Στην ιστορία του έρωτα και των «από αρχαιοτάτων χρόνων» παιχνιδιών του, αναλαμβάνει να μυήσει τους επισκέπτες το Αρχαιολογικό Μουσείο Πέλλας. Έρωτας και μάγια...
Αντί να μαδούν μαργαρίτες, οι αρχαίοι Έλληνες -που ερωτεύονταν κι αυτοί πολύ- είχαν τα δικά τους μαντικά παιγνίδια του έρωτα.
Κι είχαν και τον Θεό τους να υμνούν. Τον ίδιο τον Έρωτα ως θεό, μικρό, στρουμπουλό, φτερωτό, κοιμώμενο, συνήθως μοναχικό, ενίοτε αγκαλιασμένο με την Ψυχή κι άλλοτε μόνο με τα βέλη του...
Κι είχαν κι αυτοί -μικροί και μεγάλοι- τα παιγνίδια τους, μέσω των οποίων επικαλούνταν τη βοήθειά του- στα «ερωτικά μαντεία» της καθημερινότητάς τους, προτού θυσιαστούν στον βωμό του...
Ε, από εκεί και πέρα, τα πράγματα σοβάρευαν. Κι αν ο μικρός φτερωτός Θεός έπαιρνε πλέον τη φαρέτρα με τα βέλη του και έφευγε, αφήνοντάς τους ανίατους, το θύμα κατέφευγε και στους... δαίμονες τους χθόνιους προκειμένου να «δέσει» το ταίρι του...
«Η
Αφροδίτη αποσανδαλίζουσα» - αγαλματίδιο που βρέθηκε σε τάφο της Πέλλας
του 4ου αιώνα π.Χ., έρωτες, σειρές εκθεμάτων με το... ενημερωτικό
σημείωμα «τα αγγεία απεικονίζουν σχήματα συνουσίας με προτρεπτικές των
πράξεων επιγραφές»
«Παιγνίδια της αγάπης»
Η αρχή γίνεται από σήμερα και θα επαναλαμβάνεται καθημερινά ως το τέλος του μήνα, με τους... μικρούς και τα «Παιγνίδια της αγάπης» (εκπαιδευτικό πρόγραμμα για μαθητές Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού, καθώς και Α΄ Γυμνασίου).
Πλαταγώνια , ύιγες, και μόρες για τους μικρούς... Κότταβοι και κατάδεσμοι για τους μεγάλους...
Κόκκινες παπαρούνες και η ένταση του έρωτος
Εδώ, χρησιμοποιούνται τα πέταλα μιας παπαρούνας (κόκκινης), ο παίκτης σχηματίζει ένα κύκλο με τον αντίχειρα και τον δείκτη του αριστερού χεριού και τοποθετεί ένα πέταλο παπαρούνας. Χτυπά με το δεξί χέρι τον κύκλο και από την ένταση του ήχου που παράγεται «ακούγεται» και η ερωτική ένταση ...
«Της
Θετίμας και του Διονυσοφώντα τον επίσημο γάμο τον δένω με μάγια
γραμμένα και όλων των άλλων γυναικών τον γάμο όσες είναι χήρες ή
παρθένοι, ιδιαίτερα όμως της Θετίμας
Ήταν και η ίυγξ (ή
ίυγα)- δίσκος μεταλλικός ή χάλκινος με δύο τρύπες στο κέντρο, από τις
οποίες περνά νήμα. Ο παίκτης κρατά χαλαρά το νήμα, το τεντώνει και το
χαλαρώνει απότομα, μέχρι ο δίσκος να αρχίσει να περιστρέφεται και να
παράγει ήχο. H ένταση του ήχου είναι αντίστοιχη με τη... ζητούμενη
ένταση του έρωτα που νιώθει ο ή... η ποθούμενη.
Τα παιδιά παίζουν με τον Έρωτα
«Ετοιμάσαμε, μάλιστα, για τους ξεναγούμενους και σύγχρονες ξύλινες ύιγες για να παίζουν και να μαντεύουν μόνοι τους τα ερωτικά τους» λέει ο κ. Παππάς.
Κραταιά ως θάνατος αγάπη
Στην εκδήλωση για τους ενήλικες, το μοναδικό ίσως παιγνίδι είναι ο «κότταβος» (παιχνίδι επιδεξιότητας που έπαιζαν οι αρχαίοι Έλληνες στα νυχτερινά συμπόσια με πολύ κρασί...).
Πέλλα: Ένα από τα πιο «ερωτικά» μουσεία
«Η Αφροδίτη αποσανδαλίζουσα» - αγαλματίδιο που βρέθηκε σε τάφο της Πέλλας του 4ου αιώνα π.Χ., έρωτες, σειρές εκθεμάτων με το... ενημερωτικό σημείωμα «τα αγγεία απεικονίζουν σχήματα συνουσίας με προτρεπτικές των πράξεων επιγραφές» είναι μερικά μόνο από τα εκθέματά του.
«Το γαρ πολύ του έρωτος γεννά παραφροσύνη...»
Το εύρημα, που εκτίθεται σήμερα στο νέο Αρχαιολογικό Μουσείο της Πέλλας, γράφει: (σε μετάφραση): «Της Θετίμας και του Διονυσοφώντα τον επίσημο γάμο τον δένω με μάγια γραμμένα και όλων των άλλων γυναικών τον γάμο όσες είναι χήρες ή παρθένοι, ιδιαίτερα όμως της Θετίμας. Κι αποθέτω τα μάγια στον Μάκρωνα και στους δαίμονες. Και αν ποτέ εγώ ξεθάψω και ξετυλίξω και διαβάσω τούτα τα λόγια, τότε να παντρευτεί ο Διονυσοφών και όχι πριν. Γιατί δε θέλω να πάρει άλλη γυναίκα από εμένα, αλλά εγώ να γεράσω μαζί με τον Διονυσοφώντα και καμία άλλη. Σας ικετεύω δαίμονες λυπηθείτε τη Φίλα γιατί είμαι αβοήθητη και με έχουν εγκαταλείψει όλοι οι φίλοι. Φυλάξτε λοιπόν το γράμμα τούτο για να μην μου συμβούν αυτά και για να χαθεί κακώς η Θετίμα, εγώ όμως να γίνω ευτυχισμένη»...
Μακριά από δαίμονες αλλά «Κραταιά ως θάνατος αγάπη» είναι και το θέμα της εκδήλωσης του Σαββάτου, που διοργανώνει το Μουσείο για τους ενήλικες επισκέπτες (η εκδήλωση αντλεί τον τίτλο της από το «Άσμα Ασμάτων« του Σολομώντα).
Οι επισκέπτες θα έχουν τη δυνατότητα, μέσα από την εικόνα, τον αφηγηματικό και τον ποιητικό λόγο, την απαγγελία και την υποκριτική, να ταξιδέψουν στο παρελθόν, το οποίο μας δίδαξε την παντοδυναμία του έρωτα
Αφήγηση Νίκος Παππάς (Αρχαιολόγος)· Απαγγελία: Τάσος Παπαναστασίου (Ηθοποιός). Στα ενδιάμεσα κενά θα ακουστούν στίχοι και μουσική επώνυμων δημιουργών.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ - ΜΠΕ
Φωτογραφίες: Αρχαιολογικό Μουσείο Πέλλας
Δείτε ακόμη:
Ο έρωτας στην Αρχαία Ελλάδα (Βίντεο)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου