Τη δημιουργία ειδικής εφαρμογής, που θα επιτρέπει
τον υπολογισμό των τελών κυκλοφορίας εξειδικευμένα για κάθε όχημα, με
την καθιέρωση αντικειμενικών κριτηρίων και αντίστοιχων συντελεστών (π.χ.
με αυτόματη μείωση του ύψους των τελών ανά έτος με τη χρήση σχετικού
συντελεστή παλαιότητας) επεξεργάζεται το υπουργείο Οικονομικών, όπως
αναφέρει...
σε συνέντευξή της στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η
υφυπουργός Οικονομικών Κατερίνα Παπανάτσιου.
Στο υπουργείο Οικονομικών έχει ξεκινήσει ήδη η
επεξεργασία του νέου συστήματος για τον υπολογισμό των τελών κυκλοφορίας
του 2018 με στόχο την υιοθέτηση και εφαρμογή «ενός δίκαιου και
αντικειμενικού συστήματος υπολογισμού του ύψους των τελών κυκλοφορίας»
ώστε «να αρθούν σε μεγάλο βαθμό οι αδικίες του τρέχοντος εφαρμοζόμενου
συστήματος», επισημαίνει η υφυπουργός.Η κ. Παπανάτσιου δεν αποκλείει για φέτος και εφόσον συντρέχουν λόγοι να εξετασθεί το ενδεχόμενο να ισχύει ρύθμιση παρόμοια με την περυσινή για την πληρωμή των τελών για μέρος του έτους. Διευκρινίζει πάντως ότι δεν είναι στις προθέσεις του υπουργείου να προχωρήσει σε μία μόνιμη ρύθμιση για την πληρωμή των τελών ανάλογα με τον χρόνο κυκλοφορίας των οχημάτων κατ' έτος.
Η υφυπουργός Οικονομικών προαναγγέλλει ότι η υποχρεωτική εγκατάσταση των POS στην αγορά θα γίνει σε τρία κύματα και ότι εξετάζεται να εξαιρεθούν από την υποχρέωση αυτή η πώληση καπνικών προϊόντων, τα περίπτερα, τα ψιλικά καθώς και μικρά κα απομονωμένα μέρη. Πρόκειται για περιπτώσεις όπου το ποσοστό κέρδους είναι ιδιαίτερα χαμηλό και το κόστος των συναλλαγών μέσω POS αναλογικά υψηλό.
Ερχονται εξατομικευμένα Τέλη Κυκλοφορίας για κάθε αυτοκίνητο
Σε ό,τι αφορά τα κίνητρα για την επέκταση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, εκτός από τη σύνδεσή τους με χτίσιμο του αφορολόγητου, η Κατερίνα Παπανάτσιου αναφέρει ότι σύντομα θα εκδοθεί η σχετική υπουργική απόφαση για τη λοταρία.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση η υφυπουργός Οικονομικών αναφέρει: «Σε μείωση των φόρων θα προχωρήσουμε στο βαθμό που οι θεσμοί θα δεχτούν την πρόταση της κυβέρνησής μας για μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων. Προτεραιότητα έχει η μείωση των φόρων που θα έχει το μεγαλύτερο αναπτυξιακό αποτέλεσμα και παράλληλα το μεγαλύτερο αποτύπωμα κοινωνικής δικαιοσύνης. Είναι πολύ νωρίς να εξειδικεύσουμε ποιοι φόροι θα είναι αυτοί, δεδομένου ότι οι θεσμοί δεν έχουν ακόμη αποδεχτεί την πρότασή μας, αλλά πάντως καταρχήν εννοούμαι τους έμμεσους φόρους».
Τέλος, τονίζει ότι «δεν υπάρχει ζήτημα άλλων φορολογικών μέτρων για το παρόν πρόγραμμα, συμπεριλαμβανομένου του αφορολόγητου».
Ακολουθεί η συνέντευξη της υφυπουργού:
Το μεγάλο εύρος δαπανών που θα μετρούν για το χτίσιμο του αφορολόγητου καθιστά σχετικά εύκολη διαδικασία την κάλυψη του απαιτούμενου ορίου από τους φορολογούμενους. Ποια άλλα πρόσθετα μέτρα σχεδιάζονται ως κίνητρα για την επέκταση σε όσο το δυνατόν περισσότερες συναλλαγές της χρήσης πλαστικού χρήματος ώστε να συμβάλει αποτελεσματικότερα στην σύλληψη της φοροδιαφυγής;
Στόχος του μέτρου είναι η φορολογική συμμόρφωση των επαγγελματιών και επιχειρήσεων μέσω της ενθάρρυνσης των φορολογούμενων να προτιμούν τις ηλεκτρονικές συναλλαγές αντί των μετρητών και όχι η φορολογική επιβάρυνση για όσους δεν συμπληρώσουν το ελάχιστο ποσό αποδείξεων και χάσουν μέρους του αφορολόγητου. Αν είχαν εξαιρεθεί πολλές κατηγορίες δαπανών, πιθανώς να είχαν πρόβλημα να συμπληρώσουν το όριο κάποιοι φορολογούμενοι, ιδίως οι χαμηλόμισθοι. Για αυτό το λόγο έχει επιλεγεί ένας συνδυασμός σχετικά χαμηλού ποσοστού αποδείξεων και σχετικά περιορισμένων κατηγοριών εξαιρούμενων δαπανών ώστε να μην δυσκολεύονται οι φορολογούμενοι να συμπληρώσουν το όριό τους.
Θα υπάρξουν και άλλα συμπληρωματικά μέτρα για την ενθάρρυνση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, όπως είναι η λοταρία, που θα συμβάλουν και αυτά στο βαθμό που τους αντιστοιχεί στην επιτυχία του μέτρου. Ο σχετικός νόμος προβλέπει ένα κονδύλι 12 εκατ. ευρώ για τη λοταρία. Εργαζόμαστε πάνω στις λεπτομέρειες για την εφαρμογή του μέτρου και σύντομα θα εκδοθεί η σχετική υπουργική απόφαση.
Ποιο είναι το σχέδιο για την υποχρεωτική εγκατάσταση POS στις διάφορες κατηγορίες επαγγελμάτων;
Θα γίνει σε τρία «κύματα». Η πρώτη ομάδα θα υποχρεωθεί εντός εξαμήνου να προμηθευτεί POS και θα περιλαμβάνει επιχειρήσεις και επαγγελματίες που ανήκουν στην κατηγορία της υψηλής φορολογικής παραβατικότητας. Στη συνέχεια θα ακολουθήσει δεύτερη ομάδα μεσαίας παραβατικότητας που θα πρέπει να εγκαταστήσει POS μέχρι τέλος του έτους. Η τελευταία ομάδα θα πρέπει να συμμορφωθεί εντός του 2018. Σκεφτόμαστε να εξαιρέσουμε από την υποχρεωτική εγκατάσταση σε ορισμένες κατηγορίες όπου το ποσοστό κέρδους είναι ιδιαίτερα χαμηλό και το κόστος των συναλλαγών μέσω POS αναλογικά υψηλό. Τέτοιες περιπτώσεις είναι τα καπνικά προϊόντα, περίπτερα, ψιλικά, μικρά και σχετικά απομονωμένα μέρη κλπ. Εξετάζουμε προσεκτικά ποιες θα πρέπει να είναι οι ακριβείς παράμετροι που θα περιγράφουν σωστά και δίκαια ποιες θα είναι αυτές οι εξαιρέσεις.
Πιστεύουμε ότι καθώς οι πολίτες συνηθίζουν να χρησιμοποιούν ηλεκτρονικά μέσα συναλλαγής, όπως οι χρεωστικές και πιστωτικές κάρτες, το e-banking κλπ., θα ζητούν να το χρησιμοποιούν και στις άλλες τους συναλλαγές πολύ πέραν του υποχρεωτικού ορίου. Έχουμε ενδείξεις ότι ήδη πολλοί επαγγελματίες νιώθουν την πίεση από την πελατεία τους και θέλουν να εγκαταστήσουν POS πριν έρθει η υποχρεωτική σειρά τους.
Η κατάθεση πινακίδων των ΙΧ λόγω αδυναμίας πληρωμής των τελών κυκλοφορίας από τους ιδιοκτήτες τους είναι ένα φαινόμενο που έχει προσλάβει μεγάλες διατάσεις τα τελευταία χρόνια. Τι σκοπεύει να κάνει το υπουργείο Οικονομικών; Υπάρχουν σκέψεις για την επαναφορά της πληρωμής των τελών με τον μήνα (ή ανά τρίμηνο) προκειμένου να διευκολυνθεί ένας μεγάλος αριθμός κατόχων ΙΧ;
Έχουμε ήδη ξεκινήσει την επεξεργασία των δεδομένων για τη δημιουργία μιας εφαρμογής, που θα επιτρέπει τον υπολογισμό των τελών εξειδικευμένα για κάθε όχημα, με την καθιέρωση αντικειμενικών κριτηρίων και αντίστοιχων συντελεστών (π.χ. με αυτόματη μείωση του ύψους των τελών ανά έτος με τη χρήση σχετικού συντελεστή παλαιότητας).
Με τον τρόπο αυτό θα καλυφθεί η ανάγκη για την υιοθέτηση και εφαρμογή ενός δίκαιου και αντικειμενικού συστήματος υπολογισμού του ύψους των τελών κυκλοφορίας και θα αρθούν σε μεγάλο βαθμό οι αδικίες του τρέχοντος εφαρμοζόμενου συστήματος. Φέτος επιλέξαμε να μείνουν αμετάβλητα τα τέλη κυκλοφορίας προκειμένου να μην γίνουν βεβιασμένες τροποποιήσεις και να πάμε σε ένα ορθότερο σύστημα.
Η πληρωμή των τελών για μέρος του έτους και όχι ολόκληρο το έτος ίσχυσε κατ’ εξαίρεση. Θα εξετάσουμε αργότερα αν συντρέχουν οι λόγοι να ισχύσει και φέτος μια παρόμοια ρύθμιση. Ωστόσο δεν είναι πρόθεση μας να γίνει μια μόνιμη ρύθμιση που θα δίνει τη δυνατότητα να κυκλοφορεί κάποιος το αυτοκίνητό του ορισμένους μήνες το χρόνο πληρώνοντας το αντίστοιχο κλάσμα των τελών κυκλοφορίας.
Τα έσοδα του προϋπολογισμού σημείωσαν υπεραπόδοση το 2016 ενώ η κυβέρνηση εκτιμά ότι θα συνεχισθεί η ικανοποιητική πορεία τους και φέτος. Σε συνδυασμό και με την απόδοση που θα έχει η ρύθμιση για την οικειοθελή αποκάλυψη εισοδημάτων, η οποία τέθηκε ήδη σε εφαρμογή, εκτιμάται ότι θα υπάρξουν περιθώρια για να ξεκινήσει η μείωση των φόρων; Ποιοι φόροι κατά τη γνώμη σας πρέπει να μειωθούν κατά προτεραιότητα;
Έχουμε εξηγήσει με σαφήνεια ότι η υπεραπόδοση μη παραμετρικών μέτρων, δηλαδή μέτρων που η απόδοσή τους δεν έχει συμπεριληφθεί στις προβλέψεις για τα πρωτογενή πλεονάσματα, θα κατευθυνθεί σε μέτρα ενίσχυσης των πιο αδύναμων και σε μέτρα κοινωνικής πολιτικής, όπως ήταν αυτά που λάβαμε το Δεκέμβριο με την υπεραπόδοση του 2016. Τα έσοδα από την οικειοθελή αποκάλυψη εισοδημάτων και άλλα μέτρα για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου είναι μη παραμετρικά. Σε μείωση των φόρων θα προχωρήσουμε στο βαθμό που οι θεσμοί θα δεχτούν την πρόταση της κυβέρνησής μας για μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων. Προτεραιότητα έχει η μείωση των φόρων που θα έχει το μεγαλύτερο αναπτυξιακό αποτέλεσμα και παράλληλα το μεγαλύτερο αποτύπωμα κοινωνικής δικαιοσύνης.
Είναι πολύ νωρίς να εξειδικεύσουμε ποιοι φόροι θα είναι αυτοί, δεδομένου ότι οι Θεσμοί δεν έχουν ακόμη αποδεχτεί την πρότασή μας, αλλά πάντως καταρχήν εννοούμαι τους έμμεσους φόρους.
Το Έθνος της Κυριακής
2 σχόλια:
"Τέλη κυκλοφορίας", σημαίνει "τέλη κυκλοφορίας". Πληρώνεις για να κυκλοφορείς. Κι όχι αυτό που συμβαίνει: Να κυκλοφορείς μόνο σε παράδρομους και καλντερίμια... κι αν θες να πας από σωστό (και πληρωμένο από εμάς) δρόμο, να πληρώνεις "τσαμπουκά" ότι διόδια γουστάρει ο Μπόμπολας...
Ευτυχώς στην περιοχή μου δεν έχουμε τα μαμησιάτικα των διοδίων. Το υπόλοιπο δίκτυο όμως... Κανονικά με τους καρόδρομους που έχουμε, θα έπρεπε να μας πληρώνουνε που κυκλοφορούμε. Αναρτήσεις και λάστιχα πάνε αδιάβαστα.
Δημοσίευση σχολίου