Σε εναρκτήρια τελετή των γιορτών της μεσογειακής νεολαίας, ο δήμαρχος
της Αγκντ Σ. Πασεριέ τόνισε τα εξής σημαντικά για τον Ελληνισμό.
«Οι χώρες της Μεσογείου και του Ευξείνου έχουν κοινή παράδοση,
οφειλόμενης στις αξίες του ελληνικού πολιτισμού, που οι Ελληνες άποικοι·
στις χώρες αυτές πρωτοδίδαξαν. Είναι καιρός να επανέλθουμε στις αξίες
του ελληνικού πολιτισμού. Αυτή είναι και η απάντηση μας στο Βορρά, που
μόνο στο χρήμα στοχεύει».
Αυτή την εκπληκτική είδηση καμία ελληνική εφημερίδα ή περιοδικό δεν
δημοσίευσε. Περιοδικά, συμπεριλαμβανομένων και των κυριακάτικων, που
βαριέσαι ακόμη και να τα ξεφυλλίσεις.
H ΑΓΚΝΤ στη Γαλλία, είναι η αρχαία
ελληνική αποικία Αγάθη. Πρόκειται για σημαντικότατο θέρετρο των
Μεσογειακών Πυρηναίων (περιοχή Λανγκεντόκ Ρουοτγιόν). Ο ποταμός Ερώ
περνά μέσα από τη γραφική πόλη της Ν. Γαλλίας, που διαθέτει και
εξαιρετικό λιμένα
Στο αρχαιολογικό μουσείο της ΑΓΚΝΤ βρίσκονται ωραία αρχαιοελληνικά αγγεία, αλλά το σημαντικότερο απόκτημα του Μουσείου αποτελεί ο «Εφηβος της Αγάθης». Πρόκειγαι για χάλκινο άγαλμα; ύψους 1.40 μ., εκπληκτικής τέχνης.
Φωτογραφία όταν ευρίσκετο στο Μουσείο του Λούβρου 1970 |
Ο «Ελληνας Εφηβος», όπως ονομάστηκε αλλιώς το άγαλμα, το οποίο
ανήκει στον 4° αι. π.Χ, προβάλλει με εκπληκτική εκφραστικότητα το
ιδανικό των αρχαίων Ελλήνων του «καλού κ' αγαθού».
Ο Έφηβος της Αγάθης (γαλλικά:l'Éphèbe d'Agde, αγγλικά:The Youth of Agde)
είναι ένα χάλκινο άγαλμα που ανακαλύφθηκε στις 13 Σεπτεμβρίου 1964 στον
πυθμένα του ποταμού Ερώ, στις νοτιοανατολικές ακτές της Γαλλίας από τον
Denis Fanquerle και δύτες από την Ομάδα Αρχαιολογικής Έρευνας της
Μαρίνας Αγκντ (Agde Marine Archaeological Research). Συνδέεται
πιθανότατα με ένα αρχαίο ελληνικό ναυάγιο.
Έχει ύψος 1,33 μέτρων και χρονολογείται στον 4ο ή κατά άλλους στον 2ο
αιώνα π.Χ. (τέλη Ελληνιστικής περιόδου) και απεικονίζει ένα νεαρό άνδρα,
πιθανότατα έναν ηγεμόνα. Τα χαρακτηριστικά του μοιάζουν με εκείνα του
Δορυφόρου από τον Πολύκλειτο, υποδηλώνοντας ότι ο δημιουργός του ήταν
μαθητής του άριστου γλύπτη.
Μία άποψη που αναγράφτηκε στην Herault Tribune (13-09-18) ότι πρόκειται για την μορφή του Μεγάλου Αλεξάνδρου -Το άγαλμα αντιπροσωπεύει έναν όμορφο Έλληνα έφηβο, στη στάση του ηρωικού γυμνού. Οι λόγοι για την παρουσία της στην κοίτη του ποταμού παραμένουν ασαφείς, όπως και ο χρόνος που πέρασε εκεί. Ο αριστερός ώμος είναι επικαλυμμένος προς τις δύο κατευθύνσεις, ρίχνοντας ένα βαρύ σκέπασμα προς τα πίσω και τυλίγοντας γύρω από τον βραχίονα .
Αυτός ο τρόπος που φοράει τον μανδύα αντιστοιχεί στα μακεδονικά στρατιωτικά ρούχα.Όχι μόνο δεν ένας νεαρός που κάνει ένα άθλημα, είναι στην πραγματικότητα ένα πορτρέτο του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Αυτή η ελκυστική υπόθεση επιβεβαιώθηκε από συγκριτικές μελέτες με άλλα αρχαία πορτρέτα του Αλεξάνδρου, που έγιναν από τον γλύπτη Λύσιππο( Lysippe de Sicyone), επίσημο γλύπτη της βασιλικής οικογένειας της Μακεδονίας.
Το ίδιο το άγαλμα βρίσκεται σε άσχημη κατάσταση, λόγω της εμβύθισης του
στην εκβολές του Ερώ για τόσα πολλά χρόνια. Η επιφάνεια του χαλκού έχει
διαβρωθεί και το κάτω μισό μέρος των δύο βραχιόνων και των δύο ποδιών
λείπει. Ένα πόδι βρέθηκε έξι μήνες μετά την αρχική ανακάλυψη, περίπου
600 μέτρα μακριά από το αρχικό εύρημα, θαμμένο κάτω από 1,5 μέτρο λάσπης
στον πυθμένα του ποταμού. Τα υπόλοιπα μέρη δεν έχουν ακόμη εντοπιστεί.
Ο Έφηβος της Αγάθης για 15 χρόνια μετά την ανακάλυψή του παρέμενε στις
αποθήκες του Λούβρου. Αυτή τη στιγμή εκτίθεται στο Μουσείο της Αγκντ.
Δεν ξέρει τι. να πρωτοθαυμάσει κανείς: την αρμονία και το κάλλος του, προσώπου και του σώματος ή την εκπληκτική πνευματώδη έκφραση του. Ο έφηβος παρουσιάζεται γυμνός, με τη χλαμύδα διπλωμένη επί του αριστερού ώμου του, σε στάση ανάπαυσης.
Στηρίζεται στο δεξί πόδι του, ενώ το αριστερό κάμπτεται προς τα πίσω. Η μυϊκή του ανάπτυξη είναι η συνήθης στους αρχαίους Έλληνες, αθλητική, χωρίς να είναι υπερβολική. Το πρόσωπο του στρέφει δεξιά με έκφραση, μελαγχολική.
Ο «Εφηβος της Αγάθης» βρέθηκε το 1964 στην κοίτη του ποταμού Ερώ. Η αριστερή του κνήμη ανακαλύφθηκε 6 μήνες αργότερα σε απόσταση 600 μ. από τον κορμό του αγάλματος, υπό παχύ στρώμα λάσπης της κοίτης του ποταμού, στην οποία βρέθηκαν, και περί, τους 2.000 ελληνικούς αμφορείς, δείγμα της ακμής του οινεμπορίου της ελληνικής αποικίας.
Εύρεση αμφορέων 1964 |
Μασσαλιώτικοι αμφορείς μεταφοράς κρασιού, λαδιού και άλλων υγρών απ΄την Αγάθη
Η πρώτη επισήμανση της έγινε το 18° αι. στη θεμελίωση του παλιού δημαρχείου, όπου βρέθηκε η επιγραφή «ΑΔΡΗ ΜΗΤΡΑΣΙ ΚΑΙ ΔΙΟΣΚΟΥΡΟΙ».
Ένας Μασσαλιώτικος λάγινος |
Ανασκαφές στην Αγκντ άρχισαν μόλις το 1977 και έφεραν στο φως ελληνικά αγγεία και πολλούς μασσαλιώτικους αμφορείς. Πολλές ταμπέλες μαγαζιών της Αγκντ έχουν ελληνικές ονομασίες
Η σημερινή Αγάθη στην Γαλλία |
Ενα ακρωτήριο μ ετον φυσικό λιμένα .Εδώ ήρθαν οι Φωκαείς τον 6 ή 7ο π.Χ. αιώνα και έχτισαν τον εμπορικό σταθμό |
Εδώ μια αρχαία άγκυρα από την Αγάθη με μονογραφή |
Πραγματική ναυτική πόλη των Μασσαλιωτών η Αγάθη με πλήθος αγκυρών και στοιχείων από πλόες
Στο δρόμο του κασσίτερου από την Αγγλία προς τη Μασσαλία, τον οποίο εμπορεύονταν οι Μασσαλιώτες, η Αγάθη υπήρξε σπουδαίος, σταθμός του εμπορίου του προϊόντος αυτού.
Ελληνικά ευρήματα και εκθέματα του Μουσείου της Αγάθης
Ελληνικά ευρήματα στο Μουσείο της Αγάθης
Ένας Έρως στο Μουσείο της Αγάθης |
- «Οι χώρες της Μεσογείου και του Ευξείνου έχουν κοινή παράδοση, οφειλόμενης στις αξίες του ελληνικού πολιτισμού, που οι Ελληνες άποικοι· στις χώρες αυτές πρωτοδίδαξαν. Είναι καιρός να επανέλθουμε στις αξίες του ελληνικού πολιτισμού. Αυτή είναι και η απάντηση μας στο Βορρά, που μόνο στο χρήμα στοχεύει».
Αυτή την εκπληκτική είδηση καμία ελληνική εφημερίδα ή περιοδικό δεν δημοσίευσε. Περιοδικά, συμπεριλαμβανομένων και των κυριακάτικων, που βαριέσαι ακόμη και να τα ξεφυλλίσεις.
Cap d'Agde. Ελληνικό
ψηφιδωτό εύρημα στην Αγάθη - Θέμα Απόλλων και Μαρσύας - Η ανάλυση των
υλικών του ψηφιδωτού του εμβλήματος που βρέθηκε στη θάλασσα της Αγάθης
φαίνεται να μαρτυρεί μια κατασκευή στην περιοχή του Lazio στη Ρώμη. Η
εικονογραφία είναι μέρος μιας ύστερης ελληνιστικής περιόδου ελληνικής
παράδοσης που είχε βρει τη θέση της στα μέσα του 1ου αιώνα π.Χ.. Η
άποψη βασίζεται κυρίως λόγω της ημερομηνίας του ναυαγίου στις
τελευταίες δεκαετίες του αιώνα αυτού σύμφωνα με Άρθρο του L. Long ,
αλλά επιβεβαιώνουν επίσης όλα τα στοιχεία της ανάλυσης ως πρόε την
τεχνική και το στιλ. Θα ήταν δελεαστικό να δούμε σε αυτό το ψηφιδωτό το
έργο των ελληνικών εργαστηρίων με έδρα τη Ρώμη, που γνωρίζουν τα
εικονογραφικά στερεότυπα της Περγάμου .(Εκ των Véronique Blanc-Bijon et
Yvan Coquinot)
ΑΡΧΑΙΟΓΝΩΜΩΝ
ΑΛΛΕΣ ΠΗΓΕΣ: Bass, G., Benvenuti, A., G. Chourmouziadis. 2007. "Great Moments in Greek Archaeology." Los Angeles
Μουσείον της Πόλεως Άγκντ Μασσαλία Γαλλία
L’emblema d’Apollon et de Marsyas (Cap d'Agde) : étude iconographique et technique – analyses des matériaux
ΑΡΧΕΙΟ ΑΡΧΑΙΟΓΝΩΜΩΝ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΑΡΧΑΙΟΓΝΩΜΩΝ
Πηγή: https://ellinondiktyo.blogspot.com/2019/06/blog-post_30.html
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου