Η τέταρτη υψηλότερη φορολόγηση, μεταξύ των 28 χωρών της ΕΕ, επιβάλλεται στην Ελλάδα. Ο βασικός λόγος που οι έλληνες καταναλωτές δεν επωφελούνται όσο θα έπρεπε, από την πτώση των διεθνών τιμών πετρελαίου. Αναλυτικός πίνακας.
Στην πρώτη τετράδα των χωρών με τον υψηλότερο ειδικό φόρο στη βενζίνη βρίσκεται η Ελλάδα, οι καταναλωτές της οποίας πληρώνουν 0,679 ευρώ για κάθε λίτρο αμόλυβδης. Η επιβάρυνση γίνεται ακόμη μεγαλύτερη λόγω του συντελεστή ΦΠΑ 23% στη χώρα μας, όταν στις περισσότερες ανεπτυγμένες χώρες της ΕΕ, οι συντελεστές ΦΠΑ κυμαίνονται σε ποσοστά πολύ χαμηλότερα έως πολύ χαμηλότερα από την Ελλάδα.
Έτσι με τιμή διυλιστηρίου για την αμόλυβδη στα 0,341 ευρώ το λίτρο, η μέση τελική τιμή στην αντλία διαμορφώνεται σε περίπου 1,35 ευρώ, ενώ οι φόροι αντιπροσωπεύουν το 66,7% ή 0,90 ευρώ το λίτρο. Αυτός είναι ο κύριος λόγος που η πτώση των τιμών αργού πετρελαίου και προϊόντων, δεν γίνεται ιδιαίτερα αισθητή στον τελικό καταναλωτή.
Όπως φαίνεται από τον πίνακα που ακολουθεί, η Ελλάδα είναι η τέταρτη χώρα με τον υψηλότερο ειδικό φόρο κατανάλωσης στην ΕΕ των 28, με βάση τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Το σημαντικό είναι ότι έχει υψηλότερο ειδικό φόρο και υψηλότερο συντελεστή ΦΠΑ από χώρες με πολύ μεγαλύτερο κατά κεφαλήν ΑΕΠ, όπως είναι η Γερμανία, η Γαλλία το Βέλγιο, το Λουξεμβούργο, η Αυστρία και η Κύπρος.
Εν τέλει ο φόρος που επιβάλλεται στην Ελλάδα για την βενζίνη, ο οποίος περιλαμβάνει και μια σειρά άλλων επιβαρύνσεων υπέρ του δημοσίου, όπως ΔΕΤΕ κλπ (οι επιπλέον επιβαρύνσεις ανέρχονται σε περίπου 9 ευρώ ανά 1.000 λίτρα) είναι κατά 30% υψηλότερος από το μέσο όρο φορολόγησης στις 28 χώρες της ΕΕ που είναι 0,52 ευρώ το λίτρο.
Ως αποτέλεσμα, η μέση τιμή λιανικής 1,398 ευρώ, στην Ελλάδα με βάση τα επίσημα στοιχεία της Ευρ. Επιτροπής για τις 12 Ιανουαρίου, είναι υψηλότερη κατά 7,3% από το μέσο όρο της ΕΕ 28 και κατά 5,82% από το μέσο όρο των 19 χωρών της Ευρωζώνης. Εκτός όμως από την υπερφορολόγηση, η τιμή των υγρών καυσίμων επιβαρύνεται και με τις υψηλότερες τιμές, σε σχέση με άλλες χώρες, οι οποίες διαμορφώνονται από εμπορικό κύκλωμα.
Σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της Ευρ. Επιτροπής, η μέση τιμή λίτρου, εκτός από φόρους (τιμή διυλιστηρίου συν εμπορικά περιθώρια) στην ΕΕ και στην Ευρωζώνη, είναι για την αμόλυβδη βενζίνη 95 οκτανίων 0,447 και 0,453 ευρώ αντίστοιχα, ενώ στην Ελλάδα 0,457 ευρώ. Υπάρχουν μάλιστα χώρες όπως η Αγγλία, Γαλλία, Γερμανία, Ολλανδία Σουηδία, Αυστρία, στις οποίες η τιμή του λίτρου (προ φόρων), είναι χαμηλότερη έως πολύ χαμηλότερη από το μέσο όρο στην ΕΕ -28 ή στην Ευρωζώνη.
Η ανεπίσημη αιτιολογία για την υψηλότερη τιμή προ φόρων, έχει να κάνει κυρίως με το υψηλό κόστος διαχείρισης στη διακίνηση καυσίμων, λόγω των πολλών νησιών, αλλά και της έλλειψης, ή εμποδίων στη δημιουργία αποθηκευτικών χώρων (δεξαμενών) στα νησιά, με αποτέλεσμα ο εφοδιασμός να επιβαρύνεται υπέρμετρα.
Μιχάλης Καϊταντζίδης
Οι φόροι
| ||
Χώρα
|
Ειδικός Φόρος
Καταν/σης
|
Συντ/στης ΦΠΑ
|
Ολλανδία
|
0,774
|
21%
|
Ην. Βασίλειο
|
0,743
|
20%
|
Ιταλία
|
0,728
|
22%
|
Ελλάδα
|
0,679
|
23%
|
Γερμανία
|
0,654
|
19%
|
Γαλλία
|
0,63
|
20%
|
Φινλανδία
|
0,623
|
24%
|
Πορτογαλία
|
0,617
|
23%
|
Βέλγιο
|
0,615
|
21%
|
Δανία
|
0,614
|
25%
|
Σλοβενία
|
0,61
|
22%
|
Ιρλανδία
|
0,607
|
23%
|
Σουηδία
|
0,59
|
25%
|
Σλοβακία
|
0,57
|
20%
|
Μάλτα
|
0,509
|
18%
|
Αυστρία
|
0,493
|
20%
|
Κύπρος
|
0,489
|
19%
|
Κροατία
|
0,476
|
25%
|
Λουξεμβούργο
|
0,462
|
17%
|
Ισπανία
|
0,461
|
21%
|
Ρουμανία
|
0,454
|
24%
|
Τσεχία
|
0,453
|
21%
|
Λιθουανία
|
0,434
|
21%
|
Λετονία
|
0,423
|
21%
|
Εσθονία
|
0,422
|
20%
|
Πολωνία
|
0,39
|
23%
|
Ουγγαρία
|
0,382
|
27%
|
Βουλγαρία
|
0,363
|
20%
|
MO ΕΕ-28
|
0,52
|
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου