Με νέα φοροεπιδρομή - έμμεση- έρχονται αντιμέτωπα τα νοικοκυριά σε περίπου 20 μέρες. Ο λόγος για την τσουχτερή τιμή του πετρελαίου θέρμανσης το οποίο ακριβαίνει εξαιτίας του νέου αυξημένου Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης αλλά και του ΦΠΑ.
Πιο συγκεκριμένα το πολύτιμο αγαθό για την επιβίωση των οικογενειών θα πωλείται σε σχέση με την αντίστοιχη εναρκτήρια περίοδο της διάθεσής του κατά 11% ακριβότερο.
Έτσι, τα νοικοκυριά έρχονται αντιμέτωπα με νέα επιβάρυνση στους προϋπολογισμούς τους από τις 15 Οκτωβρίου πέραν των άλλων δαπανών που πρέπει να καλύψουν όπως φόρος εισοδήματος, ΕΝΦΙΑ, έμμεσοι φόροι κ.λπ.
Η «Ημερησία του Σαββάτου» υπολόγισε την τελική τιμή του καυσίμου, σαν να επρόκειτο να ξεκινήσει η πώλησή του στην αγορά από σήμερα, δηλαδή με τις τωρινές τιμές διύλισης και το νέο ΕΦΚ και ΦΠΑ που έχουν ψηφιστεί από τα τέλη του περασμένου Μαΐου. Έτσι, οι καταναλωτές θα το πληρώνουν με τιμή περίπου στο 0,92 ευρώ το λίτρο ή 920 ευρώ τα χίλια λίτρα.
Το κόστος είναι γίνεται δυσβάσταχτο αν αναλογιστεί κανείς ότι στις 30 Απριλίου του 2016 - οπότε και σταμάτησε για την περασμένη χειμερινή περίοδο η διάθεση του «θέρμανσης» στην αγορά - η μέση τιμή είχε κλείσει στο 0,764 ευρώ το λίτρο. Η διαφορά που προκύπτει σε σχέση με τα σημερινά δεδομένα είναι της τάξης του 20% ή 0,156 ευρώ το λίτρο.
Η εκτόξευση της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης οφείλεται στους νέους υψηλότερους έμμεσους φόρους που θεσπίστηκαν στο τέλος της περασμένης άνοιξης όταν έκλεισε η συμφωνία της κυβέρνησης με τους Θεσμούς για τα πρώτα μέτρα της ολοκλήρωσης της πρώτης αξιολόγησης του δημοσιονομικού προγράμματος της χώρας.
Πιο συγκεκριμένα ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης ανεβαίνει στα 0,28 ευρώ το λίτρο ή 280 ευρώ τα χίλια λίτρα από 0,23 ή 230 ευρώ ανά χίλια λίτρα που ίσχυε μέχρι και την περασμένη χειμερινή σεζόν. Επιπλέον ο ανώτατος ΦΠΑ αναπροσαρμόστηκε στο 24% από 23%, ήτοι κατά μία ποσοστιαία μονάδα με αποτέλεσμα την πρόσθετη επιβάρυνση στην τιμή του πετρελαίου θέρμανσης.
Οι υπολογισμοί
Οι υπολογισμοί της «ΗτΣ» για την εκτίμηση της τιμής του, βασίστηκαν στην τωρινή τιμή διυλιστηρίου για το συγκεκριμένο καύσιμο που είναι στο 0,354 ευρώ ανά λίτρο, στον νέο ΕΦΚ 0,280 ευρώ ανά λίτρο, στο μεικτό περιθώριο κέρδους πρατηρίων και εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών που είναι γύρω στο 0,10 ευρώ το λίτρο. Σε αυτά τα μεγέθη συνυπολογίζονται επίσης το ανταποδοτικό τέλος υπέρ της ΡΑΕ που είναι 0,21 ευρώ ανά χίλια λίτρα, η εισφορά για τον ειδικό λογαριασμό των πετρελαιοειδών, η οποία προκύπτει με το 1,2% επί της τιμής του διυλιστηρίου και το ειδικό τέλος δικαιωμάτων εκτέλεσης τελωνειακών εργασιών (ΔΕΤΕ) το οποίο προκύπτει από το 0,5% του αθροίσματος της τιμής του διυλιστηρίου και του ΕΦΚ.
Σε όλα τα παραπάνω προστίθεται και ο ΦΠΑ 24%.
Αν λοιπόν, υπολογίσει κανείς με μολύβι και χαρτί αναλυτικά τη διαμόρφωση της τελικής τιμής προκύπτει πως το 51% που πληρώνουν τα νοικοκυριά για τη θέρμανσή τους πάει στα ταμεία του Δημοσίου. Και για να γίνει απολύτως αντιληπτό το άθροισμα του ΕΦΚ, του ΦΠΑ και των λοιπών τελών και επιβαρύνσεων είναι στο 0,467 ευρώ το λίτρο, όταν η τελική τιμή είναι στο 0,92 ευρώ το λίτρο.
Σε ό,τι αφορά την πορεία της ζήτησης, είναι πολύ πρόωρο να μιλήσει κανείς, αν και τα στοιχεία δείχνουν πως πολλές οικογένειες έσπευσαν να γεμίσουν τις δεξαμενές τους τον περασμένο Απρίλιο, όταν έκλεινε η περίοδος διάθεσης του καυσίμου, προκειμένου να προλάβουν να γλιτώσουν τις νέες φετινές αυξημένες δαπάνες.
ΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ ΚΟΛΩΝΑ
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου