Κατεβάστε από εδώ τον πίνακα με τους μισθούς "πείνας".
Περισσότερο από 1,3 δισ. ευρώ τον χρόνο σε μισθούς, που αγγίζουν κατά μέσο όρο τα 4.000 ευρώ τον μήνα, δαπανά το ελληνικό δημόσιο για τη λειτουργία 52 δημόσιων επιχειρήσεων και οργανισμών, οι περισσότεροι εκ των οποίων είναι ζημιογόνοι. Σύμφωνα με τα αποκαλυπτικά στοιχεία που δημοσίευσε χθες το υπουργείο Οικονομικών, στο πλαίσιο των υποχρεώσεων δημοσίευσης που επιβάλλει το μνημόνιο, οι απασχολούμενοι στις ΔΕΚΟ ανήκουν σε μία... εργασιακή ελίτ.
Η μέση αμοιβή (μικτά) των εργαζομένων στις 52 ΔΕΚΟ που παρουσιάζονται στην έκθεση φτάνει τα...
3.697 ευρώ μηνιαίως, σε 12 εξ αυτών ξεπερνά τα 4.000 ευρώ, ενώ σε δύο (ΗΣΑΠ και Οργανισμός Διεξαγωγής Ιπποδρομιών) αγγίζει επίπεδα που θα ζήλευαν ακόμα και μάνατζερ της... Microsoft (6.000 ευρώ).
Μάλιστα φαίνεται πως στην Ελλάδα όσο πιο ζημιογόνος είναι μια ΔΕΚΟ τόσο πιο... γενναιόδωροι είναι οι μισθοί που μοιράζει. Ο ΗΣΑΠ, όπου η μέση μισθολογική δαπάνη για τους 1.328 εργαζομένους του φτάνει τα 6.389 ευρώ, ενέγραψε ζημίες στο πρώτο τρίμηνο του 2010 ύψους άνω των 7,6 εκατ. ευρώ, ενώ ο Οργανισμός Ιπποδρομιών, με ζημίες σχεδόν 5,5 εκατ. ευρώ στο ίδιο τρίμηνο, έχει μισθούς των 6.072 ευρώ. Στον ΟΣΕ, με ζημίες ύψους άνω των 481 εκατ. ευρώ το 2009, ο μέσος μισθός το 2007 ξεπερνούσε τα 2.200 ευρώ.
Εργαζόμενοι δύο ταχυτήτων
Τα στοιχεία αυτά, που αψηφούν τους νόμους όχι μόνο της διοίκησης επιχειρήσεων αλλά και της κοινής λογικής, συγκαλύπτουν πάντως και άλλες στρεβλώσεις. Για παράδειγμα, στις ΔΕΚΟ υπάρχουν εργαζόμενοι σε υγιείς επιχειρήσεις με μισθούς της τάξης των 1.000 ευρώ (ή και λιγότερα), άρα αντιλαμβάνεται κανείς σε τι δυσθεώρητα ύψη φτάνουν οι απολαβές ορισμένων συναδέλφων τους στις ίδιες ή (ακόμα χειρότερα) σε ζημιογόνες δημόσιες επιχειρήσεις.
Σε κάθε περίπτωση, η ανορθολογική κατάσταση στις ΔΕΚΟ εκτρέφει το δημοσιονομικό πρόβλημα της Ελλάδας, καθώς υπολογίζεται ότι οι ζημίες τους σε ετήσια βάση ξεπερνούν το 1,5 δισ. ευρώ.
Υπάρχουν και κερδοφόρες
Ο όρος ΔΕΚΟ δεν πρέπει πάντως να θεωρείται συνώνυμος με τη λέξη “ζημίες”. Υπάρχουν αρκετές που είναι κερδοφόρες. Μάλιστα στη σχετική “καλή” λίστα, τις δύο πρώτες θέσεις καταλαμβάνουν, με βάση τα αποτελέσματα του 2009 η ΔΕΘ ΑΕ και η Helexpo. Οι δύο οργανισμοί κατέγραψαν κέρδη της τάξης των 2,13 εκατ. ευρώ και 1,86 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.
Απαιτείται αναδιοργάνωση
Η κυβέρνηση από την πλευρά της προσπαθεί με συγχωνεύσεις στις ΔΕΚΟ και στις άλλες ανώνυμες επιχειρήσεις που τελούν υπό κρατικό έλεγχο να εξορθολογίσει την κατάσταση και ήδη έχουν ανακοινωθεί σχετικές αποφάσεις, που όμως αφορούν οργανισμούς μικρότερου βεληνεκούς. Τα μεγαλύτερα “αγκάθια” παραμένουν ο ΟΣΕ και οι θυγατρικές του, οι αμυντικές βιομηχανίες (ΕΑΒ και ΕΒΟ) και οι συγκοινωνιακοί οργανισμοί των Αθηνών (ΟΑΣΑ, ΕΘΕΛ, ΗΛΠΑΠ, ΗΣΑΠ).
Η τρόικα επιθυμεί διακαώς να μπει βαθιά το μαχαίρι στο κόκαλο στις ΔΕΚΟ, με την περίπτωση του ΟΣΕ να “βγάζει μάτια”, καθώς ο οργανισμός έχει συσσωρεύσει χρέη 11 δισ. ευρώ! Η κυβέρνηση έχει έτοιμο το νομοσχέδιο για τον ΟΣΕ, που προβλέπει μεταξύ άλλων τη μείωση του προσωπικού του οργανισμού κατά περίπου 2.000 άτομα, μέσω κανονικής συνταξιοδότησης και μετατάξεων, την πώληση του 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς και την κατάργηση των ζημιογόνων δρομολογίων ή την πραγματοποίησή τους από τοπικούς φορείς.
Όλα στη δημοσιότητα
Ο προϋπολογισμός του 2011 θα περιέχει αναλυτικές πληροφορίες για την κατάσταση των δημόσιων επιχειρήσεων και θα προβλέπει την εφαρμογή του κανόνα αντικατάστασης μόνο του 20% των συνταξιοδοτούμενων εργαζομένων στον δημόσιο τομέα, όπου περιλαμβάνονται, πέρα από την κεντρική κυβέρνηση, οι δημόσιες επιχειρήσεις, η τοπική αυτοδιοίκηση, οι κρατικές υπηρεσίες και άλλοι δημόσιοι οργανισμοί.
Στόχος της κυβέρνησης είναι το 2012 να έχει επιτευχθεί μείωση των επιδοτήσεων σε δημόσιες επιχειρήσεις κατά τουλάχιστον 800 εκατ. ευρώ, ως αποτέλεσμα της αναδιάρθρωσής τους.
Του Γιώργου Χρηστίδη
makthes.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου