Ρεύμα από το ηπειρωτικό δίκτυο για τέσσερα νησιά των Κυκλάδων
Να ρωτήσω τώρα κάτι ρε παιδιά εγώ: Γιατί αυτό το απλούστατο και σχετικά φθηνό (συγκριτικά με άλλα έργα) πραγματάκι δεν το κάνανε οι πολιτικοί μας εδώ και -ξερωγώ- τριάντα χρόνια; Εάν αυτό είχε συμβεί πριν 15 χρόνια, το 2003 ας πούμε, μόνο από τα τέσσερα νησιά θα είχαμε κερδίσει 1 δις και βάλε. Το συνολικό κέρδος της χώρας θα ήταν μάλλον διψήφιο. Η ΔΕΗ αντί για 3-4 δις κοκκινίλα από τους απλήρωτους λογαριασμούς θα είχε και 6-7 δις ρευστό, και το κοινωνικό τιμολόγιο, με τα σημερινά δεδομένα, θα μας είχε έρθει τσάμπα.
Πάνω από το 82% της ηλεκτρικής ενέργειας στα μη διασυνδεδεμένα νησιά το 2017 παρήχθη από μονάδες που λειτουργούν με πετρέλαιο, με αποτέλεσμα την επιβάρυνση των καταναλωτών από το υψηλό κόστος παραγωγής και του περιβάλλοντος από τους ρύπους. Η εικόνα για τις Κυκλάδες θα αρχίσει να αλλάζει από εφέτος καθώς αύριο Δευτέρα αναμένεται να εγκαινιαστεί επίσημα η πρώτη φάση της διασύνδεσης των νησιών με το ηπειρωτικό δίκτυο. Η διασύνδεση υλοποιήθηκε από τον ΑΔΜΗΕ, λειτουργεί δοκιμαστικά από τις αρχές του χρόνου και θα οδηγήσει από εφέτος σε περιορισμό του κόστους και της ρύπανσης, αλλά και σε αύξηση του δυναμικού των ανανεώσιμων πηγών οι οποίες πέρυσι κάλυψαν το υπόλοιπο 18% των ενεργειακών αναγκών των μη διασυνδεδεμένων νησιών.
Στην τελετή των εγκαινίων που θα πραγματοποιηθεί στη Σύρο αναμένεται να παραβρεθούν ο πρωθυπουργός κ. Αλέξης Τσίπρας, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης καθώς και οι διοικήσεις της ΔΕΗ, του ΑΔΜΗΕ και του ΔΕΔΔΗΕ.
Η πρώτη φάση που εγκαινιάζεται περιλαμβάνει τα νησιά Σύρο, Μύκονο, Πάρο και Νάξο, έργο κόστους 245 εκατ. ευρώ, το οποίο μειώνει το κόστος ηλεκτροδότησης των νησιών κατά 80 εκατ. ευρώ το χρόνο. Η δεύτερη φάση που περιλαμβάνει τη διασύνδεση της Νάξου και την αναβάθμιση των διασυνδέσεων με Άνδρο και Τήνο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2019 ενώ το 2020 προγραμματίζεται η τρίτη φάση που περιλαμβάνει την πόντιση δεύτερου καλωδίου διασύνδεσης του Λαυρίου με τη Σύρο, έργο που με απόφαση του ΑΔΜΗΕ επισπεύσθηκε κατά δύο χρόνια. Την ίδια χρονιά (2020) προβλέπεται να τεθεί σε λειτουργία η πρώτη, "μικρή" διασύνδεση της Κρήτης μέσω Πελοποννήσου - Χανίων και θα ακολουθήσει η δεύτερη (Ηράκλειο - Αττική), που εξετάζεται σε συνδυασμό με την ηλεκτρική διασύνδεση με την Κύπρο (EuroAsia Interconnector), ενώ στο στάδιο της εξέτασης βρίσκονται οι διασυνδέσεις νησιών του Κεντρικού και Βόρειου Αιγαίου, Δωδεκανήσων κλπ.
Η μείωση του κόστους ηλεκτροδότησης των νησιών οδηγεί σε βάθος χρόνου σε μείωση των επιβαρύνσεων που πληρώνουν οι καταναλωτές για την κάλυψη του κόστους των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας, που κυμαίνεται στο επίπεδο των 600 - 800 εκατ. ευρώ ετησίως. Σύμφωνα με πηγές της ΡΑΕ, οι χρεώσεις ΥΚΩ που ισχύουν τώρα έχουν ενσωματώσει τα οφέλη τόσο από την εισφορά του κρατικού προϋπολογισμού στην κάλυψη του ελλείμματος παρελθόντων ετών, που καταβλήθηκε εφέτος, όσο και από τις διασυνδέσεις νησιών που πρόκειται να τεθούν άμεσα σε λειτουργία. Οι επόμενες μειώσεις που θα προκύψουν από τον επόμενο κύκλο διασυνδέσεων αναμένονται σε ορίζοντα τετραετίας.
Η τελική απόφαση για το ύψος των χρεώσεων σύμφωνα με πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση λαμβάνεται ύστερα από εισήγηση του Διαχειριστή προς τη ΡΑΕ το Σεπτέμβριο κάθε έτους με εκτίμηση για την πορεία του λογαριασμού την επόμενη διετία, ενώ θα ακολουθεί εισήγηση της ΡΑΕ προς το υπουργείο που θα λαμβάνει την τελική απόφαση με στόχο ο λογαριασμός να είναι ισοσκελισμένος και να υπάρχει απόθεμα ασφαλείας.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Θα στοιχίσει, λέει, όλη η επένδυση, γύρω στα 240εκ. Μάϊστα. Και θα εξοικονομούμε, λέει, 100εκ ΤΟ ΧΡΟΝΟ, επειδή το ντήζελ που καίμε μέχρι σήμερα στα νησιά είναι πολύ ακριβότερο, και επιπλέον είναι και πιο βρώμικο.
Όπα εδώ. Πάμε πάλι:
Θα ξοδέψουμε 240εκ ΑΠΑΞ για να εξοικονομούμε 100εκ ΤΟ ΧΡΟΝΟ! Ναι. ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ, και χώρια τα περιβαλλοντολογικά οφέλη. Σούπερ!
Να ρωτήσω τώρα κάτι ρε παιδιά εγώ: Γιατί αυτό το απλούστατο και σχετικά φθηνό (συγκριτικά με άλλα έργα) πραγματάκι δεν το κάνανε οι πολιτικοί μας εδώ και -ξερωγώ- τριάντα χρόνια;
Θα επιχειρήσω να απαντήσω εγώ γι'αυτούς:
1. "Το υποθαλάσσιο καλώδιο δεν απαιτεί προσλήψεις συντηρητών ντηζελογεννητριών κλπ κλπ σε κάθε νησί. Τι θα διορίσουμε εμείς, κι από πού θα πάρουμε ψήφους;"
2. "Το ντήζελ από κάπου το ψωνίζουμε, και κάπως το μεταφέρουμε στα νησιά. Τι θα γίνει με όλους αυτούς τους φτωχοπετρελαιάδες κι όλους αυτούς τους φτωχοεφοπλιστές που θα μείνουνε χωρίς δουλειά; Ποιος θα μας -αχεμ- σπονσοράρει;"
Ε, τι; Θέλετε κι άλλους λόγους;
ΠΟΛΥ ΣΩΣΤΟΙ οι προβληματισμοί. Οι απαντήσεις νομίζω είναι αυτονόητες... και η βασική αιτία όλων: το ΚΟΜΜΑ (βλέπε παλιοπαρέα 30-40 ατόμων) πάνω από την ΠΑΤΡΙΔΑ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕκτός της ωφέλειας έκρυψαν ότι έγινε με συγχρηματοδότηση από την Ευρώπη, και τους έκραξαν.
ΑπάντησηΔιαγραφή