Είναι προφανές πως η τουρκική κυβέρνηση επιδιώκει την όξυνση στις μεταξύ μας σχέσεις. Θα πει κάποιος, ότι αυτό συμβαίνει επί μονίμου βάσεως, υπάρχουν όμως περιστατικά όπου η πρόθεσή τους είναι περισσότερο από εμφανής. Όπως αυτό, της ανάσυρσης από την αφάνεια ενός περιστατικού που συνέβη πριν από 16 χρόνια!
Ανοιχτά της Χίου, την 8η Οκτωβρίου 1996, έλαβε χώρα...
εναέρια «μάχη» μεταξύ ελληνικών και τουρκικών αεροσκαφών, μία από τις πολλές μεταξύ των πιλότων των δύο χωρών. Μόνο που είχε δυσμενή κατάληξη για την τουρκική αεροπορία.
Δύο τουρκικά F-16 απογειώθηκαν από την αεροπορική βάση του Μπαλίκεσίρ (Παλαιοκάστρου) και μαζί με τέσσερα F-4 εισήλθαν στο FIR Αθηνών. Αυτές τις αποστολές οι Τούρκοι τις βαπτίζουν "εκπαιδευτικές", ενώ στην πραγματικότητα είναι κανονικές επιχειρησιακές αποστολές. Σε απάντηση, σηκώθηκαν δύο ελληνικά Mirage 2000, και οι δύο σχηματισμοί ενεπλάκησαν μέσα στον ελληνικό εναέριο χώρο, με τα τέσσερα F-4 να αποχωρούν.
Δεν αποχώρησαν όμως οι Τούρκοι πιλότοι, οι οποίοι επέδειξαν ιδιαίτερη επιθετικότητα, παρ’ όλο που καταδιώκονταν από οπλισμένα ελληνικά αεροσκάφη. Κατά την εμπλοκή, η εξωτερική δεξαμενή του τουρκικού F-16 εξερράγη. Αυτά συμβαίνουν εννέα μίλια απο τις ακτές της Χίου, πάντα μέσα στον ελληνικό εναέριο χώρο.
Το αποτέλεσμα ήταν να πέσουν στην θάλασσα τα συντρίμμια του αεροπλάνου, με τον ένα πιλότο, τον Οσμάν Τσιτσεκλί, να προλάβει να εκτιναχθεί. Εντοπίσθηκε μετά από λίγο από άλλο αεροπλάνο της Πολεμικής Αεροπορίας μας και μεταφέρθηκε στο Νοσοκομείο της Χίου. Φωτογραφίες του είχαν δημοσιευθεί στον ελληνικό και τουρκικό Τύπο. Ο άλλος πιλότος όμως, ο υποσμηναγός Ναΐλ Ερντογάν δεν προφταίνει να εκτιναχθεί και η σορός του βρίσκεται μαζί με τα συντρίμμια του αεροπλάνου στον βυθό της θάλασσας.
Υπήρξε ένα ερωτηματικό για τον Τσιτσεκλί, αν πράγματι ήταν Τούρκος, ή Ισραηλινός, όπως τότε φημολογήθηκε. Η τουρκική πλευρά το αρνήθηκε, αλλά το ερωτηματικό παραμένει, όχι μόνον επειδή εκείνα τα χρόνια η τουρκοϊσραηλινή συμμαχία ήταν πάρα πολύ στενή, αλλά και επειδή ο Τσιρτσεκλί δεν εμφανίζεται πουθενά έκτοτε, παρά την παρέλευση 17 ετών και θα έπρεπε τώρα να βρίσκεται στα ύπατα αξιώματα του τουρκικού στρατεύματος.
Για το τι και πώς συνέβη το περιστατικό, δεν υπήρξε ποτέ επίσημη ανακοίνωση, εκτός από την δήλωση του Τσιρτσεκλί, που εξερχόμενος του Νοκοκομείου της Χίου, είπε ότι το αεροσκάφος τους είχε συντριβεί μάλλον από μηχανική βλάβη και ανάφλεξη (για να μη παραδεχθούν οι Τούρκοι, ότι ίσως καταρρίφθηκε).
Όμως, υπήρξαν τότε, αλλά και κατόπιν, κάποια δημοσιεύματα σε μικρή μερίδα του ελληνικού Τύπου και στο διαδίκτυο προσφάτως, που έκαναν λόγο για κατάρριψη του τουρκικού αεροσκάφους από το ελληνικό, χωρίς να στηρίζονται τα δημοσιεύματα σε επίσημες ανακοινώσεις. Σίγουρα, πρόκειται για ανεύθυνη συμπεριφορά κάποιων δημοσιογράφων ή μπλόγκερς, όπου κάποια γεγονότα -όσο και αν είναι αληθοφανή- πρέπει να αντιμετωπίζονται με πολλή προσοχή, επειδή η ακριβής εξιστόρηση, χωρίς να στηρίζεται σε επίσημη ανακοίνωση, έχει παρενέργειες.
Ακριβώς, σ’ αυτά τα ανεύθυνα δημοσιεύματα στηρίζεται σήμερα η Τουρκία, η οποία τα επικαλείται για να υποβάλλει μηνύσεις εναντίον των πιλότων του ελληνικού μαχητικού (των οποίων και τα ονόματα δημοσιεύτηκαν, ως μη όφειλε, και φυσικά δεν θα κάνουμε κι εμείς το λάθος στην voria.gr να τα κάνουμε γνωστά).
Σε σχετικό δημοσίευμα της τουρκικής εφημερίδας Hurriyet (που μετέφερε το onalert), ο δικηγόρος της οικογένειας του Τούρκου πιλότου κ. Μεχμέτ Εμίν Κελές, επρόκειτο να αποταθεί στην Εισαγγελία Αθηνών. Και τούτο διότι ο Τούρκος Πρωθυπουργός έδωσε εντολή για να ξεκινήσουν οι απαραίτητες εργασίες ανέλκυσης του αεροσκάφους, το οποίο βρίσκεται σε βάθος 400-600 μέτρων.
«Τώρα που θα βγουν τα συντρίμμια -είπε ο δικηγόρος- θα μπορέσουμε να φθάσουμε σε σημαντικά στοιχεία για το ότι το αεριωθούμενο χτυπήθηκε και θα ξεκινήσουμε τη διαδικασία της δίκης», είπε ο δικηγόρος στην Hurriyet.
Ο Μακεδών / voria.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου