται η δήλωση θα καταβάλλεται το λιγότερο σαράντα τοις εκατό (40%) του συνολικά οφειλόμενου ποσού. Το υπόλοιπο 60% του μη καταβληθέντος υπολοίπου, το οποίο λόγω της καθυστερημένης είσπραξής του προσαυξάνεται κατά ποσοστό δύο τοις εκατό (2%), θα καταβάλλεται σε δύο ίσες μηνιαίες δόσεις. Η δόση δεν θα μπορεί να είναι μικρότερη των 300 ευρώ.
- Παρέχεται η δυνατότητα καταβολής του ΦΠΑ σε 6 δόσεις στις περιπτώσεις ποσών που βεβαιώνονται ύστερα από διοικητική επίλυση της διαφοράς ή με βάση πράξη, η οποία οριστικοποιήθηκε λόγω μη άσκησης προσφυγής και αφορούν οριστική πράξη προσδιορισμού του φόρου ή σε περίπτωση κατάργησης φορολογικής δίκης.
- Προβλέπεται ότι οι αγρότες που είναι ενταγμένοι στο μητρώο αγροτών και αγροτικών εκμεταλλεύσεων και ασχολούνται με τη διαχείριση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας έως 100 KW ή τη λειτουργία αγροτουριστικών μονάδων έως 10 δωματίων να έχουν δικαίωμα επιστροφής με τους κατ’ αποκοπή συντελεστές ΦΠΑ, παρ’ ότι υποχρεούνται στην τήρηση βιβλίου εσόδων-εξόδων.
- Θεσπίζονται διατάξεις για τον ορισμό της φορολογικής κατοικίας στην οποία φορολογείται το παγκόσμιο εισόδημα και λαμβάνονται υπόψη οδηγίες του ΟΟΣΑ. Σε φόρο για το παγκόσμιο εισόδημά του υπόκειται κάθε φυσικό πρόσωπο, το οποίο έχει την κατοικία ή τη συνήθη διαμονή του στην Ελλάδα (περισσότερες από 183 ημέρες τον χρόνο). Σε φόρο για το εισόδημα που προκύπτει στην Ελλάδα υπόκειται κάθε φυσικό πρόσωπο, ανεξάρτητα από τον τόπο κατοικίας του ή της συνήθους διαμονής του.
- Αναγνώριση πρόσθετου ποσού για δαπάνες έρευνας και τεχνολογίας. Παρατείνεται για 4 έτη, μέχρι 31/12/2014, το δικαίωμα έκπτωσης για επιπλέον ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) των δαπανών έρευνας και τεχνολογίας που πραγματοποιήθηκαν στη χρήση.
ΔΙΑΙΤΗΣΙΑ - ΕΛΕΓΧΟΙ
- Ιδρύεται ειδικό Σώμα Φορολογικών Διαιτητών (ΣΦΔ) για τη διαιτητική επίλυση των φορολογικών διαφορών που υπερβαίνουν το ποσό των 150.000 ευρώ.
- Συστήνεται «Υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων» με έργο τη συλλογή, επεξεργασία, αξιολόγηση και αξιοποίηση πληροφοριών και στοιχείων, που αφορούν στην εμπλοκή υπαλλήλων του υπουργείου Οικονομικών και των εποπτευόμενων από αυτό νομικών προσώπων, στη διαφθορά, διαπλοκή και άλλα σοβαρά πειθαρχικά αδικήματα και εγκλήματα (καταχρήσεις, εκβιασμούς, παθητικές ή ενεργητικές δωροδοκίες, περιπτώσεις κακοδιοίκησης, κατά την άσκηση των καθηκόντων των υπαλλήλων κ.λπ.), καθώς και την εξιχνίαση και δίωξη αυτών, σε συνεργασία με τον εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος. Η υπηρεσία θα μπορεί να προβαίνει και στον έλεγχο των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης (πόθεν έσχες) των υπαλλήλων του υπουργείου Οικονομικών και των εποπτευόμενων νομικών προσώπων.
- Επιδιώκεται η αξιοποίηση από το Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος της εμπειρίας αξιόλογων υπηρεσιακά και ηθικά στελεχών του υπουργείου Οικονομικών. Για τον λόγο αυτό γίνονται οι αναγκαίες μεταβολές στα κριτήρια επιλογής των υπαλλήλων του ΣΔΟΕ, καταργώντας την ποσόστωση 20%-30% για τη στελέχωση του ΣΔΟΕ από νεοδιόριστους στο σύνολό του υπηρετούντων του.
- Τροποποιούνται οι σχετικές διατάξεις του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος και ΦΠΑ προκειμένου οι έλεγχοι να γίνονται κατά κύριο λόγο από το γραφείο και κατ’ εξαίρεση στην έδρα της επιχείρησης με βάση κριτήρια ελέγχου και με στόχο την επιτάχυνση των ελέγχων.
- Αρση φορολογικού απορρήτου και δημοσιοποίηση οφειλετών και παραβατών. Για λόγους φορολογικής δικαιοσύνης έναντι των συνεπών φορολογουμένων, αλλά και για λόγους φορολογικής συμμόρφωσης ορίζεται η υποχρέωση της φορολογικής διοίκησης να δημοσιοποιεί τα στοιχεία των συνολικών ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο που υπερβαίνουν τα 150.000 ευρώ σε διαδικτυακό τόπο του υπουργείου Οικονομικών και με την προϋπόθεση ότι υπάρχει καθυστέρηση στην καταβολή των ληξιπρόθεσμων που υπερβαίνει το διάστημα του ενός έτους. Η γενική αυτή πρόβλεψη δεν εφαρμόζεται στις εξής περιπτώσεις:
- Οταν ο οφειλέτης έχει μπει σε ρύθμιση, δηλαδή έχει χορηγηθεί διευκόλυνση για τμηματικές καταβολές του χρέους του και υπό την προϋπόθεση ότι είναι συνεπής με τους όρους της ρύθμισης που έχει υπαχθεί και
- Οταν υπάρχει δικαστική απόφαση για την αναστολή της καταβολής των οφειλών.
- Προβλέπεται η δημοσιοποίηση των στοιχείων και στις περιπτώσεις που υπάρχουν σοβαρές παραβάσεις του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων, που συνίστανται σε φοροδιαφυγή μέσω της απόκρυψης φορολογητέας ύλης, όπως η έκδοση πλαστών φορολογικών στοιχείων ή η μη έκδοση ή ανακριβής έκδοση ή στην εσφαλμένη καταχώρηση στα βιβλία αγορών ή εξόδων (π.χ. ανύπαρκτες αγορές ή έξοδα).
ΔΙΑΓΡΑΦΗ ΧΡΕΩΝ
- Θεσμοθετούνται κανόνες σύμφωνα με τους οποίους θα γίνεται διάκριση των ληξιπρόθεσμων χρεών σε «εισπράξιμα» και «μη εισπράξιμα» με βάση συγκεκριμένα, διαφανή και ορθολογικά κριτήρια έτσι ώστε να είναι ευχερής και ο έλεγχος των δημοσίων υπαλλήλων που είναι επιφορτισμένοι με το καθήκον είσπραξής τους και η άντληση συμπερασμάτων από την κεντρική φορολογική διοίκηση σχετικά με τα αίτια της μη είσπραξης.
Η ένταξη των ληξιπροθέσμων στην κατηγορία των μη εισπράξιμων διενεργείται με απόφαση τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου μετά από γνωμοδότηση συλλογικού οργάνου από υπηρεσιακούς παράγοντες και έκθεση της αρμόδια ς υπηρεσίας επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου και αφού παρέλθουν τριάντα ημέρες από τη δημοσιοποίηση του καταλόγου εντάξεως των χρεών στην κατηγορία των «μη εισπράξιμων» στο Διαδίκτυο. Σε κάθε περίπτωση, τα ανεπίδεκτα είσπραξης δεν θα διαγράφονται. Στο τέλος κάθε έτους οι αποφάσεις του ειδικού κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου ενσωματώνονται σε έκθεση που υποβάλλεται στη Βουλή.
Ως ανεπίδεκτες είσπραξης χαρακτηρίζονται εκείνες οι οφειλές για τις οποίες έχουν εξαντληθεί όλες οι απαιτούμενες ενέργειες εντοπισμού πηγών αποπληρωμής και αναγκαστικής είσπραξης.
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ
- Επιλογή, στελέχωση και αξιολόγηση των κρίσιμων για την είσπραξη των εσόδων οργανικών μονάδων του υπουργείου Οικονομικών. Στόχος των διατάξεων αυτών είναι να επιλεγεί με ουσιαστική και αποτελεσματική διαδικασία επιλογής το κατάλληλο για την είσπραξη των εσόδων του κράτους προσωπικό, το οποίο θα στελεχώσει τις κρίσιμες οργανικές μονάδες του υπουργείου Οικονομικών και θα υπόκειται σε διαρκή έλεγχο και παρακολούθηση για την επίτευξη μετρήσιμων ποσοτικών και ποιοτικών στόχων. Για τον σκοπό αυτό:
- Τα κριτήρια και η επιλογή γίνεται με τέτοιο τρόπο ώστε να οδηγεί σε μεγάλης έκτασης ανανέωση του στελεχιακού δυναμικού των ελεγκτών.
- Οι υποψήφιοι υποβάλλουν ειδική αναλυτική δήλωση περιουσιακής κατάστασης (πόθεν έσχες).
- Τα στελέχη αξιολογούνται ανά 8μηνο, οι προϊστάμενοι δ/νσεων, υποδιευθύνσεων και τμημάτων ανά 12μηνο ή 18μηνο.
- Κατά τη διάρκεια της θητεία τους υπάγονται σε ειδικό πειθαρχικό συμβούλιο.
Πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου