Μπορεί κατά γενική ομολογία οι πληροφορίες να κάνουν λόγο για την επίτευξη συμφωνίας μεταξύ Γερμανίας και Γαλλίας για την ανανεωμένη Ευρώπη, με στόχο την παρουσίαση κοινών προτάσεων στην κρίσιμη Σύνοδο Κορυφής της 9ης Δεκεμβρίου, ωστόσο είναι πέρα για πέρα εμφανές ότι...
στη διάρκεια της εν λόγω συνάντησης υπήρξε σαφής επικράτηση - και νίκη - των προτάσεων της Γερμανίδας Καγκελαρίου έναντι του αρκετά πιο επιεικούς Γάλλου προέδρου.
Αναλύοντας κανείς τα αποτελέσματα της συνάντησης της Δευτέρας θα αντιληφθεί ότι οι προτάσεις για ενίσχυση της δημοσιονομικής πειθαρχίας μεταξύ των κρατών μελών της Ευρωζώνης φέρουν τη γερμανική υπογραφή, αφού απηχούν ξεκάθαρα τον γνωστό αυστηρό και άτεγκτο τρόπο με την οποίο προσεγγίζουν τα ευρωπαϊκά τεκταινόμενα οι Γερμανοί.
Η νίκη αυτή της Γερμανίας έναντι των γαλλικών θέσεων πράγματι αποτελεί την απαρχή μιας νέας Ευρώπης. Μιας γερμανοποιημένης Ευρώπης που θα επιβάλλει αυστηρούς κανόνες δημοσιονομικής πειθαρχίας και θα θέτει προ των ευθυνών τους τα κράτη μέλη που δεν συμμορφώνεται με τις γενικές απαιτήσεις.
Ο δρόμος για τη γερμανοποίηση της Ευρώπης θα ανοίξει με περιορισμένες αλλαγές στη Συνθήκη της ΕΕ και αναμένεται να λάβει τις πρώτες επικυρώσεις στη διάρκεια της κρίσιμης Συνόδου Κορυφής της 9ης Δεκεμβρίου.
Αναλυτικά οι προτάσεις του γαλλο-γερμανικού άξονα:
- Τροποποίηση της Συνθήκης της ΕΕ. Οι αλλαγές στο Σύμφωνο της ΕΕ θα είναι περιορισμένες, ωστόσο μένει να αποφασιστεί αν θα αφορούν στο σύνολο των 27 κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή μόνο στις 17 χώρες μέλη της Ευρωζώνης.
Αυτό που δεν μπορεί για την ώρα να επιβεβαιωθεί είναι αν οι αλλαγές στη Συνθήκη της ΕΕ θα πραγματοποιηθούν με στόχο την υιοθέτηση της δυνατότητας αποπομπής μιας χώρας από τη ζώνη του ευρώ, αφού ο νούμερο ένα υποψήφιος δεν υπάρχει αμφιβολία ότι είναι η Ελλάδα...
- Οι αποφάσεις στη νέα Ευρώπη θα λαμβάνονται με πλειοψηφία και όχι με ομοφωνία όπως ίσχυε μέχρι τώρα. Η πρόταση αυτή του γαλλο-γερμανικού άξονα συνιστά μια μεγάλη ανατροπή σκηνικού, αφού προτρέπει σε αλλαγές στη βάση του ευρωπαϊκού οικοδομήματος, αλλαγές που έχουν να κάνουν με ευρύτερες αρχές, όπως με τις αρχές της δημοκρατίας. Πως όμως θα μπορεί να ακουστεί η άποψη μιας μικρότερης ευρωπαϊκής χώρας - ήτοι για παράδειγμα της Ελλάδας - μέσα σε ένα πλειοψηφικό πλέον καθεστώς;
- Θα επιβάλλονται αυστηρές κυρώσεις στα κράτη μέλη της Ευρωζώνης τα ελλείμματα των οποίων ξεπερνούν το 3% του ΑΕΠ. Μάλιστα, όπως προανήγγειλε από το μεσημέρι της Δευτέρας ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών, W. Schaueble, εθνικοί προϋπολογισμοί που δεν πληρούν τα απαραίτητα κριτήρια θα απορρίπτονται. Επομένως, υπό τη σκοπιά αυτή, η επιβολή κυρώσεων για την Ελλάδα - και όχι μόνο - είναι μονόδρομος, αφού για παράδειγμα το ελληνικό δημοσιονομικό έλλειμμα για το 2011 θα κλείσει άνω του 9% ίσως και κοντά στο 10% του ΑΕΠ. Ποιες είναι όμως οι κυρώσεις που θα προβλέπονται για την Ελλάδα;
- Μοναδική περίπτωση η περίπτωση της Ελλάδας όσον αφορά στο σχέδιο αναδιάταξης του χρέους με τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα (PSI). Merkel και Sarkozy συμφώνησαν ότι δεν θα επιτραπεί σε άλλη χώρα η αναδιάταξη του χρέους της σε εθελοντική βάση. Τι γίνεται όμως αν στο μέλλον χώρες όπως η Ιρλανδία, η Πορτογαλία, η Ισπανία, η Ιταλία χρειαστούν αναδιάρθρωση του χρέους τους;
www.bankingnews.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου