Κυριακή, 23 Μαρτίου 2014

Ενοικιαζόμενοι «σκλάβοι» για τα μεγάλα έργα


Με ενοικιαζόμενους εργαζομένους, οι οποίοι δεν θα δικαιούνται αποζημίωση και με μισθούς από 511 έως 586 ευρώ, θα γίνονται από εδώ και πέρα τα δημόσια έργα προϋπολογισμού άνω των 10.000.000 ευρώ.

Με «κρυφή» διάταξη στον εφαρμοστικό νόμο που πρόκειται να κατατεθεί τις επόμενες ημέρες και αφορά τη συμφωνία τρόικας - κυβέρνησης δίνεται το δικαίωμα στις Εταιρίες Προσωρινής Απασχόλησης (ΕΠΑ) να νοικιάζουν...
εργατοτεχνίτες οικοδόμους, οι οποίοι θα απασχοληθούν στον ευρύτερο δημόσιο τομέα και ειδικά στα δημόσια έργα.


Όπως αποκαλύπτει σήμερα η «δημοκρατία», η συγκεκριμένη διάταξη μπαίνει εσπευσμένα και φυσικά «φωτογραφίζει» τα μεγάλα δημόσια έργα, την επανεκκίνηση των οποίων έχουν εξαγγείλει τόσο ο πρώην υπουργός Κωστής Χατζηδάκης όσο και ο αντικαταστάτης του, ο νυν υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, όπως είναι οι τέσσερις μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι. Και όχι μόνο αυτά τα έργα. Στη διάταξη ορίζεται ρητά ότι μπορούν να απασχολούνται εργατοτεχνίτες οικοδόμοι «σε έργα αρχικού προϋπολογισμού 10.000.000 ευρώ και άνω, τα οποία χρηματοδοτούνται ή συγχρηματοδοτούνται από εθνικούς πόρους και διεξάγονται μετά από παραχώρηση ή εργολαβία για λογαριασμό του Δημοσίου, ΝΠΔΔ, ΟΤΑ α' και β' βαθμού, δημοτικών και κοινοτικών επιχειρήσεων δημόσιας ή κοινής ωφέλειας και γενικά επιχειρήσεων και οργανισμών του ευρύτερου δημόσιου τομέα, όπως αυτός καθορίζεται από την κάθε φορά ισχύουσα νομοθεσία».

Με τον τρόπο αυτόν επιτυγχάνεται να δουλεύουν «φτηνότεροι» εργαζόμενοι σε δημόσια έργα, αφού θα πληρώνονται με όρους ιδιωτικού δικαίου, όπως ορίζεται ξεκάθαρα στην ίδια διάταξη. Ολοι οι ενοικιαζόμενοι εργαζόμενοι στα δημόσια έργα θα προσλαμβάνονται με τον κατώτερο μισθό των 586 ευρώ μεικτά (511 ευρώ μεικτά για νέους έως 25 ετών), συν τις όποιες τριετίες κουβαλούν από την προϋπηρεσία τους.

Επίσης, με βάση την εργατική νομοθεσία θα μπορούν να έχουν επιπλέον αμοιβή μόνο εκείνοι που διαθέτουν τίτλο σπουδών ή έχουν παιδιά. Ειδικά όμως και αυτές οι τριετίες, εάν πρόκειται για μακροχρόνια ανέργους που επαναπροσλαμβάνονται, θα είναι κουτσουρεμένες κατά 50%, όπως επίσης συμφωνήθηκε στις διαπραγματεύσεις του υπουργού Εργασίας Γιάννη Βρούτση με την τρόικα. Δηλαδή για κάποιον μακροχρόνια εργαζόμενο η αύξηση του κατώτατου μισθού μετά την τριετία θα είναι 5% και όχι 10%, όπως είναι έως σήμερα.

Επίσης, δίνεται το δικαίωμα να γίνουν προσλήψεις ακόμη και από εταιρίες που πρόσφατα έχουν απολύσει εργαζομένους. Το όριο που υπήρχε στον νόμο για τις ενοικιάσεις εργαζομένων ήταν να μην έχουν πραγματοποιηθεί απολύσεις σε εργαζομένους της ίδιας ειδικότητας το προηγούμενο εξάμηνο και μειώνεται τώρα πια στο τρίμηνο. Ειδικά για τις ομαδικές απολύσεις, το όριο ήταν στο δωδεκάμηνο και μειώθηκε τώρα στο εξάμηνο. Αρα μπορεί να υπάρχουν επιχειρήσεις που απέλυαν εργαζομένους όλο το 2013 και τώρα μπορούν να προσλάβουν άλλους, με τη μορφή της ενοικίασης, οι οποίοι θα τους στοιχίζουν λιγότερο.

Η διάρκεια ενοικίασης παραμένει ίδια, δηλαδή 36 μήνες. Αυτό που χάνουν όμως οι ενοικιαζόμενοι εργαζόμενοι είναι το δικαίωμα στην αποζημίωση. Οι εταιρίες που θα τους προσλάβουν έχουν υποχρέωση να τους ασφαλίζουν στο ΙΚΑ, αλλά εκ του νόμου δεν υποχρεώνονται να τους δίνουν αποζημίωση όταν λήξει η συνεργασία μαζί τους. Αρα, οι ενοικιαζόμενοι εργαζόμενοι δουλεύουν για όσο διάστημα τούς θέλει ο εργοδότης, αποχωρούν από το δημόσιο έργο και δεν παίρνουν ως αποζημίωση ούτε ευρώ...

Με τη διάταξη αυτή αλλάζει εντελώς το τοπίο στη μισθωτή απασχόληση στον δημόσιο τομέα, καθώς οι ενοικιαζόμενοι εργαζόμενοι αποκτούν πλέον ενεργό ρόλο. Η αρχή γίνεται με τους εργατοτεχνίτες οικοδόμους, αλλά τίποτε δεν αποκλείει ο θεσμός των ενοικιαζόμενων εργαζομένων να επεκταθεί και σε άλλους κλάδους επαγγελματιών.


Οι «ρεκλάμες» Χατζηδάκη και Χρυσοχοΐδη

Εως 25.000 νέες θέσεις εργασίας υπολογίζουν τα αρμόδια υπουργεία Ανάπτυξης και Υποδομών ότι θα προκύψουν από την επανέναρξη των εργασιών στους οδικούς άξονες. Βέβαια δεν έμπαιναν καν στον κόπο να ορίσουν το είδος των εργαζομένων αυτών και τις προϋποθέσεις... βαρβαρότητας. Ειδικά οι τέσσερις αυτοκινητόδρομοι «διαφημίστηκαν» από την κυβέρνηση ως έργα που θα αντιμετωπίσουν την ανεργία και θα βοηθήσουν στην ανάπτυξη της περιφέρειας. Μόλις πριν από δύο μήνες ο υπουργός Υποδομών Μ. Χρυσοχοΐδης είχε πραγματοποιήσει επίσκεψη στο εργοτάξιο της Ιόνιας Οδού, στον οδικό άξονα Ακτιο - Αμβρακία, κοντά στη Βόνιτσα, και είχε δηλώσει ότι κατά τη διάρκεια κατασκευής του «θα απασχοληθούν περίπου 4.000 άτομα, ενώ ταυτόχρονα θα ωφεληθούν πάνω από 500 επιχειρήσεις».

Στο ίδιο μήκος κύματος ήταν και οι δηλώσεις του υπουργού Ανάπτυξης Κωστή Χατζηδάκη, ο οποίος έχει αναφερθεί στα δημόσια έργα και ειδικά στους τέσσερις αυτοκινητόδρομους ως «έργα που συνδέονται με την επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας, καθώς αναμένεται να δημιουργήσουν 25.000 θέσεις εργασίας». Μάλιστα, είχε τονίσει ήδη από τον περασμένο Απρίλιο ότι στα έργα αυτά θα απασχοληθούν «ο τεχνικός κόσμος της χώρας, εξειδικευμένο προσωπικό», ενώ αναμένεται να ωφεληθούν «η τσιμεντοβιομηχανία, η χαλυβουργία, κλάδοι που πλήττονται και έχουν Ελληνες εργαζομένους».

Βασίλης Αγγελόπουλος

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου