Παρασκευή 12 Ιουλίου 2013

Ένα απέραντο... φρενοκομείο παρέμεινε το Δημόσιο


Την μεγάλη πληγή των πειθαρχικών συμβουλίων, τα οποία λειτουργούσαν (πριν τις τελευταίες αλλαγές στη σύνθεσή τους) σαν κολυμβήθρα αθώωσης «επίορκων» δημόσιων υπαλλήλων αποκαλύπτει η ετήσια έκθεση του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης Λέανδρου Ρακιντζή για τα πεπραγμένα του 2012.

Μέχρι πρότινος τα πειθαρχικά συμβούλια -των οποίων ο ρόλος είναι η άσκηση πειθαρχικής εξουσίας στους δημόσιους υπαλλήλους- αποτελούνταν από τρεις συναδέλφους του διωκομένου και δύο συνδικαλιστές. Κάπως έτσι επιβάλλονταν συμβολικού χαρακτήρα ποινές σε μεγάλο αριθμό «επίορκων» δημόσιων υπαλλήλων.



Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την έκθεση του κ. Ρακιντζή:

  /> - δεν επιβλήθηκε καμία ποινή σε προϊστάμενο Γενικής Διεύθυνσης που έκανε τα «στραβά μάτια» σε υφιστάμενό του, ο οποίος το διάστημα 2001-2010 έκοβε επιταγές προνοιακών επιδομάτων, συνολικής αξίας άνω των 740 χιλιάδων ευρώ, σε «δικούς του ανθρώπους», δηλαδή μη δικαιούχους.

- εκπαιδευτικός είχε μετατρέψει την αίθουσα σε... παιδική χαρά: ολοκλήρωνε το μάθημα 10 λεπτά πριν από την λήξη της διδακτικής ώρας, οι μαθητές έμπαιναν σε ιστοσελίδες με ακατάλληλο περιεχόμενο και ο ίδιος συνομιλούσε μέσω facebook με μαθήτριές του. Η ποινή που του επιβλήθηκε ήταν μόλις 40 ημέρες στέρηση αποδοχών.

- σε εκπαιδευτικό που ασελγούσε σε παιδιά επιβλήθηκε η ποινή της εξάμηνης παύσης με πλήρη στέρηση των αποδοχών.

- δήμαρχος τιμώρησε με έναν μήνα στέρηση αποδοχών υπεύθυνο γραφείο Αλλοδαπών και προϊσταμένου του ΚΕΠ (του οικείου δήμου), ο οποίος χορηγούσε κατά το δοκούν άδειες παραμονής αλλοδαπών. Μάλιστα, Κινέζα βρέθηκε να είναι κάτοχος βεβαίωσης ότι έχει καταθέσει πλήρη δικαιολογητικά για έκδοση άδειας παραμονής, χωρίς ποτέ να έχει επισκεφθεί την Ελλάδα!

- προϊστάμενος στον Οίκο Ναύτου «έβαλε μέσα» κατά 82.424 χιλιάδες ευρώ τον φορέα, ενώ δεν εντόπισε, ως όφειλε, σωρεία παραβάσεων του ∆ιαγνωστικού Ινστιτούτου-Καρδιαγγειακού Κέντρου και συµβεβληµένου καρδιολόγου. Η ποινή που του επέβαλε το πειθαρχικό συμβούλιο του Οίκου Ναύτου ήταν πενταετής στέρησης του δικαιώματος για προαγωγή.

- προϊστάμενος δασαρχείου απαίτησε από πολίτη χίλια ευρώ για την χορήγηση βεβαιώσεων χαρακτηρισµού αγροτεµαχίων ιδιοκτησίας του. Τιμωρήθηκε με προσωρινή παύση έξι μηνών και στέρηση αποδοχών.

Κατά των παραπάνω πειθαρχικών αποφάσεων, ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης άσκησε ενστάσεις, ώστε οι ποινές να είναι επαχθέστερες.

Επίσης, ο κ. Ρακιντζής άσκησε ποινική δίωξη, μεταξύ άλλων, σε Γενική ∆ιευθύντρια της Γενικής Γραµµατείας ∆ηµοσίων Έργων που μοριοδοτούσε τον... εαυτό της, έχοντας εμφανίζει ως πιστοποιητικό γνώσης αγγλικών, βεβαίωση παρακολούθησης κύκλου μαθημάτων από το Βρετανικό Συμβούλιο.

Σε υπάλληλο της πολεοδομίας που σε μία χρονιά αύξησε τα εισοδήματά του κατά 950 χιλιάδες ευρώ και σε πέντε εφοριακούς που δεν υπέβαλαν πόθεν έσχες.

Τέλος, ορισμένες από τις πιο «αμαρτωλές» ΔΕΚΟ που ερεύνησε το κλιμάκιο Ρακιντζή ήταν το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας. Η εταιρεία αν και ελέγχει μόλις δύο σταθμούς διοδίων, διατήρησε τον ίδιο αριθμό προσωπικού, ενώ προχώρησε σε προσλήψεις με συμβάσεις παροχής υπηρεσιών. Υπάλληλος του ΤΕΟ αν και χτυπούσε απλώς την κάρτα του κατά την είσοδο, ελάμβανε υπερωρίες και εκτός έδρας μετακινήσεις τα έτη 2007, 2008 και 2009.

Ο Γενικός Επιθεωρητής διενήργησε επίσης, έρευνα και στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία, όπου μεταξύ άλλων, διαπιστώθηκε ότι είχαν δαπανηθεί µεγάλα ποσά για τη σύναψη συµβάσεων µε εξωτερικούς νοµικούς συνεργάτες, χωρίς να υπάρχει ανάγκη. Ταυτόχρονα, γινόταν ανάθεση σοβαρού κατασκευαστικού έργου σε υπεργολάβους, χωρίς κριτήρια επιλογής αναδόχου, χωρίς χρονοδιαγράµµατα υποχρεώσεων και δεσµεύσεων του αναδόχου.


Του Δημήτρη Δελεβέγκου


Τοπική Αυτοδιοίκηση

Όπως σημειώνεται στην έκθεση, μέχρι τώρα οι ΟΤΑ α’ βαθμού -και οι β’ βαθμού σε μικρότερο βαθμό- εμπλέκονται σε πολλές περιπτώσεις κακοδιοίκησης, η οποία, όπως είναι γνωστό, οδηγεί αρκετές φορές και στη διαφθορά.

Η απότομη, και χωρίς προηγούμενη οργάνωση, μεταβίβαση στους δήμους αρμοδιοτήτων από την κεντρική διοίκηση, οι ανεπαρκείς έλεγχοι της κεντρικής διοίκησης, οι ανεπαρκείς μελέτες για την εκτέλεση έργων που πολλές φορές γίνονται σκοπίμως για να δικαιολογηθούν πρόσθετες εργασίες, η κατάτμηση των έργων ώστε να γίνεται απευθείας ανάθεση για ποσά που άλλως θα απαιτείτο η διενέργεια διαγωνισμών, είναι μερικοί από τους παράγοντες που, σύμφωνα με την έκθεση, ευνοούν την κακοδιοίκηση και τη διαφθορά στο χώρο της Τοπικής Aυτοδιοίκησης. Καθημερινώς δε διαπιστώνονται υπεξαιρέσεις σε βάρος των ταμείων των δήμων, αποτέλεσμα μη επαρκούς ελέγχου εκ μέρους των δημάρχων.

Οι τομείς όπου επικεντρώνεται η κακοδιοίκηση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι κυρίως οι πολεοδομίες, το περιβάλλον, οι μεταφορές, τα δημοτικά έργα, οι άδειες καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, οι δημοτικές επιχειρήσεις που είναι σχεδόν όλες ελλειμματικές. Παράλληλα σε πολλές περιπτώσεις οι υπηρεσίες που προσφέρονται στους πολίτες είναι ελλιπείς. Επίσης, σημαντικό σύμπτωμα κακοδιοίκησης και κατάφωρης παραβίασης της νομιμότητας αποτελεί και η άρνηση εκτέλεσης ή συμμόρφωσης των ΟΤΑ και των δύο βαθμών σε δικαστικές αποφάσεις.

Σύστημα Υγείας

Άλλος σημαντικός προβληματικός τομέας είναι, σύμφωνα με την έκθεση, το σύστημα Υγείας ως προς την παροχή των υπηρεσιών υγείας και ως προς την προμήθεια υγειονομικού υλικού –κυρίως από το τμήμα διαχείρισης των νοσοκομείων. Το πρόβλημα είναι δυσεπίλυτο διότι οποιαδήποτε παρέμβαση μπορεί να σταματήσει τη ροή της προμήθειας του υγειονομικού υλικού.

Σημαντική οικονομική αιμορραγία προκαλούν επίσης οι υπερτιμολογήσεις των ιατρικών μοσχευμάτων, μηχανημάτων κ.λπ.

Το ζήτημα της δωροδοκίας των γιατρών, το γνωστό «φακελάκι», αντιμετωπίζεται κατά περίπτωση, αλλά μόνον με την επ’ αυτοφώρω σύλληψη μπορεί να διαπιστωθεί. Όπως σημειώνεται, αρνητικός παράγοντας στην καταπολέμηση της μικροδιαφθοράς και του γρηγορόσημου αποτελεί ο πρόσφατος νόμος που αποποινικοποιεί την απλή παροχή που δίδεται ως έκφραση ευγνωμοσύνης.
Εκεί όπου υπάρχει πλήρης σύγχυση και έλλειψη ελέγχου είναι οι πανεπιστημιακές κλινικές και τα ιδιωτικά ιατρεία των πανεπιστημιακών ιατρών. Θα πρέπει λοιπόν -σημειώνεται- οι δυσλειτουργίες αυτές να αντιμετωπιστούν.
 
Κοινωφελή ιδρύματα και κληροδοτήματα

Αν και τα κοινωφελή ιδρύματα και κληροδοτήματα συνιστούν σημαντικό εθνικό πλούτο, η λειτουργία τους ρυθμίζεται από τον Ν. 2039/1939, ο οποίος πλέον έχει ξεπερασθεί. Αποτέλεσμα, όπως τονίζεται, είναι η έλλειψη επαρκούς εποπτείας, με άμεση συνέπεια η διοίκησή τους να έχει υποπέσει σε μεγάλο βαθμό σε χέρια επιτηδείων που ενίοτε ασκούν διαχείριση προς όφελός τους.
Όπως αναφέρεται, οι παραπάνω δυσλειτουργίες μπορεί να επιλυθούν μόνο με τη θέσπιση ενός σύγχρονου νόμου, που έχει κατατεθεί σε σχέδιο και με την ανάθεση της διοίκησής τους, αλλά και των διοικήσεων των φιλανθρωπικών σωματείων, σε πρόσωπα με κίνητρα αφιλοκερδή και με διάθεση κοινωνικής προσφοράς. Γεγονός είναι -σημειώνεται- ότι, εάν αξιοποιηθούν επωφελώς οι περιουσίες, οι πόροι τους μπορούν να καλύψουν πολλούς τομείς της Υγείας, της Κοινωνικής Πρόνοιας και της Εκπαίδευσης αντί να επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό.

Ποσοστό υποθέσεων που διαχειρίσθηκε ο ΓΕΔΔ
Το 2012 το Γραφείο του ΓΕΔΔ ασχολήθηκε αποκλειστικά με το 45,6% των υποθέσεων που χειρίστηκε και μειώθηκε δραστικά ο αριθμός των υποθέσεων για τις οποίες δόθηκε εντολή ελέγχου σε κάποιο άλλο σώμα ή υπηρεσία επιθεώρησης και ελέγχου (21% των υποθέσεων το 2012 έναντι 41,7% το 2011).





«Πλυντήρια επίορκων τα πειθαρχικά συμβούλια» λέει ο Λέανδρος Ρακιντζής 

Για την κακή συνεργασία που είχε με τον πρώην υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης Αντώνη Μανιτάκη, αλλά και για τον χρόνο που χάθηκε για τον εντοπισμό των επίορκων δημόσιων υπαλλήλων, μίλησε την Παρασκευή ο γενικός επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης Λέανδρος Ρακιντζής.

Σε συνέντευξή του στον ΒΗΜΑ FM 99,5 ο Λέανδρος Ρακιντζής ρωτήθηκε για το αν είχε καλή σχέση με τον Αντώνη Μανιτάκη. «Οχι! Τρεις φορές τον είδα όλες-όλες… Αυτό το θέμα είναι προσωπικό, αφήστε το. Για τους επίορκους, του έστειλα έναν κατάλογο με μια λίστα 2.200 επιόρκων με ποινικά κατηγορητήρια και την παρέδωσε στο Σώμα Ελεγκτών-Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης και θα μπορούσαν να είναι από εκεί αυτοί που θα φύγουν. Ε, ακόμη ψάχνουν να τους βρουν…» απάντησε ο επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης, ο οποίος μάλιστα κατήγγειλε ότι με το μέτρο συγχώνευσης των ελεγκτικών φορέων του Δημοσίου είχαν βάλει στο στόχαστρο τον ίδιο!

«Ηθελαν να με καταργήσουν διά της συγχωνεύσεως. Δεν το κατάφερε ο κ. Μανιτάκης. Με τον κ. Μητσοτάκη έχω καλή σχέση» είπε ο Λέανδρος Ρακιντζής, μιλώντας στους δημοσιογράφους Αργύρη Παπαστάθη και Αιμίλιο Περδικάρη.

Ο γενικός επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης ανέλυσε και το πρόβλημα με τους επίορκους: «Είχα μια αρμοδιότητα και είχα μαζέψει κάποια πράγματα που μπορούσα να κάνω ενστάσεις κατά των αποφάσεων των πειθαρχικών συμβουλίων και να τιμωρηθούν αυστηρότερα. Αυτή η αρμοδιότητα μού αφαιρέθηκε με τον νόμο 4057. Μη με ρωτήσετε το λόγο… Ηταν επί Ρέππα. Ζήτησα την αρμοδιότητα από τον κ. Μανιτάκη, δεν μου την έδωσε. Μου δόθηκε τελικά τον Απρίλιο, αλλά χάθηκε ένας χρόνος. Δεν μπορούσα να βρω τους επίορκους και δεν είχα τη δυνατότητα να κάνω ενστάσεις, διότι τα πρωτοβάθμια πειθαρχικά συμβούλια ήταν πλυντήρια…Βγήκαν κάποιες αποφάσεις σ’ αυτό το διάστημα που δεν μπορώ να κάνω τίποτα. Χάθηκαν κάποιοι επίορκοι, δεν πειράζει. Θα τους βρουν…» είπε ο Λέανδρος Ρακιντζής.

1 σχόλιο:

  1. διαβαζω οτι το ΤΕΟ ειναι στις λιστες με τις αμαρτωλες ΔΕΚΟ.οτι υπαλληλος κτυπουσε την καρτα το πρωι για τρια χρονια και δεν δουλευε;
    ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ:ποιος υπεγραφε τις υπερωρειες;ποιος υπεγραφε τις αποφασεις για τις μετακινησεις του ;ποιος υπεγραφε τις υπευθυνες δηλώσεις στα ημερολόγια μετακίνησης;ΚΑΙ ΤΑ ΥΠΌΛΟΙΠΑ ΧΡΟΝΙΑ 2010,2011,ΚΑΙ ΤΟ ΜΙΣΟ 2012 ΕΙΧΕ ΚΤΥΠΗΜΕΝΗ ΚΑΡΤΑ;;;;;;
    Μηπως χρειαζεται να διερευνηση την υπόθεση εισαγγελεας ;ΓΙΑΤΙ Η ΕΥΘΥΝΗ ΕΙΝΑΙ ΙΔΙΑ ΚΑΙ ΧΕΙΡΟΤΕΡΗ ΜΕΡΙΚΕΣ ΦΟΡΕΣ ΓΙΑ ΟΠΟΙΟΥΣ ΣΙΩΠΟΥΝ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή