Ένα από τα θετικά της συνόδου κορυφής, το οποίο "αγγίζει" και την Ελλάδα, είναι η υιοθέτηση του αναπτυξιακού πακέτου των 120 δισ. ευρώ, με "μοχλούς" την ενίσχυση των κεφαλαίων της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, απ' όπου οι ελληνικές τράπεζες και ακολούθως οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις περιμένουν "ανάσες" ρευστότητας, τα αποκαλούμενα ομόλογα έργου, μέσω των οποίων θα "τρέξουν" έργα υποδομής, που θα ανοίξουν χιλιάδες θέσεις εργασίας, όπως και οι πόροι από τα διαρθρωτικά ταμεία για τις μικρομεσαίες και την ανεργία των νέων, η οποία στη χώρα μας ξεπερνά πλέον το 50%.
Ωστόσο, αυτά δεν αρκούν για την αναστροφή του αρνητικού κλίματος, πολύ περισσότερο όταν η ύφεση και φέτος εκτιμάται πλέον ότι θα ξεπεράσει το 6,5%. Αυτό ακριβώς θα είναι το βασικό επιχείρημα της ελληνικής πλευράς στις διαπραγματεύσεις με την τρόικα, η οποία μέσω... ΔΝΤ άνοιξε "παράθυρο" για αλλαγές στη δοσολογία των μέτρων που προβλέπει το μνημόνιο, χωρίς να αλλάζει επί του παρόντος και ο κεντρικός στόχος της μείωσης του ελλείμματος κάτω από το 3% στο τέλος του 2014. Με δηλώσεις του, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών από τις Βρυξέλλες άνοιξε επισήμως τα χαρτιά της ελληνικής πλευράς, σημειώνοντας ότι "υπάρχει επιτακτική ανάγκη για μια άμεση δράση για τη στήριξη της ελληνικής ανάκαμψης. Φυσικά, μιλάμε για παράταση της προθεσμίας της δημοσιονομικής προσαρμογής, έτσι ώστε να μπορούμε να ανταποκριθούμε στη πραγματικότητα στους στόχους. Συμφωνούμε με τους στόχους, αλλά η επίτευξή τους είναι ανέφικτη λόγω της ανεργίας και του ρυθμού οικονομικής συρρίκνωσης".
ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ... ΠΑΖΑΡΙ
Ο ελληνικός φάκελος για τη διαπραγμάτευση ξεκινά, λοιπόν, με τη διαπίστωση ότι έχει δημιουργηθεί ένας φαύλος κύκλος λόγω του ότι τα μέτρα λιτότητας επέτειναν την ύφεση, η οποία κατέστησε ανέφικτους τους δημοσιονομικούς στόχους, με αποτέλεσμα να επιβάλλονται νέα μέτρα, τα οποία με τη σειρά τους ενισχύουν τις υφεσιακές πιέσεις.
Τα στοιχεία που έχει συλλέξει ο Γ. Στουρνάρας στις έως τώρα άτυπες ενημερωτικές συναντήσεις του με υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών δείχνουν καταρχήν ότι η "τρύπα" των 750 εκατ. ευρώ στα έσοδα δύσκολα μπορεί να κλείσει στο υπόλοιπο του έτους, παρότι στο δεύτερο εξάμηνο του έτους έχει συσσωρευτεί το μεγαλύτερο μέρος των φορολογικών βαρών για φυσικά και νομικά πρόσωπα. Ο λόγος είναι αφενός ότι η συρρίκνωση της ζήτησης έχει προκαλέσει καθίζηση στον ΦΠΑ, αφετέρου ότι μείωση του τζίρου των επιχειρήσεων και η μείωση των εισοδημάτων των νοικοκυριών έχουν περιορίσει ακόμα περισσότερο τη φοροδοτική τους ικανότητα.
Με αυτά τα δεδομένα ανά χείρας, το οικονομικό επιτελείο θα επιχειρήσει να περάσει τις αλλαγές που επιθυμεί στο φορολογικό "μενού" του μνημονίου. Ειδικότερα, θα ζητήσει από την τρόικα να ξεχάσει την αύξηση των αντικειμενικών αξιών στα ακίνητα, θα ζητήσει την άμεση επαναφορά του ΦΠΑ στην εστίαση στον χαμηλό συντελεστή 13%, επικαλούμενο και τις προβλέψεις για ύφεση 9,14% στο τρίτο τρίμηνο του έτους, όπου κανονικά ο τουρισμός "τραβάει" την οικονομία και θα ξεκινήσει τη συζήτηση για βελτίωση της φορολογικής κλίμακας, δηλαδή για σταδιακή επαναφορά του αφορολογήτου σε υψηλότερα επίπεδα (τουλάχιστον στις 8.000 ευρώ) και μικρότερους συντελεστές για χαμηλά και μεσαία εισοδήματα. Ήδη, πάντως, η τρόικα έχει στείλει μήνυμα στην Αθήνα ότι για τέτοιου είδους συζητήσεις απαιτούνται εκ προοιμίου δημοσιονομικά ισοδύναμα. Μόνο για τη μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση θα απαιτηθούν περίπου 500 εκατ. ευρώ, ενώ άλλα τόσα χρειάζονται για να καλυφθεί η αύξηση του αφορολογήτου.
Στο πεδίο των δαπανών, αυτό που προβληματίζει είναι η... χοάνη των ασφαλιστικών ταμείων, που ζητούν περισσότερα κονδύλια από τον προϋπολογισμό για να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους, όπως επίσης οι αυξημένες ανάγκες του ΟΑΕΔ για την κάλυψη του διαρκώς αυξανόμενου αριθμού των ανέργων. Το βασικό αίτημα της ελληνικής πλευράς θα είναι η χρονική επιμήκυνση καταβολής του επιδόματος ανεργίας, είτε με κονδύλια προερχόμενα από τα κοινοτικά ταμεία είτε με εθνικούς πόρους που δεν θα υπολογίζονται όμως στο πρωτογενές έλλειμμα. Κοινός παρανομαστής των αιτημάτων της ελληνικής πλευράς θα είναι η επιτακτική ανάγκη άμεσης αναθέρμανσης της πραγματικής οικονομίας, καθώς με αυτόν τον τρόπο δεν θα βελτιωθεί μόνο η ροή των φορολογικών εσόδων, αλλά θα ανακοπεί και το κύμα των ανέργων, άρα θα περιοριστεί και η "αιμορραγία" των ταμείων. Με αυτήν τη λογική, το οικονομικό επιτελείο θα ζητήσει την άμεση εκταμίευση των 6,5 δισ. ευρώ από το "πακέτο" των 130 δισ. ευρώ, προκειμένου να δοθεί ανάσα ρευστότητας στην αγορά.
Ως αντίβαρο στις πιέσεις της τρόικας, το οικονομικό επιτελείο εκπονεί ένα σχέδιο δραστικών περικοπών στο δημόσιο, που θα εκτείνεται από το κλείσιμο οργανισμών και υπηρεσιών και θα αγγίζει το πεδίο της υγείας και του κράτους πρόνοιας, χωρίς να θίγονται οι ευπαθείς ομάδες. "Κλειδί" χαρακτηρίζεται, επίσης, η αναπροσαρμογή του σχεδίου των αποκρατικοποιήσεων, με στόχο την ταχύτερη υλοποίηση "ώριμων" projects, αλλά δεν είναι λίγοι εκείνοι που παρατηρούν ότι η συγκυρία στις αγορές δεν είναι και η καλύτερη...
Του Γιώργου Παππού
Οι 35 δεσμεύσεις που προβλέπονται ρητά από το Μνημόνιο και θα ελέγξει η Τρόικα στη νέα αξιολόγηση είναι :
1. Κατάρτιση σχεδίου περικοπών δαπανών 11,5 δισ. ευρώ. Θα ψηφιστούν δια νόμου με το νέο Μεσοπρόθεσμο τον Ιούνιο. Θα πρέπει να περιλαμβάνει συντάξεις και κοινωνικές μεταβιβάσεις, αμυντικές δαπάνες, αναδιάρθρωση της κεντρικής διοίκησης και της τοπικής αυτοδιοίκησης, περαιτέρω εξορθολογισμό των φαρμακευτικών δαπανών και της λειτουργικής δαπάνης των νοσοκομείων, αναδόμηση των παροχών προνοίας.
2. Θέσπιση νομοθετικά μίας μείωσης κατά μέσο όρο 12% στα αποκαλούμενα «ειδικά μισθολόγια» του δημοσίου τομέα, στα οποία το νέο μισθολόγιο δεν ισχύει.
3. Σχέδιο νόμου με την δομή του νέου Εθνικού φορολογικού μέσω του οποίου θα εξαλείφονται οι ποικίλες φορολογικές εξαιρέσεις και προνομιακές μεταχειρίσεις, θα διαμορφώνονται νέοι συντελεστές ΦΠΑ, ενιαίος φόρος για τα ακίνητα και νέα κλίμακα φορολόγησης για τα φυσικά, νομικά πρόσωπα.
4. Αύξηση στις αντικειμενικές αξίες για να ευθυγραμμιστούν σε μεγαλύτερο βαθμό προς τις τιμές της αγοράς.
5. Νέος Κώδικας Βιβλίων και Στοιχείων.
6. Νομοθετική πράξη για τους όρους ανακεφαλαίωσης των τραπεζών
7. Θέσπιση κυρώσεων σε φορείς που δεν υποβάλουν στοιχεία για τις κρατικές δαπάνες και πειθαρχική διαδικασία για τους οικονομικούς επιθεωρητές .
8. Φάρμακα. Πρόσθετα μέτρα τον Ιούνιο αν η μηνιαία παρακολούθηση δείξει ότι η μείωση των φαρμακευτικών δαπανών δεν παράγει τα αναμενόμενα αποτελέσματα.
9. Αναθεώρηση της εθνικής γενικής συλλογικής σύμβασης εργασίας ( ΕΓΣΣΕ). Η πρόταση θα στοχεύει στην αντικατάσταση του ύψους των μισθών που ορίζονται στην ΕΓΣΣΕ με ελάχιστο ύψος μισθού νομοθετημένο από την κυβέρνηση σε διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους.
10. Κατάργηση της ελάχιστης αμοιβής για τις παρεχόμενες υπηρεσίες ενεργειακού ελέγχου και αντικατάσταση της πάγιας αμοιβής ανά τετραγωνικό μέτρο με τη μέγιστη αμοιβή.
11. Νόμο για τη μεταρρύθμιση του κώδικα περί δικηγόρων και αποσύνδεση της φορολογίας, των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης, των τυχόν μερισμάτων και των καταβολών προς τις επαγγελματικές ενώσεις από τις δικηγορικές αμοιβές.
12. Δημόσιες προμήθειες. Παρουσίαση πιλοτικής έκδοσης του συστήματος για τις ηλεκτρονικές προμήθειες.
13. Νόμο προκειμένου να αρθεί η απαγόρευση της αναγνώρισης των επαγγελματικών τίτλων που προέρχονται από διπλώματα τα οποία απονέμονται βάσει συμφωνίας δικαιόχρησης. Οι κάτοχοι των διπλωμάτων που απονέμονται βάσει συμφωνίας δικαιόχρησης, από άλλα Κράτη Μέλη θα πρέπει να έχουν το δικαίωμα να εργάζονται στην Ελλάδα υπό τους ίδιους όρους όπως και οι κάτοχοι ελληνικών πτυχίων.
14. Αναμόρφωση του καταλόγου των μη ανταποδοτικών τελών υπέρ τρίτων.
15. Υιοθέτηση μέτρων μέτρα προκειμένου να διασφαλιστεί ότι η ενεργειακή συνιστώσα των επίσημων τιμολογίων για νοικοκυριά και μικρές επιχειρήσεις αντανακλά τις τιμές χονδρικής αγοράς, με εξαίρεση τους ευπαθείς καταναλωτές.
16. Ολοκλήρωση μίας στρατηγικής αξιολόγησης των επιχειρηματικών σχεδίων των τραπεζών.
17. Η Κυβέρνηση θα πρέπει να μην χάσει τους τριμηνιαίους ποσοστιαίους δείκτες απόδοσης για τη διαχείριση των εσόδων, την συγκράτηση ληξιπρόθεσμων οφειλών και δαπανών.
18. Δημοσίευση από τη διεύθυνση σχεδιασμού, διαχείρισης και παρακολούθησης του Υπουργείου Οικονομικών τριμηνιαίων δεικτών παρακολούθησης για κάθε βασική πρωτοβουλία διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.
19. Νέα αναλυτική λίστα με τις αποκρατικοποιήσεις οι οποίες θα «τρέξουν» μέσα στο 2012 σε συνδυασμό με τα εκτιμώμενα έσοδα.
20. Αναλυτική έκθεση για την κατάσταση κάθε στοιχείου που θα αποκρατικοποιηθεί το 2012. Στοιχεία για νομοθετικές αλλαγές αν παρέχουν πλεονέκτημα στην εταιρία (ή στον παραχωρησιούχο), όπως φορολογικές διακρίσεις ή καθεστώς μονοπωλίου.
21. Δημοσίευση της 1ης φάσης απογραφής των κρατικών περιουσιακών στοιχείων, συμπεριλαμβανομένων των μεριδίων σε εισηγμένες και μη εισηγμένες επιχειρήσεις και εμπορικώς βιώσιμα ακίνητα και εδαφικές -οικοπεδικές εκτάσεις.
22. Έλεγχος από την Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, τουλάχιστον 200 δηλώσεις περιουσιακών στοιχείων εφοριακών.
23. Απόφαση για την εκ περιτροπή μετακίνηση διευθυντών στις Εφορίες και κλείσιμο 200 Δ.Ο.Υ.
24. Βελτίωση του συστήματος για την προστασία των πληροφοριοδοτών οι οποίοι αναφέρουν περιπτώσεις διαφθοράς στο Δημόσιο.
25. Κάλυψη της θέσης του Γενικού Γραμματέα Διοίκησης Εσόδων με ένα εξωϋπηρεσιακό πρόσωπο κατάλληλης επαγγελματικής πείρας.
26. Σχέδιο για την εκκαθάριση ληξιπρόθεσμων οφειλών που οφείλονται σε προμηθευτές από δημοσίους οργανισμούς (6,3 δισ. ευρώ).
27. Επικαιροποίηση του σχεδίου μεσοπρόθεσμης δημοσιονομικής στρατηγικής.
28. Έκθεση για την αναθεώρηση των κοινωνικών προγραμμάτων.
29. Δημοσίευση των μεσοπρόθεσμων σχεδίων για στελέχωση ανά τμήμα για την περίοδο μέχρι το 2015, σύμφωνα με τον κανόνα "μία πρόσληψη ανά 5 αποχωρήσεις από την υπηρεσία". Το προσωπικό το οποίο μετατίθεται στην Κυβέρνηση είτε από κρατικές επιχειρήσεις είτε από άλλους φορείς υπό αναδιάρθρωση θα θεωρείται ως νέα πρόσληψη.
30. Εφαρμογή της εργασιακής εφεδρείας για 15.000 «πλεονάζον προσωπικό» στο Δημόσιο.
31 . Έκθεση για τη λειτουργία των τακτικών υπηρεσιών μεταφοράς επιβατών (ΚΤΕΛ) και παρουσίαση στις επιλογές απελευθέρωσης.
32. Αξιολόγηση σχετικά με το βαθμό στον οποίο οι εισφορές των δικηγόρων και των αρχιτεκτόνων για την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών των επαγγελματικών οργανώσεών τους είναι εύλογες, αναλογικές και δικαιολογημένες.
33. Ανεξάρτητη αξιολόγηση σχετικά με την αποτελεσματικότητα της δομής και των δραστηριοτήτων του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας.
34. Αναθεώρηση των διαδικασιών διαγραφής φορολογικών χρεών, για την συλλογή αυτών των οφειλών.
35. Εφαρμογή σχεδίου πληρωμής στις Εφορίες με τραπεζικά εμβάσματα, έτσι ώστε το προσωπικό να επικεντρωθεί σε εργασία μεγαλύτερης προστιθέμενης αξίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου