Τέσσερα χρόνια αφότου λάνσαρε το Velolib, την πρωτοποριακή υπηρεσία ενοικίασης ποδηλάτων, το Παρίσι έθεσε χθες δοκιμαστικά σε εφαρμογή ακόμα ένα πιο φιλόδοξο πρόγραμμα, το Autolib, μια υπηρεσία ενοικίασης ηλεκτρικών αυτοκινήτων:
Το στοίχημα, μεγάλο και επικίνδυνο τόσο για τον σοσιαλιστή δήμαρχο της πόλης Μπερτράν Ντελανοέ όσο και τον συνέταιρό του στο εγχείρημα, τον μεγαλοεπιχειρηματία - και προσωπικό φίλο του Νικολά Σαρκοζί - Βενσάν Μπολορέ.
Πρώτο στάδιο: 66 Bluecars (όπως ονομάστηκαν, αν και ασημί χρώματος, τα ηλεκτρικά αυτοκινητάκια) αναμένουν από χθες τους Παριζιάνους και τους τουρίστες σε 33 ειδικούς σταθμούς ανά την πόλη. Σχεδιάστηκαν και συναρμολογήθηκαν από τον ιταλικό όμιλο Pininfarina, είναι τετραθέσια, αθόρυβα και εφοδιασμένα με τις νέες μπαταρίες πολυμερών μετάλλου λιθίου (LMP) που ανέπτυξε ο όμιλος Μπολορέ. Μπορούν να αναπτύξουν ταχύτητα έως και 130 χλμ. την ώρα και έχουν αυτονομία 250 χιλιομέτρων.
Mε συνδρομη. Η λογική της υπηρεσίας είναι ίδια με εκείνη του Velolib: παίρνεις το αυτοκινητάκι από όποιον σταθμό θέλεις, το αφήνεις σε όποιον σταθμό θέλεις. Πληρώνεις 10 ευρώ για 24ωρη συνδρομή, 15 ευρώ για εβδομαδιαία συνδρομή και 144 ευρώ για ετήσια συνδρομή, παρουσιάζοντας δίπλωμα, ταυτότητα και πιστωτική κάρτα• κατόπιν, πληρώνεις από πέντε έως επτά ευρώ για κάθε μισάωρο χρήσης.
Επόμενα στάδια: αν όλα πάνε κατ' ευχήν, ώς τις αρχές Δεκεμβρίου θα κυκλοφορούν 250 Bluecars και μέχρι το επόμενο καλοκαίρι η υπηρεσία Autolib θα περιλαμβάνει 3.000 ηλεκτρικά αυτοκινητάκια και 1.100 ειδικούς σταθμούς στο Παρίσι και τα προάστιά του. Οι συνεργαζόμενοι δήμοι έχουν επενδύσει περισσότερα από 200 εκατομμύρια ευρώ για την απαραίτητη υποδομή, από τους χώρους στάθμευσης ώς τους σταθμούς επαναφόρτισης των μπαταριών. Ο Μπολορέ έχει δαπανήσει, σύμφωνα με δικές του εκτιμήσεις, περίπου 1,5 δισ. ευρώ τα τελευταία 15 χρόνια για την ανάπτυξη των μπαταριών LMP - η τεχνολογία αυτή, που θεωρήθηκε ασφαλέστερη από τις μπαταρίες ιόντων λιθίου των ανταγωνιστών του, ήταν που «έκλεισε» πέρυσι υπέρ του τον διαγωνισμό για τη διαχείριση του Autolib. Βάσει συμβολαίου, ο μεγαλοεπιχειρηματίας πληρώνει στο δημοτικό συμβούλιο του Παρισιού 750 ευρώ τον μήνα για κάθε θέση στάθμευσης, κατόπιν βάζει στην τσέπη όλα τα έσοδα. Θα χρειαστεί περίπου 80.000 πελάτες ετησίως προκειμένου να κάνει απόσβεση περί το 2018.
Τέσσερα χρόνια μετά την εγκαινίασή του, το πρόγραμμα Velib κρίνεται επιτυχημένο. Μπορεί τα πρώτα δυόμισι χρόνια να κλάπηκαν ή να καταστράφηκαν περίπου 16.000 ποδήλατα, σήμερα όμως συνολικά 20.000 ποδήλατα βρίσκονται στη διάθεση των πολιτών, περίπου 160.000 άνθρωποι είναι εγγεγραμμένοι στην υπηρεσία και η διαφημιστική εταιρεία JCDecaux με την οποία συνεργάζεται ο δήμος έχει πια επιτύχει τον στόχο της είσπραξης 60 εκατ. ευρώ από διαφημίσεις. Οι υπεύθυνοι ελπίζουν σε μια ανάλογη επιτυχία και για το Autolib, ονειρεύονται μια πιο ανθρώπινη πόλη με λιγότερη συμφόρηση, λιγότερο θόρυβο και λιγότερη ρύπανση
Aντιδρασεις. Υπάρχουν, εντούτοις, αρκετές αντιδράσεις. Οι χώροι στάθμευσης είναι ήδη λιγοστοί στο Παρίσι και πολλοί κάτοικοι φοβούνται πως τα 12,5 χιλιόμετρα που θα αφιερωθούν συνολικά στο Autolib θα κάνουν την κατάσταση αφόρητη. Εταιρείες ταξί και εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων έχουν επίσης εξαπολύσει απειλές πως θα κινηθούν νομικά εναντίον του δήμου, επικαλούμενες αθέμιτο ανταγωνισμό. Για τη δεξιά αντιπολίτευση, οι αντιδράσεις αυτές γίνονται πολεμοφόδια στη μάχη της να ανακτήσει τον έλεγχο του δημαρχείου. Αλλά αν υπάρχει ένα πράγμα το οποίο μοιράζεται ο σοσιαλιστής Μπερτράν Ντελανοέ με τον μεγαλοεπιχειρηματία Μπολορέ, αυτό φαίνεται να είναι η αθεράπευτη αισιοδοξία: «Ονειρό μας», δήλωσε ο τελευταίος εξ ονόματος και των δύο, «δεν είναι απλώς να αναπτύξουμε μια επιχείρηση διαμοιρασμού αυτοκινήτων αλλά να αλλάξουμε τη ζωή στην πόλη μας». Tα Νέα
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου