Δευτέρα 21 Οκτωβρίου 2013

Θεσσαλονίκη-Αθήνα 20 ευρώ με φυσικό αέριο


Η τιμή του φυσικού αερίου κίνησης ανέρχεται σε μόλις 40 λεπτά το λίτρο, την ώρα που η αμόλυβδη βρίσκεται στα ύψη, το diesel αγγίζει τα 1,35 ευρώ, ενώ και το υγραέριο, που διαφημίστηκε πολύ τα τελευταία χρόνια, φθάνει σήμερα το 1 ευρώ.

Στην τελική ευθεία μπαίνει το σχέδιο της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου (ΔΕΠΑ), που στόχο έχει να φέρει μια νέα εποχή στην κίνηση των οχημάτων με φυσικό αέριο. Το πρόγραμμα βρίσκεται στα σκαριά από τα μέσα του 2012, ενώ την Τετάρτη εγκαινιάζεται το πρώτο πρατήριο φυσικού αερίου στη Θεσσαλονίκη.


Το πρατήριο FYSIKON βρίσκεται σε ήδη υπάρχον πρατήριο της ΕΚΟ, πριν τη διασταύρωση του αεροδρομίου, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες, μέσα στους επόμενους μήνες θα δημιουργηθεί και δεύτερο πρατήριο στην πόλη, στη δυτική πλευρά. Ήδη έχουν βρεθεί τρεις χώροι, οι οποίοι εξετάζονται διεξοδικά από τους τεχνικούς της ΔΕΠΑ προκειμένου να πληρούν όλες τις διεθνείς προδιαγραφές ασφάλειας.

Εξάλλου, σύμφωνα με υψηλόβαθμα στελέχη της ΔΕΠΑ, στον σχεδιασμό της εταιρείας υπάρχει η κατασκευή τουλάχιστον 20 πρατηρίων στους μεγάλους οδικούς άξονες, Εγνατία Οδό και ΕΟ Αθηνών-Θεσσαλονίκης. Σε πρώτη φάση θα δημιουργηθούν πρατήρια στο κομμάτι Θεσσαλονίκη-Αλεξανδρούπολη της Εγνατίας και σε δεύτερη φάση στο δυτικό κομμάτι.

Το πρατήριο φυσικού αερίου στη Θεσσαλονίκη είναι το τέταρτο συνολικά στη χώρα, καθώς ήδη λειτουργούν τα τελευταία χρόνια δύο πρατήρια στην Αθήνα, στο Ίλιον και στην Ανθούσα, τα οποία εφοδιάζουν τα περίπου 800 λεωφορεία φυσικού αερίου της πόλης και απορριμματοφόρα των δήμων. Μάλιστα, από τον Ιούλιο λειτουργεί δοκιμαστικά πρατήριο στην Κηφισιά, σε εγκατάσταση της ΕΚΟ, το οποίο μέσα στο επόμενο διάστημα θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία.

Θεσσαλονίκη-Αθήνα με 20 ευρώ

Η τιμή του φυσικού αερίου κίνησης ανέρχεται σε μόλις 40 λεπτά το λίτρο, την ώρα που η αμόλυβδη βρίσκεται στα ύψη, το diesel αγγίζει τα 1,35 ευρώ, ενώ και το υγραέριο, που διαφημίστηκε πολύ τα τελευταία χρόνια, φθάνει σήμερα το 1 ευρώ. Είναι προφανές ότι τα οικονομικά οφέλη για τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων είναι σημαντικά, ενώ δεν υπάρχει φόβος για αύξηση της τιμής του αερίου, καθώς υπάρχει πλαφόν στον ΕΦΚ, λόγω του ότι είναι ευγενές καύσιμο, φιλικό προς το περιβάλλον.

Χαρακτηριστικά, ένα ταξίδι Θεσσαλονίκη – Αθήνα με ΙΧ φυσικού αερίου κοστίζει μόλις 20 ευρώ, όταν με τη βενζίνη κοστίζει πάνω από 70 ευρώ.

Επιδότηση μέσω ΕΣΠΑ για εγκατάσταση κινητήρα CNG

Το κόστος εγκατάστασης ενός κινητήρα φυσικού αερίου (CNG - Compressed Natural Gas) είναι αρκετά υψηλό, ωστόσο, σύμφωνα με υπολογισμούς, η απόσβεση, ανάλογα και με τη χρήση, μπορεί να γίνει το αργότερο σε έναν χρόνο.

Για παράδειγμα, για ένα ΙΧ 1.300-1.400 κυβικών, το κόστος εγκατάστασης κινητήρα CNG ανέρχεται σε 850-1.300 ευρώ, ανάλογα με το μοντέλο, ενώ για αυτοκίνητο 1.600 κυβικών κοστίζει από 1.500 έως 1.850 ευρώ.

Η ΔΕΠΑ, στο πλαίσιο προώθησης της αεριοκίνησης, βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με την ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, προκειμένου να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ πρόγραμμα που θα χρηματοδοτεί κατά 50-70% την εγκατάσταση του κινητήρα. Για παράδειγμα, εάν η εγκατάσταση κοστίζει 1.600 ευρώ, ο ιδιοκτήτης θα μπορεί να επιδοτείται για τα 800 ή τα 1.000 ευρώ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι συζητήσεις βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο και οι τελικές αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν το αργότερο μέχρι το τέλος του έτους. Στόχος της ΔΕΠΑ είναι να ενταχθούν στο πρόγραμμα επιδότησης τουλάχιστον 50.000 οχήματα, σε πρώτο στάδιο, και, προς αυτή την κατεύθυνση, βρίσκεται σε συνεργασία με τις μεγαλύτερες αντιπροσωπείες αυτοκινήτων της χώρας.

Με άλλα λόγια, μόλις τεθεί σε εφαρμογή το σχέδιο, οι οδηγοί θα μπορούν να πηγαίνουν στην αντιπροσωπεία απ' όπου έχουν αγοράσει το αυτοκίνητό τους και να ζητούν τη μετατροπή του σε αεριοκίνητο. Μάλιστα, θα λαμβάνουν και εγγύηση ασφάλειας μετατροπής από τον αντιπρόσωπο, προκειμένου να είναι πλήρως καλυμμένοι. Να σημειωθεί πως, όπως και στην υγραεριοκίνηση, τα αυτοκίνητα φυσικού αερίου είναι υβριδικά, δηλαδή διατηρούν και τον κινητήρα της βενζίνης.

Η επιδότηση εξετάζεται να ισχύσει και για εταιρείες με στόλο οχημάτων (όπως μεταφορικές με φορτηγά, βαν κτλ), ενώ παρόμοιες συνεργασίες μελετάται να γίνουν και με τις εταιρείες ταξί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.



του Αλέξανδρου Μητάκη
mitakis@voria.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου