Με μπίρα στο σπίτι αντί για έξοδο στα μπουζούκια, ανοιχτά παράθυρα για να κάνει ρεύμα αντί για το κλιματιστικό, με το λεωφορείο αντί για το ταξί, με ανταλλαγές ρούχων αντί για αγορές καινούργιων, καθώς και με εξορθολογισμό των αναγκών σε τρόφιμα και άλλα προϊόντα για το σπίτι προσπαθούν οι Ελληνες να αντιμετωπίσουν τη μείωση της αγοραστικής τους δύναμης, που αγγίζει φέτος το 9% - 10% και την τελευταία διετία ξεπερνά το 22%:
Η ακρίβεια, που τρέχει με ρυθμούς 3% - 4% μηνιαίως, λόγω των αυξήσεων σε ΦΠΑ και άλλους έμμεσους φόρους, σε συνδυασμό με τη μείωση των εισοδημάτων, τουλάχιστον κατά 15%, έχει δημιουργήσει κλίμα ανασφάλειας, που δε θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστες ούτε τις καταναλωτικές μας συνήθειες.
Στα σούπερ μάρκετ τα καλάθια και καροτσάκια πλέον δεν ξεχειλίζουν, αφού οι αγορές γίνονται με μέτρο και με κύριο γνώμονα την τιμή. Στις λαϊκές αγορές οι καταναλωτές αναζητούν το φτηνότερο, ενώ στα μανάβικα, στα κρεοπωλεία και σε άλλα καταστήματα τροφίμων, οι αγορές αφορούν μικρές ποσότητες.
Το «σφίξιμο» της ζώνης έχει επιπτώσεις σε όλη την αγορά. Στα καφέ, τα μπαρ και τα εστιατόρια η μείωση του τζίρου ξεπερνά το 50%, στα αρτοποιεία και τα ζαχαροπλαστεία η πτώση κινείται στο 20% - 30%, στα σούπερ μάρκετ ξεπερνά το 5%, στα πρατήρια υγρών καυσίμων υπερβαίνει το 25%, στα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης το 40%, στα κουρεία και κομμωτήρια το 30%, ενώ στα ταξί φτάνει ακόμη και στο 60%.
Σημαντικές αλλαγές
Η κρίση έχει χτυπήσει όλους ανεξαιρέτως τους καταναλωτές. Τα πιο χαμηλά εισοδήματα αναγκάζονται να κόψουν ακόμη και από τα απαραίτητα, τα μεσαία εισοδήματα από τις σπατάλες των προηγούμενων ετών, ενώ τα υψηλότερα από τις περιττές πολυτέλειες.
Η μείωση της αγοραστικής δύναμης έχει επηρεάσει από το μπακάλικο της γειτονιάς και το περίπτερο, μέχρι τα κέντρα διασκέδασης, τα ακίνητα και τα αυτοκίνητα.
Ο Ελληνας του 2010 - 2011 μαγειρεύει και τρώει στο σπίτι και όχι στο εστιατόριο ή την ταβέρνα, την οποία επισκέπτεται πλέον 1 - 2 φορές το μήνα, χωρίς μάλιστα να αφήσει -αρκετές φορές- ούτε φιλοδώρημα για το σερβιτόρο. Ψωνίζει λιγότερα και φτηνότερα προϊόντα από το σούπερ μάρκετ. Προετοιμάζει από το σπίτι καφέ και σάντουιτς για το κολατσιό και δεν αγοράζει έτοιμο καφέ και τυρόπιτα. Μετακινείται με αστικό λεωφορείο και ελάχιστα με ταξί, ενώ έκοψε και τις περιττές μετακινήσεις με το ΙΧ.
Είδη β' διαλογής
Κόβουμε και το... ψωμί
Το «ψαλίδι» στα τρόφιμα έχει χτυπήσει ακόμη και τα αρτοποιεία και τους φούρνους, όπου η πτώση της κίνησης ξεπερνά το 20%.
«Ακόμη και στις πιο δύσκολες εποχές, όπως ήταν η Κατοχή, το μόνο που έπαιρνε ο κόσμος ήταν το ψωμί. Βλέπουμε από την αρχή του χρόνου μεγάλη πτ'ωση του τζίρου στους φούρνους και στα αρτοποιεία που ξεπερνά το 20% και φτάνει το 40% - 50% σε τυρόπιτες και αρτοσκευάσματα. Πολλοί αγοράζουν ψωμί κάθε δύο ημέρες, ενώ τα άλλα είδη έχουν μειωθεί και λόγω της ανεργίας, αφού λιγοστεύουν οι εργάτες και άλλοι εργαζόμενοι που παίρνουν από το φούρνο το πρωινό τους», τόνισε ο Νεόφυτος Παπαδόπουλος, πρόεδρος του Σωματείου Αρτοποιών Θεσσαλονίκης «Προφήτης Ηλίας».
Οι αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες είναι εμφανείς, από το φούρνο, το μανάβικο και το κρεοπωλείο μέχρι και το ιχθυοπωλείο, όπου πλέον οι γαύροι, οι μαρίδες και οι σαρδέλες γνωρίζουν τεράστια... απήχηση.
«Οι καταναλωτές είναι πλέον πολύ προσεκτικοί, επιλέγουν φτηνότερα ομοειδή προϊόντα, ρωτάνε για τις τιμές και ψάχνουν καλύτερα τι θα αγοράσουν. Οι ποσότητες είναι μικρότερες, όσες ακριβώς χρειάζονται. Τελείωσε η εποχή της σπατάλης και αυτό εν μέρει είναι θετικό. Αν κάποιος έπαιρνε γαρίδες, θα αναζητήσει τη σαρδέλα ή το γαύρο, που είναι και θρεπτικά, για να βάλει στο τραπέζι του», τόνισε ο Χρήστος Νικολόπουλος, πρόεδρος του Συλλόγου Καταστηματαρχών Ιστορικού Κέντρου και των Ιχθυοπωλών Θεσσαλονίκης.
Είδη ιδιωτικής ετικέτας
«Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στο σύνολο των αλυσίδων σούπερ μάρκετ φτάνουν πλέον στο 19% - 20% των πωλήσεων επί του συνόλου των προϊόντων. Οι καταναλωτές αναζητούν τα φτηνότερα είδη και βέβαια, παρόλο που η επισκεψιμότητα πελατών στα σούπερ μάρκετ δεν έχει μειωθεί, ο τζίρος έχει πέσει κατά 5% - 7%, περισσότερο στα απορρυπαντικά και λιγότερο στα τρόφιμα, καθώς μικραίνει το καλάθι και όλοι αγοράζουν λιγότερα προϊόντα και σε μικρότερες ποσότητες», σημείωσε ο Γιάννης Πηλείδης, πρόεδρος της Ενωσης Μικρών Αλυσίδων Βόρειας Ελλάδας.
Μικρότερες ποσότητες
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΠΕΚΛΑΡΗ ~ agelioforos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου