Οι δουλειές που γνωρίζουμε και θεωρούμε δεδομένες τις τελευταίες δεκαετίες σύντομα πρόκειται να αλλάξουν ριζικά, ως αποτέλεσμα της επερχόμενης 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης.
Επικείμενη είναι μια τεκτονική αλλαγή στον παγκόσμιο χάρτη εργασίας, που θα επιφέρει η επέκταση των μηχανών από τις δουλειές blue collar στις δουλειές white collar, όχι λιγότερο δραματική από αυτή που επέφερε η 2η Βιομηχανική Επανάσταση και ο εξηλεκτρισμός πριν από 100 χρόνια.
Ποιές δουλειές θα χαθούν με την επικείμενη είσοδο των μηχανών στην ιατρική, τα αυτο-οδηγούμενα οχήματα, τις νομικές συμβουλές και τη λογιστική; Ήδη η...
Watson της ΙΒΜ κάνει ιατρικές διαγνώσεις με μεγαλύτερη επιτυχία από εξειδικευμένους γιατρούς. Ήδη η Uber προετοιμάζεται για να εξαλείψει τους οδηγούς των ταξί της, και η «Μερσέντες» τεστάρει τα καινούργια φορτηγά νταλίκες που θα μπορούν να μεταφέρουν εμπορεύματα οδικώς χωρίς ανάγκη για στάσεις ξεκούρασης, ούτε 8ωρο ωράριο οδήγησης.
Ποιός θα εμπιστευτεί το 2040 να τον χειρουργήσει ανθρώπινο χέρι, όταν η τεχνητή νοημοσύνη που θα πραγματοποιεί τις συγκεκριμένες εγχειρήσεις σαν αυτή που θα χρειάζεσαι θα πραγματοποιεί 1.000 τέτοιες επεμβάσεις την ημέρα, ενώ ο χειρουργός που θα είναι η εναλλακτική σου θα έχει πραγματοποιήσει ισάριθμες στο σύνολο της καριέρας του;
Τα νέα πλοία που θα ναυπηγηθούν μετά το 2030 θα έχουν τις σημερινές θέσεις εργασίας τους ή θα χάσουν το 70% αυτών;
Ήδη η Apple μελετά την κατασκευή των προϊόντων της επί αμερικανικού εδάφους ολοκληρωτικά από ρομπότ με κόστος κατασκευής χαμηλότερο από αυτό της Κίνας μαζί με τα μεταφορικά, και με ωριαίο κόστος εργασίας για κάθε ρομπότ να πλησιάζει τα 4 δολάρια την ώρα, με δυνατότητα 24ωρης λειτουργίας χωρίς αργίες, ρεπό και άδειες. Αστειευόμενοι κάποιοι από τους επιστήμονες που σχεδιάζουν το αυτόματο μέλλον της βιομηχανίας λένε ότι «Το εργοστάσιο του μέλλοντος θα απασχολεί έναν άνθρωπο και τον σκύλο του: Ο σκύλος θα φυλάει τις μηχανές για να μην τις πειράξει ο άνθρωπος, και ο άνθρωπος θα βάζει φαγητό στον σκύλο».
Αυτήν ακριβώς την ερώτηση έκαναν οι εργάτες των εργοστασίων πάγου την περίοδο του παγκόσμιου εξηλεκτρισμού στη 2η Βιομηχανική Επανάσταση, και οι ναύτες των ιστιοφόρων καραβιών στην 1η Βιομηχανική Επανάσταση.
Πού θα εργάζονται οι 50άρηδες οδηγοί νταλίκας του 2025; Πόσοι από αυτούς μπορούν να επανεκπαιδευτούν για κάποια άλλη δουλειά, και πόσοι θα είναι αδύνατον να επανενταχθούν στην αγορά εργασίας;
Αυτές είναι απαντήσεις που στα επόμενα 5-10 χρόνια θα πρέπει να ξεκινήσουμε να εξετάζουμε σοβαρά, αν δεν θέλουμε να δημιουργήσουμε μια παρακμιακή κοινωνία ως αποτέλεσμα της αυτοματοποίησης και της επέλασης του ΑΙ.
Του Άγη Βερούτη
Αναδημοσίευση από τον Φιλελεύθερο Παρασκευής 9 Νοεμβρίου
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου