Κυριακή 29 Ιανουαρίου 2012

Σαν το παλιό... φθηνό κρασί


Ο Έλληνας, όπως και να 'χει η οικονομική κατάσταση θα ξορκίσει τις δυσκολίες με ένα ποτηράκι κρασί, που δεν θα του φέρει όμως... ζαλάδα η τιμή του.

Βέβαια, μπορεί τα προηγούμενα χρόνια να είχε ανακαλύψει τα γαλλικά κρασιά τώρα δείχνει να την... ψάχνει περισσότερο αναζητώντας φθηνές αλλά ποιοτικές λύσεις από ελληνικά αμπελοτόπια.:


Παράγοντες της αγοράς, αναφέρουν ότι οι καταναλωτές εγκαταλείπουν την κατηγορία εμφιαλωμένων κρασιών με τιμή άνω των 12-15 ευρώ ανά φιάλη και στρέφονται σε φθηνότερα εμφιαλωμένα αλλά και σε συσκευασίες ασκού. Εξάλλου, οι συσκευασίες ασκού δεν είναι το «χύμα» του παρελθόντος, περιλαμβάνουν ταυτότητα του παραγωγού, ενώ υπάρχουν συσκευασίες ακόμα και Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης. Μάλιστα, «καθίζηση» έως και 40% καταγράφεται στις πωλήσεις κρασιών που ανήκουν στην κατηγορία των «ακριβών», τόσο στην αγορά των σούπερ μάρκετ όσο και στη λεγόμενη «κρύα αγορά» της μαζικής εστίασης.

Στροφή στα φθηνά

«Τα φθηνά κρασιά, υπήρχαν πάντα στην αγορά και πριν από την οικονομική κρίση. Απλά, οι καταναλωτές δεν τα αγόραζαν καθώς είχαν την ευχέρεια να επιλέξουν ανώτερης ποιότητας κρασιά και πιο ακριβά. Τώρα, παρατηρείται στροφή σε οικονομικότερες λύσεις, εξαιτίας των περικοπών στα εισοδήματα». Τα παραπάνω αναφέρει στην «ΗτΣ» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου Άγγελος Ρούβαλης, επισημαίνοντας πως οι Έλληνες οινοπαραγωγοί προσπαθούν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. «Οι ακριβές μάρκες ρίχνουν τις τιμές τους, είτε μέσω προσφορών είτε μέσω δώρων ενώ γίνεται μια γενικότερη προσπάθεια μέσω και του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου για φιλικότερες τιμές παντού».

Η προσπάθεια αυτή φαίνεται πως σε ένα βαθμό έχει αποδώσει καρπούς καθώς σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών SymphonyIRI Group οι πωλήσεις κρασιού στα ράφια των σούπερ μάρκετ για το σύνολο του 2011 αυξήθηκαν οριακά κατά 0,8% και ανήλθαν σε 76,8 εκατ. ευρώ.

Ωστόσο, ο κ. Ρούβαλης, υποστηρίζει πως το μεγάλο στοίχημα για τον κλάδο είναι η εστίαση, όπου οι τιμές των κρασιών παραμένουν αδικαιολόγητα υψηλές. «Μέχρι και πριν από την κρίση, το κρασί στο εστιατόριο υπερτιμολογούνταν.

Αυτό πρέπει να αλλάξει και είναι μεγάλη ανάγκη να εκλογικευτεί ολόκληρο το κύκλωμα». Από την πλευρά του, ο γενικός διευθυντής της Κεντρικής Κλαδικής Ένωσης Αμπελουργικών Προϊόντων-ΚΕΟΣΟΕ Παρασκευάς Κορδοπάτης τονίζει, ότι «οι συνεταιρισμοί δεν περίμεναν την κρίση για να δείξουν σεβασμό στον καταναλωτή, ανέκαθεν οι τιμές των συνεταιριστικών κρασιών ήταν οι χαμηλότερες της αγοράς». Μάλιστα, όπως λέει, οι συνεταιρισμοί είτε έχουν αυξήσει τις εκπτώσεις επί τιμολογίου (σούπερ μάρκετ-κάβες), ή έχουν προβεί σε προσφορές.

Ωστόσο, οι παρεχόμενες εκπτώσεις που φθάνουν και στο 60%, πολλές φορές δεν φθάνουν στον καταναλωτή...

Σύμφωνα με τον κ. Κορδοπάτη, οι καταναλωτές μπορούν μέσα από τη μεγάλη γκάμα των συνεταιριστικών κρασιών που μπορούν να βρουν κρασιά Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης σε τιμή που ξεκινάει από τα 2 ευρώ η φιάλη και φθάνουν τα 3,5 ευρώ (Νεμέα, Μαυροδάφνη Πατρών κ.λπ.). Γενικότερα, όπως τονίζει, οι τιμές για το 80% των συνεταιριστικών κρασιών κυμαίνονται από 2 έως 5 ευρώ η φιάλη, γεγονός που έχει «κερδίσει» τους καταναλωτές, με αποτέλεσμα να καταγράφεται άνοδος έως και 50% στις πωλήσεις. Εξάλλου, το «χύμα» (σε συσκευασίες ασκού) και η Κίνα διασώζουν, όπως όλα δείχνουν, τη φετινή χρονιά για τους οινοπαραγωγούς.


Η θεαματική αύξηση της ζήτησης και των εξαγωγών προς την ασιατική υπερδύναμη και η στροφή των καταναλωτών προς το φθηνό κρασί φαίνεται πως αντισταθμίζουν σε ένα βαθμό τις μεγάλες απώλειες των παραγωγών από την καθίζηση των πωλήσεων στο χώρο των επιχειρήσεων εστίασης. Είναι χαρακτηριστικό, σύμφωνα με στοιχεία του Ελληνικού Οργανισμού Εξωτερικού Εμπορίου (ΟΠΕ), στο διάστημα Ιανουαρίου-Ιουλίου η αξία των εξαγωγών κρασιού στην Κίνα αυξήθηκε 601,09% σε σύγκριση με το 2010. Το αντίστοιχο επτάμηνο πέρυσι το κρασί που είχε εξαχθεί στην Κίνα δεν ξεπερνούσε τους 48,96 τόνους και η αξία του τα 136.770 ευρώ. Στο ίδιο διάστημα φέτος οι εξαγωγές έφθασαν τους 260,61 τόνους, ενώ η αξία άγγιξε το ένα εκατ. ευρώ.


...σας ενδιαφέρει
Αίτημα προς το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης για την επισήμανση των αλλεργιογόνων ουσιών στα κρασιά καταθέτει η ΚΕΟΣΟΕ. Η Συνεταιριστική Ένωση έχει συμφωνήσει για τις ακόλουθες προτάσεις σε επίπεδο των ευρωπαϊκών κεντρικών συνεταιριστικών οργανώσεων COPA ...COGECA και ζητά από το υπουργείο να επιληφθεί του θέματος και να παρέμβει στην Κομισιόν ώστε να θεσμοθετηθούν διατάξεις που θα προασπίζουν μεν την ασφάλεια των καταναλωτών, αλλά και τη δυνατότητα τήρησης των διατάξεων από τα οινοποιεία.

Μέχρι τις 31 Ιανουαρίου μπορούν οι αγελαδοτρόφοι να υποβάλουν τα χαρτιά τους για την κατανομή ποσοτήτων αναφοράς αγελαδινού γάλακτος από το Εθνικό Απόθεμα για το γαλακτοκομικό έτος 2011...2012.
Η κατανομή αφορά γεωργούς, φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή ομάδα φυσικών ή νομικών προσώπων των οποίων η εκμετάλλευση βρίσκεται στην ελληνική επικράτεια, που παράγουν και εμπορεύονται αγελαδινό γάλα ή και γαλακτοκομικά προϊόντα από αγελαδινό γάλα ή προετοιμάζονται να το πράξουν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα.

Την αλλαγή του νόμου (43/2011) και τη συμπλήρωση σχετικής υπουργικής απόφασης ζητούν οι καπνοκαλλιεργητές, έτσι ώστε να προωθείται και να διακινείται ως αγροτικό προϊόν, πλήρως ελεγχόμενο, ο λεπτοκομμένος καπνός. Στόχος τους είναι να φαίνεται στο κάθε πακέτο ο παραγωγός-καλλιεργητής με τα πλήρη στοιχεία του, να μειωθεί η φορολογία και η τελική τιμή στον καταναλωτή, καθώς και να διατίθεται σε καταστήματα παραδοσιακών αγροτικών προϊόντων.

Με το σύνθημα «Εταιρική σχέση μεταξύ της Ευρώπης και των γεωργών», ξεκίνησε στις 23 Ιανουαρίου η επικοινωνιακή εκστρατεία CAP@50 με την ευκαιρία της 50ής επετείου της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής. Η επικοινωνιακή εκστρατεία διάρκειας ενός έτους περιλαμβάνει διαδραστικό δικτυακό τόπο, περιοδεύουσα έκθεση, οπτικοακουστικό και έντυπο υλικό, καθώς και σειρά εκδηλώσεων στις Βρυξέλλες και στα κράτη-μέλη.

Της Μ. Γιουρουκέλη και του Γ. Μανέττα


Οι τιμές για το 80% των συνεταιριστικών κρασιών κυμαίνονται από 2 έως 5 ευρώ η φιάλη, γεγονός που έχει «κερδίσει» τους καταναλωτές




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου