Σάββατο 14 Νοεμβρίου 2020

Όχι ρε μαλάκες! Νέα αύξηση στο πετρέλαιο κίνησης! Από την "νεοφιλελεύθερη" ΝΔ...

 Στις πλάτες των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων επιδιώκει να μετακυλίσει η κυβέρνηση του χειρισμούς του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστή Χατζηδάκη ως προς το έλλειμμα του Ειδικού Λογαριασμού Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΕΛΑΠΕ).

Εν μέσω υγειονομικής και οικονομικής κρίσης ο υπουργός ΠΕΝ, αργά το μεσημέρι, ανακοίνωσε το πακέτο παρεμβάσεων για το κλείσιμο της μαύρης τρύπας των 300 εκατ. ευρώ (μόνο για φέτος) στον ΕΛΑΠΕ που προκάλεσε η δική του περσινή απόφαση να μειώσει το Ειδικό Τέλος Μείωσης Αέριων Ρύπων (ΕΤΜΕΑΡ) προκειμένου να αντισταθμίσει τις αυξήσεις των τιμολογίων της ΔΕΗ (σχέδιο διάσωσης της δημόσιας επιχείρησης).

Μόνο που τελικά, τρία μέτρα, από το συνολικό πακέτο που ανακοίνωσε ο Κωστής Χατζηδάκης θα κοστίσουν στους καταναλωτές, που δοκιμάζονται από την κρίση αν και ο ίδιος διαβεβαίωνε πως κάτι τέτοιο δεν θα συμβεί.

Πιο συγκεκριμένα, μέσα από το πλέγμα των μέτρων χρηματοοικονομικού χαρακτήρα αποφάσισε τη «θέσπιση εφάπαξ έκτακτου τέλους χρέωσης προμηθευτών ίσο με 2 ευρώ/Mεγαβατώρα για το έτος 2021, ως συμμετοχή και των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας στην εξισορρόπηση του ΕΛΑΠΕ. Από το μέτρο αυτό υπολογίζεται ότι ο ΕΛΑΠΕ θα ενισχυθεί κατά 110 εκατ. ευρώ το επόμενο έτος».

Με τη χρέωση αυτή επιβαρύνονται οι προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος και πολύ περισσότερο η ΔΕΗ, η οποία μόλις συνέρχεται από το σοκ της παρ’ ολίγο κατάρρευσης. Το κόστος αυτό αν δεν το αντέξουν οι εταιρίες προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας θα το μετακυλίσουν στα τιμολόγια ρεύματος και θα το πληρώσουν οι καταναλωτές.

Ακριβαίνει το πετρέλαιο κίνησης

Κι αν τα τιμολόγια ρεύματος είναι στη διακριτή ευχέρεια των προμηθευτών για το αν θα αυξηθούν, εντούτοις οι καταναλωτές και ιδίως οι επιχειρήσεις και επαγγελματίες έρχονται αντιμέτωποι με αυξήσεις στο πετρέλαιο κίνησης.

Πιο συγκεκριμένα, ο Κωστής Χατζηδάκης ανακοίνωσε την επιβολή πράσινου τέλους στην κατανάλωση πετρελαίου κίνησης (diesel) ίσου με 0,03 ευρώ/λίτρο για την ενίσχυση πράσινων δράσεων που συμβάλλουν στη μείωση των εκπομπών ρύπων (στήριξη ανάπτυξης έργων ΑΠΕ, ανάπτυξη ηλεκτροκίνησης, ενεργειακή εξοικονόμηση κλπ.). Το μέτρο αυτό που είναι μια μορφή «Ειδικού φόρου άνθρακα» (Special Carbon Tax) ήδη εφαρμόζεται και σε άλλες χώρες της ΕΕ και υπολογίζεται ότι θα ενισχύει μόνιμα τις πράσινες δράσεις κατά 100 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση. Με Υπουργική Απόφαση το ποσό θα κατανέμεται ετησίως ανάλογα με τις ανάγκες.

Το κόστος αυτό είναι αναπόφευκτο, ενώ την ίδια στιγμή οι κάτοχοι επαγγελματικών ντιζελοκίνητων οχημάτων δεν έχουν τη δυνατότητα εναλλακτικής λύσης. Κι αυτό επειδή τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα είναι πανάκριβα, ενώ και οι υποδομές φόρτισης ανύπαρκτες, προσώρας.

Χωρίς μειώσεις οι χρεώσεις ΥΚΩ

Με άλλο μέτρο ο υπουργός ΠΕΝ, επί της ουσίας φρενάρει τη μετακύλιση του οφέλους από τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών στις χρεώσεις των νοικοκυριών και επιχειρήσεων που πληρώνουν για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ).

Πιο συγκεκριμένα όπως ανακοίνωσε υιοθετείται μηχανισμός ισόποσης αυξομείωσης μεταξύ Χρέωσης Υπηρεσιών Κοινής Ωφελείας (ΥΚΩ) και Ειδικού Τέλους Μείωσης Εκπομπών Αερίων Ρύπων (ΕΤΜΕΑΡ) που θα επιτευχθεί μέσω της σταδιακής διασύνδεσης των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών με την ηπειρωτική χώρα, χωρίς καμία επιβάρυνση των καταναλωτών. Ήδη από το 2021, με την έναρξη λειτουργίας της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Πελοποννήσου, θα υπάρχει η δυνατότητα ενίσχυσης των εσόδων του ΕΛΑΠΕ κατά 50 εκατ. ευρώ κατ’έτος. Υπολογίζεται δε ότι από το έτος 2024, μετά της έναρξη λειτουργίας και της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής και εφεξής ο ΕΛΑΠΕ θα μπορεί να ενισχύεται με έσοδα της τάξης των 200 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση.

Υπενθυμίζεται ότι οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών θα πρόσφεραν μείωση των χρεώσεων ΥΚΩ κατά 800 εκατ. ευρώ.

Χρήστος Κολώνας

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου