Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, όπου η διευθύντρια του τμήματος ελληνικών και ρωμαϊκών αρχαιοτήτων του γαλλικού μουσείου, Σοφί Ντεκά, ρυθμίζει κάθε λεπτομέρεια με τους Έλληνες επιστήμονες για την καλύτερη οργάνωση και τη μεταφορά 600 περίπου έργων από τη Μακεδονία στην καρδιά της Ευρώπης.
Χρυσά αντικείμενα των Μακεδόνων βασιλέων, γλυπτά, ειδώλια, κεραμικά ταφικά κτερίσματα και άλλα σπουδαία έργα τέχνης από Θεσσαλονίκη (200 από το ΑΜΘ), Βεργίνα, Πέλλα, Αρχοντικό Πέλλας, Καβάλα, Σέρρες, Αμφίπολη, Αιανή, Φλώρινα θα ταξιδέψουν το καλοκαίρι στο Παρίσι, για να παρουσιαστούν στην κεντρική αίθουσα περιοδικών εκθέσεων (1.110 τ.μ.) από τις 3 Οκτωβρίου ως τις 2 Ιανουαρίου του 2012.
«Οι Γάλλοι γνωρίζουν τον Μ. Αλέξανδρο ως Ελληνα και όχι ως Μακεδόνα. Δεν γνωρίζουν τη Μακεδονία, αλλά ούτε ότι Γάλλοι αρχαιολόγοι έκαναν ανασκαφές στη Μακεδονία από το 1861 ώς τις αρχές του 20ού αιώνα», σύμφωνα με την κ. Ντεκάν.
Με αφορμή την έκθεση, συνενώνονται για πρώτη φορά ταφικά σύνολα που χωρίστηκαν πριν από σχεδόν 100 χρόνια. Οι Γάλλοι αρχαιολόγοι σκάβοντας στη Μακεδονία πήραν μαζί τους αρκετά ευρήματα που βρίσκονται έκτοτε στο Λούβρο. Ετσι, ευρήματα που βρίσκονται στο Λούβρο και στα αρχαιολογικά μουσεία της Μακεδονίας θα ταυτιστούν και θα ξανασμίξουν δίνοντας στους αρχαιολόγους τη δυνατότητα να καλύψουν τα κενά που υπήρχαν στην έρευνα και τη γνώση.
«Ολο αυτό το διάστημα, κάνουμε ανασκαφές στις αποθήκες μας», δήλωσαν οι κυρίες Βελένη και Ντεκάν. Το αποτέλεσμα αυτής της «ανασκαφής» είναι η ανακάλυψη ευρημάτων, στοιχείων, σχολίων, φωτογραφιών και η καταγραφή που είχαν κάνει οι Γάλλοι αρχαιολόγοι στο τέλος του 19ου αιώνα. Τα εκθέματα προέρχονται από όλες τις ανασκαφές της Μακεδονίας, από τις 11 εφορείες αρχαιοτήτων, μουσεία και το ΑΠΘ.
Τους επισκέπτες θα υποδέχεται στο Λούβρο το τελευταίο λαμπρό εύρημα της Βεργίνας, το χρυσό στεφάνι βελανιδιάς, που βρήκε το 2008 στο ιερό της Εύκλειας η καθηγήτρια Αρχαιολογίας, ευρωβουλευτής Χρυσούλα Παλιαδέλλη. Θα είναι η πρώτη παγκόσμια παρουσίαση του ευρήματος που ανακαλύφθηκε σε μια μυστηριώδη ταφή νεαρού άνδρα σε ναό και όχι σε νεκροταφείο. Το χρυσό στεφάνι βελανιδιάς υποδεικνύει βασιλική ταφή και πιθανολογείται ότι τα οστά που βρέθηκαν μαζί του, σε μια χρυσή οστεοθήκη, μπορεί να ανήκουν σε έναν από τους δύο γιους του Μ. Αλεξάνδρου, Αλέξανδρο Δ' και Ηρακλή, που δολοφόνησε ο Κάσσανδρος για να πάρει το θρόνο του μακεδονικού βασιλείου. Πιθανολογείται ότι κάποιος πιστός υπηρέτης ή σύντροφος φρόντισε να θάψει τον νεκρό, με μυστικότητα μεν, αλλά με τις τιμές που του αρμόζουν.
Η έκθεση απλώνεται σε 9 ενότητες ξεκινώντας από την ιστορία των ανασκαφών στη Μακεδονία από τον 19ο αι. και τον Γάλλο αρχαιολόγο Λεόν Εζέ, που ανακάλυψε το ανάκτορο των Αιγών, μέχρι τον 21ο αι. Παρουσιάζονται μέλη του ανακτόρου που ο Λ. Εζέ πήρε στη Γαλλία. Θα ακολουθήσει η παρουσίαση της ιστορίας των Μακεδόνων από την εποχή του χαλκού μέχρι τα ρωμαϊκά χρόνια. Εμφαση δίνεται στην κλασική περίοδο από τον Αλέξανδρο Α', παππού του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Η έκθεση αναφέρεται στον Μ. Αλέξανδρο, αλλά όχι στην εκστρατεία του. Ωστόσο, οι επισκέπτες θα δουν τον πλούτο που έφερε στο μακεδονικό βασίλειο. Η ενότητα αυτή φτάνει ώς τον 3ο αι. π.Χ. και περιλαμβάνει την ίδρυση των μακεδονικών πόλεων και της Θεσσαλονίκης.
Καρυάτιδες Μακεδονίας
Στην ενότητα για την κοινωνική και δημόσια ζωή παρουσιάζονται ο κόσμος των ανδρών και ο κόσμος των γυναικών, το συμπόσιο, η εκπαίδευση και ο αθλητισμός.
Ακολουθούν οι τέχνες με αντικείμενα από χρυσό, ασήμι, μπρούντζο και πηλό. Εδώ, χάρη στα ταφικά κτερίσματα, δίνεται η ευκαιρία στον επισκέπτη να δει το ανώτατο επίπεδο στο οποίο είχε φτάσει η τέχνη στα χρόνια των Μακεδόνων. Απόδειξη, τα 3 χρυσά στεφάνια που θα εκτεθούν από το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης.
Η θρησκεία και ο θάνατος παρουσιάζονται μέσα από μεμονωμένα κτερίσματα αλλά και ταφικά σύνολα που προέρχονται από τη μεγάλη ανασκαφή του νεκροταφείου στο Αρχοντικό Πέλλας, όπου ήρθαν στο φως 1.000 τάφοι.
Στην ενότητα για τη ρωμαϊκή Μακεδονία παρουσιάζονται μεταξύ άλλων 4 αμφίγλυφοι πεσσοί με γυναικείες μορφές, οι λεγόμενες «Μαγεμένες» ή «Καρυάτιδες της Θεσσαλονίκης», που είχαν βρεθεί στη Ρωμαϊκή Αγορά της Θεσσαλονίκης τον 19ο αι. και από τότε αποτελούν μέρος των εκθεμάτων του Λούβρου.
Τέλος, ο μύθος του Μ. Αλεξάνδρου στην αρχαιότητα ξεδιπλώνεται με έργα τέχνης από τις συλλογές του Λούβρου. Πίνακες και γλυπτά που απεικονίζουν τον Μ.Αλέξανδρο θα σημανθούν και θα αποτελέσουν μία ξεχωριστή ενότητα.
Περίοπτη θέση θα λάβει το αντίγραφο του μωσαϊκού με το «Κυνήγι του λιονταριού» από την Πέλλα, όπως και η «Χρυσή κυρία των Αιγών», που βρέθηκε με ολόκληρη τη λαμπρή φορεσιά της η οποία εκτίθεται τώρα στην Οξφόρδη. *
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου