Στην εκπομπή αυτή θα παρακολουθήσουμε την «Ιστορία του τρένου» μέσα από πλούσιο οπτικό υλικό και ντοκουμέντα και θα ανακαλύψουμε τους σημαντικότερους σταθμούς και διαδρομές του από την εποχή του Χαρίλαου Τρικούπη μέχρι την πλήρη ανάπτυξή του.
Το τρένο είναι ένα ιδιαίτερα σημαντικό ορόσημο για τη σύγχρονη ιστορία.
Έφερε την ενιαία ώρα, πέρασε τον κόσμο στη βιομηχανική εποχή και συνέδεσε με τον πολιτισμό κοινωνίες που, πριν από την έλευσή, του ζούσαν σε πρωτόγονες συνθήκες.
Στην Ελλάδα ο σιδηρόδρομος κατασκευάστηκε μετ’ εμποδίων, αλλά ολοκληρώθηκε νωρίς, για τα δεδομένα ενός νέου κράτους, που έβγαινε από το μεσαίωνα της οθωμανικής υποδούλωσης.
Στυλοβάτης της ανάπτυξής του ήταν ο Χαρίλαος Τρικούπης, ο οποίος επέβαλλε το όραμά του ύστερα από σκληρές κόντρες με τους πολιτικούς του αντιπάλους, μεταξύ άλλων, και για το πλάτος των γραμμών του νέου δικτύου. Η επιμονή του χάρισε στον ίδιο το προσωνύμιο «σιδερένιος» και στην Ελλάδα ένα «όχημα» για να προλάβει το σύγχρονο δυτικό κόσμο.
Η εκπομπή, με τη συνδρομή ανθρώπων που γνωρίζουν σε βάθος τον ελληνικό σιδηρόδρομο, διατρέχει τα σημαντικότερα γεγονότα της πορείας του τρένου: τις πρώτες γραμμές του δικτύου, τις εμβληματικές διαδρομές του, τις κοσμογονικές αλλαγές που έφερε στην καθημερινή ζωή, το ρόλο του στους νικηφόρους πολέμους της χώρας και στην κατοχή.
Αξιοποιεί σπάνιο αρχειακό υλικό -τηλεγραφήματα των σιδηροδρομικών υπηρεσιών που φέρνουν στο φως γνωστά και άγνωστα συμβάντα της κατοχικής περιόδου- και αναδεικνύει τον κομβικό ρόλο του τρένου και των ανθρώπων του στην ελληνική αντίσταση.
Επιπλέον, ανατρέχει στους αγώνες των σιδηροδρομικών για βελτίωση των συνθηκών εργασίας, στα τρένα των μεταναστών, αλλά και σε ανθρώπινα δράματα που παίχτηκαν με επίκεντρο κάποιο συρμό ή σταθμό.
Μηχανή του Χρόνου με τον Χρίστο Βασιλόπουλο
Δείτε ακόμη:
Μετά - Μουσείο περίοδος 2η Επ. 4 ~ Σιδηροδρομικό Μουσείο
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου