Ριζικά αναμένεται να αλλάξει για ακόμη μία φορά το τοπίο στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου εξαιτίας των αυξήσεων που έχουν ήδη εξαγγελθεί στα Τέλη Κυκλοφορίας του 2012. Παράλληλα, οι κυβερνητικές εξαγγελίες επιβεβαίωσαν πλήρως το δημοσίευμα της «ΗτΣ» για αύξηση των Τελών Κυκλοφορίας του 2012,...
ώστε να περιοριστεί η «μαύρη τρύπα» στα δημοσιονομικά έσοδα, ενισχύοντάς τα με περίπου 350 εκατ. ευρώ.
Το θέμα, ωστόσο, ακόμη δεν έχει ξεκαθαριστεί εντελώς, καθώς στο τραπέζι των διαβουλεύσεων έχουν πέσει οι εξής προτάσεις, με επικρατέστερη την πρώτη, που αφορούν:
1. Οριζόντια αύξηση των Τελών Κυκλοφορίας σε όλα τα Ι.Χ. κατά 20%.
2. Αύξηση 20% μόνο στα Ι.Χ. με πρώτη άδεια κυκλοφορίας πριν από τις 31/12/1998 και αύξηση 10% στα Ι.Χ. με πρώτη άδεια κυκλοφορίας από την 1/1/1999 έως 31/10/2010.
3. Αύξηση 20% στα Ι.Χ. με πρώτη άδεια κυκλοφορίας πριν από τις 31/10/2010.
4. Οι προτάσεις που αφορούν στα Τέλη Κυκλοφορίας των επαγγελματικών οχημάτων είναι ανάλογες εκείνων των Ι.Χ.
Η αύξηση των Τελών Κυκλοφορίας αν ισχύσει τελικά σε όλα τα Ι.Χ. τότε θα επιβαρύνει τους κατόχους τους από 4 ευρώ έως και 240 ευρώ αν η πρώτη άδεια κυκλοφορίας του οχήματος έχει εκδοθεί πριν από τις 31/10/2010, ενώ σε όσα η πρώτη άδεια κυκλοφορίας τους έχει εκδοθεί μετά την 1η Νοεμβρίου 2010 τότε η επιβάρυνση κυμαίνεται από τουλάχιστον 15 ευρώ έως και 240 ευρώ αντίστοιχα.
Πλήγμα
Παράλληλα, το θέμα αναμένεται να αποτελέσει κύριο πλήγμα για τις ήδη ταλαιπωρημένες εισαγωγικές εταιρείες, αλλά και τους εμπόρους αυτοκινήτων, καθώς μέχρι να ανακοινωθούν επίσημα από τα κυβερνητικά στελέχη τα ακριβή ποσά των Τελών κανείς δεν πρόκειται να προβεί σε αγορά καινούριου ή μεταχειρισμένου αυτοκινήτου.
Ωστόσο, πέραν όλων των άσχημων συνεπειών για τους εισαγωγείς, εμπόρους αλλά και ιδιοκτήτες Ι.Χ. στα νέα μέτρα προμηνύεται και κάτι ευχάριστο που αφορά στην άρση απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης. Πρόκειται για ένα μέτρο το οποίο μετά την εξίσωση του φόρου μεταξύ πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης «ανοίγει» και ουσιαστικά το δρόμο της άρσης, και σίγουρα όσοι αποκτήσουν κάποιο πετρελαιοκίνητο μοντέλο θα μειώσουν κατά πολύ το κόστος χρήσης του αυτοκινήτου τους...
Μάλιστα, η άρση απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης αναμένεται να παρουσιαστεί από την κυβέρνηση ως κοινωνικό μέτρο ώστε οι καταναλωτές να μπορούν να μειώσουν πάρα πολύ το κόστος χρήσης των Ι.Χ. τους, ενώ από την άλλη μεριά θα τονωθούν και οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων, οι οποίες παρά το μέτρο της απόσυρσης κινούνται σε απογοητευτικά επίπεδα.
Πάγωσε η αγορά Ι.Χ.
Το άκουσμα και μόνο της είδησης για αύξηση των Τελών Κυκλοφορίας από τα κυβερνητικά στελέχη ήταν αρκετό για να «παγώσει» κυριολεκτικά η αγορά αυτοκινήτου. Μάλιστα, όσο το θέμα παραμένει θολό και δεν ξεκαθαρίζεται από την κυβέρνηση τόσο περισσότερο θα βουλιάζει καθημερινά ένας κλάδος ο οποίος απασχολούσε μέχρι πριν από λίγους μήνες περίπου 100.000 ανθρώπους και ο οβολός του στα δημοσιονομικά έσοδα μόνο αμελητέος δεν μπορεί να θεωρηθεί. Μάλιστα, όπως εκτιμούν αναλυτές της αγοράς, οι πωλήσεις για το 2011 είναι πολύ πιθανό να μην αγγίξουν ούτε τις 90.000 Ι.Χ.!
Εισαγωγείς
O γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) κ. Δημήτρης Πάτσιος ανάφερε στην «ΗτΣ» τα εξής: «Πρέπει καταρχήν να τονιστεί ότι στη χώρα μας η αγορά και χρήση του αυτοκινήτου φορολογείται ήδη βαρύτατα. Πριν από την οικονομική κρίση εφαρμοζόταν ήδη υψηλή φορολογία (Τέλος Ταξινόμησης, ειδικός ετήσιος φόρος κ.α.), ενώ τα μέτρα που ελήφθησαν λόγω της κρίσης διεύρυναν εξαιρετικά τα φορολογικά βάρη, μέσω της επιβολής του φόρου πολυτελείας, των πολλαπλών αυξήσεων στα καύσιμα και στο ΦΠΑ, αλλά και των αυξήσεων στα τέλη κυκλοφορίας. Είναι απόλυτα βέβαιο πλέον ότι έχουν εξαντληθεί οι φοροδοτικές δυνατότητες και εκτός του ότι οδηγούνται σε αδιέξοδο δεκάδες χιλιάδες επιχειρήσεις του κλάδου, δημιουργείται σοβαρότατο κοινωνικό ζήτημα, αφού έμμεσα αποκλείονται από την ιδιωτική μετακίνηση πολίτες που χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητα τους για εντελώς πραγματικές ανάγκες, όπως για τη μεταφορά της οικογένειας τους, την εργασία σε απόσταση, τις επαγγελματικές δραστηριότητες κ.α.
Είναι γνωστό ότι το αυτοκίνητο εισφέρει σοβαρότατα στους προϋπολογισμούς των περισσότερων κρατών, όμως στη χώρα μας η φορολογία στα καύσιμα και στα τέλη κυκλοφορίας υπερβαίνει πλέον σαφώς τις εισοδηματικές δυνατότητες. Τυχόν νέες αυξήσεις στα Τέλη Κυκλοφορίας, μετά από αυτές που ίσχυσαν το περασμένο φθινόπωρο, παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις, δεν θα επαληθεύσουν τις προσδοκίες για αύξηση των σχετιζόμενων δημοσιονομικών εσόδων.
Όπως συνέβη με τις αυξήσεις στα καύσιμα, που οδήγησαν σε πτώση της κατανάλωσης πλέον του 20%, αλλά και ακριβώς όπως συνέβη το φθινόπωρο του 2009, όταν λόγω των τότε αυξήσεων στα Τέλη Κυκλοφορίας εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκινήτων οδηγήθηκαν εκτός κυκλοφορίας, η διαρροή εσόδων θα υπερκαλύψει την αύξηση που θα εφαρμόσει στα υπόλοιπα οχήματα. Σχετικά, άλλωστε, έχει τεκμηριώσει και επανειλημμένα επικοινωνήσει ο ΣΕΑΑ στις αρμόδιες αρχές. Ανάλογα θα είναι τα αποτελέσματα και σε τυχόν αύξηση του φόρου πολυτελείας (που επιβάλλεται στην αγορά αυτοκινήτων εργοστασιακής αξίας πλέον των 20.000 ευρώ), αφού πλέον κυριολεκτικά θα μηδενιστούν τα ελάχιστα έσοδα που προσφέρουν οι περιορισμένες πωλήσεις τέτοιων αυτοκινήτων».
Εμπόροι
Βόμβα η αύξηση των Τελών
Το μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος κ. Ευριπίδης Κωνσταντινίδης, μιλώντας στην «ΗτΣ», ανέφερε: «Η ανακοίνωση περί αύξησης των Τελών Κυκλοφορίας το 2012 χωρίς να προσδιορίζονται ποσοστιαία αποτελεί μία ωρολογιακή βόμβα για ολόκληρο τον κλάδο. Πλέον οι καταναλωτές πέραν της έλλειψης ρευστότητας και μη γνωρίζοντας τι μέλλει γενέσθαι με τα Τέλη ακυρώνουν ακόμη και κάθε σκέψη που είχαν ώστε να αποκτήσουν κάποιο αυτοκίνητο. Από την άλλη μεριά, η απόσυρση ούτως ή άλλως δεν έχει αποδώσει τα αναμενόμενα, τα συνεργεία φυτοζωούν και η μόνη πηγή εσόδων για τους επαγγελματίες του κλάδου που είχε απομείνει ήταν η αγορά του μεταχειρισμένου Ι.Χ. Πλέον ούτε αυτή η πηγή εσόδων υπάρχει και θα πρέπει να ετοιμαζόμαστε για νέο γύρο λουκέτων στα καταστήματα, ενώ χιλιάδες υπάλληλοι θα οδηγηθούν στην ανεργία. Τέλος, πιστεύω πως μεγάλη έξαρση θα γνωρίσει η μαύρη εργασία (παράνομα συνεργεία, πωλήσεις Ι.Χ. μέσω Web), αλλά και η φοροδιαφυγή...».
Του Γιώργου Ανδρή ~ Ημερησία
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου