Παράλληλα, σε μια προσπάθεια να δώσει δείγματα αποφασιστικότητας, θα εφαρμόσει κανονικά το πρόγραμμα του τρέχοντος έτους και τα μέτρα που έχουν ψηφιστεί, όπως για παράδειγμα τη μείωση...
των ειδικών μισθολογίων κατά 12%, ενώ θα δώσει ιδιαίτερη έμφαση στις αποκρατικοποιήσεις και στην αξιοποίηση της περιουσίας του Δημοσίου.
«Προσπαθούμε να δούμε πώς θα εφαρμοστούν τα ειδικά μισθολόγια και να βάλουμε μια τάξη», δηλώνει κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών, ενώ στην πρώτη γραμμή βρίσκεται και το φορολογικό νομοσχέδιο, αν και δεν πρόκειται να κατατεθεί εντός του Ιουλίου.
Η φορολογική μεταρρύθμιση
Μιλώντας στη Βουλή, ο υφυπουργός Οικονομικών Γιώργος Μαυραγάνης περιέγραψε το πλαίσιο της φορολογικής μεταρρύθμισης, η οποία θα στοχεύει σε δικαιότερο φορολογικό σύστημα με αναπτυξιακές προοπτικές. Η κατάργηση μεγάλου αριθμού φοροαπαλλαγών και φόρων υπέρ τρίτων, η μείωση των φορολογικών συντελεστών για τις επιχειρήσεις, η νέα φορολογική κλίμακα με υψηλότερο αφορολόγητο όριο αλλά και με λιγότερα κλιμάκια, η αντικατάσταση του ειδικού τέλους ηλεκτροδοτούμενων κτισμάτων και του φόρου ακίνητης περιουσίας με έναν ενιαίο προοδευτικό φόρο κατοχής ακινήτων από το 2013, η μείωση των συντελεστών του φόρου μεταβίβασης ακινήτων αλλά και η σημαντική αύξηση κατά 30%-40% στην τιμή διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης θα είναι μερικές από τις βασικές συνιστώσες του νέου πλαισίου.
Στο πλαίσιο αυτό, θα μειωθεί ο αριθμός των κλιμακίων φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων και θα επανεξεταστεί η αύξηση του αφορολόγητου ορίου από τις 5.000 ευρώ που είναι σήμερα. Ήδη, στο υπουργείο Οικονομικών έχει προετοιμαστεί εισήγηση η οποία προβλέπει ότι τα φορολογικά κλιμάκια και οι συντελεστές φόρου θα μειωθούν από 9 σε 5.
Η κυβέρνηση φέρεται να εξετάζει επίσης τη σταδιακή και σε βάθος χρόνου μείωση των φορολογικών συντελεστών σε επιχειρήσεις (15%) και και πρόσωπα (30% ανώτατος συντελεστής).
Φορολογία εισοδήματος
• Απλοποίηση του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος με διατάξεις απαραίτητες, σαφείς και ουσιαστικές και αποφυγή τυπολατρικών και γραφειοκρατικών ρυθμίσεων.
• Προσπάθεια ώστε κάθε φορολογικό νομοσχέδιο, που θα περιλαμβάνει τυχόν διατάξεις που επηρεάζουν τη φορολόγηση επιχειρήσεων και των φυσικών προσώπων, να συζητείται αμέσως μετά την ψήφιση του ετήσιου προϋπολογισμού του κράτους και άπαξ του έτους, εκτός εξαιρετικών και έκτακτων περιπτώσεων.
• Επανεξέταση του αριθμού των κλιμακίων φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων, με στόχο τη μείωση των κλιμακίων και επανεξέταση του αφορολόγητου προς τα πάνω.
• Επανεξέταση της έννοιας της φορολογικής κατοικίας, δεδομένου ότι ορισμένες από τις ισχύουσες διατάξεις μπορεί να μην είναι δίκαιες. Παράλληλα, μελέτη για θέσπιση κινήτρων απόκτησης φορολογικής κατοικίας οικονομικά εύρωστων αλλοδαπών, με σκοπό αφενός την ανάπτυξη της κατοικίας αλλοδαπών ευκατάστατων συνταξιούχων στην Ελλάδα και αφετέρου την προσέλκυση επιχειρηματιών και στελεχών για να εγκατασταθούν στη χώρα μας.
• Αξιολόγηση φοροαπαλλαγών με βάση εισοδηματικά, κοινωνικά και δημογραφικά κριτήρια.
• Υποβολή δηλώσεων ηλεκτρονικά σε συγκεκριμένη ημερομηνία χωρίς παρατάσεις.
Μέτρα κατά της φοροδιαφυγής
Στην κατεύθυνση της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής προτείνουμε τα ακόλουθα μέτρα καταπολέμησης, καθώς και ορισμένες τροποποιήσεις υφιστάμενων μέτρων, που δεν αρμόζουν σε ένα κράτος δικαίου.
Πιο συγκεκριμένα:
• Σε περιπτώσεις εκ προθέσεως φοροδιαφυγής για ποσά πάνω από ένα όριο ανά έτος ο φορολογικός συμβιβασμός και η πληρωμή των φόρων δεν θα καταργούν τον αξιόποινο χαρακτήρα της φοροδιαφυγής.
• Εφαρμογή του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου το 2013 για κινητή και ακίνητη περιουσία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Για όποιον δεν συμμορφωθεί και δεν δηλώσει την περιουσία του, εκτός από τις χρηματικές ποινές θα προβλεφθεί και αυστηρή ποινή μέσω θέσπισης ποινικού αδικήματος.
• Αλλαγή του συστήματος των χρηματικών προσαυξήσεων για μη καταβληθέντες φόρους με θέσπιση προστίμου ως ποσοστό επί του κυρίου φόρου που δεν θα μειώνεται σε περίπτωση συμβιβασμού -ίσως μόνο σε περιπτώσεις οικειοθελούς συμμόρφωσης- και την επιβολή τόκου υπερημερίας στον οφειλόμενο φόρο. Για περιπτώσεις πλαστών και εικονικών τιμολογίων θα υπάρχει ειδικό πρόστιμο, το ύψος του οποίου θα επαναπροσδιοριστεί.
• Θέσπιση ειδικής νομοθεσίας για τις εξωχώριες εταιρίες (Controlled Foreign Corporation Legislation - CFC), που θα περιέχει τεκμήρια για την ανίχνευση ελεγχόμενων εταιριών που έχουν συσταθεί μόνο για φορολογικούς σκοπούς, όπως αυτό της πραγματικής διοίκησης της επιχείρησης, για να αποκαλυφθούν και να φορολογηθούν στην Ελλάδα οι εξωχώριες επιχειρήσεις.
• Θέσπιση γενικής, αλλά πλήρους διάταξης για τη φοροαποφυγή όπως διαθέτουν οι προηγμένες φορολογικά χώρες, ώστε να μπορούν να ακυρωθούν φορολογικά συναλλαγές οι οποίες γίνονται με αποκλειστικό σκοπό την αποφυγή φόρου χωρίς πραγματικό οικονομικό αντικείμενο.
• Ενοποίηση του μηχανισμού φορολογικών ελέγχων και αναδιάρθρωσή του, με σκοπό τη διενέργεια γρήγορων και στοχευμένων ελέγχων με βάση επιλογή από την επεξεργασία στοιχείων του προφίλ του φορολογούμενου.
• Ενίσχυση με ανθρώπινο δυναμικό και σύγχρονο τεχνολογικό εξοπλισμό του φοροεισπρακτικού μηχανισμού και κεντρικός συντονισμός του ελεγκτικού έργου για να ελεγχθούν οι ανέλεγκτες υποθέσεις.
• Εξοπλισμός των τελωνείων -συνοριακών και εισαγωγής- με τα απαραίτητα τεχνικά μέσα για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου.
• Ενοποίηση της νομοθεσίας περί ενδοομιλικών συναλλαγών (transfer pricing) σε ένα νομοθέτημα με πρόβλεψη για αποκλειστική αρμοδιότητα ελέγχου από το υπουργείο Οικονομικών και με ειδική εκπαίδευση στελεχών του ή με αξιοποίηση στελεχών άλλων υπουργείων, που ήδη έχουν εκπαιδευτεί.
Φορολογία ακίνητης περιουσίας
• Αντικατάσταση από το 2013 του Έκτακτου Ειδικού Τέλους Ηλεκτροδοτούμενων Δομημένων Επιφανειών και του Φόρου Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας από ενιαίο προοδευτικό φόρο ακινήτων.
• Εξέταση υπαγωγής σε αυτοτελή φορολογία του ποσού της αποπληθωρισμένης υπεραξίας που προκύπτει από την πώληση ακινήτων ιδιωτών για ποσά άνω κάποιου ορίου.
• Επανεξέταση του συντελεστή φόρου μεταβίβασης ακινήτων με βάση τα ισχύοντα στις ευρωπαϊκές χώρες.
• Επέκταση της εφαρμογής των αντικειμενικών αξιών όπου αυτές δεν υφίστανται.
Δέσμη ειδικών προτάσεων
• Κατάργηση του Κ.Β.Σ. όχι με λόγια και σχέδια που ουσιαστικά τον μετονομάζουν και ενσωμάτωση ορισμένων αναγκαίων διατάξεων σε επιμέρους φορολογίες.
• Επαναξιολόγηση των φόρων υπέρ τρίτων με σκοπό την κατάργησή τους για την αποκατάσταση της ανταγωνιστικότητας και την αποτροπή στρεβλώσεων στην αγορά.
• Επανεξέταση του συστήματος υποβολής δηλώσεων, βεβαίωσης και καταβολής του ΦΠΑ καθώς και της δυνατότητας μετάβασης σε καθεστώς ΦΠΑ πραγματικού χρόνου.
• Εξίσωση πετρελαίου θέρμανσης με κίνησης για πάταξη του λαθρεμπορίου και διαφυγόντων φορολογικών εσόδων, με ταυτόχρονη επιδότηση στη βάση γεωγραφικών, οικονομικών και κοινωνικών κριτηρίων.
• Κατάργηση των Επιτροπών Διοικητικής Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών για διαφορές πάνω από συγκεκριμένο όριο και υπαγωγή των υποθέσεων προς συμβιβασμό στο θεσμό της φορολογικής διαιτησίας στην οποία θα προσφεύγει ο φορολογούμενος πριν από το δικαστήριο χωρίς να εξαρτάται από το αν θα συναινέσει στο αίτημα διαιτησίας ο υπουργός.
• Δημοσίευση στο διαδίκτυο των αποφάσεων της Επιτροπής Φορολογικής Διαιτησίας για να επιτευχθεί διαφάνεια.
• Δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής στοιχείων - μεταβολών - δικαιολογητικών.
• Επανεξέταση με τη συνεργασία του υπουργείου Δικαιοσύνης του αδικήματος μη καταβολής ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο που δημιουργήθηκαν από τη μη πληρωμή φόρων. Εφόσον για τη φοροδιαφυγή θα υπάρχει ξεχωριστή ποινική τιμωρία, η ποινικοποίηση των χρεών από φόρους λειτουργεί στην πράξη ως προσωποκράτηση, γεγονός που αντίκειται στην ισότιμη σχέση Πολιτείας και φορολογούμενου.
• Επανεξέταση του καθεστώτος λήψης διασφάλισης μέτρων υπέρ του Δημοσίου ώστε να μην οδηγούνται οι επιχειρήσεις σε κλείσιμο εξαιτίας αυτών των μέτρων.
• Ίδρυση στο υπουργείο Διεύθυνσης Φορολογικών Μελετών με σκοπό την εκπαίδευση των υπαλλήλων σε τεχνικά θέματα και την εκπόνηση μελετών για εξειδικευμένα φορολογικά ζητήματα με τη συνδρομή φορέων.
Τι θα γίνει φέτος με το «χαράτσι» της ΔΕΗ
Για δεύτερη χρονιά αναμένεται να ταχυδρομήσει η ΔΕΗ το ειδικό τέλος ακινήτων για το 2012,με τη διαφορά ότι δε θα το εισπράξει καθώς το «χαράτσι» θα αποσυνδεθεί από την πληρωμή του λογαριασμού ηλεκτρικού ρεύματος.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Οικονομικών εξετάζει πρόταση που έχει υποβληθεί από την πλευρά της ΔΕΗ και προβλέπει την έκδοση και την αποστολή ξεχωριστού εντύπου για την είσπραξη του Ειδικού Τέλους το οποίο όμως θα περιλαμβάνεται στον ίδιο φάκελο με τον λογαριασμό της ΔΕΗ.
Έτσι, θα μπορεί να εξοφληθεί και στις τράπεζες και στα ΕΛΤΑ, ώστε να απεξαρτηθεί η ΔΕΗ από την υποχρέωση να το συνεισπράττει ταυτόχρονα με την εξόφληση του λογαριασμού του ηλεκτρικού ρεύματος.
Αποτέλεσμα θα είναι το γεγονός πως η καταβολή του ειδικού τέλους δε θα αποτελεί πλέον προϋπόθεση για να θεωρείται «εξοφλημένος» ολόκληρος ο λογαριασμός του ηλεκτρικού ρεύματος, με στόχο να αποσυνδεθεί πλήρως η παροχή και η κατανάλωση του ηλεκτρικού ρεύματος από την καταβολή του φόρου.
Τα πρώτα ειδοποιητήρια για το Τέλος του 2012 εκτιμάται ότι θα αποσταλούν το αργότερο μέχρι το τέλος Ιουλίου ή τις αρχές Αυγούστου. Τα έσοδα από τις πρώτες τέσσερις δόσεις, τα οποία εκτιμάται ότι θα υπερβούν το 1,5 δισ. ευρώ, υπολογίζεται ότι θα έχουν εισπραχθεί μέχρι τον Φεβρουάριο του 2013, οπότε θα ενταχθούν στον προϋπολογισμό του 2012, ενώ τα έσοδα από την 5η και την 6η δόση, εκτιμώμενου ύψους 600.000.000 – 700.000.000 ευρώ, θα εισπραχθούν μετά τον Φεβρουάριο του 2013 και θα ενταχθούν αναγκαστικά στον προϋπολογισμό του επόμενου έτους.
Πηγή
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου