Τη διπλανή φωτογραφία έδωσε πριν λίγες ώρες το Υπουργείο Πολιτισμού.
Είναι λεπτομέρεια από την μία Καρυάτιδα στον τύμβο της Αμφίπολης.
Πρόκειται φυσικά για...
ένα Ελληνικό Πόδι.
Διαβάστε την παρακάτω ανάρτηση και θα καταλάβετε:...
Ποδοτέστ ελληνικότητας ~ Βγάλτε την κάλτσα & ελένξτε τα δάχτυλά σας
*Ιδιαίτερη εντύπωση αλλά και διαφωνίες έχουν προκαλέσει τα πέλματα των Καρυάτιδων με τους κοθόρνους που ήρθαν στο φως τις προηγούμενες ημέρες.
Όπως υποστηρίζουν αρκετοί αρχαιολόγοι τα δάχτυλα των ποδιών τους κρύβουν το μυστικό της καταγωγής τους.
Ορισμένοι θεωρούν πως η μορφολογία των
κάτω άκρων τους δηλώνει πασιφανώς την ελληνική τους ταυτότητα.
Άλλοι συνάδελφοί τους όμως είναι πολύ πιο επιφυλακτικοί,
επισημαίνοντας ότι, ακριβώς αυτό που ονομάζεται «ελληνικό πόδι» στη
γλυπτική μπορεί να ενισχύει την άποψη περί της ρωμαϊκής προέλευσης των
Καρυάτιδων.
Μάλιστα οι Καρυάτιδες θα μπορούσαν να αποτελούν υπόδειγμα πλαστικής
απόδοσης ενός κανόνα της γλυπτικής: Το δεύτερο δάχτυλο του ποδιού
αποδίδεται στα αγάλματα πάντα ως μακρύτερο του μεγάλου δαχτύλου. Επίσης,
το τρίτο δάχτυλο είναι σημαντικά πιο μικρό και φουσκωτό. Αυτό είναι το
χαρακτηριστικό που έμεινε στην ιστορία της τέχνης ως «πους ο ελληνικός».
Το μακρύτερο δεύτερο δάχτυλο θεωρούνταν δείγμα ευγενούς καταγωγής
και, μια δοξασία που ενισχύθηκε, διαδόθηκε και επικράτησε κυρίως κατά
την περίοδο των κατακτήσεων του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Σε σαφή διάκριση από
το «αιγυπτιακό πόδι», τύπο στον οποίον το μεγάλο δάχτυλο προεξέχει, το
«ελληνικό πόδι» καθιερώθηκε ακόμη και στην αιγυπτιακή τέχνη, ιδιαίτερα
μετά από τη δυναστεία που ίδρυσε ο Πτολεμαίος, ο Μακεδόνας στρατηγός του
Αλεξάνδρου.
Ωστόσο, όπως υπογραμμίζουν ειδικοί στην αρχαία γλυπτική, το «ελληνικό
πόδι» όπως αυτό που διακρίνεται εμφανώς πάνω από τα κρηπιδωτά υποδήματα
των Καρυάτιδων, αποτελούσε κοινό τόπο, τόσο πριν από την εποχή της
ακμής των Μακεδόνων όσο και πολύ μετά από αυτήν. Η γοητεία που ασκούσε
στους καλλιτέχνες το προεξέχον δεύτερο δάχτυλο του ποδιού, το διατήρησε
δημοφιλές και επίκαιρο σχεδόν επ' άπειρον: Η πορεία του «ελληνικού
ποδός» ξεκινά από την αρχαία ελληνική γλυπτική, περνά στη ρωμαϊκή,
αναγεννάται με τις κάθε είδους νεο-κλασσικιστικές τάσεις και φτάνει
ακόμη και ως τα πελώρια πέλματα του Αγάλματος της Ελευθερίας.
Η γαλλική ονομασία του «ελληνικού ποδιού» είναι επίσης ενδεικτική των
θεωριών που έχουν διατυπωθεί γύρω από αυτό: Εκτός από «pied grec»
(«ελληνικό πόδι»), οι Γάλλοι το αποκαλούν και «pied de Néanderthal»,
καθώς το προεξέχον δεύτερο δάχτυλο θεωρείται αταβιστικό κατάλοιπο της
προέλευσης του ανθρώπου από τους πιθηκοειδείς συγγενείς του στο ζωικό
βασίλειο.
Η προέκταση της χρήσης του «ελληνικού ποδιού», τόσο στην τέχνη πριν
από την ελληνιστική περίοδο όσο και μετά από αυτήν, αφήνει κάποια
περιθώρια επίρρωσης της θεωρίας περί ρωμαϊκής καταγωγής των Καρυάτιδων.
Με το ίδιο κριτήριο όμως, επιβεβαιώνεται η ελληνικότητα των επιβλητικών
γυναικείων αγαλμάτων στον τάφο της Αμφίπολης.
Σύμφωνα και με τους ορθοπαιδικούς, υπάρχουν τρεις βασικοί τύποι
πέλματος: το «αιγυπτιακό πόδι», στο οποίο το μεγάλο δάχτυλο είναι το
μακρύτερο και τα υπόλοιπα σταδιακά μικραίνουν, το «ρωμαϊκό πόδι», όπου
τα δάχτυλα έχουν περίπου το ίδιο μήκος, και το «ελληνικό πόδι», στο
οποίο το δεύτερο δάκτυλο είναι πιο μπροστά από το μεγάλο. Αξίζει να
αναφερθεί ότι και το Άγαλμα της Ελευθερίας, έχει το «ελληνικό πόδι».
Στην ιατρική, ο συγκεκριμένος τύπος πέλματος, ονομάζεται Morton's toe.
Το όνομα δόθηκε από τον Αμερικανικό ορθοπαιδικό χειρούργο, Dudley Joy
Morton (1884–1960) και ουσιαστικά αποτελεί μία δυσμορφία, σε σχέση με το
το 70%-80% του παγκόσμιου πληθυσμού που έχει το φυσιολογικό «αιγυπτιακό
πόδι».
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου