Δευτέρα 8 Ιουνίου 2015

Τι κρύβεται πίσω από τα χιλιάδες likes σε άτομα και σελίδες;


Το Facebook είναι πια αλληλένδετο με τη ζωή και την καθημερινότητά μας, οπότε είναι φυσικό επακόλουθο πολλές επιχειρήσεις να το χρησιμοποιούν για να προωθήσουν τα προϊόντα τους, αφού αποτελεί πια αναπόσπαστο τμήμα της στρατηγικής τους στο μάρκετιγκ.

Και το Facebook όμως με τη σειρά του, δεν αφήνει τις εταιρείες που το εμπιστεύονται παραπονεμένες, αφού δίνει την...
ευκαιρία στους χρήστες του να πατήσουν like στις σελίδες που τους ενδιαφέρουν και έπειτα να ενημερώνονται για την πορεία των προϊόντων. Βάζει δηλαδή «στο μάτι» χρήστες και με βάση τα χαρακτηριστικά τους, τους προτείνει σελίδες που νομίζει πως τους ταιριάζουν καλύτερα. Για αυτήν του την υπηρεσία παίρνει μεγάλες αμοιβές από τις εταιρείες που το χρησιμοποιούν για να διαφημιστούν.

Τα τελευταία χρόνια όμως, έχει αρχίσει να εδραιώνεται ένας ακόμη τρόπος προώθησης μέσω Facebook και αυτός δεν είναι άλλος από τα πληρωμένα like! Αυτό γίνεται εφικτό μέσα από «φάρμες like», υπηρεσία την οποία πωλούν ορισμένοι ιστότοποι σε όσους ενδιαφέρονται να την αποκτήσουν και η οποία τους υπόσχεται έναν μεγάλο αριθμό από likes στη σελίδα τους.

Καθώς όμως λίγα ήταν γνωστά για το πώς λειτουργούν αυτές οι «φάρμες», ο Εμιλιάνο ντε Κριστοφάρο από το πανεπιστήμιο UCL του Λονδίνου και οι συνεργάτες του αποφάσισαν να κάνουν την πρώτη συστηματική προσπάθεια για να καταλάβουν αν πρόκειται για ανθρώπινους χρήστες ή για bots, όπως αποκαλούνται τα προγράμματα υπολογιστή που επιτελούν αυτόματες λειτουργίες στο ίντερνετ!

Αυτό που έκαναν ήταν να φτιάξουν 13 σελίδες στο Facebook με τη γενική περιγραφή «Εικονικός ηλεκτρισμός», αλλά χωρίς κανένα περιεχόμενο πέρα από την προτροπή: «Aυτή δεν είναι αληθινή σελίδα, παρακαλούμε να μην της κάνετε like».

Έπειτα ακολούθησαν δύο «οδούς»: για τις 5 από τις σελίδες χρησιμοποίησαν τις διαφημίσεις μέσω του Facebook (ads στην τιμή των 5 ευρώ την ημέρα), ώστε να προκύψουν επισκέψεις στις σελίδες αυτές. Η κάθε καμπάνια ορίστηκε για ξεχωριστά μέρη: τις ΗΠΑ, την Ινδία, την Αίγυπτο, τη Γαλλία, και μία παγκόσμια. Για τις υπόλοιπες 8 σελίδες ενοικιάστηκαν υπηρεσίες από τις πιο γνωστές «φάρμες like» που κυκλοφορούν στο ίντερνετ. Οι «φάρμες» στοίχισαν στους ερευνητές από 55 έως 150 ευρώ, και εγγυώνταν 1.000 likes τις επόμενες 15 ημέρες.

H πρώτη μέθοδος απέφερε 32 likes από τις ΗΠΑ, 44 από τη Γαλλία, από 500 για την Ινδία και την Αίγυπτο και 500 για την παγκόσμια διαφημιστική καμπάνια, τα περισσότερα εκ των οποίων από την Ινδία. Οι χρήστες που έκαναν τα likes είχαν κατά μέσο όρο περισσότερους από 300 φίλους κάτι που συμφωνεί και με τον παγκόσμιο μέσο όρο, ήταν όμως γνωστοί «likers» έχοντας από 600 και ως 1.000 likes σε αντίστοιχες σελίδες, όταν ο μέσος όρος για έναν χρήστη είναι 40.

Τα αποτελέσματα από τις «φάρμες like» είναι ακόμη πιο περίεργα, καθώς ενώ στη διαφημιστική καμπάνια μέσω Facebook τα likes ήταν ομοιόμορφα κατανεμημένα με τον χρόνο, οι «φάρμες» παρήγαγαν likes μαζικά. Μία από τις φάρμες για παράδειγμα έδωσε 700 likes τις πρώτες 4 ώρες και στη συνέχεια κανένα άλλο, κάτι που σημαίνει πως πρόκειται κατά πάσα πιθανότητα για αυτοματοποιημένα προφίλ (bots) που κάνουν τυφλά likes. Οι υποτιθέμενοι χρήστες μάλιστα, έχουν στο λογαριασμό τους έναν πολύ μεγάλο αριθμό από likes της τάξεως των 1200-1800!

Όπως είναι λογικό, τα ευρήματα αυτά κάνουν ολοφάνερο το γεγονός πως τα περισσότερα από τα likes δεν είναι αληθινά και δεν αντιστοιχούν σε πραγματικά άτομα. Το Facebook γνωρίζει για αυτές τις τακτικές, αλλά δεν φαίνεται να θέλει να τις εμποδίσει. Όλα αυτά πραγματοποιούνται στη «σφαίρα της ματαιοδοξίας» και της κενοδοξίας του να θέλουμε να είμαστε αρεστοί και δημοφιλείς, λες και τα likes μπορούν να αυξήσουν τους φίλους που έχουμε στην πραγματική μας ζωή.

http://www.enallaxnews.gr/2014/09/22/ti-kryvetai-pisw-apo-ta-xiliades-likes-se-atoma-kai-selides/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου