Τρίτη 4 Οκτωβρίου 2011

Ας σκεφτούμε λογικά: Από που θα τα εισπράξουν όλα αυτά; ~ Οι 25 φορο-επιβαρύνσεις του 2012


Υπόψιν ότι 6η δόση γιόκ προς το παρόν. Από Νοέμβρη και βλέπουμε...

Σκληρά μέτρα με την έγκριση της Τρόικας που θα πλήξουν εκατομμύρια νοικοκυριά και επιχειρήσεις με στόχο να αυξηθούν τα έσοδα του κράτους το 2012 - όπως προσδοκά το υπουργείο Οικονομικών - περιλαμβάνονται στο προσχέδιο του προϋπολογισμού που κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή. Ενδεικτικό του τι θα συμβεί είναι ότι προβλέπεται αύξηση των...
 εσόδων από τη φορολογία των φυσικών προσώπων το 2012 σε σύγκριση με το τρέχον έτος κατά 27,5% λόγω της κατάργησης πολλών φοροαπαλλαγών και της πλήρους εφαρμογής των τεκμηρίων φορολόγησης, αλλά και της σημαντικής μείωσης του αφορολόγητου ορίου στην κλίμακα φορολογίας εισοδήματος στα 5.000 ευρώ. Και αυτά αναφέρονται αυτολεξεί στο προσχέδιο του προϋπολογισμού.

Η αύξηση των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων από τις αρχές του νέου έτους, όπως προβλέπεται στον προϋπολογισμό, είναι ένα από τα πιο σημαντικά και επιβαρυντικά μέτρα για όλα τα νοικοκυριά που διαθέτουν από ένα διαμέρισμα, μία μονοκατοικία ή μεζονέτα αλλά και κάποια επαγγελματική στέγη (γραφείο, κατάστημα κτλ.). Οι νέες αυξημένες αντικειμενικές αξίες θα οδηγήσουν σε αύξηση του Τέλους Ακίνητης Περιουσίας, της έκτακτης εισφοράς στα ακίνητα, στα δημοτικά τέλη, τις μεταβιβάσεις ακινήτων, τις γονικές παροχές κτλ. Μάλιστα αν η αύξηση συνδυαστεί με τη μείωση των αφορολόγητων ορίων που ισχύουν σήμερα για την απόκτηση Α΄ κατοικίας με αγορά, γονική παροχή ή κληρονομιά όπως προβλέπεται στον προϋπολογισμό, τότε οι επιβαρύνσεις θα είναι ακόμη μεγαλύτερες.

Επίσης, όλες οι επιχειρήσεις που θα εμφανίσουν υψηλή κερδοφορία κατά το 2010 θα επιβαρυνθούν με νέα έκτακτη εισφορά ενώ με πρόσθετη φορολογία θα επιβαρυνθούν όσοι έβγαλαν τις καταθέσεις τους στο εξωτερικό.

Τα μέτρα που θα εφαρμοστούν το 2012 - αρκετά από τα οποία έχουν ήδη ψηφιστεί στο Μεσοπρόθεσμο - και αναμένεται να οδηγήσουν σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών στην αύξηση των εσόδων του προϋπολογισμού είναι τα εξής:


1. Η πλήρης εφαρμογή του μέτρου της μείωσης του αφορολόγητου ορίου στο εισόδημα των φυσικών προσώπων από 12.000 σε 5.000 ευρώ.

2. Η κατάργηση του μέτρου της έκπτωσης φόρου σε ποσοστό 10% επί του επιπλέον ποσού από το αφορολόγητο που συγκεντρώνεται με την προσκόμιση αποδείξεων.

3. Η επαναξιολόγηση και κατάργηση ορισμένων φορολογικών απαλλαγών και εξαιρέσεων.

4. Η διεύρυνση των τεκμηρίων φορολόγησης σε όλους τους φορολογούμενους.

5. Η συνέχιση της είσπραξης εσόδων από το τέλος επιτηδεύματος στους ελεύθερους επαγγελματίες που έχει επιβληθεί από το έτος 2011.

6. Η αλλαγή στο φόρο ακίνητης περιουσίας, με τη μείωση του αφορολόγητου ορίου και την αύξηση των αντικειμενικών αξιών.

7. Η συνέχιση της είσπραξης της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης σε εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ.

8. Η επιβολή έκτακτης εισφοράς στις επιχειρήσεις με μεγάλη κερδοφορία τη χρήση έτους 2010.

9. Η πλήρης εφαρμογή της ειδικής ρύθμισης για τα ιδιωτικά σκάφη, με παύση της ισχύος της άδειας επαγγελματικού πλοίου αναψυχής.

10. Η πλήρης απόδοση του μέτρου της αλλαγής στον τρόπο υπολογισμού του ΕΦΚ στον καπνό.

11. Η πλήρης εφαρμογή της αύξησης του συντελεστή ΕΦΚ στο πετρέλαιο εσωτερικής καύσης (diesel) θέρμανσης σε 60 ευρώ το χιλιόλιτρο για τα φυσικά πρόσωπα και η εξομοίωση του εν λόγω συντελεστή με εκείνο του πετρελαίου εσωτερικής καύσης (diesel) κίνησης για τις επιχειρήσεις.

12. Η συνέχιση της είσπραξης της ειδικής εισφοράς κοινωνικής αλληλεγγύης από τα φυσικά πρόσωπα, και για τα εισοδήματα που θα αποκτηθούν στο 2011,

13. Η πλήρης απόδοση του μέτρου αύξησης του συντελεστή ΦΠΑ στην εστίαση από 13% σε 23%,

14. Η πλήρης εφαρμογή του μέτρου επιβολής ΕΦΚ στο φυσικό αέριο,

15. Η πλήρης εφαρμογή του σχεδίου δράσης για την είσπραξης ανείσπρακτων οφειλών προς το Δημόσιο, καθώς και

16. Η πλήρης απόδοση του νέου πλαισίου εκδίκασης φορολογικών διαφορών.


Η ενίσχυση των εσόδων, αναμένεται και από τις πρόσθετες δημοσιονομικές παρεμβάσεις, οι οποίες περιλαμβάνουν:

17. Τη μείωση ή και κατάργηση ορισμένων πρόσθετων φορολογικών απαλλαγών και εξαιρέσεων.

18. Την πλήρη απόδοση του έκτακτου ειδικού τέλους ηλεκτροδοτούμενων δομημένων επιφανειών (ΤΗΔΕ), που είναι σε ισχύ από το 2011 και

19. Την εξίσωση του συντελεστή του ΕΦΚ στο πετρέλαιο (diesel) θέρμανσης με εκείνο του πετρελαίου (diesel) κίνησης, από τον Οκτώβριο του 2012

20. Τη φορολόγηση των κεφαλαίων που επαναπατρίζονται ή παραμένουν στο εξωτερικό.


Η αύξηση των εσόδων εκτιμάται ότι θα προκύψει και από άλλες παρεμβάσεις όπως είναι:

21. Το νέο πλαίσιο εκδίκασης των φορολογικών διαφορών.

22. Το σχέδιο δράσης για την είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών.

23. Την περαίωση εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων.

24. Την επέκταση του ΦΠΑ σε νέες κατηγορίες επαγγελματιών.

25. Τη συνέχιση της είσπραξης της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για την καταπολέμηση της ανεργίας, που είναι ήδη σε ισχύ από το προηγούμενο έτος.


Αρνητικές επιπτώσεις αναμένονται στα έσοδα από την πλήρη εφαρμογή των μέτρων που αφορούν στο ενιαίο μισθολόγιο και στις επιμέρους μειώσεις των συνταξιοδοτικών παροχών.

Τα έσοδα, προ μείωσης επιστροφών, για το οικονομικό έτος 2012 προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 58.004 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 3,1% έναντι του 2011.


Άμεσοι φόροι

Τα έσοδα από την άμεση φορολογία προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 23.637 εκατ. ευρώ εμφανίζοντας αύξηση κατά 14,3% έναντι του 2011.

Τα έσοδα από το φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων προβλέπονται αυξημένα κατά 27,5% λόγω της κατάργησης πολλών φοροαπαλλαγών και της πλήρους εφαρμογής των τεκμηρίων φορολόγησης, αλλά και της σημαντικής μείωσης του αφορολόγητου ορίου στην κλίμακα φορολογίας εισοδήματος στα 5.000 ευρώ.

Τα έσοδα από το φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων αναμένονται μειωμένα κατά 22% λόγω των σημαντικών επιπτώσεων της οικονομικής κρίσης στην κερδοφορία των επιχειρήσεων, αλλά και λόγω της μείωσης του συντελεστή φορολόγησης των αδιανέμητων κερδών από 24% σε 20% για τη χρήση 2011.

Τα έσοδα από φόρους στην περιουσία εμφανίζονται σημαντικά ενισχυμένα το έτος 2012, αφενός διότι το 2011 δεν εισπράττονται καθόλου έσοδα από το φόρο ακίνητης περιουσίας του οικείου έτους για τα φυσικά πρόσωπα, εξαιτίας τεχνικών προβλημάτων και αφετέρου λόγω της πλήρους απόδοσης του μέτρου της επιβολής του ειδικού τέλους στην ακίνητη περιουσία, μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ, το οποίο εκτιμάται να ενισχύσει τα έσοδα της εν λόγω κατηγορίας κατά 2.900 εκατ. ευρώ.


Έμμεσοι φόροι

Τα έσοδα από την έμμεση φορολογία προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 29.087 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 0,2% σε σχέση με τα αντίστοιχα έσοδα του 2011.

Τα έσοδα από τον ΦΠΑ αναμένεται να εμφανίσουν μείωση 2,3% και να ανέλθουν σε 16.510 εκατ. ευρώ. Οι αρνητικές επιπτώσεις της ύφεσης στα επίπεδα της κατανάλωσης, αναμένεται να μετριαστούν λόγω της πλήρους εφαρμογής του μέτρου αύξησης του συντελεστή ΦΠΑ στην εστίαση και στην αναγκαστική είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Τα έσοδα από λοιπούς φόρους συναλλαγών προβλέπεται να ανέλθουν στα 1.048 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 9,7%, λόγω της θετικής επίδρασης από την αύξηση των αντικειμενικών αξιών στα έσοδα από τις μεταβιβάσεις ακινήτων.

Τα έσοδα από φόρους κατανάλωσης αναμένεται να ανέλθουν σε 10.679 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 2,7% συγκριτικά με το προηγούμενο έτος, λόγω της πλήρους απόδοσης της αύξησης του ΕΦΚ στον καπνό, καθώς και της περαιτέρω αύξησης του ΕΦΚ στο πετρέλαιο (diesel) θέρμανσης.

Από έμμεσους φόρους ΠΟΕ προβλέπονται μειωμένα έσοδα λόγω της απουσίας εσόδων προερχόμενων από την περαίωση ανέλεγκτων φορολογικών υποθέσεων που εμφανίστηκαν στα έσοδα των ετών 2010 και 2011.


Μη φορολογικά έσοδα

Τα μη φορολογικά έσοδα αναμένεται να εμφανίσουν μείωση 30,2% έναντι του 2011 και να διαμορφωθούν σε 3.166 εκατ. ευρώ, λόγω της απουσίας εσόδων που εμφανίστηκαν στο 2011 αλλά δεν επαναλαμβάνονται στο έτος 2012. Τέτοιες περιπτώσεις είναι τα έσοδα από τα παράβολα για την υπαγωγή στη ρύθμιση αυθαιρέτων, οι καταπτώσεις εγγυήσεων φορέων εντός και εκτός γενικής κυβέρνησης, καθώς και μερίσματα οργανισμών, οι μετοχές των οποίων μεταβιβάζονται στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου ΑΕ.


Επιστροφές αχρεωστήτως εισπραχθέντων εσόδων

Οι επιστροφές αχρεωστήτως εισπραχθέντων εσόδων το έτος 2012 προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 3.800 εκατ. ευρώ, και να επιστρέψουν στα φυσιολογικά, για το μέγεθος των εισπράξεων, επίπεδα, δεδομένου ότι δεν θα επαναληφθούν το έτος 2012, οι αυξημένοι συμψηφισμοί επιστροφών με οφειλές προς το Δημόσιο, που είχαν συγκυριακό χαρακτήρα και έγιναν στο προηγούμενο έτος.  tovima.gr


Τα πρόσθετα μέτρα του νέου προϋπολογισμού, ύψους 7,1 δισ. ευρώ, τα οποία καλείται να επωμιστεί για τη διετία 2011-2012 ο Έλληνας πολίτης, είτε μισθοσυντήρητος είτε επιχειρηματίας, είναι στην πραγματικότητα … 9,18 δισ. ευρώ!
Αν και στο Μεσοπρόθεσμο όλα τα μέτρα που συμφωνήθηκαν και ψηφίστηκαν τον περασμένο Ιούνιο αποτιμούνταν σε 28,351 δισ. ευρώ, η νέα εκτίμηση στο προσχέδιο κατεβάζει τον πήχη στα 26,225 δισ. ευρώ.

Συνάγεται συνεπώς ότι παρά τα όσα αναγράφει στο προσχέδιο ο πίνακας των νέων μέτρων, από τον λογαριασμό λείπουν… τουλάχιστον 2,1 δισ. ευρώ.
Επιπλέον, η ανάλυση του λογαριασμού των μέτρων στη διετία 2011-2012 δείχνει πως το κράτος προσπαθεί να εξοικονομήσει με τα νέα μέτρα που ανακοίνωσε, όχι 7,1 δισ. (2,1 για το 2010 και 5 δισ. για το 2012) αλλά συνολικά 9,18 δισ. εκ των οποίων τα 2,1 από φέτος και τα υπόλοιπα 7,07 δισ. το 2012!

Εντύπωση προκαλεί δε πως ενώ στον σχετικό πίνακα αποτυπώνονται συνολικά έσοδα από το ειδικό τέλος ακινήτων που εκτιμάται πως θα φτάσουν στη διετία στα 3,5 δισ. (1,7 δισ. και άλλο 1,8 το 2012), στην περιγραφή των μέτρων αναγράφεται πως το μέρο θα αποδώσει τελικά 2,9 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με πληροφορίες από πηγές του υπουργείου Οικονομικών, τα 3,5 δισ. γράφτηκαν στον πίνακα «για να βγουν τα νούμερα» αλλά στην πραγματικότητα προβλέπεται πως φέτος θα εισπραχθούν μόλις 1,1 από τα 1,7 δισ. που προϋπολογίζονται. Αν η εκτίμηση αυτή αποδειχθεί αληθής, τότε αυτομάτως προκύπτει νέα μαύρη τρύπα 600 εκατ. ευρώ, η οποία προφανώς θα καλυφθεί εκ των υστέρων με πρόσθετα νέα μέτρα.

Στον αντίποδα, στον πίνακα των μέτρων δεν έχουν υπολογιστεί καν τα έσοδα από την αύξηση του ειδικού φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης κατά 4-5 λεπτά το λίτρο από τον Οκτώβριο φέτος, ούτε και η ωφέλεια από την αύξηση της κοινοτικής χρηματοδότησης στα συγχρηματοδούμενα προγράμματα, που θα έπρεπε να προκύψει και από φέτος κιόλας.

Το τελευταίο ειδικά δικαιολογείται μόνο αν τελικώς δεν τρέξει ούτε ένα πρόγραμμα από το ΕΣΠΑ ως τον Δεκέμβριο φέτος, ώστε να μπουν στα κρατικά ταμεία και τα επιπλέον κονδύλια που μας «χαρίζει» η κοινότητα.


Αναβάλλεται για το Νοέμβριο η έκτη δόση

Για το Νοέμβριο παίρνει αναβολή το φλέγον για την Ελλάδα θέμα της εκταμίευσης της έκτης δόσης του δανείου, της δόσης των περίπου 8 δις ευρώ που εξαρτάται άμεσα από την έκθεση της τρόικας.


Μια έκθεση που με τη σειρά της θα είναι έτοιμη όχι νωρίτερα από το τέλος Οκτωβρίου, όπως δήλωσαν μετά το πέρας των εργασιών του συμβουλίου των υπουργών Οικονομικών της ζώνης του ευρώ ο πρόεδρος του Eurogroup Ζαν Κλοντ Γιούνκερ και ο Επίτροπος, αρμόδιος για τα Οικονομικά Όλι Ρεν. Τόσο ο κ. Γιούνκερ, όσο και ο Ολι Ρεν έσπευσαν πάντως να διαβεβαιώσουν πως η αναβολή της εκταμίευσης δεν πρόκειται να δημιουργήσει πρόβλημα πληρωμών στην Ελλάδα και ότι η χώρα θα είναι εντάξει προς τις οικονομικές υποχρεώσεις της. Παράλληλα τόνισαν ότι παρά τη σχετική φιλολογία των ημερών ούτε ετέθη, ούτε πρόκειται να τεθεί ζήτημα εξόδου της Ελλάδας από την ευρωζώνη, ούτε φυσικά θέμα χρεοκοπίας της χώρας.

Πάρα ταύτα όμως και με δεδομένο ότι η περιβόητη έκθεση της Τρόικας δεν είναι δυνατό να εκπονηθεί ως τις 13 Οκτωβρίου, αναβάλλεται και το προγραμματισμένο για εκείνη την ημέρα έκτακτο Eurogroup που θα αποφάσιζε αναφορικά με την χορήγηση της έκτης δόσης.

Το σίγουρο είναι ότι οι διεργασίες στην συνεδρίαση των υπουργών που εν τέλει κράτησε πάνω από επτά ώρες, κατέληξε στη θετική, για την ελληνική πλευρά, υποδοχή των νέων μέτρων που αποφασίσθηκαν από την ελληνική κυβέρνηση, ενώ πρόοδος σημαντική σημειώθηκε και στο θέμα των εγγυήσεων που απαιτούσαν οι Φιλανδοί και σε δεύτερο χρόνο Ολλανδοί και Αυστριακοί. Συγκεκριμένα, όπως δήλωσε ο κύριος Γιούνκερ, στη διάρκεια της συνόδου επιλύθηκε το ζήτημα των εγγυήσεων που επιζητούσε η Φινλανδία για να συμμετάσχει στα δάνεια της ευρωζώνης προς την Ελλάδα.

Επί της ουσίας αποφασίσθηκε μια ρύθμιση βάσει της οποίας η Φινλανδία θα λάβει ως εγγύηση ελληνικά κρατικά ομόλογα, πλην όμως θα δανείσει την Ελλάδα με όρους που θα είναι υποδεέστεροι των όρων με τους οποίους θα δανείσουν την Ελλάδα οι άλλες χώρες της Ευρωζώνης.

Όπως ανέφερε δε ο κ. Γιουνκέρ ενώ όλες οι χώρες της ευρωζώνης έχουν το δικαίωμα να δανείσουν την Ελλάδα με τους όρους που ισχύουν για τη Φινλανδία, ουδεμία έδειξε να έλκεται από την ιδέα αυτή. Εμφανίσθηκε επίσης σχεδόν βέβαιος ότι η Σλοβακία, η οποία επίσης εμφανίζει συμπτώματα δυστοκίας αναφορικά με τον δανεισμό της Ελλάδας, εν τέλει θα τιμήσει την υπογραφή της και θα συνδράμει την Ελλάδα.

Σε γενικές γραμμές οι κύριοι Γιούνκερ και Ολι Ρεν κατέστησαν σαφές ότι με τα μέτρα που έχει λάβει η ελληνική κυβέρνηση το δημοσιονομικό έλλειμμα της χώρας θα κλείσει το 2011 στο αποδεκτό για τις Βρυξέλλες 8,5% του ΑΕΠ και θα συνεχίσει την καθοδική πορεία του το 2012, οπότε η Ελλάδα θα επιτύχει, για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, πρωτογενές πλεόνασμα.

Σε ό,τι αφορά το 2013 και το 2014 οι δύο κοινοτικοί ιθύνοντες άφησαν να εννοηθεί ότι ενδεχομένως θα απαιτηθούν πρόσθετα μέτρα.

Ελληνικές διπλωματικές πηγές σημείωναν ωστόσο ότι τα όποια μέτρα απαιτηθούν θα είναι περιορισμένα, σε σχέση με τα μέτρα του 2011 και 2012.

Οι Γιούνκερ και Ρεν σημείωσαν επίσης με έμφαση την ανάγκη επιτάχυνσης των διαρθρωτικών αλλαγών και της διαδικασίας των αποκρατικοποιήσεων στην Ελλάδα.

Σε ό,τι αφορά στο ζήτημα της συμμετοχής του ιδιωτικού τομέα στο κόστος της αρωγής προς την Ελλάδα (δηλαδή το λεγόμενο PSI) δεν απέκλεισαν το ενδεχόμενο της αυξημένης συμμετοχής των ιδιωτών.

Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι ίσως οι ιδιώτες (τράπεζες, ταμεία) κληθούν να συμφωνήσουν στην αύξηση του ποσοστού «κουρέματος» της αξίας των ομολόγων που κατέχουν, δηλαδή πάνω από το 21%.

Και αυτό διότι όπως δήλωσε ο κ. Γιούνκερ «τα δεδομένα έχουν αλλάξει» από την 21η Ιουλίου, όποτε οι ιδιώτες αποδέχθηκαν την απώλεια της τάξεως του 21%.

Σε ότι αφορά τον ευρωπαϊκό μηχανισμό οικονομικής σταθερότητας (EFSF) οι κύριοι Γιουνκέρ και Ρεν τάχθηκαν σαφώς υπέρ της ενίσχυσης της αποτελεσματικότητας αλλά και της ευελιξίας του.

Ειδικότερα ο Ολι Ρεν τόνισε τον ιδιαίτερο ρόλο που καλείται να διαδραματίσει ο EFSF σε μία περίοδο που η Ευρώπη αντιμετωπίζει τρείς μεγάλες κρίσεις: της οικονομικής ανάπτυξης, των κρατικών χρεών και της ανακεφαλαίωσης των τραπεζών.

Εν κατακλείδι από τη σύνοδο της ευρωζώνης που τελείωσε τις πρώτες πρωινές ώρες σήμερα το συμπέρασμα που συνάγεται είναι ότι ανεξαρτήτως του ελληνικού ζητήματος οι χώρες μέλη της έχουν ακόμη πολλά προβλήματα να επιλύσουν. Τα περισσότερα από αυτά θα συζητηθούν την Κυριακή στη συνάντηση Σαρκοζί - Μέρκελ.

Αν η Γαλλία και η Γερμανία καταφέρουν να συμφωνήσουν τότε θα ανοίξει ο δρόμος για την επίτευξη μιας συνολικής συμφωνίας στη σύνοδο κορυφής της Ευρωζώνης που πιθανολογείται για τις 18 Οκτωβρίου.
protothema.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου