Αποζημιώσεις και κατάσχεση περιουσιακών στοιχείων των δραστών που κλέβουν καλώδια και υλικό της ηλεκτροκίνησης του ΟΣΕ θα ζητά στο εξής η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ ξεκινά εντατικούς ελέγχους, ώστε να συλλαμβάνονται οι δράστες.
Οι κλοπές καλωδίων, οι οποίες, εκτός των άλλων, προκαλούν καθυστερήσεις στα δρομολόγια και καθιστούν επικίνδυνη την κυκλοφορία των τρένων, κοστίζουν στον Οργανισμό περί τα...
3,5 εκατ. ευρώ το χρόνο. Στη ζημιά αυτή προστίθενται οι επιστροφές χρημάτων στους επιβάτες, περίπου 1,7 εκατ. το χρόνο, λόγω καθυστερήσεων δρομολογίων που προκάλεσε η αφαίρεση υποδομής.:
Σε διάστημα μιας τριετίας, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της ομοσπονδίας σιδηροδρομικών, στο ηλεκτροκινούμενο δίκτυο εκλάπησαν περίπου 100 χιλιόμετρα καλώδια και πάνω από 20 τόνοι χαλκού, με κόστος που ξεπερνά τα 10 εκατ. ευρώ, εάν προστεθεί και το κόστος της επανατοποθέτησης καλωδίων. Οι επιστροφές χρημάτων σε επιβάτες, στο ίδιο διάστημα, έφτασαν τα 5 εκατ. ευρώ. «Οι κλοπές σιδηροδρομικού υλικού προκαλούν μεγάλες ζημιές στο δίκτυο και καθυστερήσεις στα δρομολόγια, ενώ η αποκατάστασή του έχει επιβαρύνει με εκατομμύρια ευρώ τα τελευταία χρόνια τον φορολογούμενο πολίτη», αναφέρει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Τα κρούσματα είναι καθημερινά, παρά τις συλλήψεις κυκλωμάτων αφαίρεσης και εκμετάλλευσης χαλκού, στις οποίες προβαίνει η αστυνομία.
Η κλοπή καλωδίων, εκτός των άλλων, δημιουργεί κινδύνους ατυχημάτων για τους μηχανοδηγούς από τα υπολείμματα των καλωδίων που έπειτα από κλοπή κρέμονται πάνω από τις γραμμές της ηλεκτροκίνησης. Μέχρι σήμερα έχουν αναφερθεί 25 περιπτώσεις κατά τις οποίες οι αμαξοστοιχίες χτύπησαν επάνω σε καλώδια και προκλήθηκε θραύση παρμπρίζ. Εκτός αυτού, στα τμήματα που λειτουργεί η ηλεκτροκίνηση με την αφαίρεση καλωδίων μπλοκάρουν τα συστήματα τηλεχειρισμού των τρένων από τους σταθμάρχες. Ο κίνδυνος να υποστούν ηλεκτροπληξία οι δράστες των κλοπών είναι βέβαια εξίσου σημαντικός. Τα περισσότερα κρούσματα κλοπών καλωδίων στη Βόρεια Ελλάδα σημειώνονται στα τμήματα Θεσσαλονίκης - Πλατέος και συχνότερα στο Άδενδρο και στο τμήμα Θεσσαλονίκης - Ειδομένης. Οι δράστες πωλούν το υλικό, συνήθως στην τιμή των 4 ευρώ ανά κιλό καλωδίου.
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ υποστηρίζει ότι «σε συνεργασία με τον ΟΣΕ, το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, και τις αστυνομικές αρχές θα καταβάλουν κάθε προσπάθεια να εξαλείψουν το φαινόμενο κλοπών σιδηροδρομικού υλικού». Ωστόσο, οι αστυνομικές δυνάμεις, όπως είναι εύλογο, δεν επαρκούν για να αστυνομεύουν το δίκτυο, ενώ εδώ και τρία χρόνια ο ΟΣΕ, για λόγους οικονομίας, διέκοψε όλες τις συμβάσεις που είχε με εταιρείες φύλαξης (security).
Πληρώνει δύο φορές τη γραμμή
Οι κλοπές καλωδίων ανάγκασαν, εκτός των άλλων, τον ΟΣΕ να δημοπρατήσει την ανάταξη της ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Τιθορέα - Αθήνα, το οποίο είναι κατασκευασμένο από το 2009, αλλά δεν μπήκε ποτέ σε λειτουργία. Η καθυστέρηση του ΟΣΕ να ηλεκτροδοτήσει τη γραμμή είχε ως αποτέλεσμα να λεηλατηθεί όλο το δίκτυο. Έτσι, στις 12 Ιουνίου δημοπρατείται και πάλι, με προϋπολογισμό που φθάνει στα 25 εκατ. ευρώ και η γραμμή θα πληρωθεί δύο φορές.
Το πρόγραμμα ηλεκτροκίνησης των κυρίων κυκλοφοριακών αξόνων του σιδηροδρομικού δικτύου άρχισε να εκτελείται στα μέσα της δεκαετίας του 1980 από το μήκους περίπου 80 χλμ. τμήμα μονής γραμμής Θεσσαλονίκης - Ειδομένης, που μπήκε πρώτη σε λειτουργία. Στον άξονα Θεσσαλονίκης - Αθηνών ξεκίνησε η κατασκευή με προϋπολογισμό 160 εκατ. ευρώ και σήμερα έφθασε στα 200 εκατ. ευρώ (με συγχρηματοδότηση 65% από Ε.Ε.). Η ηλεκτροκίνηση έπρεπε να λειτουργεί στο σύνολο, στα τέλη του 2008 και σήμερα αναπτύσσεται στο τμήμα Θεσσαλονίκη - Δομοκός, με τα προβλήματα που αναφέρθηκαν παραπάνω. Με βάση τις τελευταίες εξαγγελίες το έργο θα τελειώσει στο τέλος του 2015..
Του Φώτη Κουτσαμπάρη / makthes.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου