Λίγη ώρα παραμονής σε μια από τις (εναπομείνασες) εφορίες ή σε κάποιο λογιστικό γραφείο είναι αρκετή για να διαπιστώσει κανείς την προχειρότητα με την οποία λαμβάνονται από το ΥΠΟΙΚ -υπό την πίεση της τρόικας- οι όποιες αποφάσεις (βλ. αναγραφή των τόκων καταθέσεων στις φετινές φορολογικές δηλώσεις) που έχουν στόχο (υποτίθεται) την αύξηση των εσόδων: πολίτες στα όρια νευρικής κρίσης, λογιστές σε απόγνωση και εφοριακοί σε ρόλο… τιραμόλα και «σάκου του μποξ».
«Δε λειτουργεί τίποτα», έλεγε εφοριακός...
στον «ΑτΚ», θέλοντας να περιγράψει την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο φοροελεγκτικός μηχανισμός μετά τις συγχωνεύσεις και τις καταργήσεις των εφοριών, αλλά και τις αλλαγές και ασάφειες στις φετινές φορολογικές δηλώσεις. Το πρόβλημα επιτείνεται από την έλλειψη προσωπικού στις εφορίες, το οποίο μειώνεται ακόμη περισσότερο «μετά τις παραιτήσεις έμπειρων στελεχών υπό το φόβο των ανατροπών σε εργασιακά και ασφαλιστικά ζητήματα».
Το μπάχαλο
Ουρές σχηματίζονται σχεδόν σε όλες τις ΔΟΥ παρότι οι «σοφοί» του υπουργείου Οικονομικών υποστηρίζουν πως θέλουν να καταργήσουν τη συναλλαγή του κοινού με αυτές. «Με τι καρδιά να πω σε ένα συνταξιούχο των 600 ευρώ ή σε μια μητέρα με παιδί ή στο μισθωτό που με το ζόρι τα βγάζει πέρα ότι μπορεί να τυπώσει μόνος του μέσω του taxisnet τον κωδικό για την ταυτότητα πληρωμής της οφειλής ή να τον στείλω στην τράπεζα ή στο λογιστή.
Οι περισσότεροι δε γνωρίζουν τις νέες τεχνολογίες και δεν έχουν καν Ιντερνετ», έλεγε στον «ΑτΚ» προϊσταμένη εφορίας στη Θεσσαλονίκη που αυτές τις μέρες ζει πρωτόγνωρες καταστάσεις, καθώς το μπάχαλο είναι απίστευτο.
Μισθωτοί και συνταξιούχοι σπεύδουν να ρυθμίσουν μικρές ή μεγαλύτερες ληξιπρόθεσμες οφειλές προς την εφορία «φοβισμένοι μετά τις απειλές που εκτοξεύονται περί κατασχέσεων». Αλλοι τρέχουν να κλείσουν τα «μπλοκάκια» και άλλοι καλούνται για διασταύρωση στοιχείων (όπως του φόρου που παρακρατήθηκε από τον εργοδότη) που υπέβαλαν ηλεκτρονικά διότι τα συστήματα της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων δεν μπορούν να το κάνουν.
Για παράδειγμα, καλούνται στις ΔΟΥ όσοι εμφάνισαν υψηλά ποσοστά παρακράτησης φόρου από μισθωτές υπηρεσίες και δελτία παροχής υπηρεσιών, όσοι μισθωτοί δηλώνουν εισόδημα και από ελευθέρια επαγγέλματα είτε με δελτία παροχής υπηρεσιών είτε με απόδειξη δαπάνης, όσοι εμφανίζουν υψηλές αφορολόγητες δαπάνες για γιατρούς, νοσήλια, τόκους στεγαστικών κ.λπ., αλλά και επιτηδευματίες και έμποροι για τους οποίους από τις περιοδικές ΦΠΑ προκύπτουν μεγάλες επιστροφές φόρου.
Ταυτόχρονα σε «γολγοθά» μπορεί να εξελιχθεί η χορήγηση φορολογικής ενημερότητας ακόμη κι αν ο φορολογούμενος έχει πληρώσει την οφειλή του καθώς η πληρωμή εμφανίζεται στο taxisnet μετά από 6 μέρες ακόμη κι αν η πληρωμή γίνεται μέσω e-banking.
Οι εφοριακοί έρχονται καθημερινά αντιμέτωποι με την γκρίνια αλλά και οργισμένες -ακόμη και χυδαίες- αντιδράσεις φορολογουμένων, αφού αυτοί είναι για τον πολίτη το «πρόσωπο» του υπουργείου Οικονομικών. Αντιμέτωποι με τέτοιες αντιδράσεις έρχονται ακόμη και όσοι υπηρετούν στην Α' ΔΟΥ Θεσσαλονίκης η οποία αποτελεί επί σειρά ετών εφορία-υπόδειγμα εξυπηρέτησης του πολίτη, με τους περισσότερους υπαλλήλους να προσπαθούν να τα κάνουν όλα και την προϊσταμένη να μην περιορίζεται στα τυπικά καθήκοντά της αλλά να σπεύδει να εξυπηρετήσει και τους πολίτες.
«Δεν υπάρχει οργάνωση, ενώ είναι λίγοι και οι υπάλληλοι», είπε ο Σάκης Δουλουκιτάκης, ο οποίος είχε ήδη συμπληρώσει μια ώρα αναμονής έξω από το Μητρώο της εφορίας, ενώ η Αναστασία Φρεγγίδου, που ήθελε να κάνει «διαγραφή», είχε πολύ μέλλον ακόμη. «Προβλέπεται να περιμένω για πολλές ώρες, καθώς τώρα εξυπηρετείται το νούμερο 34 και εγώ έχω το 101», είπε η νεαρή φορολογούμενη η οποία, πάντως, έγκαιρα κατέθεσε τη φορολογική της δήλωση με τη βοήθεια του λογιστή της.
Διαμαρτυρίες
«Τα όσα διαδραματίζονται στις εφορίες την περίοδο αυτή σχετικά με τις φορολογικές δηλώσεις, ρυθμίσεις χρεών, κλειδάριθμους κ.λπ. αναδεικνύουν με τον πιο χαρακτηριστικό τρόπο την ανικανότητα, την προχειρότητα και την απουσία σοβαρότητας και αξιοπιστίας των ανευθυνο-υπευθύνων, που έχουν την αρμοδιότητα διοίκησης του υπουργείου Οικονομικών», επισημαίνουν εκ μέρους της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων στις Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες (ΠΟΕ ΔΟΥ) ο πρόεδρός της, Χαράλαμπος Νικολακόπουλος, και η γενική γραμματέας, Ρεβέκα Μπασματζίδου, που -με ανακοίνωσή τους- ασκούν δριμεία κριτική στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου, διότι με την πολιτική που ακολουθούν «ταλαιπωρούν πολίτες, καθυστερούν το φορολογικό μηχανισμό από το κύριο έργο του και καταρρακώνουν το κύρος των φορολογικών υπηρεσιών». Ιδιαίτερα σκληρό είναι και το ύφος της εξώδικης διαμαρτυρίας που απέστειλαν προς τον υπουργό Οικονομικών σύλλογοι λογιστών από τα Χανιά, την Αθήνα, τον Πειραιά, την Πάρο και τη Σαντορίνη, οι οποίοι -με επιχειρήματα- ζητούν να δοθεί άμεσα παράταση για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων τουλάχιστον μέχρι την 30ή Σεπτεμβρίου, επισημαίνοντας τις καθυστερήσεις που σημειώθηκαν στην έναρξη της λειτουργίας του Taxis, τις ασάφειες των νομοθετικών παρεμβάσεων αλλά και τα προβλήματα που δημιούργησε η αναγραφή τόκων καταθέσεων. «Ο εύλογος χρόνος των πέντε μηνών που το ίδιο το υπουργείο αναγνωρίζει ότι απαιτείται, σε καμία περίπτωση δεν εφαρμόζεται στην πράξη, αντίθετα η σύντμηση είναι τέτοια ώστε να αδυνατούμε να ανταποκριθούμε προσηκόντως», τονίζουν στην εξώδικη διαμαρτυρία και δηλώνουν αποφασισμένοι να προβούν «σε όλες τις νόμιμες και ενδεδειγμένες ενέργειες για την προάσπιση και διαφύλαξη του δημοσίου συμφέροντος και των δικαιωμάτων των φορολογουμένων και των φοροτεχνικών – λογιστών».
«Η ασυνέπεια του κράτους να μεριμνήσει για να ανοίξει έγκαιρα το taxisnet από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων μας οδήγησε σε αυτό το αδιέξοδο. Η ταλαιπωρία δεν έχει προηγούμενο για τους φορολογούμενους και τους λογιστές», σημειώνει στον «ΑτΚ» ο πρόεδρος του Συλλόγου Οικονομολόγων Λογιστών Ν. Θεσσαλονίκης, Βασίλης Κωστόπουλος, υπενθυμίζοντας παράλληλα ότι τα προηγούμενα χρόνια (όταν δεν ήταν υποχρεωτική η ηλεκτρονική υποβολή δηλώσεων από όλους) οι εφορίες χρειάζονταν περίπου 7 μήνες για την παραλαβή των δηλώσεων και την καταχώριση των στοιχείων στο σύστημα. Σήμερα, όπως ο ίδιος σημειώνει, το ΥΠΟΙΚ ζητά να γίνει αυτή η εργασία μέσα σε λιγότερο από δυο μήνες από τους λογιστές, «τους οποίους ουσιαστικά έχει χρίσει ως άμισθους υπαλλήλους του στερώντας τους μάλιστα τη δυνατότητα της έστω και σύντομης καλοκαιρινής ξεκούρασης».
Τα... τιτιβίσματα
Η οργή των λογιστών αλλά και των εφοριακών για την πολιτική του ΥΠΟΙΚ και κυρίως για τη διαχείριση του θέματος από τον Χάρη Θεοχάρη ξεχειλίζει και στο διαδίκτυο. Στις εξειδικευμένες -και όχι μόνον- ιστοσελίδες τα επικριτικά σχόλια για τις αστοχίες του γενικού γραμματέα Δημοσίων Εσόδων δίνουν και παίρνουν, ενώ η αγανάκτηση επικεντρώνεται και στην προσφιλή τακτική του κ. Θεοχάρη να κάνει τις όποιες ανακοινώσεις ή διευκρινίσεις συνήθως μέσω αναρτήσεων στο twitter. «...Γι' αυτό θα απαντήσει ο κ. Θεοχάρης; (έστω και να τιτιβίσει)», έγραφε λογιστής που έθετε υπόψη των συναδέλφων του ένα από τα προβλήματα με τα οποία βρέθηκε αντιμέτωπος κατά τη συμπλήρωση φορολογικών δηλώσεων, αφού οι ασάφειες των εγκυκλίων ακόμη και σήμερα παραμένουν.
«Δεν μπορούμε να ενημερωνόμαστε από το twitter ή από δηλώσεις σε πρωινή εκπομπή κάποιου μεγάλου καναλιού», ξεσπά ο πρόεδρος του ΣΟΛΝΘ, ο οποίος θεωρεί πως πρέπει να δοθεί άμεσα μια επίσημη γραπτή απάντηση ώστε ο φορολογούμενος να γνωρίζει αν υποβάλλοντας τη δήλωσή του αυτή είναι εμπρόθεσμη ή μη. Σύμφωνα με λογιστές, το taxisnet θα μένει ανοιχτό για την υποδοχή των δηλώσεων και μετά την παρέλευση των προθεσμιών, δηλαδή και για όσους δεν είναι εμπρόθεσμοι. Ετσι, όσες φορολογικές δηλώσεις υποβάλλονται -λόγω των γνωστών προβλημάτων που εντοπίζονται στο σύστημα αλλά και γενικότερα στη διαδικασία υποβολής- μετά τη λήξη των κανονικών προθεσμιών δεν εκκαθαρίζονται, ενώ παραμένει το ερώτημα αν σε αυτές τις περιπτώσεις θα επιβληθούν πρόστιμα. Και γι' αυτό το θέμα, σύμφωνα με πληροφορίες, θα αποφασίσει η τρόικα! Η κυβέρνηση θα επιδιώξει νέα διαπραγμάτευση ώστε να μη θεωρηθούν εκπρόθεσμες οι δηλώσεις που θα υποβληθούν έως τις 30 Αυγούστου ανεξαρτήτως ΑΦΜ και να μην έχουν οι φορολογούμενοι πρόσθετες επιβαρύνσεις όπως η απώλεια του αφορολόγητου.
ΤΗΣ ΔΕΣΠΟΙΝΑΣ ΙΩΑΝΝΙΔΟΥ / Αγγελιοφόρος της Κυριακής
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου