Τα κριτήρια διανομής του κοινωνικού μερίσματος των 525 εκατ. ευρώ σε χαμηλόμισθους, χαμηλοσυνταξιούχους, άνεργους και επαγγελματίες που έχουν κάνει διακοπή εργασιών, «κλείδωσαν» στη νέα σύσκεψη στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους που έγινε σήμερα, υπό τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών, Χρήστο Σταϊκούρα με τη συμμετοχή του υφυπουργού Εργασίας, Βασίλη Κεγκέρογλου και από το ΠΑΣΟΚ των κ.κ. Φ. Σαχινίδη, Χρ. Πρωτόπαπα και Γ. Κουτρουμάνη.
Απόψε ή το αργότερο αύριο το πρωί αναμένεται να υπογραφεί η υπουργική απόφαση του κ. Σταϊκούρα, που θα καθορίζει αναλυτικά ποιοι και πόσα θα πάρουν.
Παράλληλα, η ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή για την υποβολή αιτήσεων στο site του υπουργείου Οικονομικών (www.gsis.gr) αναμένεται να ανοίξει έως την Μ. Πέμπτη, προκειμένου το επίδομα να πιστωθεί στους τραπεζικούς λογαριασμούς των δικαιούχων στις αρχές Μαϊου.
Σύμφωνα με πληροφορίες η κυβερνητική απόφαση προβλέπει τα εξής:
• Η ενίσχυση ξεκινά από τα 500 ευρώ για άγαμο και ξεπερνά τα 1.000 ευρώ για πολύτεκνους. Για οικογένεια με 4 παιδιά, το επίδομα είναι 1.000 ευρώ.
• Βασικό κριτήριο θα είναι το φορολογητέο εισόδημα, όπως αποτυπώθηκε στις περσινές φορολογικές δηλώσεις (εισοδήματα 2012). Για τον άγαμο το φορολογητέο εισόδημα είναι 6.000 ευρώ, ποσό το οποίο ανεβαίνει στα 8.000 ευρώ για τον έγγαμο και προσαυξάνεται κατά 1.000 ευρώ για κάθε παιδί. Παράλληλα ισχύει κριτήριο 125.00 ευρώ ακίνητης περιουσίας (σε όρους αντικειμενικών αξιών) και 250.000 ευρώ για τους έγγαμους.
• Για τις μονογονεϊκές οικογένειες θα ισχύσει το ίδιο εισοδηματικό κριτήριο που ισχύει για τους έγγαμους, οπότε θα λάβουν περισσότερες το επίδομα.
• Για τους άνεργους του 2014, δεν θα εξετάζεται το εισόδημα που είχαν δηλώσει πως είχαν το 2012.
Αναλυτικά, τα κριτήρια θα είναι:
Οικογενειακή κατάσταση | Οικογενειακό εισόδημα ( φορολογητέο) έως | Ακίνητη περιουσία (αντικειμενική αξία) έως | Ποσό επιδόματος |
Άγαμος | 6.000 ευρώ | 125.000 ευρώ | 500 ευρώ |
Έγγαμοι - Μονογενεϊκές | 8.000 ευρώ | 250.000 ευρώ | 666,7 ευρώ |
Με ένα παιδί | 9.000 ευρώ | 250.000 ευρώ | 750 ευρώ |
Με δύο παιδιά | 10.000 ευρώ | 250.000 ευρώ | 833 ευρώ |
Με τρία παιδιά | 11.000 ευρώ | 250.000 ευρώ | 916,7 ευρώ |
Με τέσσερα παιδιά | 12.000 ευρώ | 250.000 ευρώ | 1.000 ευρώ |
Με πέντε παιδιά | 13.000 ευρώ | 250.000 ευρώ | 1.083,3 ευρώ |
Επίσης, εκτός από τα 500 ευρώ που θα λάβουν περίπου 68.000 ένστολοι που πήραν μισθό 1.500 ευρώ τον Ιανουάριο του 2014, «μέρισμα» 8-488 ευρώ θα πάρουν και άλλοι 7.000 συνάδελφοί τους με μισθό έως και 1.541 ευρώ, χωρίς να συνυπολογίζονται τα οικογενειακά επιδόματα. Σε αυτούς τους δικαιούχους η καταβολή του επιδόματος θα γίνει στις 9 Μαϊου, χωρίς υποβολή αίτησης.
Κοινωνικό μέρισμα: Ερωτήσεις και απαντήσεις
Σύμφωνα με την υπουργική απόφαση οι απαντήσεις σε ερωτήματα έχουν ως εξής:
1. Ποιοι είναι δικαιούχοι;
Όλοι οι φορολογούμενοι οι οποίοι πληρούν εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια. Υπολογίζεται ότι θα ενισχυθούν περίπου 650.000 νοικοκυριά.
2. Ποια είναι τα κριτήρια;
Ξεκινούν από 6.000 ευρώ φορολογητέου εισοδήματος (πραγματικό ή τεκμαρτό) και 125.000 ευρώ αξία ακίνητης περιουσίας, με προσαύξηση αυτών ανάλογα με την οικογενειακή τους κατάσταση.
Το εισοδηματικό όριο των 6.000 ευρώ ισχύει για άγαμους και προσαυξάνεται κατά 2.000 ευρώ για τη σύζυγο και κατά 1.000 ευρώ για κάθε προστατευόμενο τέκνο. Το όριο αξίας ακίνητης περιουσίας των 125.000 ευρώ ισχύει επίσης για τον άγαμο, ενώ για το ζευγάρι αυξάνεται σε 200.000 ευρώ. Έτσι για οικογένεια με δύο παιδιά, το εισοδηματικό όριο διαμορφώνεται σε 10.000 ευρώ.
3. Ποια εισοδήματα μετράνε;
Αυτά που δηλώθηκαν πέρυσι στις φορολογικές δηλώσεις, άρα τα εισοδήματα του 2012. Το ίδιο ισχύει και για την ακίνητη περιουσία. Προσδιορίζεται με βάση τις δηλώσεις ακινήτων του περασμένου έτους.
4. Μονογονεϊκές οικογένειες και άτομα με αναπηρία:
Λαμβάνεται ειδική μέριμνα. Για μονογονεϊκές οικογένειες και άτομα με αναπηρία άνω του 67% το εισοδηματικό κατώφλι ορίζεται στα 8.000 ευρώ. Όταν στην οικογένεια υπάρχει παιδί με αναπηρία άνω του 67%, προβλέπεται επιπλέον προσαύξηση του εισοδηματικού κριτηρίου κατά 1.000 ευρώ.
5. Άνεργοι:
Ειδικά, οι μακροχρόνια άνεργοι που ήταν εγγεγραμμένοι μέχρι την 1/3/2014 στον Οργανισμό Ασφάλισης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ), δικαιούνται το κοινωνικό μέρισμα υπό τις προϋποθέσεις της απόφασης, με την πρόσθετη προϋπόθεση ότι δεν έχουν κανένα ατομικό εισόδημα από παροχή εξαρτημένης εργασίας (μισθό ή ημερομίσθιο), χωρίς να λαμβάνεται υπόψη τυχόν ατομικό εισόδημα του οικονομικού έτους 2013 από εξαρτημένη εργασία.
6. Πόσο είναι το επίδομα;
Ξεκινά από 500 ευρώ για τον άγαμο και διευρύνεται ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών φτάνοντας τα 833 ευρώ για οικογένεια με δύο παιδιά. Γενικά οι δικαιούχοι θα πρέπει να έχουν υπ' όψιν ότι η ενίσχυση ξεκινά από 500 ευρώ και προσαυξάνεται κατά 166,7 ευρώ για τη σύζυγο και κατά 83,3 ευρώ για κάθε παιδί. Έτσι μια οικογένεια με τέσσερα παιδιά δικαιούται επίδομα 1.000 ευρώ.
7. Θα μου ζητήσουν φόρο για το επίδομα;
Το κοινωνικό μέρισμα όπως ορίζεται στο νόμο είναι αφορολόγητο και δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, δεν κατάσχεται, δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη και καταβάλλεται εφάπαξ στους δικαιούχους.
8. Πότε θα καταβληθεί;
Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του υπουργείου Οικονομικών, όσοι υποβάλουν αιτήσεις έως το τέλος Απριλίου, θα δουν το επίδομα στους τραπεζικούς τους λογαριασμούς έως τις 10 Μαΐου.
9. Πού υποβάλλονται οι αιτήσεις;
Στην ηλεκτρονική διεύθυνση της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων www.gsis.gr, όταν ανοίξει η σχετική εφαρμογή.
10. Πώς θα εξασφαλιστεί ότι δεν θα πάρουν το επίδομα μη δικαιούχοι;
Με βάση τις αιτήσεις, η ΓΓΠΣ θα κάνει διασταυρώσεις στοιχείων για να προσδιορίσει τους πραγματικούς δικαιούχους. Παράλληλα με κριτήρια ανάλυσης κινδύνου (π.χ. κάποιος δήλωσε 10 παιδιά) θα γίνουν δειγματοληπτικοί έλεγχοι.
11. Οι ένστολοι θα κάνουν αιτήσεις;
Όχι. Οι δικαιούχοι προσδιορίζονται κεντρικά από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.
12. Πότε θα καταβληθεί το επίδομα για τους ενστόλους;
Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς στις 9 Μαΐου.
13. Ποιοι ένστολοι είναι δικαιούχοι;
Όσοι είχαν τον Ιανουάριο τακτικές μηνιαίες αποδοχές έως 1.500 ευρώ δικαιούνται πλήρες το επίδομα των 500 ευρώ. Μειωμένο επίδομα θα λάβουν και όσοι είχαν τακτικές αποδοχές έως 1.541 ευρώ. Δικαιούχοι της εφάπαξ χρηματικής ενίσχυσης, σύμφωνα με την απόφαση που έχει ήδη εκδοθεί είναι τα εν ενεργεία κατά την 31η Ιανουαρίου 2014 στελέχη (ένστολο προσωπικό) των Ενόπλων Δυνάμεων, της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού και του Λιμενικού Σώματος καθώς και της Ελληνικής Ακτοφυλακής. Το επίδομα θα λάβουν και όσοι ένστολοι είχαν τεθεί για οποιοδήποτε λόγο σε καθεστώς αργίας, διαθεσιμότητας κ.λπ., εφόσον το σύνολο των αποδοχών του μηνός Ιανουαρίου 2014, που θα ελάμβαναν, εάν δεν είχαν τεθεί στο εν λόγω καθεστώς, δεν θα ξεπερνούσε το όριο αποδοχών που έχει τεθεί για τη χορήγηση της εφάπαξ παροχής.
14. Πώς υπολογίζεται το επίδομα για τους ενστόλους;
Για ενστόλους με τακτικές μηνιαίες αποδοχές έως 1.500 ευρώ, το επίδομα είναι 500 ευρώ. Για τους ενστόλους των οποίων οι τακτικές μηνιαίες αποδοχές ξεπερνούν τα 1.500 ευρώ, αλλά είναι χαμηλότερες από 1.541 ευρώ, το επίδομα των 500 ευρώ μειώνεται κατά ένα δωδέκατο, για κάθε ένα επιπλέον των 1.500 ευρώ. Για παράδειγμα, έστω ότι το άθροισμα των μικτών τακτικών αποδοχών στελέχους που αφορούν το μήνα Ιανουάριο του 2014, ανέρχεται στο ποσό των 1.505,72 ευρώ. Αρχικά το ποσό στρογγυλοποιείται στα 1.506 ευρώ. Τα 6 επιπλέον ευρώ οδηγούν σε μείωση της εφάπαξ παροχής κατά 72 ευρώ (6x12 = 72). Επομένως ο συγκεκριμένος δικαιούχος θα λάβει εφάπαξ ενίσχυση 428 ευρώ ( 500-72 =428).
15. Τι μετρά στις τακτικές αποδοχές των ένστολων;
Στις τακτικές μηνιαίες αποδοχές δεν περιλαμβάνονται η οικογενειακή παροχή, η ειδική αποζημίωση για κάθε ημέρα απασχόλησης πέραν του πενθήμερου, ούτε και το επίδομα αυξημένης επιχειρησιακής ετοιμότητας μονάδων. Επίσης δεν συνυπολογίζονται τα πάσης φύσεως οδοιπορικά έξοδα και το Επίδομα Υπηρεσίας Αλλοδαπής, όπως άλλωστε και τυχόν αποδοχές καταβλήθηκαν τον Ιανουάριο αλλά αφορούσαν σε προγενέστερο χρονικό διάστημα. Αντίθετα, υπολογίζονται στο ύψος των τακτικών μηνιαίων αποδοχών τα πάσης φύσεως επιδόματα κινδύνου (πτητικό, καταδυτικό, ειδικών επιχειρήσεων, ναρκοπεδίων κ.λπ.). Τα επιδόματα αυτά θα μετρήσουν στις βασικές μηνιαίες αποδοχές διαιρώντας το συνολικό ποσό που καταβλήθηκε το 2013, με τον αριθμό 12 (όσοι οι μήνες) και προσθέτοντάς το στις αποδοχές του Ιανουαρίου.
16. Υπάρχουν άλλοι δικαιούχοι από το κοινωνικό μέρισμα των 525 εκατ. ευρώ;
Ναι. Σύμφωνα με τις διατάξεις νόμου που ψηφίστηκαν πρόσφατα θα διατεθούν 20 εκατ. ευρώ για δράσεις κοινωνικής προστασίας αστέγων και επιπλέον 20 εκατ. ευρώ για παροχές ασθενείας ανασφάλιστων.
17. Τι θα ισχύσει για τους ανασφάλιστους;
Οι διατάξεις που έχουν ψηφιστεί ορίζουν ότι δικαιούνται παροχή ασθενείας έως τις 28-2-2015 οι ανασφάλιστοι του ΟΑΕΕ οι οποίοι διέκοψαν την επαγγελματική τους δραστηριότητα ή συνεχίζουν ανασφάλιστοι σε άλλον φορέα την επαγγελματική τους δραστηριότητα, εφόσον το μέσο ετήσιο οικογενειακό τους εισόδημα στο διάστημα 2011-2013 δεν υπερβαίνει τα 12.000 ευρώ και οι οφειλές τους στα ασφαλιστικά ταμεία αφορούν τα έτη 2011-2013. Η κάλυψη ασθενείας αφορά και τα μέλη των οικογενειών τους, ενώ με αντίστοιχα κριτήρια παρέχεται κάλυψη ασθενείας και σε ασφαλισμένους του τομέα μηχανικών και εργοληπτών δημοσίων έργων καθώς και σε υπερήλικες ασφαλισμένους του ΟΓΑ.
18. Ποιοι εξαιρούνται από το κοινωνικό μέρισμα;
α) Τα φυσικά πρόσωπα, τα οποία δηλώνονται στη Δήλωση Φορολογίας Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων ως προστατευόμενα μέλη του υπόχρεου κατά το άρθρο 7 του ν. 2238/1994.
β) Τα φυσικά πρόσωπα, τα οποία δηλώνουν στη Δήλωση Φορολογίας Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων ότι φιλοξενούνται.
γ) Αιτήσεις με πρόσωπα που διαθέτουν Ε.Ι.Χ. αυτοκίνητα άνω των τριών χιλιάδων (3.000) κυβικών εκατοστών ή σκάφη άνω των οκτώ (8) μέτρων ή αεροσκάφη ή δεξαμενές κολύμβησης, όπως αυτά δηλώνονται στη Δήλωση Φορολογίας Εισοδήματος.
δ) Αιτήσεις με πρόσωπα που είναι μόνιμοι κάτοικοι εξωτερικού.
ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ
 
ΘΕΜΑ: Διανομή κοινωνικού μερίσματος.
ΑΠΟΦΑΣΗ
Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ –
Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ -
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΣ -
Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΣ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις του άρθρου 90 του «Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά Όργανα» που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του Π.Δ. 63/2005 (Α΄ 98).
2. Τις διατάξεις του Π.Δ. 284/1988 «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών (Α΄ 128).
3. Τις διατάξεις του Π.Δ. 368/1989 «Οργανισμός Υπουργείου Εργασίας» (Α΄ 163) και ειδικά τις διατάξεις του άρθρου 30Β που αφορούν στις αρμοδιότητες της Διεύθυνσης Κοινωνικής Αντίληψης και Αλληλεγγύης της Γενικής Διεύθυνσης Πρόνοιας.
4. Τις διατάξεις του Π.Δ. 85/2012 Ίδρυση και μετονομασία Υπουργείων, μεταφορά και κατάργηση υπηρεσιών» (Α΄ 141).
5. Τις διατάξεις του Π.Δ. 189/2009 «Καθορισμός και ανακατανομή αρμοδιοτήτων των Υπουργείων» (Α΄ 221).
6. Τις διατάξεις του Π.Δ. 86/2012 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α΄ 141).
7. Τις διατάξεις του Π.Δ. 119/2013 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α΄ 153).
8. Τις διατάξεις του Π.Δ. 113/2010 «Ανάληψη υποχρεώσεων από τους Διατάκτες» (Α΄ 194).
9. Την αριθ.Υ48/9-7-2012 Απόφαση του Πρωθυπουργού περί καθορισμού αρμοδιοτήτων του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα (Β΄ 2105).
10. Την αριθ. 07927ΕΞ/19-9-2012 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Οικονομικών περί ανάθεσης αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Οικονομικών Γεώργιο Μαυραγάνη (Β΄ 2574).
11. Την αριθ. 22365/97 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας «Καθορισμός αρμοδιοτήτων Υφυπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας Βασιλείου Κεγκέρογλου» (Β΄ 1667).
12. Την αριθ. Δ6Α 1015213 ΕΞ 2013 κοινή απόφαση του Υπουργού και του Υφυπουργού Οικονομικών «Μεταβίβαση αρμοδιοτήτων στο Γενικό Γραμματέα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών (Β΄ 130).
13. Την υποπαράγραφο Α.1, της παραγράφου Α του άρθρου πρώτου του ν. 4254/2014 «Μέτρα στήριξης και ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας στο πλαίσιο εφαρμογής του ν. 4046/2012 και άλλες διατάξεις (Α΄ 85)».
14. Τις διατάξεις του ν. 4174/2013 (Α΄ 170).
15. Το γεγονός ότι από την παρούσα απόφαση προκαλείται εφάπαξ δαπάνη σε βάρος του Kρατικού Προϋπολογισμού, το ύψος της οποίας εξαρτάται από πραγματικά γεγονότα (δικαιούχους) και προβλέπεται ότι δεν θα υπερβεί το ποσό των 450 εκατ. Ευρώ. Η εν λόγω δαπάνη θα καλυφθεί από τις πιστώσεις που έχουν εγγραφεί στον προϋπολογισμό εξόδων του Υπουργείου Οικονομικών (ειδικός φορέας 23-200 «Γενικές Κρατικές Δαπάνες», ΚΑΕ 2762 «Δαπάνη χορήγησης κοινωνικού μερίσματος»),
16. Την αριθμ. 2/31649/ΔΠΔΑ/15.4.2014 βεβαίωση ύπαρξης πίστωσης της Διεύθυνσης Προϋπολογισμού & Δημοσιονομικών Αναφορών της ΓΔΟΥ του Υπουργείου Οικονομικών και την αριθμ. 2/8542/ΔΠΔΑ/30.01.2014 Απόφαση έγκρισης δέσμευσης Πίστωσης που αφορά το έτος 2014, Ειδικού Φορέα 23-180 και ΚΑΕ 0874 ( με α/α 12251/31.01.2014 στο Βιβλίο Εγκρίσεων και Εντολών Πληρωμής της Υ.Δ.Ε.) για την αμοιβή της ΔΙΑΣ ΑΕ.
αποφασίζουμε:
Άρθρο πρώτο
Καθορίζουμε τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια για την καταβολή του κοινωνικού μερίσματος, το ύψος του διανεμόμενου κοινωνικού μερίσματος ανά δικαιούχο, τις κατηγορίες των δικαιούχων, τις προϋποθέσεις, τον φορέα, τη διαδικασία, το χρόνο και τρόπο καταβολής, το χρόνο και τρόπο ελέγχου των εισοδηματικών και περιουσιακών κριτηρίων για τη χορήγηση του κοινωνικού μερίσματος και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της υποπαραγράφου Α.1, της παραγράφου Α του άρθρου πρώτου του ν. 4254/2014 που αφορά στη διάθεση κοινωνικού μερίσματος, ως ακολούθως:
Άρθρο 1
Εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια – διανεμόμενο ποσό ανά δικαιούχο
1. Καταβάλλεται εφάπαξ κοινωνικό μέρισμα, για τη στήριξη των πολιτών και οικογενειών με χαμηλό συνολικό ετήσιο εισόδημα και ακίνητη περιουσία μικρής αξίας, με βάση τα ακόλουθα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, τα οποία θα πρέπει να συντρέχουν σωρευτικά:
Α) Το συνολικό, πραγματικό ή τεκμαρτό, ατομικό ή οικογενειακό, εισόδημα των δικαιούχων δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τα όρια που τίθενται στην κατωτέρω κλίμακα.
Για τον προσδιορισμό του ορίου εισοδήματος, ορίζεται ως βασικό όριο εισοδήματος το ποσό των έξι χιλιάδων (6.000) ευρώ, με βάση το συνολικό, πραγματικό ή τεκμαρτό εισόδημα που προκύπτει από την εκκαθάριση των αρχικών ή τροποποιητικών Δηλώσεων Φορολογίας Εισοδήματος του οικονομικού έτους 2013 που αφορούν τόσο τον δικαιούχο όσο και τα προστατευόμενα τέκνα ή τα πρόσωπα που φιλοξενεί. Το βασικό όριο εισοδήματος προσαυξάνεται, ανάλογα με την οικογενειακή κατάσταση του δικαιούχου, υπολογιζόμενο ως το γινόμενο του βασικού ορίου επί την οικογενειακή κλίμακα ισοδυναμίας.
Ως οικογενειακή κλίμακα ισοδυναμίας ορίζεται το σταθμισμένο άθροισμα των μελών της οικογένειας. Ο αιτών / η αιτούσα έχει στάθμιση ένα (1), ο/η σύζυγος καθώς και κάθε φιλοξενούμενος ενήλικας έχει στάθμιση ένα τρίτο (1/3) και κάθε προστατευόμενο τέκνο ή φιλοξενούμενος ανήλικος έχει στάθμιση ένα έκτο (1/6). Ειδικότερα:
i) Προκειμένου για μονογονεϊκές οικογένειες, η οικογενειακή κλίμακα ισοδυναμίας ορίζεται για το πρώτο προστατευόμενο τέκνο σε ένα τρίτο (1/3).
ii) Προκειμένου για δικαιούχο / οικογένεια με ένα τουλάχιστον πρόσωπο με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω, η ανωτέρω οριζόμενη αντίστοιχη με την κατηγορία τους οικογενειακή κλίμακα ισοδυναμίας προσαυξάνεται κατά ένα έκτο (1/6).
Για τον προσδιορισμό των προστατευόμενων τέκνων εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 7 του ν. 2238/1994 (Α΄ 151).
Κλίμακα υπολογισμού του κοινωνικού μερίσματος
Β) Η συνολική ακίνητη περιουσία των αιτούντων την καταβολή του κοινωνικού μερίσματος, όπως προσδιορίζεται με τις διατάξεις των άρθρων 27 έως 50 του ν.3842/2010 (Α΄ 58) και προκύπτει από τα δεδομένα του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Περιουσιολογίου για το έτος 2013, δεν θα πρέπει να υπερβαίνει το ποσό των εκατόν είκοσι πέντε χιλιάδων (125.000) ευρώ. Σε περίπτωση δικαιούχου με σύζυγο ή προστατευόμενα τέκνα ή φιλοξενούμενα πρόσωπα, η συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας αυτών δεν θα πρέπει να υπερβαίνει το ποσό των διακοσίων χιλιάδων (200.000) ευρώ.
2. Για τον προσδιορισμό του κοινωνικού μερίσματος κάθε δικαιούχου, ορίζεται ως βασικό ποσό κοινωνικού μερίσματος το ποσό των πεντακοσίων (500) ευρώ, το οποίο προσαυξάνεται, ανάλογα με την οικογενειακή κατάσταση του δικαιούχου, υπολογιζόμενο ως το γινόμενο του βασικού ποσού επί την οικογενειακή κλίμακα ισοδυναμίας, σύμφωνα με την ανωτέρω κλίμακα.
Άρθρο 2
Εξαιρέσεις από την καταβολή του κοινωνικού μερίσματος – ειδικές κατηγορίες δικαιούχων
1. Εξαιρούνται από τη χορήγηση του κοινωνικού μερίσματος:
α) Τα φυσικά πρόσωπα, τα οποία δηλώνονται στη Δήλωση Φορολογίας Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων ως προστατευόμενα μέλη του υπόχρεου κατά το άρθρο 7 του ν. 2238/1994.
β) Τα φυσικά πρόσωπα, τα οποία δηλώνουν στη Δήλωση Φορολογίας Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων ότι φιλοξενούνται.
γ) Αιτήσεις με πρόσωπα που διαθέτουν Ε.Ι.Χ. αυτοκίνητα άνω των τριών χιλιάδων (3.000) κυβικών εκατοστών ή σκάφη άνω των οκτώ (8) μέτρων ή αεροσκάφη ή δεξαμενές κολύμβησης, όπως αυτά δηλώνονται στη Δήλωση Φορολογίας Εισοδήματος.
δ) Αιτήσεις με πρόσωπα που είναι μόνιμοι κάτοικοι εξωτερικού.
2. Ειδικά, οι μακροχρόνια άνεργοι που ήταν εγγεγραμμένοι μέχρι την 1/3/2014 στον Οργανισμό Ασφάλισης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ), δικαιούνται το κοινωνικό μέρισμα υπό τις προϋποθέσεις της παρούσας, με την πρόσθετη προϋπόθεση ότι δεν έχουν κανένα ατομικό εισόδημα από παροχή εξαρτημένης εργασίας (μισθό ή ημερομίσθιο), χωρίς να λαμβάνεται υπόψη τυχόν ατομικό εισόδημα του οικονομικού έτους 2013 από εξαρτημένη εργασία.
Άρθρο 3
Αρμόδιες υπηρεσίες, διαδικασία, χρόνος και τρόπος χορήγησης του κοινωνικού μερίσματος
1. Η Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (Δ.ΗΛΕ.Δ.) της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων (Γ.Γ.Δ.Ε.) ορίζεται ως αρμόδια υπηρεσία για τη διενέργεια των μηχανογραφικών διαδικασιών χορήγησης του κοινωνικού μερίσματος στους δικαιούχους και δεν θεωρείται δημόσιος υπόλογος, ενώ ευθύνεται μόνο για τυχόν λάθη κατά την επεξεργασία από δική της υπαιτιότητα.
2. α. Απαραίτητη προϋπόθεση για την καταβολή του κοινωνικού μερίσματος αποτελεί η υποβολή της Δήλωσης Φορολογίας Εισοδήματος (Ε1) του αιτούντος για το οικονομικό έτος 2013.
β. Ο αιτών συμπληρώνει και υποβάλλει το μηχανογραφημένο έντυπο «Αίτηση / Υπεύθυνη Δήλωση για τη χορήγηση του Κοινωνικού Μερίσματος» μέσω του περιβάλλοντος TAXISnet στο δικτυακό τόπο www.gsis.gr.
γ. Ως καταληκτική προθεσμία για την υποβολή της αίτησης ορίζεται η 30/6/2014. Η καταβολή του κοινωνικού μερίσματος γίνεται με πίστωση σε τραπεζικό λογαριασμό του δικαιούχου, ο οποίος υποδεικνύεται στην κατά τα ανωτέρω υποβαλλόμενη αίτησή του και πραγματοποιείται εντός του πρώτου δεκαημέρου του επόμενου μήνα από το μήνα υποβολής της αίτησης.
Ειδικότερα, για αιτήσεις που θα υποβληθούν έως και την 30/4/2014, η καταβολή θα πραγματοποιηθεί έως και την 10/5/2014, για αιτήσεις που θα υποβληθούν από την 1/5/2014 έως και την 31/5/2014, η καταβολή θα πραγματοποιηθεί έως και την 10/6/2014, ενώ για αιτήσεις που θα υποβληθούν από την 1/6/2014 έως και την 30/6/2014, η καταβολή θα πραγματοποιηθεί έως και την 10/7/2014.
3.Το κοινωνικό μέρισμα καταβάλλεται εφάπαξ, μετά την κατά τα ανωτέρω ηλεκτρονική αίτηση του δυνητικού δικαιούχου, κατόπιν διασταύρωσης των δηλούμενων στην αίτηση στοιχείων από τη Δ.ΗΛΕ.Δ. της Γ.Γ.Δ.Ε. Η Δ.ΗΛΕ.Δ. επεξεργάζεται τα στοιχεία του περιεχομένου των υποβληθεισών αιτήσεων, τα διασταυρώνει με άλλα στοιχεία που έχει στη διάθεση της και στη συνέχεια δημιουργεί:
i) Αναλυτική κατάσταση δικαιούχων σε ηλεκτρονική μορφή, η οποία περιλαμβάνει τα πλήρη στοιχεία των δικαιούχων (ονοματεπώνυμο, πατρώνυμο, ταχυδρομική διεύθυνση, Α.Φ.Μ.) τον αριθμό τραπεζικού λογαριασμού σε μορφή ΙΒΑΝ, το αντίστοιχο πιστωτικό ίδρυμα στο οποίο τηρείται ο λογαριασμός και το δικαιούμενο ποσό κοινωνικού μερίσματος.
Η ηλεκτρονική μορφή της κατάστασης αυτής είναι επεξεργάσιμη από την εταιρία «Διατραπεζικά συστήματα Α.Ε.» (ΔΙΑΣ Α.Ε.) προς την οποία και διαβιβάζεται.
ii) Συγκεντρωτική κατάσταση δικαιούχων σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή που περιλαμβάνει το συνολικό ποσό κοινωνικού μερίσματος, ολογράφως και αριθμητικώς, ανά τράπεζα ή πιστωτικό ίδρυμα.
4. Η ανωτέρω συγκεντρωτική κατάσταση αποστέλλεται στην 24η Διεύθυνση Λογαριασμών του Δημοσίου του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (Γ.Λ.Κ.), η οποία εκδίδει, βάσει αυτής, ειδική εντολή προς την Τράπεζα της Ελλάδος για χρέωση του λογαριασμού του Δημοσίου 200 «Ελληνικό Δημόσιο - Συγκέντρωση Εισπράξεων - Πληρωμών» με πίστωση των τραπεζικών λογαριασμών των οικείων τραπεζών ή πιστωτικών ιδρυμάτων, μέσω των οποίων διενεργούνται οι πληρωμές των δικαιούχων. Η ανωτέρω εντολή κοινοποιείται στη Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, στην Δ/νση Προϋπολογισμού και Δημοσιονομικών Αναφορών και στη ΔΙΑΣ Α.Ε.
5. α. Οι σχετικές για την πληρωμή του κοινωνικού μερίσματος πιστώσεις εγγράφονται στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Οικονομικών, υπό ειδικό φορέα 23-200 «Γενικές Κρατικές Δαπάνες» και ΚΑΕ 2762 - «Δαπάνη χορήγησης κοινωνικού μερίσματος».
β. Για την πληρωμή του κοινωνικού μερίσματος, η ειδική εντολή πληρωμής της παραγράφου 4 του παρόντος άρθρου επέχει θέση απόφασης ανάληψης υποχρέωσης.
6. α. Η εμφάνιση των σχετικών πληρωμών στη δημόσια ληψοδοσία πραγματοποιείται με την έκδοση συμψηφιστικών χρηματικών ενταλμάτων από την Υπηρεσία Δημοσιονομικού Ελέγχου στο Υπουργείο Οικονομικών, επί Γραφείου Συμψηφισμών του Γ.Λ.Κ.
β. Δικαιολογητικά για την έκδοση των σχετικών χρηματικών ενταλμάτων ορίζονται τα ακόλουθα:
i) Απόφαση του Υπουργού Οικονομικών για την έκδοση του συμψηφιστικού χρηματικού εντάλματος, που εκδίδεται με μέριμνα της Δ24 - Δ/νσης Λογαριασμών του Δημοσίου.
ii) Συγκεντρωτική κατάσταση της παραγράφου 3 του παρόντος άρθρου.
iii) Αντίγραφα της ειδικής εντολής προς την Τράπεζα της Ελλάδος και της αναγγελίας της Τράπεζας για τη χρέωση του λογαριασμού 200.
7. Η Δ24 - Δ/νση Λογαριασμών του Δημοσίου, οι συμβαλλόμενες τράπεζες και τα λοιπά πιστωτικά ιδρύματα δε θεωρούνται δημόσιοι υπόλογοι και ευθύνονται μόνο για τυχόν λάθη από δική τους υπαιτιότητα.
8. Η δαπάνη για την καταβολή του κοινωνικού μερίσματος δεν υπόκειται στον προληπτικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Άρθρο 4
Έλεγχος συνδρομής προϋποθέσεων για τη χορήγηση του κοινωνικού μερίσματος
1. Αρμόδια υπηρεσία για το μηχανογραφικό έλεγχο των δηλούμενων με την κατά το άρθρο 3 αίτηση στοιχείων είναι η Δ.ΗΛΕ.Δ. Κατόπιν υποβολής της αίτησης, εκδίδεται, μέσω του περιβάλλοντος TAXISnet, πράξη του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων με την οποία γίνεται αποδεκτή, απορρίπτεται ή παραπέμπεται προς έλεγχο κατόπιν υποβολής δικαιολογητικών, η αίτηση του δικαιούχου, βάσει των δηλούμενων στοιχείων, και, σε περίπτωση αποδοχής της αίτησης, καθορίζεται το ακριβές ποσό του προς καταβολή κοινωνικού μερίσματος.
2.α. Αρμόδια υπηρεσία για τη συγκέντρωση των απαιτούμενων δικαιολογητικών - όπου απαιτείται - και τη διενέργεια του ελέγχου της συνδρομής των δηλούμενων με την αίτηση προϋποθέσεων ορίζεται ο Οργανισμός Γεωργικών Ασφαλίσεων (Ο.Γ.Α.).
β. Ο Ο.Γ.Α. είναι επίσης αρμόδιος να διενεργεί δειγματοληπτικό έλεγχο της συνδρομής των δηλούμενων με την αίτηση στοιχείων. Τα κριτήρια ανάλυσης κινδύνου για τη διενέργεια του ελέγχου ορίζονται με Απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, η οποία δεν δημοσιεύεται, και περιλαμβάνουν, ενδεικτικά, το μέγεθος της οικογένειας, καθώς και διαφορές σε σχέση με στοιχεία που τηρούνται στην Γ.Γ.Δ.Ε. Βάσει των κριτηρίων ανάλυσης κινδύνων καθορίζεται το δείγμα για τον έλεγχο των δικαιολογητικών και αποστέλλεται προς το σκοπό αυτό ειδικό αρχείο από τη Δ.ΗΛΕ.Δ. προς τον Ο.Γ.Α.
γ. Ο Ο.Γ.Α. δικαιούται να ζητήσει οποιοδήποτε δικαιολογητικό στοιχείο κρίνει σκόπιμο από τον δικαιούχο, καθώς και από οποιαδήποτε δημόσια ή δημοτική αρχή ή Ν.Π.Δ.Δ. ή Οργανισμό ή Ίδρυμα, που υποχρεούνται σε άμεση παροχή των σχετικών στοιχείων.
δ. Ο Ο.Γ.Α. μπορεί να ορίσει στον ενδιαφερόμενο προθεσμία ενός (1) μήνα για την υποβολή τυχόν αρχικών ή συμπληρωματικών δικαιολογητικών που θα του ζητηθούν. Σε περίπτωση που παρέλθει άπρακτη η προθεσμία, ο Ο.Γ.Α. επιλαμβάνεται της εξέτασης της υπόθεσης με βάση τα δικαιολογητικά που υπάρχουν στο φάκελο.
3. Σε περίπτωση παραπομπής, κατά τα ανωτέρω, αίτησης για έλεγχο κατόπιν υποβολής δικαιολογητικών, η καταβολή του μερίσματος δύναται να αναστέλλεται μέχρι την έκδοση της πράξης χορήγησης, κατά τα αναφερόμενα στην παράγραφο 4 του παρόντος.
4. Ο Ο.Γ.Α. μετά τον έλεγχο του φακέλου, καταρτίζει πόρισμα ελέγχου και αποστέλλει αυτό προς τη Δ.ΗΛΕ.Δ., προκειμένου να εκδοθεί σχετική πράξη του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων περί χορήγησης ή μη του κοινωνικού μερίσματος, η οποία κοινοποιείται ηλεκτρονικά στον ενδιαφερόμενο.
5. Μετά την πάροδο της προθεσμίας υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων οικονομικού έτους 2014, οι αιτήσεις των μακροχρόνια ανέργων κατά την παράγραφο 2 του άρθρου 2 της παρούσας που απορρίφθηκαν, επανεξετάζονται αυτεπάγγελτα από τη Δ.ΗΛΕ.Δ. με βάση τα εισοδήματα των εμπρόθεσμα υποβληθεισών δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος οικονομικού έτους 2014, προς το σκοπό χορήγησης του κοινωνικού μερίσματος, εφόσον συντρέχουν οι λοιπές προϋποθέσεις της παρούσας.
Άρθρο 5
Αίτηση επανεξέτασης
1. Κατά της πράξης της παραγράφου 4 του άρθρου 4 της παρούσας επιτρέπεται η υποβολή αίτησης επανεξέτασης από το δικαιούχο, η οποία εξετάζεται από την Υπηρεσία Εσωτερικής Επανεξέτασης, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
2. Σε περίπτωση αποδοχής μέρους ή του συνόλου του αιτήματος, η Υπηρεσία Εσωτερικής Επανεξέτασης αποστέλλει σχετική απόφασή της προς τη Δ.ΗΛΕΔ. προκειμένου να γίνουν οι απαραίτητες νόμιμες ενέργειες για επανεκκαθάριση της αίτησης ή αναζήτηση τυχόν αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών, κατά το άρθρο 6 της παρούσας.
Άρθρο 6
Καταλογισμός αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών και επιβολή προστίμων
1. Με την επιφύλαξη τυχόν προστίμων που προβλέπονται από άλλες διατάξεις, στα φυσικά πρόσωπα που δηλώνουν ψευδή στοιχεία στην αίτηση τους, επιβάλλονται οι κυρώσεις που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία σε περίπτωση υποβολής ψευδούς δηλώσεως.
2. Τυχόν αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά καταλογίζονται σε βάρος του ανοικείως λαβόντος, με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών ή του νομίμως εξουσιοδοτημένου από αυτόν οργάνου και εισπράττονται κατά τις διατάξεις του ΚΕΔΕ.
Άρθρο Δεύτερο
Έναρξη ισχύος
Η ισχύς της απόφασης αυτής αρχίζει από τη δημοσίευσή της.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευτεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 16 Απριλίου 2014
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΑΥΡΑΓΑΝΗΣ
ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΣ
ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΡΟΥΤΣΗΣ
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΣ
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ
Ακριβές Αντίγραφο Η Προϊσταμένη της Γραμματείας
Θεοχάρης: Κάποιοι θα αδικηθούν…
Διευκρινίσεις σχετικά με τις εξαιρέσεις από την καταβολή του κοινωνικού μερίσματος, και συγκεκριμένα σε ό,τι αφορά τις αναφορές που γίνονται στο άρθρο 2, έδωσε ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων, Χάρης Θεοχάρης, μέσω της προσωπικής του σελίδας στο facebook.
Μεταξύ άλλων, ο κ. Θεοχάρης αναφέρει ότι «δεν υπάρχει τέλειο σύστημα» και ότι «κάποιοι θα αδικηθούν…»
Διαβάστε την ανάρτηση του κ. Θεοχάρη στο facebook:
"Επειδή πολλά ακούω και διαβάζω για το κοινωνικό μέρισμα και βλέπω σε πολλές περιπτώσεις να γκρινιάζουν οι άνθρωποι χωρίς καν να το έχουν καταλάβει θα ήθελα, χωρίς να το κρίνω, να εξηγήσω την λογική του. Μετά κράξτε το, αλλά τουλάχιστον κάντε το αφού το καταλάβατε.
1. Το μέρισμα είναι προνοιακό. Συνεπώς η λογική του είναι προνοιακή και όχι φορολογική. Δεν πάμε με δηλώσεις, άγαμους έγγαμους, άρθρο 7 ΚΦΕ και δεν ξέρω εγώ τι άλλο.
2. Το μέρισμα το δικαιούνται νοικοκυριά. Δεν λέω οικογένειες για να μην μπλεχτείτε με τα φορολογικά πάλι. Νοικοκυριά είναι ο πυρήνας που συνοικεί. Όσοι μένουν στο σπίτι, μοιράζονται κουτσά - στραβά τις έγνοιες, τα εισοδήματα, το φαί και τους λογαριασμούς. Συνεπώς, εξετάζουμε την κατάσταση του νοικοκυριού συνολικά για να δούμε αν δικαιούται ενίσχυσης ή όχι.
3. Τα κριτήρια δεν μειώνουν τους δικαιούχους. Απλώς επιλέγουν άλλα νοικοκυριά. Όχι εκείνα, αλλά τα άλλα. Δείτε το μαθηματικά: 600Κ από €700+ κατά μέσο όρο θα πάρουν σχεδόν 450 εκ. Αν αλλάξουμε τα κριτήρια (πχ να μην λάβουμε υπόψη το τεκμήριο) θα πρέπει να αλλάξουμε το εισοδηματικό όριο (πχ σε 5000) ώστε να πάρουν πάλι 600Κ νοικοκυριά τα ίδια λεφτά. Άρα δεν είναι πρόβλημα τα τεκμήρια από αυτή την άποψη.
4. Πως να κρίνουμε τόσο διαφορετικά νοικοκυριά μεταξύ τους; Εδώ μπαίνει ο συντελεστής ισοδυναμίας. Κάθε μέλος προσθέτει στον συντελεστή ώστε να αθροίσουμε το βάρος της οικογένειας. 1 ο πρώτος ενήλικας, 1/3 οι επόμενοι, 1/6 τα παιδιά. 1/3 έξτρα, για μονογονεϊκές και οικογένειες με κάποιο ανάπηρο μέλος.
5. Ο συντελεστής μπαίνει 2 φορές: Πρώτον, για να διαιρέσει το εισόδημα ώστε μεγαλύτερο εισόδημα, μεγάλης οικογένειας να είναι ισοδύναμο με μικρότερο, μικρότερης. Έτσι €10.000 4μελούς είναι ίσο με €6.000 άγαμου. (το 10.000 διαιρείται με 1+2/3 και μας δίνει 6.000). Δεύτερον, για να αυξήσει το επίδομα πολλαπλασιαζόμενος με το €500 (στο παράδειγμα €500*(1+2/3) = €833,33). Έτσι δίνουμε σε οικογένειες με μεγαλύτερο βάρος περισσότερη ενίσχυση.
6. Οι φιλοξενούμενοι ούτε το δικαιούνται ούτε δεν το δικαιούνται. Απλώς δεν εξετάζονται μεμονωμένα αλλά στα πλαίσια όλου του νοικοκυριού που συνοικεί μαζί τους. Έτσι παππούς γιαγιά, παιδί, νύφη και δυο εγγόνια μαζί εξετάζονται σαν μια μονάδα αρκεί να μένουν όλοι μαζί.
7. Όσοι ζουν σε παραχωρημένη οικία (μόνοι τους δηλαδή σε σπίτι χωρίς ενοίκιο) εξετάζονται μεμονωμένα από το νοικοκυριό αυτού που τους παραχωρεί το σπίτι. Αυτό είναι μια βασική - φορολογική - διάκριση που πολλοί μπερδεύουν: Φιλοξενία είναι η παραχώρηση δωματίου ώστε να συνοικείς με κάποιον (πχ τον παππού) ενώ η δωρεάν παραχώρηση είναι το δόσιμο * ολόκληρου σπιτιού/διαμερίσματος* χωρίς κόστος, ώστε να γλυτώσει κάποιος το ενοίκιο.
Αυτά σε γενικές γραμμές μπορούν να δώσουν μια εικόνα του μερίσματος όπως έχει αποφασισθεί από την κυβέρνηση. Μπορείτε καλύτερα, ελπίζω, να το κρίνετε.
Σκεφτείτε και αυτό: δεν υπάρχει τέλειο σύστημα. Κάποιοι θα αδικηθούν αφού πρέπει να ξέρεις την κάθε λεπτομέρεια για να μην αδικήσεις κανέναν. Αν μπορούσε να γίνει αυτό, θα είχαμε άλλα προβλήματα!"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου