Το συγκεκριμένο σύστημα Automatic Number Plate Recognition έχει προμηθευτεί η ΕΛ.ΑΣ. εδώ και ενάμιση χρόνο, όμως παρουσιάστηκαν τεχνικές εμπλοκές και ουσιαστικά τέθηκε πρόσφατα σε πλήρη λειτουργία. Ο χαρακτηριζόμενος «big brother» των πινακίδων έχει δυνατότητα καταγραφής...
15.000 αυτοκινήτων την ώρα, τα οποία ελέγχονται on line, για να εντοπιστούν αυτά που απασχολούν τις διωκτικές αρχές. Μόνο στη Θεσσαλονίκη στέλνονται στο κεντρικό σύστημα δεδομένα για 5.000 αυτοκίνητα την ημέρα.
Το APNR είναι εγκατεστημένο σε κάθε περιπολικό και συγκεκριμένα τρία συστήματα διαθέτει η Τροχαία και ακόμη δύο η Άμεση Δράση. Σύμφωνα με αστυνομικούς, που γνωρίζουν τον χειρισμό τους, λειτουργεί με ευρυγώνια κατόπτευση περιοχών σε ακτίνα 500 μέτρων, που συνήθως είναι οι εθνικές οδοί. Κάμερες που είναι εγκατεστημένες στο κάθε περιπολικό που το διαθέτει καταγράφουν τις κινήσεις των αυτοκινήτων ακόμη και αν αυτά κινούνται με υψηλές ταχύτητες μέχρι και 170 χιλιομέτρων την ώρα. Ταυτόχρονα, με την επισήμανση της πινακίδας κυκλοφορίας των οχημάτων αυτών, τα δεδομένα στέλνονται στον κεντρικό υπολογιστή της ΕΛ.ΑΣ. και με το σύστημα police online χτυπάει συναγερμός εάν αυτό το όχημα είναι κλεμμένο ή έχει καταγγελθεί ότι ενεπλάκη σε εγκληματικές ενέργειες (ληστείες, κλοπές, δολοφονίες).
Ο συναγερμός από τον εντοπισμό του ύποπτου αυτοκινήτου κινητοποιεί ταυτόχρονα μονάδες της ΕΛ.ΑΣ. που το ακινητοποιούν. Το σύστημα άλλωστε έχει τη δυνατότητα, μέσω δορυφόρου, να παρακολουθεί το αυτοκίνητο που «κλείδωσε» για μεγάλες αποστάσεις, χωρίς να υπάρχει η δυνατότητα για τους επιβαίνοντες να κρυφτούν. Μέσω δορυφόρου λειτουργεί άλλωστε το σύνολο του APNR, το οποίο συνδέεται με τον τρόπο αυτό από το περιπολικό στις βάσεις δεδομένων της αστυνομίας.
Σκανάρονται χιλιάδες οχήματα
Η αποτελεσματικότητα λειτουργίας του συστήματος αυτόματης αναγνώρισης αριθμών πινακίδων φαίνεται από τα στοιχεία ελέγχου που έχουν καθημερινά οι δύο υπηρεσίες της ΕΛ.ΑΣ. Σύμφωνα με πληροφορίες, σε καθημερινή βάση μόνο στη Θεσσαλονίκη, καθώς το ίδιο σύστημα σε περισσότερα περιπολικά λειτουργεί και στην Αθήνα, ελέγχονται περίπου 5.000 αυτοκίνητα, τα περισσότερα εκ των οποίων από την Τροχαία, αφού διαθέτει τρεις συσκευές.
Ακόμη όμως και από τα στατιστικά στοιχεία αποδεικνύεται πως μία συντριπτική πλειοψηφία των κλοπών τροχοφόρων εξιχνιάζεται και εντοπίζονται οι δράστες. Όπως φαίνεται από τους πίνακες του πρώτου εξαμήνου του 2003, που έχει δημοσιοποιήσει η ΕΛ.ΑΣ., στη Θεσσαλονίκη από τις 1.362 κλοπές τροχοφόρων έχουν εξιχνιαστεί οι 765 και αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στον εντοπισμό των κλεμμένων από το APNR. «Έχει δυνατότητα να σαρώνει μία περιοχή 500 μέτρων, όχι μόνο στην ευθεία αλλά σε όλες τις πλευρές για όσα οχήματα κινούνται την ώρα εκείνη», τόνισε μιλώντας στη «ΜτΚ» αξιωματικός της ΕΛ.ΑΣ., που γνωρίζει τα αποτελέσματα από τη λειτουργία του συστήματος αυτόματης αναγνώρισης πινακίδων. Συγκεκριμένα, στα στατιστικά στοιχεία καταγράφηκαν το πρώτο εξάμηνο του προηγούμενου χρόνου στη Θεσσαλονίκη 490 κλοπές Ι.Χ. επιβατικών αυτοκινήτων, από τις οποίες εξιχνιάστηκαν οι 347. Το μεγαλύτερο πρόβλημα αναφέρεται στις μοτοσικλέτες μικρού κυβισμού, μέχρι 50 κυβικών, καθώς συνήθως δεν κινούνται σε περιοχές όπου εγκαθίσταται και ελέγχει το σύστημα, για να έχει μεγάλο εύρος ελέγχων.
Αστυνομικοί διευκρινίζουν πως με το ίδιο σύστημα δεν μπορούν να ελεγχθούν πρόσωπα που επιβαίνουν στα αυτοκίνητα. «Ελέγχονται μόνο οι πινακίδες κυκλοφορίας. Εάν αυτές οι πινακίδες είναι καταχωρημένες στο κεντρικό σύστημα, επειδή έχει κλαπεί το αυτοκίνητο ή ενεπλάκη σε διάφορες εγκληματικές ενέργειες, δεν μπορούν να γίνουν καταγραφές προσώπων από τις συγκεκριμένες κάμερες», τόνισαν αξιωματικοί.
Πάντως, στο σύστημα αναγνώρισης των πινακίδων δεν έχει περιληφθεί ο εντοπισμός των οχημάτων αυτών που είναι ανασφάλιστα, είτε δεν έχουν καταβάλει οι ιδιοκτήτες τους τέλη κυκλοφορίας. Υπάρχει όμως σχετικός σχεδιασμός και ειδικά για τα τέλη κυκλοφορίας ενδεχομένως να διοχετευτούν σύντομα στο police online.
Ο έλεγχος στα «μπλόκα»
Από το on line σύστημα της αστυνομίας όμως μπορεί να διασταυρωθούν αμέσως διάφορα στοιχεία και για πρόσωπα, εφόσον όμως αυτά ελεγχθούν σε μπλόκα της αστυνομίας. Αυτός είναι ο λόγος που σε κάθε περίπτωση ελέγχου προσώπων στο δρόμο ένας αστυνομικός αναφέρει τα στοιχεία ταυτότητας του ελεγχόμενου πολίτη και μέσω του police on line ενδεχομένως να συλληφθεί ακόμη και για χρέη στο δημόσιο.
Το κεντρικό σύστημα της ΕΛ.ΑΣ. καταχωρεί στοιχεία που αφορούν τα πρόσωπα σε βάρος των οποίων εκκρεμούν διωκτικά έγγραφα. Συγκεκριμένα, μπορεί τα πρόσωπα αυτά να έχουν σε βάρος τους μία καταδικαστική απόφαση που δεν έχει εκτελεστεί, ένα ένταλμα σύλληψης για αδικήματα που έχει διαπραχθεί, ή ένα διεθνές ένταλμα. Όλα αυτά είναι διωκτικά έγγραφα του «κοινού ποινικού δικαίου». Τελευταία στους υπολογιστές της ΕΛ.ΑΣ. εμφανίζονται και οι οφειλέτες του δημοσίου, όχι όμως όλοι.
Ειδικότερα, στον κατάλογο των διωκόμενων πολιτών, που βρίσκονται στους κεντρικούς υπολογιστές, διοχετεύονται τα στοιχεία των οφειλετών, μόνον εφόσον γι’ αυτούς έχει κατατεθεί μηνυτήρια αναφορά από τις ΔΟΥ στην εισαγγελία και αφού οι δικαστικές αρχές έχουν κινήσει διαδικασία δίωξης και εντάλματος σύλληψής τους.
Αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ. διευκρινίζουν πως μέσω των ελέγχων αυτών δεν μπορούν να γίνουν συλλήψεις για απλήρωτες κλήσεις της Τροχαίας ούτε για οφειλές στο δημόσιο, ακόμη και αν αυτές είναι ληξιπρόθεσμες, εφόσον δεν υπάρχει διαδικασία δίωξης. «Το σύστημα εντοπίζει μόνον όσους διώκονται», διαβεβαιώνουν.
Ορισμένες φορές βέβαια έχει τύχει πολίτες να οδηγούνται στα κρατητήρια για διωκτικά έγγραφα που εκκρεμούν εναντίον τους χωρίς να το γνωρίζουν. Έχει συμβεί αρκετές φορές πολίτες, οι οποίοι μπορεί να έχουν ακόμη και προσωπικές διαφορές, να έχουν μηνυθεί και να έχουν καταδικαστεί χωρίς να το γνωρίζουν, ειδικά στις περιπτώσεις που οι κλήσεις των δικαστηρίων είτε δεν επιδίδονται από τις αρμόδιες αρχές είτε επιδίδονται σε λανθασμένες διευθύνσεις. Έτσι, σε έναν τυχαίο τροχονομικό έλεγχο ο πολίτης πληροφορείται ότι εκκρεμεί καταδικαστική απόφαση και πρέπει να τη ρυθμίσει άμεσα. Μέχρι όμως να γίνει αυτό, παραμένει κρατούμενος.
Του Κώστα Καντούρη / makthes.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου