Σάββατο 4 Οκτωβρίου 2014

Κάτσε ρε μάστορα. Η τιμή του πετρελαίου διεθνώς πέφτει. Η βενζίνη στην Ελλάδα γιατί δεν πέφτει;



Παρόλο που εδώ και πολλές εβδομάδες οι τιμές του μαύρου χρυσού υποχωρούν έντονα, με αποκορύφωμα τις χθεσινές πολύ ισχυρές πιέσεις που οδήγησαν λίγο υψηλότερα από τα $88,00, στην Ελλάδα, η τιμή της απλής αμόλυβδης βενζίνης είναι κολλημένη στα 1,6 με 1,73 ευρώ το λίτρο!

Με την παραμικρή αφορμή, αν κλάσει π.χ. κάνας Σαουδάραβας και η τιμή του αργού ανέβει, το επόμενο λεπτό στα βενζινάδικα οι τιμές τσιμπάνε κατευθείαν. Κατά τα άλλα, υπάρχει έλεγχος από το κράτος και σεβασμός προς τον φορολογούμενο...


Αν και η αναζήτηση των παραγόντων που επηρεάζουν την τιμή του πετρελαίου είναι σχετικά εύκολη, κάθε φορά υπάρχουν διαφορετικές αιτίες πίσω από την πτώση του μαύρου χρυσού και ποτέ δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε το βασικό κάθε φορά λόγο που οδηγεί σε πτώση της τιμής.

Άλλωστε, το πετρέλαιο είναι ίσως το πολυτιμότερο εμπόρευμα το οποίο καθιστά πανίσχυρες τις χώρες που το εξορύσσουν και το εξάγουν και συνήθως καθιστά ευάλωτες τις χώρες που το έχουν ανάγκη.






Από τους σημαντικότερους λόγους που θα μπορούσαν να διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο την τρέχουσα περίοδο είναι οι παρακάτω.


1. Η αύξηση της παραγωγής από τις ΗΠΑ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της EIA, η Αμερική, εδώ και πολλά τρίμηνα έχει μετατραπεί σε εξαγωγέα πετρελαίου γεγονός που σημαίνει ότι όχι μόνο καλύπτει την εγχώρια ζήτηση, αλλά περισσεύει και πετρέλαιο για εξαγωγές. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, οι αμερικανικές εξαγωγές πετρελαίου έχουν βρεθεί στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων 57 ετών. Το σενάριο αυτό παίρνει κι άλλες προεκτάσεις καθώς υπάρχουν αναλυτές που θεωρούν ότι η αύξηση της παραγωγής αποτελεί μια προσπάθεια να πληγεί η Ρωσία από τις χαμηλότερες τιμές του πετρελαίου. Σενάριο που δε μπορεί να αγνοηθεί, δεδομένης της κρίσης στις σχέσεις ΗΠΑ-Ρωσίας.

2. Αύξηση της παραγωγής από χώρες του ΟΠΕΚ.
Ο παράγοντας αυτός αφορά κυρίως την επιστροφή της παραγωγής από χώρες που είχαν σταματήσει την παραγωγή λόγω πολεμικών συγκρούσεων ή άλλων κυρώσεων. Πρόκειται κυρίως για τη Λιβύη και το Ιράν, που επανήλθαν στην παραγωγή αυξάνοντας την ημερήσια παραγωγή του ΟΠΕΚ, η οποία πλέον ξεπερνάει τη ζήτηση. Ως εκ τούτου, οι υπόλοιπες χώρες του ΟΠΕΚ, προσπαθούν να ρίξουν την τιμή για να πουλήσουν. Η σκέψη για μείωση της παραγωγής δεν έχει γίνει ακόμα πραγματικότητα, ούτε και σημαίνει ότι θα βρει πρόσφορο έδαφος στον ΟΠΕΚ λόγω των νέων συμμαχιών εντός του Οργανισμού.

3. Άνοδος του δολαρίου.
Δεδομένου ότι η συντριπτική πλειοψηφία των συναλλαγών στα εμπορεύματα γίνονται σε δολάρια, η άνοδος του αμερικανικού νομίσματος είναι φυσιολογικό να πιέζει πτωτικά την τιμή του πετρελαίου.

4. Αλλαγή των ενεργειακών αναγκών.
Η πρόοδος της τεχνολογίας καυσίμων, επιτρέπει τη μεγαλύτερη αξιοποίηση του φυσικού αερίου. Επίσης, πολλοί τομείς κινούνται προς την υιοθέτηση του φυσικού αερίου ως πρωταρχική καύσιμη ύλη (αυτοκίνητα, εμπορικά πλοία κ.α.). Αυτό αλλάζει σταδιακά το χάρτη της σπουδαιότητας των καυσίμων στο σύγχρονο επιχειρείν.

5. Αμφίβολη κατανάλωση από Κίνα και Αμερική.
Η Κίνα είναι γεγονός ότι έχει βρεθεί σε μια δύσκολη οικονομική συγκυρία φέτος με αποτέλεσμα η ζήτηση πετρελαίου να έχει μειωθεί. Επιπλέον, υπάρχουν σημαντικές αμφιβολίες σχετικά με το αν η Αμερική καταναλώνει περισσότερο πετρέλαιο παρά το ρυθμό ανάπτυξης 4,6% με τον οποίο τρέχει η αμερικανική οικονομία.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου