Τρέχουν με υπερβολική ταχύτητα, βρίζουν, χειρονομούν, παραβιάζουν τα κόκκινα φανάρια και κυκλοφορούν στο αντίθετο ρεύμα. Ενίοτε πίνουν, δεν φορούν κράνος, ή ζώνες ασφαλείας και δεν περνούν τα οχήματά τους από ΚΤΕΟ.
Αυτό είναι το προφίλ του Έλληνα οδηγού, η φήμη του οποίου έχει... εξαπλωθεί σε όλη την Ευρώπη έχοντας κερδίσει τον διόλου κολακευτικό τίτλο του αλαζόνα «τιμονιέρη»!
Τόσο τα στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας όσο και έρευνες που έχουν υλοποιηθεί σε όλη την Ευρώπη οδηγούν στο ίδιο συμπέρασμα: O Έλληνας οδηγός είναι αθυρόστομος, εκνευρισμένος και -όχι σπάνια- πιωμένος.
Τα στοιχεία της Τροχαίας για το 2014 είναι ενδεικτικά της συμπεριφοράς των οδηγών: βεβαιώθηκαν 382.361 παραβάσεις σε όλη την επικράτεια, με βασική αιτία την υπερβολική ταχύτητα, τη μη χρήση κράνους, αλλά και την κυκλοφορία ανασφάλιστων οχημάτων.
Ειδικότερα από το σύνολο των παραβάσεων, οι 156.892 ήταν παραβάσεις ταχύτητας, οι 54.354 μη χρήσης κράνους, οι 30.683 παραβάσεις οχημάτων (ΚΤΕΟ), οι 34.526 μη χρήση ζώνης ασφαλείας, οι 29.597 οδήγηση υπό την επήρεια μέθης, οι 23.459 παραβίαση χρήσης κινητού τηλεφώνου, οι 12.729 κίνηση στο αντίθετο ρεύμα και 13.913 παραβιάσεις ερυθρού σηματοδότη.
Ακολουθούν το αντικανονικό προσπέρασμα με 8.107 παραβάσεις, τα φθαρμένα ελαστικά με 5.744, οι αντικανονικοί ελιγμοί με 5.137, η παραβίαση προτεραιότητας με 3.836, οι παράνομες διαφημιστικές πινακίδες με 2.461 παραβάσεις, ενώ 626 παραβάσεις αφορούσαν μη χρήση παιδικών καθισμάτων.
Παράλληλα, στο πλαίσιο των παραβάσεων διαπιστώθηκε ότι 49.690 οχήματα διαφόρων τύπων (αυτοκίνητα - φορτηγά - μοτοσικλέτες) κυκλοφορούσαν χωρίς να διαθέτουν την απαραίτητη από τον νόμο ασφαλιστική κάλυψη.
Έρευνες
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα πρόσφατης ευρωπαϊκής έρευνας, το 74% των ερωτηθέντων από τη χώρα μας παραδέχτηκε ότι βρίζει ενώ οδηγεί, όταν το αντίστοιχο μέσο ποσοστό για όλες τις ευρωπαϊκές χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα φτάνει το 56%. Πιο υπεύθυνοι οδηγοί ανακηρύσσονται οι Σουηδοί με 37% και ακολουθούν οι Γερμανοί με 27%, οι Βρετανοί και οι Ολλανδοί με 11% αντίστοιχα. Λιγότερο υπεύθυνη οδήγηση επιδεικνύουν οι Ιταλοί (31%), ενώ ακολουθούν οι Ελληνες (20%) και οι Πολωνοί (16%).
Την έρευνα έδωσε στη δημοσιότητα το ίδρυμα Vinci Autoroutes σε συνεργασία με την Ipsos και διενεργήθηκε μέσω Ίντερνετ σε δείγμα 10.000 πολιτών από δέκα χώρες (Γαλλία, Βέλγιο, Γερμανία, Βρετανία, Ιταλία, Ισπανία, Σουηδία, Ολλανδία, Ελλάδα και Πολωνία) με στόχο να αναδειχθεί η συμπεριφορά των Ευρωπαίων στο τιμόνι.
Βάσει των συμπερασμάτων, το 13% των Ελλήνων οδηγεί ακόμα κι αν αισθάνονται παρενέργειες από το αλκοόλ που έχουν καταναλώσει νωρίτερα, ενώ 29% οδηγεί έχοντας πιει ποσότητα που υπερβαίνει το επιτρεπτό όριο.
Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και άλλων ουσιών, η διάσπαση προσοχής αλλά και η υπερβολική ταχύτητα, είναι σύμφωνα με τους Ευρωπαίους, οι κυριότερες αιτίες των οδικών ατυχημάτων, ενώ αρκετοί απ΄ αυτούς αναφέρουν ως αιτίες την κούραση και την υπνηλία. Το 55% των Γερμανών παραδέχεται ότι έχει τύχει να οδηγήσει παρόλο που αισθανόταν τρομερά κουρασμένο και το 33% λέει ότι είχε την εντύπωση ακόμα κι ότι είχε αποκοιμηθεί για λίγα δευτερόλεπτα οδηγώντας. Την ίδια στιγμή το 38% των ερωτηθέντων Ελλήνων οδηγών δηλώνει ότι παραλίγο να τους πάρει ο ύπνος οδηγώντας, ενώ παράλληλα κάνουν τις μεγαλύτερες διαδρομές χωρίς στάση (3 ώρες και 40 λεπτά) μαζί με τους Γερμανούς (3 ώρες και 48 λεπτά) και τους Πολωνούς (4 ώρες και 10 λεπτά).
Όσον αφορά στη χρήση κινητού τηλεφώνου, το 51% των Ευρωπαίων παραδέχεται ότι μιλάει οδηγώντας με hands free, ενώ το ένα τέταρτο των οδηγών δηλώνει ότι στέλνει ή διαβάζει γραπτά μηνύματα ή mails οδηγώντας, παρά το γεγονός ότι οι περισσότεροι γνωρίζουν ότι αυτό μπορεί να προκαλέσει τροχαίο ατύχημα.
Σε παλιότερη έρευνα του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας - ΙΟΑΣ «Πάνος Μυλωνάς» για την «Ευγένεια στο Δρόμο» από την TNS Opinion σε 12 χώρες της Ευρώπης η Ελλάδα είχε και πάλι μια θλιβερή πρωτιά. Η έρευνα έγινε με δείγμα 6.366 πολίτες από Αυστρία, Βέλγιο, Βουλγαρία, Τσεχία, Εσθονία, Ελλάδα, Γαλλία, Ιρλανδία, Λουξεμβούργο, Ολλανδία, Πολωνία και Πορτογαλία. Το επίπεδο της ευγενικής συμπεριφοράς στις διάφορες χώρες σχετικά με το πώς αντιλαμβάνονται οι οδηγοί τη συμπεριφορά στον δρόμο εμφανίζει τους Έλληνες, τους Γάλλους και τους Πολωνούς να βρίσκονται στα χαμηλότερα επίπεδα ευγένειας με τα υψηλότερα ποσοστά επιθετικής συμπεριφοράς (41%, 41% και 40% αντίστοιχα).
Το 85% των Ελλήνων οδηγών και το 89% των Βουλγάρων πιστεύουν ότι έχει αυξηθεί η επιθετικότητα των οδηγών τα τελευταία χρόνια.
Χαρακτηριστικό όμως είναι ότι για τους Έλληνες οδηγούς, που υφίστανται επιθετική συμπεριφορά άλλων οδηγών, η εξύβριση αποτελεί την πιο συνηθισμένη μορφή επιθετικότητας με ποσοστό 58% για την Ελλάδα.
Πότε παρανομούν περισσότερο!
Έχει αποδειχθεί ότι στις περιόδους εορτών και αργιών που παρουσιάζεται μεγάλη αύξηση των εκδρομέων συνδυάζεται πάντα και με αύξηση των παράνομων συμπεριφορών στην οδήγηση.
Καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι σε ελέγχους κατά τη διάρκεια της περσινής αργίας της Καθαράς Δευτέρας μέσα τέσσερις ημέρες καταγράφηκαν από την τροχαία 8.660 παραβάσεις!
ΜΕΙΩΣΗ ΘΑΝΑΤΩΝ
Απολογισμός τροχαίων ατυχημάτων
Το 2014 καταγράφηκε μείωση των παθόντων, αλλά και των τροχαίων ατυχημάτων, σε σχέση με το 2013. Συγκεκριμένα καταγράφηκαν 60 λιγότεροι θανόντες και 52 λιγότερα θανατηφόρα δυστυχήματα.
Πιο αναλυτικά, το 2014 σε σύγκριση με το 2013 σημειώθηκαν σε όλη την επικράτεια:
747 θανατηφόρα ατυχήματα έναντι 799 το 2013 (52 λιγότερα, μείωση σε ποσοστό 6,5%)
895 σοβαρά ατυχήματα έναντι 1.114 το 2013 (219 λιγότερα, μείωση σε ποσοστό 19,6%)
10.037 ελαφρά ατυχήματα έναντι 10.275 το 2013 (238 λιγότερα, μείωση σε ποσοστό 2,3%)
Επίσης, το προηγούμενο έτος σε σχέση με το 2013, σε όλη την επικράτεια καταγράφηκαν 801 θάνατοι από ατυχήματα έναντι 861 το 2013 (60 λιγότεροι), 1.068 σοβαρά τραυματίες έναντι 1.326 το 2013 (258 λιγότεροι) και 13.216 ελαφρά τραυματίες έναντι 13.515 το 2013 (299 λιγότεροι).
Στα αίτια των θανατηφόρων ατυχημάτων οι «επικίνδυνες» παραβάσεις εξακολουθούν να αποτελούν τις βασικότερες αιτίες για την πρόκλησή τους. Τα (747) θανατηφόρα ατυχήματα έχουν ως κύρια αίτια:
- 70 την κίνηση στο αντίθετο ρεύμα
- 52 την παραβίαση προτεραιότητας
- 43 την απόσπαση προσοχής
- 41 την υπερβολική ταχύτητα
- 11 την παραβίαση ερυθρού σηματοδότη
- 8 το αντικανονικό προσπέρασμα
- 1 την οδήγηση χωρίς σύνεση και προσοχή
- 521 λοιπά αίτια που σχετίζονται με οδηγική συμπεριφορά
Της Μαρίας Μόσχου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου