Όχημα του πολιτισμού η Μεσόγειος, έγινε το κέντρο της πνευματικής ιστορίας. Εδώ γεννήθηκαν, εξελίχθηκαν, πολέμησαν και ωρίμασαν όλες οι θρησκείες, οι επιστήμες και οι τέχνες.
Πριν από περίπου δύο χιλιετίες ξεκίνησε το φαινόμενο του αποικισμού των Ελλήνων, που έμελλε να καλύψει σχεδόν όλον τον περίγυρο της Μεσογείου. Η τεράστια εξάπλωση των αποικιών ήταν ο σημαντικότερος παράγοντας στη διάδοση του ελληνικού πνεύματος σ' όλο τον τότε γνωστό κόσμο.
Τα ερείπια Ελληνικών πόλεων που είνάι διάσπαρτα σ' όλη τη Μεσόγειο, δίνουν χειροπιαστή απόδειξη για το μεγαλείου αυτού του πνεύματος.
Ποια ήταν τα αίτια του αποικισμού; Ποια η υποδοχή που επεφύλαξαν οι αυτόχθονες στους αποίκους; Οι σχέσεις των αποικιών με τις Μητροπόλεις, καθώς και το πολίτευμα που εγκαθίδρυσαν οι άποικοι, είναι μερικά από τα σημαντικότερα θέματα με τα οποία ασχολείται η σειρά.
Η βάση του ρωμαϊκού πολιτισμού είναι ελληνική, υποστηρίζει ο ιστορικός Μιχάλης Σακελλαρίου και το αποδεικνύει με παραδείγματα, ενώ η εκπομπή συνεχίζει το «ταξίδι» της στη Μεγάλη Ελλάδα. Προορισμός αυτή τη φορά η Σίβαρις, η πρώτη ελληνική αποικία σε ιταλικό έδαφος (ιδρύθηκε το 712 π.Χ.) και ο διευθυντής της Ιταλικής Αρχαιολογικής Σχολής στην Αθήνα, Emanuele Greco, μας μιλά για τις ανασκαφές που θα γίνουν στην πόλη σε συνεργασία ιταλών και ελλήνων αρχαιολόγων.
Επόμενη αποικία που «επισκέπτεται» η εκπομπή είναι η Καουλωνία, όπου η καθηγήτρια αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου της Πίζας, Cellina Rarraw, με τους φοιτητές της κάνουν ανασκαφές και είναι σίγουροι πως θα ανακαλύψουν το ναό της Αφροδίτης!
Ο Τάραντας, είναι η μόνη Δωρική αποικία στη Μεγάλη Ελλάδα και η μοναδική των Σπαρτιατών που ιδρύθηκε το 707 π.Χ. Σήμερα στο αρχαιολογικό μουσείο του μπορούμε να δούμε την πλούσια σε αρχαιοελληνικά ευρήματα συλλογή του.
Άλλες ελληνικές αποικίες της Μεγάλης Ελλάδας που μας γνωρίζει η εκπομπή είναι το Μεταπόντιο (η βορειότερη αχαϊκή αποικία), η Ηράκλεια και οι Λοκροί Επιζεφίριοι που η νομοθεσία τους θεωρείται από τις παλαιότερες και όριζε αυστηρές ποινές.
Στη νομοθεσία των Ελλήνων της Μεγάλης Ελλάδας και τους κανόνες της αναφέρεται ο ιστορικός και φιλόσοφος Luciano Canfora.