Επάνω σε βουνά από χαρτοκιβώτια, σε ξεχαρβαλωμένα έπιπλα αλλά ακόμη και σε σπασμένα είδη υγιεινής σκοντάφτουν οι Θεσσαλονικείς που επιχειρούν να περπατήσουν στα πεζοδρόμια κυρίως των περιφερειακών συνοικιών, καθώς δεκάδες ασυνείδητοι πολίτες εγκαταλείπουν κάθε λογής ογκώδη αντικείμενα, σε μία περίοδο που και ο κεντρικός δήμος αδυνατεί να ανταποκριθεί στο μέγεθος του προβλήματος.
Η οδός Συνταγματάρχη Μαρδοχαίου Φριζή στην περιοχή της Ξηροκρήνης για παράδειγμα αποτελεί μία μικρογραφία της κατάστασης που έχει διαμορφωθεί σε πολλές γειτονιές της πόλης, ιδιαίτερα εν μέσω του καλοκαιριού, οπότε συνηθίζεται να προχωρούν οι ιδιοκτήτες σε ανακαινίσεις και επισκευές στα σπίτια τους.
Όπως κατήγγειλε στη «Μ» αγανακτισμένος κάτοικος της περιοχής, «η διαδρομή από το σπίτι στη δουλειά μου έμοιαζε χθες το πρωί με Γολγοθά. Βγαίνοντας από την κεντρική είσοδο της πολυκατοικίας, όπου μένω, έπεσα επάνω σε ένα σπασμένο παράθυρο. Λίγα μέτρα παρακάτω σκόνταψα επάνω σε ένα σπασμένο παιδικό κρεβατάκι, που επίσης είχε εγκαταλειφθεί στο πεζοδρόμιο. Δεν πρόλαβα να κάνω δύο βήματα και ξανασκόνταψα, αυτή τη φορά επάνω σε μία σπασμένη λεκάνη τουαλέτας!». Ανάλογη -αν όχι χειρότερη- είναι η κατάσταση και στην οδό Κωνσταντινουπόλεως, όπου ιδιαίτερα στο τμήμα της από την Πέτρου Συνδίκα προς την περιοχή της Χαριλάου οι πολίτες που κινούνται στα πεζοδρόμια πέφτουν μπροστά ακόμη και σε ντουλάπες.
Πάνω από 300 σημεία
Σύμφωνα με τον υπεύθυνο του γραφείου ογκωδών απορριμμάτων του δήμου Θεσσαλονίκης Μαρίνο Σαρηγιαννίδη οι επόπτες της αντιδημαρχίας Ανακύκλωσης και Καθαριότητας έχουν καταγράψει περίπου 300 σημεία μέσα στην πόλη, όπου ασυνείδητοι πολίτες εγκατέλειψαν στα πεζοδρόμια μπάζα και διάφορα αντικείμενα, από τα οποία ήθελαν να απαλλαγούν.
«Τα προβλήματα αυτά εντοπίζονται κυρίως στην Άνω Πόλη και στις γειτονιές της Τούμπας και της Χαριλάου. Μάλιστα οξύνονται το καλοκαίρι, οπότε γίνονται συνήθως οι περισσότερες εργασίες ανακαινίσεων σε διαμερίσματα», σημείωσε ο κ. Σαρηγιαννίδης. Όπως είπε ο ίδιος, δυστυχώς στο 99% των περιπτώσεων οι πολίτες δεν ενημερώνουν το δήμο για την πρόθεσή τους να πετάξουν ογκώδη αντικείμενα, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να γίνει ένας προγραμματισμός για την έγκαιρη απομάκρυνσή τους από τα πεζοδρόμια, ώστε να μην προκαλείται όχληση στους διερχόμενους.
«Τα σημεία όπου απορρίπτονται ανεξέλεγκτα ογκώδη αντικείμενα εντοπίζονται και καταγράφονται τελικά από τους επόπτες της καθαριότητας. Εμείς είχαμε ζητήσει οι επόπτες να έχουν το δικαίωμα να επιβάλουν και πρόστιμα σε βάρος των ασυνείδητων πολιτών που προχωρούν σε τέτοιες ενέργειες, αλλά δυστυχώς η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας απέρριψε το αίτημα αυτό», σημείωσε ο κ. Σαρηγιαννίδης.
Μετ’ εμποδίων η συλλογή
Σε κάθε περίπτωση πάντως και το τμήμα ογκωδών αντικειμένων του δήμου Θεσσαλονίκης προχωρά στη συλλογή με μεγάλες καθυστερήσεις. Σύμφωνα με τον κ. Σαρηγιαννίδη λόγω των καλοκαιρινών αδειών το τμήμα λειτουργεί αυτήν την περίοδο με 41 άτομα από τα 90 που απαιτούνται, ενώ στους δρόμους της πόλης βγαίνουν μόλις τέσσερα ειδικά οχήματα -οι λεγόμενοι δορυφόροι- από τα εννέα που είναι αναγκαία για την απρόσκοπτη συλλογή των ογκωδών απορριμμάτων.
«Πέραν όλων των άλλων θεμάτων όμως υπάρχει και ζήτημα ατομικής ευθύνης. Καθένας από εμάς πρέπει να αντιληφθεί ότι κανένας δήμος σε όλο τον πλανήτη δεν μπορεί να έχει και από ένα φορτηγό στη διάθεση κάθε πολίτη, όποτε και για όποιον λόγο κι αν αυτός το χρειαστεί», σχολίασε ο Μαρίνος Σαρηγιαννίδης.
Με τηλεφωνικό ραντεβού
Από την πλευρά του ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Ανακύκλωσης και Καθαριότητας Θανάσης Παππάς καλεί τους πολίτες να μην εγκαταλείπουν ογκώδη αντικείμενα στους δρόμους και στα πεζοδρόμια, επιβαρύνοντας την εικόνα της πόλης, δεδομένου μάλιστα ότι ο δήμος Θεσσαλονίκης παραλαμβάνει τα απορρίμματα αυτά χωρίς κόστος, αρκεί να έχει προηγηθεί επικοινωνία των δημοτών στα τηλέφωνα 2310 494.500 και 2310 458.528.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της αντιδημαρχίας Ανακύκλωσης και Καθαριότητας μέσα στο πρώτο εξάμηνο της τρέχουσας χρονιάς συγκεντρώθηκαν περίπου 3.160 τόνοι ογκωδών αντικειμένων, ενώ κατά την περσινή χρονιά 8.106 τόνοι. «Το επόμενο χρονικό διάστημα θα δώσουμε ειδική βαρύτητα στα ογκώδη αντικείμενα», επισήμανε κ. Παππάς, τονίζοντας ότι «οι ενέργειες του δήμου για την ευταξία στην πόλη και τη διατήρηση της καθαριότητας θα συνεχιστούν, όμως παρακαλούνται και οι δημότες να τηρούν τον κανονισμό καθαριότητας και να επιδεικνύουν με την καθημερινή τους πρακτική σε όλες τις δραστηριότητές τους κοινωνική συνευθύνη».
Όπως σημειώνουν οι υπεύθυνοι των αρμόδιων δημοτικών υπηρεσιών, η εναπόθεση παλαιών οικοδομικών υλικών, επίπλων και κουφωμάτων, μέχρι και υπολειμμάτων από τον καθαρισμό κήπων στους δρόμους και στα πεζοδρόμια επιβαρύνουν την εικόνα της πόλης, δημιουργούν εστίες μόλυνσης και αποτελούν παγίδες ατυχημάτων. Συχνά όμως σύμφωνα με τους ίδιους ανάλογα υλικά πετιούνται σε κάδους ανακύκλωσης ή στους συμβατικούς πράσινους κάδους, με αποτέλεσμα να προκαλούνται βλάβες στα απορριμματοφόρα.
Εγκαταλειμμένα αυτοκίνητα και… βάρκες
Στο μεταξύ μέσα στο πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους οι αρμόδιες υπηρεσίες της αντιδημαρχίας Ανακύκλωσης και Καθαριότητας απομάκρυναν από τους δρόμους της πόλης 162 εγκαταλειμμένα οχήματα και 33 δίκυκλα, τα οποία καταλάμβαναν πολύτιμες θέσεις στάθμευσης. Κατά το ίδιο χρονικό διάστημα έγινε επικόλληση των ειδικών υπηρεσιακών σημάτων απομάκρυνσης σε επιπλέον 1.000 οχήματα. Μάλιστα στα οχήματα που απομακρύνθηκαν περιλαμβάνονται μέχρι και ένα τροχόσπιτο και μία βάρκα! (
Πέρυσι το γραφείο εγκαταλειμμένων οχημάτων απομάκρυνε από τους δρόμους της πόλης 442 αυτοκίνητα και 134 δίκυκλα. Παράλληλα διεκπεραίωσε εκατοντάδες υποθέσεις, όπως είναι η επικόλληση 1.500 σημάτων απομάκρυνσης και η κατάθεση στη διεύθυνση Συγκοινωνιών 121 κρατικών πινακίδων.
Ελέω οικονομικής κρίσης
Μείζον ζήτημα σύμφωνα με τους υπεύθυνους του συγκεκριμένου γραφείου έχει προκύψει το τελευταίο διάστημα με την ακινητοποίηση σε διάφορα σημεία της πόλης πολλών αυτοκινήτων, οι ιδιοκτήτες των οποίων παραδίδουν τις πινακίδες λόγω της οικονομικής κρίσης. Οι αρμόδιοι υπάλληλοι, επιδεικνύοντας κοινωνική ευαισθησία, αξιολογούν τις περιπτώσεις αυτές, που ως επί το πλείστον αφορούν ολοκαίνουργα αυτοκίνητα, και διεκπεραιώνουν ξεχωριστά κάθε υπόθεση. Σύμφωνα με τη νομοθεσία πάντως, εάν κάποιος ιδιοκτήτης που έχει παραδώσει τις πινακίδες επιθυμεί να κρατήσει το αυτοκίνητό του, χωρίς να το κινεί, υποχρεούται να το αποθηκεύσει σε συγκεκριμένο χώρο, ενημερώνοντας την αρμόδια ΔΟΥ.
«Τα εγκαταλειμμένα αυτοκίνητα επιβαρύνουν το έντονο πρόβλημα της έλλειψης ελεύθερων χώρων, αποτελούν εστίες μόλυνσης, ενώ πολλές φορές κρύβουν και άμεσο κίνδυνο για πεζούς και οχήματα», επισήμανε μεταξύ άλλων ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Ανακύκλωσης και Καθαριότητας, τονίζοντας ότι «καταβάλλεται καθημερινά προσπάθεια, ώστε οι δρόμοι της πόλης να μη γίνουν νεκροταφεία αυτοκινήτων».
Σχηματίζουν βουνά τα σκουπίδια
Η χαοτική κατάσταση που έχει δημιουργηθεί με τα ογκώδη αντικείμενα αποτελεί την κορυφή του παγόβουνου στα τεράστια προβλήματα που παρατηρούνται συνολικά στον τομέα της καθαριότητας εδώ και καιρό.
Τις προηγούμενες ημέρες επέστρεψαν στους δρόμους της πόλης οι θλιβερές εικόνες με τους ξεχειλισμένους κάδους και τα βουνά των σκουπιδιών, καθώς ορισμένα από τα λιγοστά απορριμματοφόρα που έχει πλέον στη διάθεσή του ο δήμος Θεσσαλονίκης παρουσίασαν βλάβες, με αποτέλεσμα να προκληθούν σοβαρά προβλήματα στη διαδικασία της αποκομιδής. Μέχρι και χθες τα σκουπίδια κατέκλυζαν ακόμη και τα κεντρικότερα σημεία της πόλης, ενώ η κατάσταση παραμένει τραγική στις περιφερειακές συνοικίες.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συλλόγου Εργαζομένων του δήμου Θεσσαλονίκης Σωτήρη Βάιο την περασμένη Δευτέρα και Τρίτη στους δρόμους της πόλης βγήκαν μόνον τέσσερα μεγάλα και επτά μικρά απορριμματοφόρα, ενώ από προχθές καθημερινά επιχειρούν από επτά μεγάλα και ισάριθμα μικρά οχήματα.
Ενδεικτικό του μεγέθους του προβλήματος είναι το γεγονός ότι η καθημερινή αποκομιδή γίνεται από δώδεκα έως το πολύ δεκαεπτά απορριμματοφόρα, ενώ ο στόλος του δήμου Θεσσαλονίκης ανέρχεται σε 71 οχήματα, τα περισσότερα από τα οποία όμως είναι παροπλισμένα λόγω βλαβών. «Μέχρι τις 20 Αυγούστου περιμένουμε να έχει ολοκληρωθεί η προσυμβατική διαδικασία αναφορικά με το διαγωνισμό των 2,3 εκατ. ευρώ που αφορά την επισκευή των απορριμματοφόρων σε εξωτερικά συνεργεία», σημείωσε ο κ. Παππάς.
Ποικίλα σχόλια εξάλλου προκάλεσε το γεγονός ότι στη χθεσινή συνεδρίαση της οικονομικής επιτροπής συζητήθηκε ένα θέμα που αφορά τη δωρεάν παραχώρηση στο δήμο Θεσσαλονίκης τεσσάρων απορριμματοφόρων από ιδιωτική εταιρεία, η οποία εξέφρασε την πρόθεσή της να συνδράμει τις προσπάθειες στον τομέα της καθαριότητας. Τα απορριμματοφόρα αυτά πρόκειται να τεθούν στη χρήση της αντιδημαρχίας Ανακύκλωσης και Καθαριότητας για διάστημα δύο μηνών, με την εταιρεία να αναλαμβάνει μέχρι και τα έξοδα ασφάλισης και τελών κυκλοφορίας για το διάστημα της παραχώρησης... Της Βαρβάρας Ζούκα / Μακεδονία
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου