Τετάρτη 16 Σεπτεμβρίου 2015

Τσίπουρο ~ Πόσο κοστίζει η καζανιά για να βράσω τα στέμφυλα;



Οι τιμές θα είναι ίδιες με τις περσινές με είπε ο καζανάς...

Για καζάνι 130~150 λίτρων, που λειτουργεί με υγραέριο, για την πρώτη απόσταξη η χρέωση είναι 25 ευρώ. (Ενημέρωση: για το 2018 & το 2019, επειδή ανέβηκε η τιμή του υγραερίου, το κόστος ήταν 30 ευρώ). Η μονόβραση με καζάνι που λειτουργεί με ξύλα (τα οποία κουβαλάς εσύ, ήταν 25 ευρώ το 2018).

Εάν θέλεις να περάσεις τα στέμφυλα και δεύτερη απόσταξη θα δώσεις ακόμη...


35 ευρώ γιατί η διάρκεια είναι μεγαλύτερη (κοντά 3 -3μιση ώρες). (Ενημέρωση: για το 2018, επειδή ανέβηκε η τιμή του υγραερίου, το κόστος ήταν 40 ευρώ).


Οπότε εάν έχεις μέχρι 160 κιλά στέμφυλα, η διπλόβραση θα σου ανεβάσει αρκετά το τελικό κόστος.



Η καλύτερη λύση βέβαια για να πέσει το κόστος, είναι να έχεις καμιά 450~600 κιλά σταφύλια, τα οποία αφού τα βράσεις από μία φορά σε 3 ή 4 συνολικά καζανιές, θα χωρέσουνε όλα σε 1 καζάνι για την διπλόβραση.




Τι ισχύει για την απόσταξη το έτος 2018

Καθορίστηκε το δίμηνο απόσταξης των μικρών αποσταγματοποιών. Σύμφωνα με την απόφαση η περίοδος απόσταξης είναι από 16 Οκτωβρίου έως 26 Δεκεμβρίου.

Για να έχει δικαίωμα απόσταξης ένας παραγωγός θα πρέπει να προσκομίζει στο Τελωνείο του Νομού του βεβαίωση αμπελοκαλλιεργητή, η οποία εκδίδεται για μεν τους μικρούς παραγωγούς μέχρι ένα στρέμμα από τους Δήμους, για δε μεγαλύτερες εκτάσεις από την Αρμόδια Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής, με βάση τις δηλώσεις συγκομιδής σταφυλιών.

Κατά την τρέχουσα φορολογική περίοδο για το παραγόμενο τσίπουρο ισχύει η εφάπαξ και κατ΄ αποκοπή φορολόγηση ήτοι: 0,59 € ανά κιλό ετοίμου προϊόντος, το οποίο υπολογίζεται στην ποσότητα των στέμφυλων με συντελεστή 18%.


Εύκολα συμπεραίνει κανείς πως αν και εφόσον εφαρμοστεί στο ακέραιο η συγκεκριμένη οδηγία τότε οι ποσότητες χύμα τσίπουρου θα περιοριστούν σημαντικά στην αγορά
Εύκολα συμπεραίνει κανείς πως αν και εφόσον εφαρμοστεί στο ακέραιο η συγκεκριμένη οδηγία τότε οι ποσότητες χύμα τσίπουρου θα περιοριστούν σημαντικά στην αγορά


ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ: Παραγωγός προσκομίζει στην υπηρεσία βεβαίωση ότι από ένα στρέμμα αμπελιού παρήγαγε 1.200 κιλά σταφύλια από τα οποία παρήγαγε 780 kg. κρασί (απόδοση 65%) και ότι κατέχει 420 κιλά στέμφυλα (ποσοστό στεμφύλων 35%).

Ο οφειλόμενος φόρος υπολογίζεται ως εξής: 420 κιλά στέμφυλα Χ 18% (συντελεστής απόδοσης) = 75,6 κιλά τσίπουρο Χ 0, 59 ευρώ = 44,60 ευρώ φόρος.

Το προϊόν πρέπει να διατίθεται χύμα, χωρίς οποιασδήποτε μορφής τυποποίηση, σε δοχεία από γυαλί ή και άλλο κατάλληλο υλικό.

Σε αντίθετη περίπτωση προβλέπονται πρόστιμα.


Η εγκύκλιος για τον... κόφτη

Ωστόσο, έναν ιδιότυπο κόφτη στον αριθμό των ωρών που μπορούν να βράσουν το τσίπουρό τους οι αμβυκούχοι θέτει σχετική απόφαση-εγκύκλιος του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, που οδηγεί σε παρερμηνεία του Κανονισμού της ΕΕ, τινάζοντας ουσιαστικά στον αέρα την παραγωγή χύμα προϊόντος.

Συγκεκριμένα στην εγκύκλιο με ημερομηνία 1/10/2018 και αριθμό πρωτοκόλλου 3710/132093, που δημοσίευσε την Τρίτη 9 Οκτωβρίου ο ΑγροΤύπος, αναφέρεται, ότι οι παραγωγοί δε θα μπορούν να «βράσουν» περισσότερες από 12 ώρες. Σημειωτέον, ότι τα προηγούμενα χρόνια, δεν υπήρχε τέτοιος περιορισμός, ως προς τις ώρες.

Συγκεκριμένα, στην παράγραφο 4 της εν λόγω εγκυκλίου αναφέρονται τα εξής:

4) Με βάση το αρ. 31 του Καν (ΕΕ) 2017/273 οι αμπελουργοί διατηρούν το δικαίωμα παρασκευής ποσότητας οίνου μικρότερης από 10 εκατόλιτρα με οινοποίηση για οικογενειακή κατανάλωση και στην περίπτωση αυτή και μόνον συμπληρώνεται το πεδίο με την ένδειξη «οινοποίηση από τον δηλούντα».

Για ποσότητες παραγόμενου οίνου που ξεπερνούν τα 10 εκατόλιτρα και για περιπτώσεις εμπορίας θα πρέπει να υποβάλλεται επιπλέον και δήλωση παραγωγής και να τηρούνται όλα τα προβλεπόμενα από τη νομοθεσία για την παραγωγή και εμπορία οίνου.

Τα 10 εκατόλιτρα οίνου (1 τόνος) προκύπτουν από την οινοποίηση 1700 κιλών σταφυλιών, οπότε και μέχρι αυτή την ποσότητα μπορούν να δηλώσουν οι παραγωγοί στις δηλώσεις συγκομιδής τους.

Αυτό σημαίνει πως αν χρησιμοποιήσουν αυτήν την ποσότητα για να «βράσουν» τσίπουρο, τότε θα μπορέσουν να βράσουν μέχρι ένα 12ωρο μόνο!

Από την παραπάνω δέσμευση εξαιρούνται όσοι έχουν άδεια οινοποιού (όχι όσοι έχουν «καζάνι»).

Η συγκεκριμένη δέσμευση προκύπτει από Ευρωπαϊκό Κανονισμό και θα τεθεί σε ισχύ από εφέτος.

«Εύκολα συμπεραίνει κανείς πως αν και εφόσον εφαρμοστεί στο ακέραιο η συγκεκριμένη οδηγία τότε οι ποσότητες χύμα τσίπουρου θα περιοριστούν σημαντικά στην αγορά», εξηγεί μιλώντας στον ΑγροΤύπο, ο κ. Γιάννης Περουλάκης, Γεωπόνος-Σύμβουλος Επιχειρήσεων, με έδρα στη Λάρισα.





Δημοσιεύθηκε στις : [ 31-08-2018 ]

Μικροί αποσταγματοποιοί: Είναι επιχειρηματίες και δεν το γνωρίζουν

(Μικροί αποσταγματοποιοί: Είναι επιχειρηματίες και δεν το γνωρίζουν)
Κατηγορία: Ελληνικά λογιστικά πρότυπα
Γιώργος Κακουλίδης
Λογιστής-Φοροτεχνικός
Ο λόγος οι μικροί αποσταγματοποιοί (διήμεροι). Ως γνωστό η μέχρι πρότινος λειτουργεία, των μικρών αποσταγματοποιών (διήμεροι) λειτουργούσαν βάση των διατάξεων του Ν. 2969/2001. Το καθεστώς κάτω από το οποίο λειτουργούσαν ΔΕΝ ήταν ξεκάθαρο, από την άποψη, αν οι αποσταγματοποιοί ασκούν επάγγελμα ή ήταν ερασιτεχνική εργασία χωρίς καμία φορολογική υποχρέωση, παρά μόνο προς το τελωνείο.

Οι μικροί αποσταγματοποιοί (διήμεροι) αποστάζουν συνήθως δικά τους στέμφυλα για την παραγωγή τσίπουρου, τσικουδιάς, αλλά και τρίτων παραδείγματος χάρι συγχωριανών τους ή και άλλων του ίδιου Δήμου.

Υπάρχουν, δύο Νόμοι που αλλάζουν το καθεστώς λειτουργίας των μικρών αποσταγματοποιών. Ο ένας Νόμος είναι ο 4172/2013 (Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος ΚΦΕ) που στο άρθρο 21 παράγραφος 3 ορίζει
«3. Για τους σκοπούς του παρόντος άρθρου ως «επιχειρηματική συναλλαγή» θεωρείται κάθε μεμονωμένη πράξη με την οποία πραγματοποιείται συναλλαγή ή και η συστηματική διενέργεια πράξεων στην οικονομική αγορά με σκοπό την επίτευξη κέρδους. Κάθε τρεις ομοειδείς συναλλαγές που λαμβάνουν χώρα εντός ενός εξαμήνου θεωρούνται συστηματική διενέργεια πράξεων. Η διάταξη του προηγούμενου εδαφίου δεν εφαρμόζεται για τους τίτλους του άρθρου 42 που αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης σε οργανωμένη ή μη αγορά ή πολυμερή μηχανισμό διαπραγμάτευσης, συμπεριλαμβανομένης και της Εναλλακτικής Αγοράς του Χρηματιστηρίου Αθηνών, ή για τα ομόλογα που εκδίδονται από εισηγμένες εταιρείες, καθώς και για τα κρατικά ομόλογα. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών μπορεί να προβλέπεται η εφαρμογή του προηγούμενου εδαφίου και σε κάθε άλλη ρυθμιζόμενη αγορά ή άλλους τίτλους. Σε περίπτωση συναλλαγών που αφορούν ακίνητα, η περίοδος του δεύτερου εδαφίου είναι δύο (2) έτη. Δεν λαμβάνεται υπόψη κατά τον προσδιορισμό του κέρδους από επιχειρηματική δραστηριότητα, η πράξη πώλησης περιουσιακού στοιχείου από φυσικό πρόσωπο, το οποίο έχει αποκτηθεί αιτία κληρονομιάς ή με χαριστική αιτία από συγγενείς μέχρι δεύτερου βαθμού ή έχει διακρατηθεί για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των πέντε (5) ετών.»

Από την ανάγνωση του παραπάνω άρθρου γίνεται ξεκάθαρο ότι αν ένας αποσταγματοποιός πραγματοποιήσει τρεις αποστάξεις για λογαριασμό τρίτων, κατά την διάρκεια της ίδιας «αποσταγματοποιητικής» περιόδου, που συνήθως είναι δύο (2) μήνες τότε αυτό θεωρείται «επιχειρηματική συναλλαγή» δηλαδή ότι ασκεί επάγγελμα και πλέον έχει να κάνει εκτός από το τελωνείο και με την εφορία. Βέβαια, η παραπάνω παράγραφος αναφέρεται ότι θεωρείται ως «επιχειρηματική συναλλαγή» όταν αυτό γίνεται με σκοπό την επίτευξη κέρδους. Σύμφωνα λοιπόν με τα παραπάνω, αν κάποιος μικρός αποσταγματοποιός (διήμερος) νομίζει ότι μπορεί να αποδείξει στις αρμόδιες φορολογικές αρχές ότι ναι μεν αποστάζει στέμφυλα τρίτων άλλα χωρίς την επίτευξη ιδίου όφελος (κέρδος) τότε έχει καλώς. Αυτό όμως όλοι αντιλαμβανόμαστε είναι όχι απλά δύσκολο άλλα ακατόρθωτο.

Ο δεύτερος νόμος είναι ο 4446/2016 και συγκεκριμένα το άρθρο 107 όπου τροποποιεί τον Ν. 2969/2001 (άρθρο 7 παράγραφος 8 της περίπτωσης Ε’) αναφέρει
«8.α) Κατά παρέκκλιση των διατάξεων της παρ. 1α) του άρθρου 39 του Ν. 4308/2014 (Α΄ 251) καθώς και κάθε άλλης διάταξης που ρυθμίζει κατά διάφορο τρόπο την έκδοση λογιστικών στοιχείων και την τήρηση λογιστικών αρχείων, η διάθεση του παραγόμενου έτοιμου προϊόντος απόσταξης από τα δικαιούχα παραγωγής πρόσωπα της παραγράφου 1 της παρούσας περίπτωσης πραγματοποιείται με την έκδοση λογιστικών στοιχείων, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στις σχετικές διατάξεις του Ν. 4308/2014. Τα ως άνω αναφερόμενα πρόσωπα, έχουν υποχρέωση τήρησης και ενημέρωσης λογιστικών αρχείων. Για τη διακίνηση του ως άνω προϊόντος απόσταξης, εκδίδεται σχετικό παραστατικό κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στις διατάξεις της παρ. 8 του άρθρου 5 του Ν. 4308/2014, το οποίο συνοδεύει το προϊόν μέχρι τον τελικό προορισμό του. Δεν απαιτείται έκδοση παραστατικού διακίνησης, εφόσον εκδίδεται άμεσα λογιστικό στοιχείο αξίας.»
β) Από τις διατάξεις της υποπαραγράφου α΄ της παρούσας εξαιρούνται τα δικαιούχα παραγωγής φυσικά πρόσωπα, τα οποία παράγουν το προϊόν αυτό, μέχρι το ανώτατο όριο των 120 κιλών ανά αποστακτική περίοδο και ανά πρόσωπο, αποκλειστικά για κατανάλωση από τα ίδια, τα μέλη της οικογενείας τους ή τους προσκεκλημένους τους, απαγορευομένης της εμπορίας. Σε περίπτωση διακίνησης του ως άνω προϊόντος από τα πρόσωπα αυτά ή για λογαριασμό τους, αυτό συνοδεύεται από αντίγραφο της αδείας απόσταξης καθώς και του αποδεικτικού είσπραξης των φορολογικών επιβαρύνσεων.
γ) Το εν λόγω προϊόν διατίθεται χύμα, χωρίς οποιασδήποτε μορφής τυποποίηση, σε δοχεία από γυαλί ή και άλλο κατάλληλο υλικό σύμφωνα με τους σχετικούς όρους χρήσης που προβλέπονται στην ισχύουσα ενωσιακή και εθνική νομοθεσία όσον αφορά τη μετανάστευση στα αλκοολούχα ποτά.»


2. Στην παρ. 1 του άρθρου 11 του Ν. 2969/2001 προστίθεται περίπτωση ζ΄ ως εξής:
«ζ) Οι μικροί αποσταγματοποιοί (διήμεροι) οι οποίοι διαθέτουν ή διακινούν το προϊόν τους χωρίς τα προβλεπόμενα λογιστικά στοιχεία ή συνοδευτικά παραστατικά, κατά περίπτωση καθώς και οι μικροί αποσταγματοποιοί, οι οποίοι δεν τηρούν λογιστικά αρχεία, κατά παράβαση των διατάξεων των υποπαραγράφων α΄ και β΄ της παραγράφου Ε8 του άρθρου 7.»

Δηλαδή, όταν ένας μικρός αποσταγματοποιός (διήμερος) αν αποστάζει δικά του στέμφυλα και το παραγόμενο τσίπουρο είναι μέχρι 120 λίτρα τότε ΔΕΝ θεωρείται «επιχειρηματίας» και δεν έχει να κάνει τίποτα με την εφορία.

Στο σημείο αυτό υπάρχει τεχνικό πρόβλημα, όσο αναφορά την άδεια απόσταξης από το τελωνείο. Ο μαθηματικός τύπος που εφαρμόζει το τελωνείο είναι

Σταφύλια Χ 35% = Στέμφυλα

Στέμφυλα Χ 18% = Φορολογική Βάση

Φορολογική Βάση Χ 0,59€ = Ειδικός Φόρος Απόσταξης

Η Φορολογική Βάση ισούται με την Παραχθείσα Ποσότητα

Παράδειγμα

Παραγωγός έχει 1850 κιλά σταφύλια. Συνεπώς, σύμφωνα με τον μαθηματικό τύπο που εφαρμόζει το τελωνείο (όπως αυτός παρατίθεται παραπάνω) το αποτέλεσμα είναι

1850 κιλά σταφύλια Χ 35% = 647,5 στέμφυλα

647,5 στέμφυλα Χ 18% = 116,55 Φορολογική Βάση

116,55 Χ 0,59€ = 68,76€ Ειδικός Φόρος Απόσταξης

116,55 Παραχθείσα Ποσότητα


Ο συγκεκριμένος παραγωγός του παραδείγματος την μικρότερη άδεια που μπορεί να λάβει από το τελωνείο για να αποστάξει είναι 24 ώρες.
   
Επιπλέον θα πρέπει εκτός των παραπάνω να προστεθεί και τα όσα ορίζει η διευκρινιστική εγκύκλιος ΠΟΛ.1101/2018 σχετικά με τα εκδιδόμενα στοιχεία

«1. Για τις πωλήσεις οίνου ή αποσταγμάτων (τσίπουρου, τσικουδιάς) σε χύμα μορφή σε ιδιώτες, εκδίδονται στοιχεία λιανικής πώλησης στα οποία, εκτός από τις ενδείξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 12 του Ν.4308/2014 (Α΄ 251) , αναγράφονται υποχρεωτικά η ποσότητα και το είδος των παραδιδόμενων αγαθών.
Η υποχρέωση της παραγράφου αυτής είναι καθολική και καταλαμβάνει τις πωλήσεις των υπόψη αγαθών που πραγματοποιούνται από καταστήματα λιανικής πώλησης, όπως ενδεικτικά κάβες, καταστήματα εστίασης και λοιπά καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, συμπεριλαμβανομένων των πωλήσεων που πραγματοποιούνται λιανικώς από τους αγρότες του κανονικού ή του ειδικού καθεστώτος Φ.Π.Α..
2. Τα στοιχεία λιανικής πώλησης οίνου ή αποσταγμάτων (τσίπουρου, τσικουδιάς) σε χύμα μορφή εκδίδονται υποχρεωτικά με τη χρήση φορολογικού ηλεκτρονικού μηχανισμού (Φ.Η.Μ.), κατά τα οριζόμενα στην παράγραφο 8 του άρθρου 12 του Ν.4308/2014.
3. Δεν ισχύουν οι απαλλαγές από τη χρήση Φ.Η.Μ. που προβλέπονται με τις διατάξεις της Απόφασης Γ.Γ.Δ.Ε. ΠΟΛ.1002/31.12.2014 της περίπτωσης δ΄ της παραγράφου 4 και της περίπτωσης β΄ της παραγράφου 5 του άρθρου 1, για τις υπόψη συναλλαγές.
4. Ειδικά για τις πωλήσεις των υπόψη αγαθών από τους αγρότες του ειδικού καθεστώτος Φ.Π.Α., τα σχετικά στοιχεία λιανικής πώλησης δύναται να εκδίδονται χωρίς τη χρήση Φ.Η.Μ..»


Συνδυάζοντας, όλα τα παραπάνω και για την πληρέστερη (όσο αυτό μπορεί να είναι εφικτό) παραθέτουμε  παρακάτω τον πίνακα ανάλογα με το «φορολογικό» είδος του προσώπου και τις υποχρεώσεις που ενδεχομένως έχει όσο αναφορά την τήρηση βιβλίων και την έκδοση στοιχείων.

Είδος
Έκδοση Φορολογικών Στοιχείων για Λιανικές πωλήσεις  έως 120 λίτρα
Έκδοση Φορολογικών Στοιχείων για Λιανικές πωλήσεις άνω των 120 λίτρων
Υποχρέωση Χρήσης Φορολογικού Ηλεκτρικού Μηχανισμού (Φ.Η.Μ)
Τήρηση Βιβλίων
Αγρότης Ειδικού Καθεστώς ΦΠΑ
ΝΑΙ
ΝΑΙ
ΟΧΙ
ΝΑΙ *
Υπό προϋποθέσεις
Αγρότης Κανονικού Καθεστώς ΦΠΑ
ΝΑΙ
ΝΑΙ
ΝΑΙ
ΝΑΙ
Νομικό Πρόσωπο
ΝΑΙ
ΝΑΙ
ΝΑΙ
ΝΑΙ

*Εφόσον πραγματοποιεί αποστάξεις σταφυλιών παραγωγής τρίτων τότε τηρεί βιβλία. Αντίθετα, αν πραγματοποιεί αποστάξεις σταφυλιών ιδίας παραγωγής και έχει άδεια άσκησης υπαίθριου στάσιμου ή πλανόδιου εμπορίου και δεν έχει υπερβεί τα όρια (ΠΟΛ.1010/2018) δεν είναι υποχρεωμένος σε τήρηση βιβλίων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου