Τετάρτη 9 Μαρτίου 2016

Η περσινή ζημιά στο Άδενδρο έκρουσε το καμπανάκι για το νερό της Θεσσαλονίκης


Δέκα χιλιόμετρα του αγωγού (από τη διακλάδωση του Αδένδρου μέχρι το ύψος του Παρθενίου) που φέρνει το 60% του νερού στη Θεσσαλονίκη είναι ασυντήρητα. Αυτοψία Περιφέρειας, ΓΟΕΒ και ΤΟΕΒ για να βρεθεί λύση.

Πέρυσι είχαν θορυβηθεί όλοι στην περιοχή διότι η Ενωτική Διώρυγα είχε υποστεί σοβαρή βλάβη, έσπασε εν μέσω φουλ καλλιεργητικής σεζόν και έπρεπε να επισκευαστεί. Για να γίνει αυτό έπρεπε να μείνουν τα χωράφια απότιστα, με αποτέλεσμα να ξεσηκωθούν...
οι αγρότες.


Λύση προκειμένου να μην υπάρξουν εκ νέου προβλήματα με την Ενωτική Διώρυγα Αλιάκμονα – Αξιού ψάχνουν οι αρμόδιοι, εν όψει και της θερινής καλλιεργητικής περιόδου στον κάμπο της Θεσσαλονίκης.

Κλιμάκιο αποτελούμενο από εκπροσώπους της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, του ΓΟΕΒ και του τοπικού ΤΟΕΒ, πραγματοποίησε αυτοψία στα 10 επίμαχα και ευπαθή χιλιόμετρα της Ενωτικής Διώρυγας, που έχουν να συντηρηθούν από τότε που κατασκευάστηκε το έργο, το μακρινό 1969!

Πέντε δεκαετίες μετά και ύστερα από μπαλώματα και... μαλώματα επιχειρείται να βρεθεί ουσιαστική λύση, αφού διαρκώς προκύπτουν βλάβες και προβλήματα στην άρδευσης των χωραφιών.

Το υπόλοιπο τμήμα της Ενωτικής Διώρυγας (είναι συνολικού μήκους 50 χλμ.) συντηρείται και δεν παρουσιάζει ιδιαίτερα προβλήματα. Το τμήμα όμως των 10 χιλιομέτρων, από τη διακλάδωση του Άδενδρου μέχρι την έναρξη του κλειστού αγωγού (ύψος Παρθενίου), είναι ασυντήρητο. Η Ενωτική Διώρυγα χωρίζεται σε δύο κλάδους στην περιοχή του Άδενδρου και ο ένας κλάδος χρησιμοποιείται αποκλειστικά για άρδευση, ενώ ο άλλος (που έχει και το πρόβλημα) μεταφέρει νερό από τον Αλιάκμονα και για άρδευση και για ύδρευση.

Από το συγκεκριμένο σημείο αρδεύεται ο κάμπος της Θεσσαλονίκης και ταυτόχρονα υδροδοτείται και η πόλη, οπότε δεν μπορεί σε καμιά περίοδο του έτους να αδειάσει από νερό προκειμένου να εντοπιστούν τα σημεία όπου υπάρχουν φθορές, βλάβες κτλ. και πρέπει να γίνουν οι απαιτούμενες επεμβάσεις συντήρησης.

Σε πολλές περιπτώσεις κανείς δεν μπορεί να εντοπίσει τις βλάβες, ενώ στο παρελθόν έμπαιναν ακόμη και δύτες, ώστε να βρουν τις φθορές και να τις τσιμεντάρουν πρόχειρα...

Πέρυσι είχαν θορυβηθεί όλοι στην περιοχή διότι η Ενωτική Διώρυγα είχε υποστεί σοβαρή βλάβη, έσπασε εν μέσω φουλ καλλιεργητικής σεζόν και έπρεπε να επισκευαστεί. Για να γίνει αυτό έπρεπε να μείνουν τα χωράφια απότιστα, με αποτέλεσμα να ξεσηκωθούν οι αγρότες, οι οποίοι έχουν προειδοποιήσει ότι σε αντίστοιχη περίπτωση μελλοντικά θα προτιμήσουν να κοπεί η υδροδότηση της Θεσσαλονίκης, παρά να... ξεραθούν οι καλλιέργειές τους.

ΓΟΕΒ, ΤΟΕΒ και Περιφέρεια ψάχνουν για εφικτή λύση ώστε και οι συντηρήσεις να γίνονται και να μη μένει χωρίς νερό η πόλη ούτε βέβαια να γίνονται διακοπές στην άρδευση των χωραφιών εν μέσω θέρους.

Είναι χαρακτηριστικό ότι από το συγκεκριμένο κλάδο, που δεν έχει συντηρηθεί σε όλο το μήκος του σωστά (πέρα από τα μπαλώματα), η ΕΥΑΘ για την υδροδότηση της Θεσσαλονίκης παίρνει 3 κ.μ. νερό το δευτερόλεπτο, ποσότητα που είναι τεράστια κι αν λείψει θα πρέπει να μείνει μεγάλο μέρος του πολεοδομικού συγκροτήματος χωρίς νερό και μάλιστα για μέρες.

Οριστική λύση πάντως σε μια σειρά ζητημάτων άρδευσης και ύδρευσης θα μπορούσε να δώσει η υλοποίηση του έργου «Φράγμα εκτροπής στον ποταμό Αλιάκμονα μέχρι τον ποταμό Αξιό με ανεξάρτητο αγωγό», το οποίο έχει μελετηθεί από το 2000, αλλά δεν προχώρησε λόγω υψηλού κόστους. Στη θητεία του Σταύρου Καλαφάτη στο υπουργείο Περιβάλλοντος, το 2013, το έργο είχε... ξεσκονιστεί για να μετατραπεί η σημερινή ενωτική διώρυγα ανοιχτού τύπου σε ανεξάρτητο αγωγό κλειστού τύπου της ΕΥΑΘ, που θα φέρνει το νερό του Αλιάκμονα στο αντλιοστάσιο της Σίνδου και θα μεταφέρει περίπου το 60% της συνολικής ποσότητας νερού στην πόλη της Θεσσαλονίκης, κάτι που γίνεται από τη σημερινή ενωτική διώρυγα. Με αυτό τον τρόπο θα μπορεί να γίνεται και καλύτερος έλεγχος των ποσοτήτων νερού άρδευσης και ύδρευσης και να περιοριστούν οι μεγάλες σημερινές απώλειες, που φτάνουν στο 30%!







Πηγή: http://www.voria.gr/article/enotiki-dioriga-aliakmona--axiou-pente-dekaeties-asintiriti

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου