Τα σενάρια του ανθρώπινου λάθους, της αστοχίας υλικού και του
εμποδίου εξετάζουν οι εμπειρογνώμονες - Για «κακή συγκυρία» έκανε λόγο ο
διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ - Ποιοι είναι οι τρεις νεκροί της τραγωδίας
Το πρώτο σενάριο επικεντρώνεται στο ανθρώπινο λάθος καθώς όπως γράφουν τα ΝΕΑ επικαλούμενα πηγές που βρίσκονται κοντά στους εμπειρογνώμονες που θα πρέπει μέχρι την Παρασκευή να συντάξουν το τελικό πόρισμα, το συγκεκριμένο τρένο είχε αναπτύξει ταχύτητα 130χλμ./ώρα σε σημείο στο οποίο θα έπρεπε να τρέχει με ταχύτητα μέχρι 60χλμ./ώρα. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η αμαξοστοιχία εκτροχιάστηκε όταν έφτασε στην «κλείδωση» των δύο γραμμών και έπρεπε να μπει στην παρακαμπτήριο.
Το δεύτερο σενάριο έχει να κάνει με τυχόν αστοχία υλικού, να υπήρχε, δηλαδή, κάποιο πρόβλημα είτε στις ράγες είτε στις ρόδες της αμαξοστοιχίας. Γι' αυτό εξετάζεται εξονυχιστικά το ιστορικό των εργασιών συντήρησης της μηχανής και των βαγονιών αλλά και τυχόν εργασίες που έγιναν στις ράγες.
Το τρίτο είναι να υπήρξε κάποιο εμπόδιο πάνω στις ράγες που να προκάλεσε τον εκτροχιασμό αλλά τότε θα πρέπει να εξεταστεί πώς βρέθηκε αυτό το «εμπόδιο» στο συγκεκριμένο σημείο.
Εργαζόμενοι στον ΟΣΕ βάζουν και μια άλλη παράμετρο αυτή της ελλιπούς συντήρησης στην φωτοσήμανση. Όπως λένε μπορεί ο οδηγός της αμαξοστοιχίας να μην είδε το σήμα που τον ενημέρωνε ότι μπαίνει σε παρακαμπτήριο και γι' αυτό δεν «έκοψε» ταχύτητα.
Αυτοί είναι οι τρεις νεκροί της τραγωδίας στο Άδενδρο
Τρεις άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους το βράδυ του Σαββάτου όταν για άγνωστη
αιτία αμαξοστοιχία του ΟΣΕ εκτροχιάστηκε στην περιοχή του Άδενδρου,
λίγο έξω από τη Θεσσαλονίκη.Ανάμεσά τους και ο 46χρονος μηχανοδηγός, Ματθαίος Καλόπουλος ο οποίος έχασε τη ζωή του ακαριαία από τη σφοδρή σύγκρουση.
«Μαύρη Κυριακή ξημέρωσε για την οικογένεια της έλξης καθώς από χθες το βράδυ δεν βρίσκεται κοντά μας ένας αδελφικός φίλος και συνάδελφος που έχασε την ζωή του στο καθήκον. Τα λόγια τούτες τις ώρες είναι περιττά, όλοι γνωρίζαμε ποιος ήταν ο Μάνθος. Ας είναι ελαφρύ το χώμα που θα τον σκεπάσει. Εμείς αυτό που θα κάνουμε είναι να τον έχουμε πάντα στην μνήμη και στην καρδιά μας. Τα θερμά μας συλλυπητήρια στην οικογένειά του. ΑΝΤΙΟ ΦΙΛΕ!»’. Με αυτό τον τρόπο οι μηχανοδηγοί του ΟΣΕ αποχαιρετούν τον συνάδελφό τους που μόλις στα 46 του χρόνια κόπηκε το νήμα της ζωής του με αυτόν τον τραγικό τρόπο.
Την ζωή του έχασε και ο προϊστάμενος Κίνησης Αριστείδη Καλαμπαλίκης.
Συγκλονισμένος από το τραγικό δυστύχημα φίλος και συνάδελφος του προϊστάμενου της αμαξοστοιχίας αποχαιρετά τον άτυχο Αριστείδη Καλαμπαλίκη μέσω του λογαριασμού του στο Facebook αναρτώντας μία φωτογραφία του και γράφοντας το παρακάτω μήνυμα: «Ένας φίλος και Συναδέλφος έφυγε πριν από λίγο. .Ο Αριστείδης ΚΑΛΑΜΠΑΛΙΚΗΣ Προϊστάμενος Αμαξ/χιων θύμα του χθεσινού τραγικού Συμβάντος στο Αδενδρον Δυστυχώς υπέκυψε στα πολυτραυματα του..Καλό σου ταξίδι ΆΡΗ. .Εδώ κάτω εμείς που μείναμε ωφειλουμε να ουρλιαξουμε και να φωνάξουμε ότι δεν είμαστε Αριθμοί ότι δεν μας αντιμετοπιζουν ως Πρέπει ή εργοδοσία και οι κυβερνήσεις ότι Φίλε Άρη και Μανθο δεν επιστρέψετε ποτέ από την δουλειά σας στην οικογένεια σας ότι δεν καταφέρατε να πάρετε Μεροκάματο Γιατί; Τώρα πρέπει να μπουν όλα επί τάπητος. .Αιώνια σας ή μνήμη».
Ο Δημήτρης Μικρόπουλος είναι το τρίτο θύμα της χθεσινής τραγωδίας στο Άδενδρο.
Ο άτυχος γιατρός έχασε τη ζωή του όταν η αμαξοστοιχία του ΟΣΕ εκτροχιάστηκε λίγο έξω από τη Θεσσαλονίκη βυθίζοντας στο πένθος συγγενείς και φίλους.
Ο Δημήτρης Μικρόπουλος επιβιβάστηκε στο συρμό με προορισμό τη Θεσσαλονίκη όμως το ταξίδι του κατέληξε στη γειτονιά των αγγέλων.
Ο άτυχος γιατρός ήταν επιμελητής Α Γενικής Ιατρικής στο Κέντρο Υγείας Κασσανδρείας Χαλκιδικής και είχε εκλεχθεί δημοτικός σύμβουλος με τον συνδυασμό των ΑΝΕΛ στη Χαλκιδική.
«Μεγαλη η απωλεια σημερα για την Χαλκιδικη ,την Κασσανδρα , τον ιατρικο κοσμο και το Κινημα των Ανεξαρτητων Ελληνων . Ο ανθρωπος , ο γιατρος , ο αγωνιστης , ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΙΚΡΟΠΟΥΛΟΣ , αφησε την τελευταια του πνοη στο δυστυχημα με το τραινο . ΠΟΛΙΤΕΥΤΗΣ των ανεξαρτητων ελληνων χαλκιδικης από το 2012 εδινε συνεχως το αγωνιστικο του παρων σε κάθε καλεσμα του κινηματος και της κοινωνιας , σε κάθε καλεσμα απλων ανθρωπων για τα καθημερινα τους προβληματα Θελω να εκφρασω ως επικεφαλης του ψηφοδελτιου της Χαλκιδικης του κινηματος των ανεξαρτητων ελληνων , την βαθεια μου θλιψη και τα συλλυπητηρια μου στην οικογενεια του φιλου και αδελφου Δημητρη.
Δημήτρη για μας δεν έφυγες , συνεχιζεις να ζεις και να υπαρχεις», γράφει φίλος του Δημήτρη Μικρόπουλου στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook.
"Καλό ταξίδι στον αγαπητό ιατρό, συνάδελφο Δημοτικό Σύμβουλο και συνεργάτη μας στην Επιτροπη Τουρισμού του Δημου Κασσάνδρας, Δημήτριος Μικρόπουλοςπου έφυγε ξαφνικά απο κοντά μας ταξιδευοντας με το μοιραίο τρένο που εκτροχιάστηκε χτες .Τα λόγια ειναι φτωχά για να εκφράσουν την οδυνη μας. Ο Δημητρης υπήρξε λαμπρός επιστήμων, εξαιρετικός συναδελφος στην αυτοδιοίκηση και τρυφερός ανθρωπος πάντα διπλα στην αναγκη του Ανθρωπου. Λυπαμαι. Λυπαμαι πολύ. Και θα θυμαμαι οποτε του τηλεφωνουσα για τα θεματα μας που ελεγε : Ελα Μαρια μου. Αυτο το "μου" ρε συ Δημητρη ηταν τοσο οικειο,τοσο καθησυχαστικό,τοσο υποστηρικτικό και τρυφερο απο εκεινα που δυσκολα βρισκεις στο χώρο της Αυτοδιοικησης...", έγραψε κάποιος άλλος.
Την ίδια ώρα με σχετικό δελτίο Τύπου αποχαιρέτησαν οι ΑΝΕΛ το στέλεχος τους: «Οι ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ εκφράζουμε τη βαθύτατη οδύνη μας για το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης και τα ειλικρινή συλλυπητήριά μας στις οικογένειες των θυμάτων, ανάμεσα στα οποία ήταν και το στέλεχος του Κινήματός μας, Δημήτρης Μικρόπουλος, και ευχόμαστε ταχεία ανάρρωση στους τραυματίες. Είναι αυτονόητο ότι θα ριχθεί άπλετο φως στα αίτια που οδήγησαν σε αυτή την τραγωδία».
Στην απουσία σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης αναζητούνται οι ευθύνες του τραγικού δυστυχήματος με τους τρεις νεκρούς στο Άδενδρο
Στις αμαρτίες του σιδηροδρόμου και τις δεκάδες ανολοκλήρωτες εργολαβίες, αποδίδουν έμπειρα στελέχη της αγοράς, τις ευθύνες για την πολύνεκρη τραγωδία έξω από την Θεσσαλονίκη με τους τρεις νεκρούς.
Οι μαρτυρίες έμπειρων μηχανοδηγών για την έλλειψη σηματοδότησης σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο του ΠΑΘΕ που αποκαθίστανται επί μία δεκαετία αλλά εξακολουθούν να μην λειτουργούν, αποτελούν σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, την κυριότερη αιτία του ατυχήματος, σε συνδυασμό πιθανότητα και με ανθρώπινο λάθος.
«Τα τρένα κυκλοφορούν στα τυφλά, καθώς δεν υπάρχει σηματοδότηση και αν μέχρι σήμερα δεν είχαμε ανάλογα πολύνεκρα ατυχήματα, αυτό οφείλεται στην εμπειρία των μηχανοδηγών του σιδηροδρόμου» επισημαίνει ενημερωμένη πηγή και προσθέτει ότι εάν λειτουργούσε η σηματοδότηση θα ήξερε ο οδηγός πότε μπαίνει σε παρακαμπτήριο, να ελαττώσει ταχύτητα στα 60 χιλιόμετρα από τα 130χλμ την ώρα που πήγαινε ο συρμός.
Ανάλογο περιστατικό είχε συμβεί και πριν 12 χρόνια στο ίδιο σημείο αλλά από την αντίθετη κατεύθυνση (από Θεσσαλονίκη), μόνο που από τύχη τότε δεν θρηνήσαμε θύματα.
Το τραγικό ατύχημα στο σταθμό του Άδενδρου, φέρνει στην επιφάνεια τις αμαρτωλές συμβάσεις του σιδηροδρόμου και επιβεβαιώνει τις ευθύνες διαχρονικά των κυβερνήσεων που υπόσχονταν ηλεκτροκίνηση, δίχως όμως να έχουν λύσει ουσιώδη αδυναμίες του δικτύου.
Τι έγινε για παράδειγμα η περιβόητη σύμβαση 717/2014 για «Ανάταξη και Αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης και Αντικατάσταση 70 αλλαγών τροχιάς σε εντοπισμένα τμήματα του Άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας»; Το έργο έπρεπε να περατωθεί τον Ιούλιο του 2015, αλλά η κατασκευή του συνεχίζεται ακόμη μολονότι έρχεται να ανατάξει το διαλυμένο από καιρό σύστημα τηλεδιοίκησης του δικτύου.
Στα μαύρα ταμεία της Siemens εγκλωβίστηκε και το ψηφιακό σύστημα ραδιοκάλυψης GSM-R για την εξυπηρέτηση της επικοινωνίας των σταθμών με τους μηχανοδηγούς που σήμερα γίνεται μέσω κινητών τηλεφώνων! Η σύμβαση υπεγράφη το 2005 και τα έργο όφειλε να ολοκληρωθεί το 2008, όμως η τύχη του αγνοείται παρά το γεγονός ότι έχει μπει στα θέματα της συνολικής διευθέτησης με τη Siemens. Στο σύστημα αυτό θα «κουμπώσει» και το σύστημα ETCS, το οποίο μπορεί να επιβλέπει την κίνηση των τρένων και αν ο οδηγός αναπτύξει υψηλή ταχύτητα, να παρέμβει και να το φρενάρει.
Επί του παρόντος, το υπουργείο Υποδομών έχει προχωρήσει στην σύσταση Επιτροπής με την συμμετοχή των συναρμόδιων εταιρειών ΟΣΕ-ΤΡΑΙΝΟΣΕ-ΕΕΣΣΤΥ προκειμένου να αξιολογήσει τα στοιχεία και να καταλήξει στα αίτια του ατυχήματος μέχρι την Παρασκευή. Στα επιτελεία του σιδηροδρόμου ψάχνουν τα ηλεκτρονικά στοιχεία για να ρίξουν φως στην τραγωδία, εκτιμώντας ανεπισήμως ότι οι ευθύνες θα πρέπει να αναζητηθούν στον αδικοχαμένο μηχανοδηγό και στην ταχύτητα που είχε αναπτύξει. Ο ταχογράφος έχει αφαιρεθεί από το ερειπωμένου κουφάρι του τραίνου και εκτιμάται ότι θα δώσει στοιχεία, όμως χωρίς σηματοδότηση είναι βέβαιο ότι το πρόβλημα παραμένει άλυτο.
Μαύρα σημεία των σεναρίων:
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο πρώτο σενάριο: πρέπει να διευκρινηστεί εάν μηχανοδηγός είχε ειδοποιηθεί ότι θα αλλάξει τροχιά ή όχι. Αν όχι τ΄τε την ευθύνη την έχει η αίθουσα control.
Το δεύτερο σενάριο: Δεν φτάνει μόνο να διαπιστωθεί η τοπική αστοχία του υλικού. Πρέπει επειγόντως να ελεγχθεί όλο το πρόγραμμα ελέγχουν ποιότητας του τροχιακού υλικού και πως αυτό εφαρμόζεται στην πράξη. Επίσης μαζί με το πρόγραμμα πρέπει να ελεγχθούν και οι ικανότητες των ανθρώπων που πραγματοποιούν καθημερινά τους ελέγχους αυτούς.
Το τρίτο σενάριο: Πρέπει να ελεγχθεί το πλάνο ασφαλείς του ΟΣΕ (εάν υπάρχει) και πως αυτό εφαρμόζεται πανελλαδικά.
Μου φαίνεται ότι επειδή ΔΕΝ σταματάνε τα I/C στο Άδενδρο, δεν περνάνε από την 1η γραμμή, αλλά από την δεύτερη που είναι ευθεία, δεν αλλάζει δηλαδή πορεία. Μπας και δεν άλλαξαν τα κλειδιά; Το τελευταίο δρομολόγιο πριν το ατύχημα, ήταν στις 20:16.
ΑπάντησηΔιαγραφή