Δευτέρα 11 Μαρτίου 2019

Θέλουν να διώξουν τον «Δρομέα» και να φέρουν στη θέση του σκοπιανό άγαλμα


Αντιδράσεις έχει προκαλέσει τις τελευταίες ώρες η πληροφορία για πρόταση ανταλλαγής του γνωστού γλυπτού του Κώστα Βαρώτσου, «Δρομέας» με άγαλμα της κεντρικής πλατείας των Σκοπίων

Η υπουργός Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά, πρότεινε το θρυλικό γλυπτό που βρίσκεται μπροστά από το Χίλτον στην Αθήνα να μεταφερθεί στην κεντρική πλατεία των Σκοπίων και στην θέση του να τοποθετηθεί άγαλμα της γειτονικής χώρας που απεικονίζει τον...
Μ. Αλέξανδρο.

Ο Κώστας Βαρώτσος μιλώντας στο makthes.gr επιβεβαίωσε την είδηση για την πρόταση, αναφέροντας πως «ο,τι είχα να πω, το είπα στην ίδια την υπουργό». Η συνάντηση της υπουργού Πολιτισμού με τον διεθνούς φήμης γλύπτη έγινε πριν λίγες ημέρες και η κ. Ζορμπά ανέλυσε στον ίδιο την ιδέα, στο πλαίσιο της Συμφωνίας των Πρεσπών.

Η είδηση για την συγκεκριμένη πρόταση της υπουργού Πολιτισμού, έγινε γνωστή αρχικά απο δημοσίευση της δημοσιογράφου Εύης Κυριακοπούλου και της δικηγόρου Αλεξάνδρας Γωγούση στο Facebook, καθώς ο κ. Βαρώτσος δεν έκανε καμία δημόσια τοποθέτηση για το θέμα και δεν γνωρίζει πως διέρρευσε η πληροφορία. Να σημειωθεί πως δεν μπορεί να προχωρήσει καμία διαδικασία ανταλλαγής, χωρίς την έγκριση του καλλιτέχνη.

Ο Κώστας Βαρώτσος επιβεβαιώνει την πληροφορία στο makthes.gr

https://www.makthes.gr/protasi-zormpa-na-antallaxoyme-ton-dromea-me-agalma-ton-skopion-205040




Κώστας Βαρώτσος: Έμεινα εμβρόντητος από την πρόταση για τον Δρομέα

Κώστας Βαρώτσος: Έμεινα εμβρόντητος από την πρόταση για τον Δρομέα – Έχω τρελαθεί από τη διάψευση

Εμβρόντητος τόσο από την πρόταση όσο και από την εκ των υστέρων διάψευση της συζήτησης που είχε με την υπουργό Πολιτισμού, Μ. Ζορμπά, σχετικά με την ανταλλαγή του εμβληματικού Δρομέα στη συνέντευξη που παραχώρησε στο liberal.gr o διεθνούς φήμης Έλληνας γλύπτης, Κώστας Βαρώτσος. Όπως τονίζει πήγε στη συνάντηση που είχε προγραμματιστεί για τις 19.30 την προηγούμενη Παρασκευή εκτιμώντας πως θα συζητηθούν θέματα σχετικά με το χώρο αλλά βρέθηκε να ακούει μια πρόταση που στην αρχή νόμιζε πως πρόκειται για αστείο.

Στο άκουσμα της πρότασης να ανταλλαγεί ο Δρομέας με ένα άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου από τα Σκόπια θεώρησε πως πρόκειται για κάποιο αστείο. Στη συνέχεια όμως άρχισε να εκνευρίζεται αφού διαπίστωσε πως η συζήτηση είναι πραγματική. Περιγράφοντας ότι πήγε νωρίτερα έχοντας μπερδέψει την ώρα και συνάντησε και τους καλλιτέχνες της Μπιενάλε αναφέρεται σε όσα έγιναν εντός του γραφείου της κ. Ζορμπά καθώς και στο γεγονός ότι μετά την αποχώρησή του δεν έδωσε σημασία.

«Έκλεισα το θέμα άμεσα» σημειώνει αναφέροντας ότι είπε στην υπουργό «πως δεν είναι δυνατόν να συζητάμε κάτι τέτοιο» ενώ ως προς την πρότασή της δηλώνει πως του είπε πως είναι ωραία πόλη τα Σκόπια για να μεταφερθεί εκεί το άγαλμα στο πλαίσιο της ανταλλαγής που είχε σκεφτεί και ότι αν πάει θα τους αρέσει.

Το χειρότερο για τον διεθνούς φήμης Έλληνα γλύπτη ήταν όμως η διάψευση της κ. Ζορμπά ως προς το περιεχόμενο της πρότασης. «Τα πράγματα με αυτή τη διάψευση σοβαρεύουν» τονίζει προσθέτοντας πως «υπάρχει πρόβλημα ηθικό και αξιοπρέπειας».

Και καταλήγει λέγοντας πως ευτυχώς που υπήρχαν εκεί και οι καλλιτέχνες της Μπιενάλε διότι άκουσε πως αμφισβητήθηκε ακόμη και η παρουσία του. «Ευτυχώς» τονίζει «γιατί θα έπρεπε να αναρωτηθώ και αν πήγα»


Συνέντευξη στον Τάσο Ευαγγελίου

Σας ζήτησε η κ. Ζορμπά να μεταφερθεί στα Σκόπια ο Δρομέας;
Ζήτησε ένα ραντεβού μαζί μου την περασμένη Παρασκευή. Στις 7.30 το απόγευμα. Μάλιστα πήγα νωρίτερα γιατί μπερδεύτηκε και νόμιζα πως ήταν στις 7. Στη συνάντηση πριν από εμένα ήταν τα παιδιά της Μπιενάλε μέσα. Η κ. Ζορμπά μόλις κάθισα μου είπε: «Έχω μια ιδέα». Τη ρώτησα ποια ήταν αυτή η ιδέα νομίζοντας πως θα μου μιλήσει για το Μουσείο, για τα προβλήματα που υπάρχουν στο χώρο το δικό μας.
Όμως η υπουργός αμέσως μετά μου λέει «τι θα έλεγες να μεταφέρουμε το Δρομέα στα Σκόπια και να μας στείλουν αυτοί έναν Μεγαλέξανδρο εδώ;». Λέω δεν κατάλαβα, μπορείτε να μου επαναλάβετε την πρότασή σας; Είναι δυνατόν να λέτε κάτι τέτοιο;

Τι σας απάντησε;
Μου απάντησε ότι «ναι σκεφτόμαστε εδώ να στείλουμε το Δρομέα στα Σκόπια». Στη συνέχεια μου είπε ότι είναι πολύ ωραία πόλη τα Σκόπια και αν πάτε θα σας αρέσουν πολύ. Εγώ άρχισα να εκνευρίζομαι. Κάποια στιγμή της είπα δεν είναι δυνατόν να συζητάμε κάτι τέτοιο. Συγκεκριμένα, της απάντησα «Μένω εμβρόντητος». Συνέχισε όμως λέγοντας μου να το σκεφτώ και να δούμε πως μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο.

Δηλαδή επέμενε;
Κοιτάξτε της απάντησα αμέσως μετά πως δεν είναι δυνατόν να γίνει κάτι τέτοιο. Εγώ έχω τα πνευματικά δικαιώματα και το έργο δεν μπορεί να κουνηθεί. Εκεί η συζήτηση σταμάτησε και συνεχίσαμε με άλλα θέματα που άπτονται του χώρου, για το Μουσείο και θέματα που έχουν να κάνουν με το αντικείμενο του υπουργείου. Όμως θέλω να τονίσω ότι έμεινα εμβρόντητος δεύτερη φορά.

Τι εννοείτε;
Έμεινα εμβρόντητος όταν έμαθα ότι διέψευσε αυτή τη συζήτηση. Μια συζήτηση που έγινε. Εγώ απλά επιβεβαίωσα όταν ρωτήθηκα από δημοσιογράφους για το θέμα. Δεν μπορούσα να το αμφισβητήσω. Και να σας πω και κάτι δεν θεωρούσα ότι έπρεπε να δοθεί συνέχεια. Είχα πει όχι και το θέμα για εμένα είχε λήξει εκεί.
Όμως σήμερα (σ.σ. χθες) αργά το βράδυ έμαθα από δημοσιογράφους ότι η κ. Ζορμπά διέψευσε πως μου έκανε αυτή την πρόταση. Αυτό είναι πια πάρα πολύ σοβαρό. Θεωρώ ότι η πρόταση της δεν ήταν τόσο σοβαρό θέμα. Μια ιδέα ακόμη και αν αυτή είναι υπερβολική μπορεί κάποιος να την πει και ίσως και να γελάσει κάποιος με αυτή. Να διασκεδάσεις να απαντήσεις «Ε όχι και να πάμε το Δρομέα στα Σκόπια» και να λήξει το θέμα εκεί.

Δεν δώσατε δηλαδή σημασία.
Όχι στην πρόταση όχι και τόσο. Τι να συζητήσω για αυτό το θέμα. Το θεώρησα μια «τρέλα» αλλά μόλις έμαθα τη διάψευση στεναχωρήθηκα πάρα πολύ διότι βρίσκομαι στη θέση να καλούμε να υπερασπιστώ την τιμή μου και το λόγο μου. Είναι ντροπή αυτό το πράγμα. Δεν μπορεί να το κάνει κάποιος. Αυτό για εμένα είναι πολύ σοβαρό. Διαψεύδει μια συζήτηση που κάναμε

Θεωρείτε πως ήταν μια προσωπική της ιδέα;
Από ότι κατάλαβα το είχε συζητήσει και με άλλους. Μου είπε ότι σας μεταφέρω και τις απόψεις των άλλων και όταν ρώτησα ποιοι είναι αυτοί οι άλλοι δεν μου είπε. Ρώτησα για να δω ποιοι σκέφτηκαν αυτή τη φοβερή ιδέα να μεταφέρουμε το Δρομέα στα Σκόπια αλλά δεν πήρα απάντηση. Δεν ξέρω αν ήταν κάποιοι πολιτικοί, κάποιοι συνεργάτες, κάποιοι φίλοι της. Δεν έχω πληροφόρηση.

Έχει ξανατεθεί θέμα ανταλλαγής έργων τέχνης;
Δεν έχω ξανακούσει είναι αλήθεια. Είναι παγκόσμια πρώτη. Και είναι και ένα πράγμα που δεν είναι και δικό σου. Ανήκει στο Δήμο της Αθήνας. Ανήκει στους Αθηναίους. Θα πρέπει να ρωτηθούν οι Αθηναίοι. Θέλω να σας πως ότι είναι συγκινητική η αντίδραση του κόσμου. Τώρα που το θέμα δημοσιοποιήθηκε υπήρξε μεγάλη ανταπόκριση. Οι πολίτες αντέδρασαν. Κοιτάξτε το έργο έχει ξεφύγει και από τα δικά μου τα χέρια.
Το έκανα όταν ήμουν τριάντα χρονών αλλά αυτό πήρε το δρόμο του. Απέκτησε μια σχέση με την Αθήνα, τους Αθηναίους αλλά και τους ξένους επισκέπτες. Και είναι ένα από τα πιο διάσημα γλυπτά. Έχει δημοσιευτεί παντού αυτό το έργο. Το ξαναλέω η αντίδραση του κόσμου ήταν ενδιαφέρουσα και συγκινητική. Λένε κάτω τα χέρια από το Δρομέα. Νιώθω λύπη πάντως από την άλλη το ξαναλέω από τη διάψευση.
Στην αρχή ακούστηκε πως δεν ήμουν καν εκεί, ότι δεν πήγα στο υπουργείο. Μου είπαν κάποιοι δημοσιογράφοι ότι αμφισβητείται και η παρουσία μου. Ευτυχώς έτυχε να είναι εκεί τα παιδιά της Μπιενάλε της Βενετίας, οι καλλιτέχνες που τους χαιρέτησα. Μην τρελαθούμε.

Θα πρέπει να πείσετε δηλαδή από κάποια στιγμή πως δεν είστε ελέφαντας...
Πραγματικά κάποια στιγμή θα αναρωτιόμουν αν ήμουν εκεί. Δεν μπορώ να καταλάβω το λόγο που το έκανε που διέψευσε. Αυτό είναι χειρότερο και από την ίδια την πρόταση. Τα πράγματα με αυτή τη διάψευση σοβαρεύουν. Υπάρχει πρόβλημα ηθικό, αξιοπρέπειας. Δεν ξέρω τι να πω πραγματικά.

1 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Κατάντια!!!
Το άγαλμα του Μ. Αλεξάνδρου σαπίζει στα υπόγεια του δήμου Αθηναίων και η Αθήνα θα αποκτήσει άγαλμα του made in skopia....ξεφτίλα...

Δημοσίευση σχολίου