Επί Μνημονίου, οι δημόσιοι υπάλληλοι υπέστησαν συντριπτική μείωση των αποδοχών τους. Τουλάχιστον, οι περισσότεροι. Διότι κάποιοι άλλοι, εκμεταλλευόμενοι το καθεστώς ατιμωρησίας και, προφανώς, την ανοχή, αν όχι συνενοχή, των διοικήσεων, συνέχισαν να καρπώνονται υπερωρίες, ακόμη και για ημέρες που απουσίαζαν λόγω ασθενείας!
Και στην περίπτωσή μας, ουδείς δικαιούται να ομιλεί για μικροποσά, καθώς η συνολική δαπάνη για υπερωρίες στην 5ετία 2008 - 2012 υπερβαίνει τα...
95 εκατομμύρια ευρώ, ενώ αν προστεθεί και η εκτιμώμενη υπερωριακή αποζημίωση για το 2013 φθάνει στα 107 εκατομμύρια!
Η υπηρεσία «χαρά των υπερωριών» δεν είναι άλλη από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας που, για άλλη μία φορά, απασχολεί με τις αμφιλεγόμενες τακτικές «τακτοποίησης» του υπηρετούντος προσωπικού.
Η έρευνα που διεξήγαγε εντός του 2013 το Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης (ΣΕΕΔΔ) αποτελεί κόλαφο και επιβεβαιώνει ότι ακόμη κι αν όλη η χώρα υποφέρει, θα υπάρχουν πάντοτε θύλακοι προστασίας ολίγων και εκλεκτών. Οσα καταγράφονται σε αυτήν αποτελούν επιβεβαίωση όσων ισχυρίζονται πως η κατάρρευση του «ελληνικού προτύπου» ήταν απλώς ζήτημα χρόνου.
Από το 2009 οι πρώτοι έλεγχοι
Το παράδοξο για τους περισσότερους αλλά σύνηθες για το ελληνικό Δημόσιο είναι ότι οι εικονικές υπερωρίες στην ΥΠΑ είχαν αποκαλυφθεί ήδη από τις αρχές του 2009, όταν το ΣΕΕΔΔ πραγματοποίησε τον πρώτο έλεγχο. Τότε ζητήθηκε να εγκατασταθεί ηλεκτρονικό σύστημα καταγραφής εισόδου - εξόδου των υπαλλήλων, ενώ είχε διαπιστωθεί σειρά παραβάσεων, καθώς εμφανιζόταν να χορηγούνται υπερωρίες ακόμη και σε προσωπικό που υπηρετούσε εκτός συνόρων.
Φαντάζεστε την έκπληξη των ελεγκτών, όταν το 2013 –τέσσερα και πλέον έτη μετά τον πρώτο έλεγχο και αφού στο μεσοδιάστημα είχαν περάσει αρκετοί αρμόδιοι υπουργοί– διαπίστωσαν ότι το σύστημα ελέγχου ναι μεν είχε εγκατασταθεί, ήδη από το 2011, ωστόσο παρέμενε ανενεργό! Οπως αποκαλύπτεται στο πόρισμα του ΣΕΕΔΔ, το σύνολο του προσωπικού, ακόμη και ειδικότητες που δεν ήταν απαραίτητες για την ασφάλεια των πτήσεων, λαμβάνει παγίως αποζημίωση για υπερωριακή απασχόληση και μάλιστα για το μέγιστο των επιτρεπομένων ωρών ανά μήνα (20 ώρες ημερήσιας και 16 ώρες νυχτερινής απασχόλησης, εξαιρέσιμων ημερών και αργιών).
Με άλλα λόγια, ακόμη και διοικητικό προσωπικό που δεν απασχολείτο εκτός ωραρίου ή πάντως θα μπορούσε να εργάζεται σε βάρδιες, καθώς η ΥΠΑ είναι υπηρεσία 24ωρης λειτουργίας, ελάμβανε αποζημίωση ακόμη και όταν δεν εργαζόταν. Για το 2012, δε, έτος κατά το οποίο η ΥΠΑ αποτελούσε τον ιδεατό προορισμό για πολλούς υπαλλήλους στο πλαίσιο της πρώτης κινητικότητας, είχε προϋπολογιστεί η υπηρεσιακή απασχόληση 3.500 υπαλλήλων, αντί των 2.800 που απασχολούνταν. Γιατί; Μα, για να μην υπάρξει κάποιος παραπονούμενος...
Είναι αποκαλυπτικά τα όσα καταγράφουν οι ελεγκτές:
– Υπάλληλοι που απουσίαζαν με αναρρωτική άδεια ή σε υπηρεσιακή μετακίνηση εκτός Αττικής φέρεται να απασχολήθηκαν υπερωριακά στην Κεντρ. Υπηρεσία.
– Προϊστάμενοι βεβαίωναν υπερωριακή απασχόληση προσωπικού από το σπίτι τους, καθώς βρίσκονταν από τις 15.30 εκτός Υπηρεσίας.
Στην έκθεση των ελεγκτών, του Νοεμβρίου, ζητείται να ασκηθούν πειθαρχικές κυρώσεις εις βάρος υπαλλήλων, να γίνει έλεγχος στο σύνολο των υπερωριών και να αναζητηθούν τα αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά.
Τι έχει συμβεί μέχρι σήμερα; Οκτώ υπάλληλοι εκλήθησαν σε απολογία για αμελή ή ατελή εκπλήρωση των καθηκόντων τους. Η δαπάνη για υπερωρίες το 2013 περιορίστηκε στα 12 εκατομμύρια ευρώ, έναντι 14,5 εκατομμυρίων το προηγούμενο έτος. Οσο για το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου της εισόδου - εξόδου του προσωπικού της ΥΠΑ; Σωστά, καταλάβατε. Βρίσκεται ακόμη σε αχρησία...
Του Γιωργου Π. Τερζη / kathimerini.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου