Σύμφωνα με πληροφορίες, το Δημοσιονομικό Πλάνο, που θα ανακοινώσει, στις 15 Απριλίου, η κυβέρνηση, προβλέπει ότι τα 22 δισ. ευρώ, που ζητούνται για να μειωθεί το έλλειμμα κάτω του 3%, θα βρεθούν...
κατά τα δύο τρίτα από τον περιορισμό των δαπανών και κατά ένα τρίτο από την αύξηση των εσόδων.
Στην τετραετία 2012-2015 η κυβέρνηση καλείται, επομένως, να περικόψει δαπάνες ύψους 14,67 δισ. ευρώ, χωρίς μάλιστα «οριζόντιες» μειώσεις – με εξαίρεση το νέο ενιαίο μισθολόγιο των Δημοσίων Υπαλλήλων- αλλά με στοχευμένες παρεμβάσεις παράκαμψης (by pass) υφιστάμενων μηχανισμών, ώστε να περιορισθεί η σπατάλη και οι πολλαπλές «νησίδες» αδιαφάνειας και διαφθοράς.
Για να επιτευχθεί αυτό, ΔΕΚΟ, ΟΤΑ, Ταμεία, Νοσοκομεία, αλλά και τομείς, όπως αυτοί των κοινωνικών παροχών, καυσίμων και προμηθειών, θα μηχανογραφηθούν ή θα τεθούν υπό ηλεκτρονική παρακολούθηση, μέσω έργων, τα οποία θα ανατεθούν σε ιδιώτες, κάποια από αυτά με τη μέθοδο « με το κλειδί στο χέρι».
Πρόκειται για έναν ηλεκτρονικό “Καλλικράτη”, που μαζί με τον περαιτέρω έλεγχο των λειτουργικών δαπανών της δημόσιας διοίκησης και του εξορθολογισμού του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων προσδοκάται ότι θα οδηγήσει σε εξοικονόμηση 14,6 δισ. ευρώ στην τετραετία ως το 2015.
Το ποσό της εξοικονόμησης θα μπορούσε να φθάσει, σύμφωνα με εμπεριστατωμένες εκτιμήσεις της αγοράς, ως και τα 17 δισ. ευρώ.
Το υπουργείο Οικονομικών, σε συνεργασία με 6 ελεγκτικές εταιρείες, έχει ολοκληρώσει την σύνταξη του Μεσοπρόθεσμου Δημοσιονομικού Πλαισίου, τους βασικούς άξονες του οποίου, ως προς την εξοικονόμηση δαπανών παρουσιάζει σήμερα το Euro2day:
- Ηλεκτρονική Συνταγογράφηση: Το έργο έχει ξεκινήσει, πιλοτικά, από τον ΟΑΕ ( σε πλήρη ανάπτυξη) και το ΙΚΑ ( σε κάποια υποκαταστήματα) και θα επεκταθεί σε όλα τα ταμεία. Από την λειτουργία του, σε πλήρη ανάπτυξη το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πλαίσιο προβλέπει εξοικονόμηση δαπανών της τάξης των 2 δισ. ευρώ στην τετραετία 2012-15.
- Μηχανοργάνωση Νοσοκομείων: Το σχέδιο αφορά στον εκσυγχρονισμό της λογιστικής και χρηματοοικονομικής διαχείρισης μεγάλων νοσοκομειακών μονάδων, με σκοπό την ουσιαστική εποπτεία του συστήματος, τον έλεγχο-περιορισμό των εξόδων και τη διασύνδεση της δημόσιας δαπάνης με την επίτευξη συγκεκριμένων επιχειρησιακών στόχων. Περιλαμβάνει, δε, την προμήθεια- εγκατάσταση-λειτουργία των απαραίτητων εργαλείων πληροφορικής, την εξειδικευμένη συμβουλευτική υποστήριξη (auditing, accounting) αλλά και τις αναγκαίες εργασίες για τη συλλογή, επεξεργασία, καταχώρηση, ανάλυση και αξιολόγηση των οικονομικών στοιχείων των νοσοκομειακών μονάδων. Στόχος η εξοικονόμηση 1,5 δις ευρώ.
- Κεντρικές ηλεκτρονικές προμήθειες: Το Πλαίσιο προβλέπει την διενέργεια κεντρικά των
προμηθειών υλικών και εξοπλισμού για τα νοσοκομεία, την οποία έχει δρομολογήσει ήδη το υπουργείο Υγείας καθώς και εν συνεχεία για τον υπόλοιπο Δημόσιο Τομέα. Από τις παραπάνω δράσεις εκτιμάται ότι θα εξοικονομηθούν δαπάνες ως και 2 δισ. ευρώ.
- Ηλεκτρονική παρακολούθηση καυσίμων και δημιουργία μηχανογραφημένης βάσης δικαιούχων του επιδόματος θέρμανσης: Το Πλαίσιο προβλέπει εξοικονόμηση 1,5 δισ. ευρώ ως το 2015 από τη λειτουργία τους, εκτίμηση μάλλον συντηρητική, λόγω της έκτασης του λαθρεμπορίου καυσίμων, με αιχμή το πετρέλαιο θέρμανσης.
- Μηχανοργάνωση σε ΔΕΚΟ- Ταμεία: Ο επιδιωκόμενος εκσυγχρονισμός στην λογιστική και χρηματοοικονομική διαχείρισή τους θα οδηγήσει, σύμφωνα με το Πλαίσιο, σε εξοικονόμηση δαπανών της τάξης των 3 με 4 δισ. ευρώ.
- Δείκτες καλής διαχείρισης σε ΟΤΑ και σύνδεση της κρατικής χρηματοδότησης βάσει επιδόσεων: Ειδικότερα θα επιλεγούν δήμοι που εμφανίζουν υγιή οικονομικά στοιχεία και υψηλή αποδοτικότητα στην χρήση των κρατικών επιχορηγήσεων, οι οποίοι θα λειτουργήσουν ως δείκτες αναφοράς ορθής διαχείρισης (well run benchmarks). Από την επίδοση κάθε ΟΤΑ ως προς τους δείκτες αναφοράς θα συναρτάται πλέον και το ποσό της κρατικής επιχορήγησης που θα εκταμιεύεται. Η κυβέρνηση επιδιώκει να εξοικονομήσει ένα μικρό ποσό ( της τάξης των 100 με 300 εκατ. ευρώ) αλλά κυρίως να θέσει, για πρώτη φορά, πλαίσιο ανταποδοτικής λειτουργίας για τους ΟΤΑ.
- Επιπλέον προωθείται, η εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου στους Δημοσίους Υπαλλήλους καθώς και ο περαιτέρω εξορθολογισμός λειτουργικών δαπανών δημόσιας διοίκησης και δημοσίων επενδύσεων.
Στο σκέλος της αύξησης των εσόδων η κυβέρνηση αναμένει έσοδα από τη φορολογική μεταρρύθμιση, τις ιδιωτικοποιήσεις και την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, τη μείωση των γραφειοκρατικών διαδικασιών και από εξειδικευμένα μέτρα κατά υπουργείο.
Εγκατάσταση μέσα σε μερικούς μήνες!!
Στελέχη του υπουργείου Οικονομικών αλλά και των ελεγκτικών εταιριών εκτιμούν ότι τα ηλεκτρονικά by-pass στο κράτος μπορούν να διενεργηθούν με ταχύτατη διαδικασία. «Μέσα σε δύο με τρεις μήνες από την ανάθεση, τα συστήματα μπορούν να τεθούν σε λειτουργία» εκτιμά στέλεχος του ΥΠΟΙΚ, σημειώνοντας ότι για κάποια εξ αυτών έχει ολοκληρωθεί ήδη η σχετική προεργασία.
Στον αντίποδα, συγκρατημένα αισιόδοξοι, εμφανίζονται στελέχη ελεγκτικών εταιρειών σημειώνοντας ότι πρόκειται μεν για αυτονόητες δράσεις, που, όμως απαιτούν σχέδιο και αποφασιστικότητα που προς το παρόν δεν έχει επιδείξει η κυβέρνηση.
Σε ιδιώτες η λειτουργία και διαχείρισή τους
Εξετάζεται, μάλιστα, σε κάποιους από τους τομείς τα έργα να δοθούν «με το κλειδί στο χέρι».
Οι ανάδοχοι, δηλαδή, να αναλάβουν και την διαχείριση και λειτουργία των συστημάτων με ανταποδοτικό τίμημα.
Για παράδειγμα, στον τομέα της προμήθειας υλικών και εξοπλισμού για τα Δημόσια Νοσοκομεία οι τέσσερις μεγάλες εταιρείες software της εγχώριας αγοράς έχουν προτείνει να αναλάβουν, από κοινού, το έργο του λογισμικού και της διαχείρισης εν συνεχεία του συστήματος.
Η πρόταση προβλέπει, σύμφωνα με πληροφορίες ότι θα αρχίσουν να εισπράττουν χρήματα εφόσον η εξοικονόμηση για το Δημόσιο ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ. Η δε προμήθειά τους για την επίτευξη του παραπάνω στόχου ανέρχεται στο 1% (!!).
Η εκχώρηση του έργου ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και κεντρικών προμηθειών για τα μεγάλα δημόσια νοσοκομεία στους ιδιώτες εκτιμάται ότι θα οδηγήσει στην εξοικονόμηση σε δαπάνες διαχείρισης και προμηθειών της τάξης του 20%.
Υπολογίζεται ότι η οργανωμένη λογιστική και χρηματοοικονομική διαχείριση των νοσοκομείων μπορεί να μειώσει άμεσα κατά τουλάχιστον 5% τις δαπάνες, χωρίς να έχουν συνυπολογιστεί οι ωφέλειες από τον εντοπισμό φαινομένων διαφθοράς και κακοδιαχείρισης.
Η δε κεντρική διαχείριση προμηθειών, η εφαρμογή μεθοδολογιών, που αυξάνουν τη διαφάνεια και τον ανταγωνισμό, η αξιοποίηση οικονομιών κλίμακας στη διαχείριση/ διακίνηση αποθεμάτων και η ύπαρξη ενός ευφυούς συστήματος ελέγχου/ εποπτείας της όλης διαδικασίας (risk management/ business intelligence), μπορούν να επιφέρουν εξοικονόμηση δαπανών που θα υπερβαίνει το 15%-20% σε σχέση με την υφιστάμενη κατάσταση.
Η πρόταση ΙΟΒΕ για ανταποδοτικές επενδύσεις Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης
Στο Υπουργείο Οικονομικών εξετάζουν την πρόταση του ΙΟΒΕ να δημιουργηθεί ειδικό πλαίσιο- μηχανισμός για Ανταποδοτικές Επενδύσεις Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, που θα υλοποιούνται από τον ιδιωτικό τομέα σε συνεργασία με το δημόσιο, για τη δημιουργία του οποίου ενδεχομένως να χρειαστεί διακριτή νομοθετική πράξη.
Οι προτεινόμενες βασικές αρχές λειτουργίας ενός τέτοιου πλαισίου συνοψίζονται στα εξής:
1. Το δημόσιο μπορεί να θέτει συγκεκριμένους επιχειρησιακούς στόχους ή πεδία βελτίωσης, επί των οποίων ο ιδιωτικός τομέας καλείται να προτείνει συγκεκριμένες και άμεσα υλοποιήσιμες δράσεις.
2. Ο ιδιωτικός τομέας καταθέτει ολοκληρωμένες προτάσεις, αναλαμβάνοντας την ευθύνη του αναλυτικού σχεδιασμού, χρηματοδότησης, υλοποίησης και λειτουργίας της επένδυσης και τη δέσμευση για την επίτευξη συγκεκριμένων επιχειρησιακών αποτελεσμάτων.
3. Οι ακολουθούμενες διαδικασίες ανάθεσης/ υλοποίησης των έργων βασίζονται σε διεθνώς αναγνωρισμένα μοντέλα συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (PPPs, concessions).
4. Η πληρωμή των ιδιωτικών σχημάτων που θα επενδύσουν σε τεχνογνωσία, εργασία και χρήμα θα πραγματοποιείται βάσει προκαθορισμένων στόχων - σε ανταποδοτική βάση - κατά την περίοδο λειτουργίας των έργων.
του Χρήστου Κίτσιου euro2day.gr 12/04/11
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου