Κυριακή 22 Ιουλίου 2012

Σπόνσορας του τουρισμού της Τουρκίας η «φίλη Βild»


Ο όμιλος Axel Springer όπου ανήκει η γερμανική εφημερίδα κατέχει το 10% της Dogan Yayin Holding, η οποία εκτός από τα ΜΜΕ δραστηριοποιείται και στον τουρισμό, με ξενοδοχεία και μαρίνες στα (κατεχόμενα) μικρασιατικά παράλια.

Ζωτικά συμφέροντα και εταιρικές συγγένειες έχει στην Τουρκία ο γερμανικός όμιλος μέσων ενημέρωσης Axel Springer. Πρόκειται για την ιδιοκτήτρια εταιρεία της περιβόητης εφημερίδας «Bild», η οποία εδώ και πολλούς μήνες διεξάγει εκστρατεία λάσπης ενάντια στην Ελλάδα, που έχει στοιχίσει στην εικόνα της χώρας.

Λίγοι, ωστόσο, θα μπορούσαν να υποθέσουν ότι πέρα από την υπεράσπιση των γερμανικών συμφερόντων, έτσι όπως αυτά εκφράζονται από το συντηρητικό δίδυμο Μέρκελ - Σόιμπλε, το οποίο αβαντάρεται από την «Bild», στόχος της εφημερίδας είναι και η δυσφήμηση του ελληνικού τουρισμού, πρακτική που ευνοεί δυνητικά τους ανταγωνιστές της χώρας μας.

Ανάμεσά τους, φυσικά, συγκαταλέγεται η γειτονική Τουρκία και ο δραστηριοποιούμενος -και- στον τουριστικό κλάδο όμιλος Dogan Yayin Holding, ο οποίος εκδίδει τη «Hurriyet», τη «Milliyet», τη «Radikal», την αθλητική «Fanatik» και άλλα έντυπα.


Στρατηγική συμμαχία

Οι δεσμοί των δύο εταιρικών κολοσσών δεν περιορίζονται μόνο στο 10% των μετοχών που κατέχουν οι Γερμανοί.

Υπάρχει ευρύτερη στρατηγική συμμαχία, η οποία εκφράζεται και με τη συμμετοχή του διευθυντή της «Bild», Κάι Ντίκμαν, στο διοικητικό συμβούλιο της εφημερίδας «Hurriyet», που ανήκει στον όμιλο Dogan.

Μάλιστα, οι σχέσεις των δύο ομίλων θα μπορούσαν να είναι ακόμα πιο «στενές» αν προχωρούσε το σχέδιο αύξησης του ποσοστού των Γερμανών σε 25%, το οποίο ωστόσο ματαιώθηκε όταν στον τουρκικό κολοσσό επιβλήθηκε πρόστιμο 3,75 δισ. τουρκικών λιρών (1,7 δισ. ευρώ) για φοροδιαφυγή, το 2009.

Να σημειωθεί ότι το 2011, χρονιά κατά την οποία κλιμακώθηκαν οι επιθέσεις της «Bild» προς την Ελλάδα, στις επενδύσεις της οικογένειας Ντογκάν προστέθηκαν μεγάλες τουριστικές μονάδες στα μικρασιατικά παράλια.


Πρόκειται για πολυτελή ξενοδοχεία όπως το Isil Club στο Μπόντρουμ (την τουρκική Μύκονο - εκεί ο όμιλος αγόρασε πρόσφατα και μια μαρίνα) και το Majesty Club Beach Hotel στην Αττάλεια, περιοχές που θεωρούνται άμεσα ανταγωνιστικές των δημοφιλών ελληνικών προορισμών του Αιγαίου.

Βεβαίως, μια λαϊκιστική φυλλάδα όπως η «Bild» δεν θα δημοσίευε τα σχεδόν υβριστικά άρθρα της για την Ελλάδα και τις άλλες «αμαρτωλές» χώρες της Ευρώπης -όλες του τουριστικού Νότου, τι? σύμπτωση- μόνο για να εξυπηρετήσει τις δουλειές των συνεταίρων της στην Τουρκία.

Εχει και άλλους λόγους για να το κάνει. Ωστόσο, η ζημιά που προκλήθηκε στις ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις και στα φορολογικά έσοδα της χώρας από τις αδιάκοπες δυσφημιστικές επιθέσεις της «Bild» στην Ελλάδα είναι σοβαρή.

Η μεγαλύτερη σε κυκλοφορία εφημερίδα της Ευρώπης ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό για την αλλαγή στις τουριστικές προτιμήσεις των Γερμανών.


Πτώση 30%

Φέτος οι κρατήσεις που έκαναν σε μεγάλους τουριστικούς πράκτορες για ελληνικούς προορισμούς ήταν μειωμένες κατά 30%.

Σημειώνεται ότι πέρυσι ήρθαν στην Ελλάδα 2,3 εκατομμύρια Γερμανοί τουρίστες και άφησαν πίσω τους 1,8 δισ. ευρώ, οπότε μια μείωση 30% σημαίνει τουλάχιστον μισό δισεκατομμύριο λιγότερα έσοδα.

Ο διευθυντής της γερμανικής εφημερίδας, πάντως, ήρθε για διακοπές στη Λέρο, προφανώς για να... πουλήσει τρέλα, αφού κατά την παραμονή του στο νησί μίλησε με θερμά λόγια για την Ελλάδα.

Στη συνέχεια, βεβαίως, κατά δήλωσή του συνέχισε τις διακοπές του στην αγαπημένη του Τουρκία...



Οι εμμονές του κ. διευθυντή

Ο τουρισμός δεν είναι το μόνο ευαίσθητο σημείο στο οποίο είχε επικεντρωθεί με μανία η «Bild».

•Οταν το τελευταίο εξάμηνο η χώρα μας κατέβαλλε προσπάθειες για να αποκαταστήσει την ανάπτυξη μέσω ξένων επενδύσεων, η «Bild» έκανε ό,τι μπορούσε για να αναδείξει ως ιδανικό στόχο των επενδυτών την Τουρκία.

•Δημοσίευε τις δηλώσεις «δευτεροκλασάτων» αξιωματούχων, οι οποίοι προέτρεπαν Γερμανούς επιχειρηματίες να εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες που προσφέρει η Τουρκία.

•Τα επιχειρήματα που επικαλούνταν ήταν αρκετά. «Η Τουρκία είναι μια χώρα με μεγάλο ρυθμό ανάπτυξης και ταυτόχρονα είναι το εφαλτήριο για τη διείσδυση στον αραβικό χώρο», έγραφε χαρακτηριστικά.


Τα «κίτρινα» δημοσιεύματα της Bild

Τρομοκρατεί τους Γερμανούς τουρίστες για να μην επιλέξουν την Ελλάδα

Εάν φυλλομετρήσει κανείς τα πρωτοσέλιδα του τελευταίου χρόνου της «Bild», αυτό που θα διαπιστώσει είναι πως η εφημερίδα έδινε πραγματική... μάχη για να παρουσιάσει την Ελλάδα ως μια επικίνδυνη χώρα για τους τουρίστες. Ηδη τον Μάιο του 2011, όταν η χώρα μας κατέβαλλε προσπάθειες για να εκμεταλλευτεί την τουριστική περίοδο του καλοκαιριού, η «Bild» μιλούσε για «αιματηρές οδομαχίες» στην Ελλάδα.

Λίγες ημέρες αργότερα, οι πηχυαίοι τίτλοι της εφημερίδας προειδοποιούσαν τους Γερμανούς που ήθελαν να επισκεφτούν την Ελλάδα ότι στη χώρα μας «κυβερνά η βία», υπογραμμίζοντας ότι οι τουρίστες τρέπονται σε φυγή. Τα μελανά χρώματα με τα οποία σκιαγραφούσε διαρκώς την κατάσταση η «Bild» έπειθαν τα εκατομμύρια αναγνωστών της ότι η Ελλάδα είναι παραδομένη στο χάος και επικίνδυνος προορισμός, με αποτέλεσμα οι τουρίστες να στραφούν σε άλλες χώρες.

Ο «πόλεμος» που κήρυξε η εφημερίδα στη χώρα μας δεν σταμάτησε εκεί. Τον Οκτώβριο του 2011 έγραφε ότι οι ανέμελοι Γερμανοί τουρίστες επλήγησαν από τις απεργίες στην Ελλάδα, καθώς ακυρώθηκαν ή αναβλήθηκαν πτήσεις, ενώ με έντονα γράμματα τόνιζε ότι υπάρχουν συσσωρευμένα σκουπίδια στους δρόμους, δεν κυκλοφορούν λεωφορεία και ότι οι μετακινήσεις προς τα νησιά γίνονται μετ' εμποδίων. Και στο ξεκίνημα της φετινής τουριστικής περιόδου, όμως, η «Bild» προσπάθησε να τρομοκρατήσει τους Γερμανούς που επέλεξαν την Ελλάδα ως προορισμό για τις διακοπές τους, γράφοντας ότι εφόσον θέλουν να επισκεφτούν τη χώρα μας, πρέπει να διαθέτουν περισσότερα μετρητά μαζί τους.

«Η Ελλάδα πλήττεται ακόμα από την κρίση. Οι φήμες για έξοδό της από την Ευρωζώνη δεν λένε να κοπάσουν και οι τουρίστες ανησυχούν. Τι θα γίνει εάν δεν βγαίνουν πια χρήματα από τα μηχανήματα αυτόματης ανάληψης;», ανέφερε χαρακτηριστικά άρθρο της εφημερίδας στα τέλη Μαΐου. Ακόμη, ο συντάκτης του κειμένου έκανε λόγο για πιθανές ελλείψεις σε καύσιμα και τρόφιμα, γεγονός που προφανώς δεν πέρασε απαρατήρητο από τους χιλιάδες Γερμανούς, οι οποίοι ακύρωσαν τις κρατήσεις που είχαν κάνει για διακοπές στην Ελλάδα. Λίγο αργότερα, βέβαια, φάνηκε μια ελαφρά... μεταστροφή στο κλίμα, καθώς η εφημερίδα -παραδόξως- δημοσίευσε άρθρο με τίτλο «Ο ήλιος δεν χρεοκοπεί», όπου περιγράφει τις διακοπές Γερμανών στην Κω και οι οποίες όχι μόνο κύλησαν ομαλά, αλλά ήταν και άκρως οικονομικές.

Μάλιστα ο διευθυντής της εφημερίδας δήλωσε ενθουσιασμένος από τη φιλοξενία της οποίας έτυχε στη Λέρο. Το γλυκό κρασί που ήπιε, όμως, δεν τον έκανε να ξεχάσει τις προσφιλείς του συνήθειες, αφού δεν παρέλειψε να γράψει στο σχετικό άρθρο του ότι η Ελλάδα πρέπει να φύγει από το ευρώ, ενώ, όπως ήταν αναμενόμενο λόγω των συμφερόντων του εκδοτικού οίκου στον οποίο εργάζεται, απέφυγε να απαντήσει σε ερώτηση εάν η Λέρος είναι φθηνότερη ή ακριβότερη από την Αλικαρνασσό.


ΤΩΝ Μ. ΑΔΑΜΙΔΟΥ - Ν. ΚΟΥΡΙΔΑΚΗ



Απίθανες καταγγελίες

«Μας έλεγαν για εμφύλιο και ότι δεν έχει... ρεύμα»

Εάν τα πρωτοσέλιδα είναι αρνητικά, οι κρατήσεις μειώνονται, εάν δεν υπάρχουν πρωτοσέλιδα, αυξάνονται ξανά, δήλωσε πρόσφατα στο Reuters ο κ. Πίτερ Φανκχάουσερ, διευθύνων σύμβουλος του Thomas Cook, ενός εκ των κορυφαίων tour operators της Ευρώπης.

Η τοποθέτηση του υψηλόβαθμου στελέχους έρχεται να δικαιολογήσει την προσφάτως αυξανόμενη κίνηση Γερμανών τουριστών προς την Ελλάδα, εξαιτίας της απουσίας της από το στόχαστρο των ευρωπαϊκών ΜΜΕ αλλά και της εξομάλυνσης της πολιτικής κατάστασης. Κερδίσαμε δηλαδή τους Γερμανούς που αποφάσισαν να ταξιδέψουν με κάποια φτηνή πτήση «της τελευταίας στιγμής» ή αυτούς που έκλεισαν πακέτα διακοπών, ετεροχρονισμένα μεν, πεπεισμένοι δε για την ασφάλεια του προορισμού. Τι απέγινε όμως το μεγάλο ποσοστό των προνοητικών Γερμανών που «κλείνουν» τις διακοπές τους κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους; Αυτοί τρομοκρατήθηκαν νωρίς...

Σύμφωνα με τον κ. Βασίλη Βαλληνδρά, ταξιδιωτικό πράκτορα από τη Νάξο, «Γερμανοί οι οποίοι έρχονται κάθε χρόνο, σε σπίτια που έχουν αγοράσει, μας έπαιρναν τηλέφωνο από τον Μάιο για να μας ρωτήσουν αν θα έπρεπε να φέρουν μαζί τους τροφές και κάποια φάρμακα για τα παιδιά τους, καθώς τα γερμανικά ΜΜΕ υποστήριζαν ότι υπάρχει σοβαρή έλλειψη στην Ελλάδα. Οι παραλογισμοί αυτοί που προβλημάτισαν ανθρώπους με συνεχή παρουσία στην Ελλάδα, ήταν απολύτως λογικό να αποτρέψουν την πλειονότητα των υπόλοιπων», καταλήγει ο κ. Βαλληνδράς.


Η αντιδιαστολή

Σύμφωνα με τον όμιλο GfK, έναν από τους μεγαλύτερους οργανισμούς έρευνας αγοράς σε παγκόσμιο επίπεδο, 135.000 λιγότεροι Γερμανοί τουρίστες αναμένεται να επισκεφθούν τη χώρα μας το 2012, ενώ πάνω από 200.000 θα προτιμήσουν την Αίγυπτο παρουσιάζοντας αύξηση της τάξεως του 21,9% σε σχέση με πέρυσι. Η αντιδιαστολή γίνεται για να συνειδητοποιήσουμε ότι ο τουρισμός ως εξαιρετικά ευπαθής τομέας, έστρεψε πέρυσι τα νότα του στην Αίγυπτο λόγω των εξεγέρσεων ενώ φέτος ήρθε η σειρά μας, εξαιτίας της διόγκωσης των προβλημάτων από τα ευρωπαϊκά ΜΜΕ.

Σύμφωνα με τον διευθυντή Γερμανίας και Κεντρικής Ευρώπης του ΕΟΤ, Παναγιώτη Σκορδά: «Η αύξηση της τάξης +12% Γερμανών τουριστών στην Ελλάδα το 2011 -2,24 εκατ. τουρίστες που απέφεραν έσοδα 1,8 δισ. ευρώ.- είχε ως αποτέλεσμα οι tour operators να επεκτείνουν το πρόγραμμά τους για Ελλάδα, τόσο σε ξενοδοχειακό δυναμικό όσο και σε πτήσεις για το 2012». Αλληλοσυγκρουόμενα λοιπόν τα συμφέροντα ανάμεσα σε Γερμανούς tour operators, ΜΜΕ και κυβερνητική πολιτική... με σίγουρο θύμα τον ελληνικό τουρισμό.


Οι εντυπώσεις

Ανάσα ανάκαμψης αποτελούν τα άρθρα και οι εντυπώσεις των Γερμανών τουριστών άμα τη επιστροφή τους από το ταξίδι, καθώς αναρτώνται σε δημοφιλείς ιστότοπους, αποκαθιστώντας την πραγματική εικόνα της χώρας. Ακόμη σημαντικότερες όμως είναι οι μαρτυρίες που μεταφέρουν άνθρωποι όπως ο κ. Μπερντ Στολτζ από το Ντίσελντορφ, ο οποίος επισκέπτεται χρόνια την πατρίδα μας και κλείνει τα αυτιά του στις κατασκευασμένες ειδήσεις. «Είμαι εκνευρισμένος με την παραπληροφόρηση των γερμανικών ΜΜΕ. Από πολύ νωρίς φρόντισαν να δημιουργήσουν κλίμα ανασφάλειας, ενώ εγώ διαπίστωσα το αντίθετο. Επισκεπτόμενος φέτος την Εύβοια, τη Μήλο, την Κρήτη και την Αθήνα είδα για άλλη μια φορά υπέροχα μέρη συνομιλώντας με ανθρώπους που ήξεραν ότι είμαι Γερμανός. Ασφαλώς πέρασα υπέροχα. Αν θα ξανάρθω; Ασφαλώς!».

H γερμανόφωνη Ελβετίδα Ούρσουλα Βάις, η οποία παρακολουθεί μαθήματα ελληνικών και επισκέπτεται συχνά τη χώρα μας, απορούσε με τα δημοσιεύματα που αμαύρωναν το προφίλ της Ελλάδας. «Μέχρι και για την πιθανότητα εμφύλιου πολέμου έκαναν λόγο. Κατά την επίσκεψή μου τον Μάιο στη Σίφνο, απλώς διαπίστωσα την υπερβολή όλων αυτών των λεγομένων. Συνάντησα πάλι ευγενικούς ανθρώπους με χιούμορ, εφευρετικούς, φιλόξενους, με περισσότερη όμως δόση στενοχώριας. Πάντα θα παροτρύνω κόσμο να επισκέπτεται την Ελλάδα. Και κάτι άλλο... όλα τα απρόβλεπτα στην Ελλάδα μπορεί να είναι μια καλή περιπέτεια!».


ΘΥΜΙΟΣ ΚΑΚΟΣ / ethnos.gr



0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου