Δευτέρα 17 Νοεμβρίου 2014

Ανάπτυξη χωρίς σάλιο... ~ Βάζουν διόδια και στην Αμφίπολη


Σε ακύρωση της αναλογικής χρέωσης των διοδίων στην Εγνατία Οδό, με μεγάλο χαμένο την περιφέρεια της Ηπείρου, προχωρεί το υπουργείο Υποδομών μετά την πίεση της τρόικας, οι εκπρόσωποι της οποίας επέβαλαν τελικά την αντικατάσταση του συγκεκριμένου μοντέλου με αυτό που ισχύει και στους υπόλοιπους οδικούς άξονες.

Μάλιστα, σύμφωνα με τις αποκλειστικές πληροφορίες της ηλεκτρονικής έκδοσης του «Βήματος», στο σχετικό σχέδιο υπουργικής απόφασης για τη χωροθέτηση των 13+5 σταθμών διοδίων της Εγνατίας, το οποίο προωθείται, προβλέπεται η ίδρυση σταθμού διοδίων στην περιοχή του τύμβου Καστά στην Αμφίπολη!



Η ολοκλήρωση αυτής της εκκρεμότητας αναμένεται, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, να ανοίξει τον δρόμο της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτες επενδυτές για έως και 40 έτη.


Μάλιστα, όπως αποκαλύπτει «Το Βήμα», το τιμόνι της Εγνατίας για αυτή τη μετάβαση αναλαμβάνει «ένας φίλος από τα παλιά»: Ο προσκείμενος στη ΝΔ, καθηγητής κ. Γιώργος Σκόρδας, ο οποίος κουβαλά τη φήμη του σκληρού μάνατζερ από την εποχή που διοικούσε την ΕΥΑΘ ΑΕ, παρουσιάζεται την Τρίτη στην Επιτροπή ΔΕΚΟ της Βουλής προτεινόμενος από τον υπουργό Υποδομών κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη.



Χαμένη η Ήπειρος

Σύμφωνα με το σχέδιο της απόφασης του υπουργού Υποδομών για τη χωροθέτηση των 13+5 σταθμών διοδίων της Εγνατίας Οδού, το οποίο περιήλθε στη γνώση του «Βήματος», η περιοχή της Ηπείρου επιβαρύνεται με τέσσερις σταθμούς διοδίων, οι οποίοι θα αναπτυχθούν σε μία ακτίνα μικρότερη των 120 χλμ.

Αντίθετα, από τον Βενέτικο Γρεβενών ως τον Πολύμυλο Κοζάνης, μία απόσταση περίπου 80 χλμ., δεν θα υπάρχει ούτε ένας σταθμός διοδίων, ενώ στη διαδρομή μέχρι τη Θεσσαλονίκη οι οδηγοί θα συναντούν μόνο τον σταθμό διοδίων των Μαλγάρων. Επίσης, εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι χωροθετείται σταθμός διοδίων πλησίον του ταφικού μνημείου της Αμφίπολης αντί της Ρεντίνας, όπως προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός.


Συγκεκριμένα, οι σταθμοί διοδίων στον κύριο άξονα της Εγνατίας χωροθετούνται ως εξής:
- Τύρια Θεσπρωτίας (εν λειτουργία)
- Παμβώτιδα Ιωαννίων (προς λειτουργία)
- Μαλακάσι Τρικάλων (εν λειτουργία)
- Βενέτικος Γρεβενών (προς λειτουργία)
- Πολύμυλος Κοζάνης (εν λειτουργία)
- Μάλγαρα (εν λειτουργία)
- Εξωτερική περιφερειακή Θεσσαλονίκης (προς λειτουργία)
- Ανάληψη Λαγκαδά (εν λειτουργία)
- Αμφίπολη Σερρών (προς λειτουργία)
- Μουσθένη Καβάλας (εν λειτουργία)
- Περιμετρική Καβάλας (προς λειτουργία)
- Ίασμος Ροδόπης (εν λειτουργία)
- Μεστή Έβρου (προς λειτουργία).

Στους κάθετους άξονες προβλέπεται να λειτουργήσουν οι εξής σταθμοί: Ιεροπηγή Καστοριάς, Αλιάκμονας Καστοριάς, Εύζωνοι Κιλκίς, Προμαχώνας Σερρών, Στρυμωνικό Σερρών.


Προαπαιτούμενη δράση του Μνημονίου

Συνολικά, προβλέπεται να αναπτυχθούν 13+5 σταθμοί διοδίων σε ολόκληρο τον αυτοκινητόδρομο και στους κάθετους άξονές του. Έτσι, εκπληρώνεται μία προαπαιτούμενη δράση του Μνημονίου, η οποία εκκρεμούσε εδώ και αρκετό καιρό και η μη συντέλεσή της είχε προκαλέσει εκνευρισμό στους εκπροσώπους των δανειστών.


Σύμφωνα με πληροφορίες, η ελάχιστη χρέωση που προβλέπεται ανέρχεται σε 3 σεντς ανά χλμ. με ΦΠΑ και η μέγιστη στην μέση αντίστοιχη τιμή των υπόλοιπων οδικών αξόνων.


Ωστόσο, φαίνεται ότι η όποια αναλογικότητα στη χρέωση των διοδίων, την οποία είχε ανακοινώσει ο κ. Χρυσοχοΐδης, ενδεχομένως να βρει πεδίο εφαρμογής στις περιαστικές και μόνον περιοχές, με δυσανάλογη επιβάρυνση των χρηστών των πιο απομακρυσμένων ζωνών.



«Σπάσιμο» σε ανατολική και δυτική Εγνατία;

Μάλιστα, πηγές με γνώση της υπόθεσης σημειώνουν ότι είναι ιδιαίτερα πιθανόν αυτή η ασυμμετρία να υποδηλώνει την προοπτική «σπασίματος» του αυτοκινητόδρομου σε δύο παραχωρήσεις: Μία για τον ανατολικό και μία για τον δυτικό τομέα. Επίσης, προεξοφλούν προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας άμα τη εκδόσει της εν λόγω απόφασης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως για αντισυνταγματικότητα από θιγόμενους φορείς και πολίτες.

Σημειωτέον ότι με περυσινή νομοθετική ρύθμιση η αρμοδιότητα χωροθέτησης και λειτουργίας σταθμών διοδίων στην Εγνατία αφαιρέθηκε από την ομώνυμη εταιρεία και πέρασε στο υπουργείο Υποδομών.


Ωστόσο, το παράδοξο είναι ότι, σύμφωνα με τον νόμο, θα χρειαστεί νέα κοινή υπουργική απόφαση για τον καθορισμό της ακριβούς τιμής των διοδίων στην Εγνατία, η οποία δεν είναι γνωστό πότε θα δρομολογηθεί. Έτσι, για τον αυτοκινητόδρομο το ενδεχόμενο δημιουργίας νέων πηγών εσόδων από διόδια παραμένει θεωρητικό.


Μάνατζερ-«κόκκινο πανί» για συνδικαλιστές

Στο μεταξύ, την Τρίτη ο κ. Χρυσοχοΐδης θα προτείνει στους βουλευτές της επιτροπής ΔΕΚΟ για την κενή θέση του πρόεδρου της Εγνατίας Οδού τον άλλοτε επικεφαλής της ΕΥΑΘ κ. Γ. Σκόρδα.

Πρόκειται για έναν μάνατζερ, ο οποίος κατά τη διάρκεια της θητείας του στην εισηγμένη είχε επιτύχει ραγδαία αύξηση τόσο των μεικτών όσο και των καθαρών κερδών της εταιρείας, έχοντας δρομολογήσει μία σειρά πρωτοβουλιών και συνεργασιών που υπόσχονταν διεύρυνση των δραστηριοτήτων της.


Ωστόσο, ο κ. Σκόρδας είχε συνεχή σύγκρουση με τους συνδικαλιστές, οι οποίοι τον είχαν μονίμως στο στόχαστρο και τελικώς οι μεταξύ τους διαφορές κρίθηκαν στις αίθουσες των δικαστηρίων. Σημειωτέον ότι το 2004 ο κ. Σκόρδας είχε διατελέσει μέλος του ΔΣ της Εγνατίας Οδού.


Ο προτεινόμενος ως πρόεδρος της Εγνατίας, εφόσον «περάσει» από την επιτροπή ΔΕΚΟ της Βουλής, θα αναλάβει τη διοικητικά ακέφαλη σήμερα εταιρεία την ώρα που ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος της Ελλάδας θα βρίσκεται σε μεταβατικό στάδιο, λίγο πριν από την εκκίνηση της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης.

  
Χεκίμογλου Αχιλλέας / Το Βήμα

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου