Κυριακή, 14 Ιουλίου 2013

Μόνο άρματα μάχης, αεροπλάνα & αυτοκίνητα δεν πωλούνται...


Όργιο παραεμπορίου στα σύνορα Ελλάδας – Βουλγαρίας

Πωλούνται τα πάντα εκτός από... άρματα μάχης, αεροπλάνα και αυτοκίνητα στον Άγιο Κωνσταντίνο στα σύνορα της Ξάνθης με τη Βουλγαρία. Σήμα κινδύνου εκπέμπουν οι επιχειρηματίες της περιοχής.

 Εστία παράνομης διακίνησης προϊόντων έχει γίνει η συνοριακή διάβαση Αγίου Κωνσταντίνου, στα σύνορα Ελλάδας – Βουλγαρίας, καθώς, σε καθημερινή βάση τα τελευταία τρία χρόνια, Βούλγαροι έμποροι περνούν ανενόχλητοι, παριστάνοντας τους τουρίστες, και πωλούν τα εμπορεύματά τους χωρίς να αποδίδουν ούτε σεντ στο ελληνικό δημόσιο.


Όπως καταγγέλλει στη Voria.gr ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ξάνθης, Στέλιος Μωραΐτης, από το σημείο διακινούνται χωρίς παραστατικά, κάθε λογής προϊόντα, όπως είδη ξυλείας (πέλετς, κουφώματα, ξυλεία για σκεπές και βεράντες κα), ηλεκτρικές συσκευές κάθε είδους, τρόφιμα, ζάχαρη, φαρμάκα, φυτοφάρμακα, ποτά κα, όλα παράνομα, αγνώστου ποιότητας και σε τιμές πολύ χαμηλές.

Μάλιστα, η προχειρότητα στον σχεδιασμό της διάβασης είναι τόσο μεγάλη που στο σημείο δεν υπάρχει μεθοριακός σταθμός ελέγχου από την Ελληνική Αστυνομία, παρά μόνο ένας αστυνομικός, ο οποίος, καθώς δεν έχει ούτε καν ένα κουβούκλιο, φιλοξενείται από τους Βούλγαρους συναδέλφους του. Βέβαια, όσο βρίσκεται στην άλλη πλευρά των συνόρων είναι αδύνατον, ακόμη και να διαπιστώσει την παρανομία, να προχωρήσει σε έλεγχο, καθώς είναι εκτός δικαιοδοσίας του.

«Μόνο τανκς, αεροπλάνα και αυτοκίνητα δεν πωλούνται στον Άγιο Κωνσταντίνο. Ό,τι μπορείτε να φανταστείτε διακινείται εκεί παράνομα. Έρχονται βανάκια από τη Βουλγαρία και πουλάνε ψωμί 0,30-0,40 ευρώ στα χωριά με ντουντούκες. Έχουμε το τελευταίο διάστημα καταγγελίες ότι φέρνουν σίδερα από τη Βουλγαρία, αμφισβητούμενης ποιότητας, και τα πωλούν 50% κάτω. Η κατάσταση είναι δραματική. Δεν πρόκειται απλά για παραεμπόριο, αλλά για αλητεμπόριο. Έχουμε να κάνουμε καθημερινά με εγκληματίες», τονίζει.

Χαρακτηριστικό της κατάστασης είναι πως, σύμφωνα με τα στοιχεία του Επιμελητηρίου, ο όγκος του παρεμπορίου είναι τόσο μεγάλος, που αγγίζει το 70% του συνολικού τζίρου που πραγματοποιείται στη Ξάνθη. Μάλιστα, όπως αναφέρει ο κ. Μωραΐτης, η έξαρση του παραεμπορίου έχει ως αποτέλεσμα να υπάρχουν χιλιάδες λουκέτα μικρομεσαίων επιχειρηματιών στην περιοχή. «Γίνονται καθημερινά μικροπαζάρια στα χωριά της περιοχής, όπου πλέον βλέπουμε 20-30 Έλληνες παραγωγούς και 150 παράνομους Βούλγαρους. Τα λουκέτα είναι καθημερινά. Στο επιμελητήριο σήμερα έχουμε περίπου 5.800 μέλη, όταν το 2010 είχαμε πάνω από 7.000», δηλώνει.

Το μείζον, όπως εξελίχθηκε, πρόβλημα στην περιοχή ξεκίνησε το 2010, όταν υπεγράψη διακρατική συμφωνία ανάμεσα στην Ελλάδα και τη Βουλγαρία, με την οποία ετέθη σε λειτουργία η ορεινή διάβαση του Αγίου Κωνσταντίνου, που συνδέει την περιοχή της Ξάνθης με το Ζλάτογκραντ της Βουλγαρίας. Βάσει της συμφωνίας, η διάβαση θα λειτουργούσε αποκλειστικά «για ήπια κυκλοφορία ΙΧ επιβατικών και πεζών», ωστόσο, όπως καταγγέλλουν οι επιχειρηματίες της περιοχής εξελίχθηκε σε χώρο ακατάπαυστης και ανεξέλεγκτης διακίνηση εμπορευμάτων.

Το Επιμελητήριο Ξάνθης, μαζί με άλλους επαγγελματικούς φορείς της περιοχής, έχουν κατα καιρούς οχλήσει την πολιτεία, χωρίς ωστόσο μέχρι στιγμής να υπάρξει κάποια κινητοποίηση. Μάλιστα, προ ημερών συνέταξαν αναφορά για το θέμα και την κοινοποίησαν τόσο στην ελληνική κυβέρνηση όσο και στην ΕΕ.

Όπως τονίζουν, το παραεμπόριο (και όχι μόνο) διογκώνεται στην περιοχή. «Ευδοκιμούν οι επιτήδειοι – μεσάζοντες της ελληνικής πλευράς που “εισάγουν” στη χώρα μας παράνομα σχεδόν τα πάντα τα οποία πωλούν δίχως παραστατικά. Επιχειρήσεις και επαγγελματίες της περιοχής μας δέχονται άγριο πλήγμα».

«Οι παραγωγικοί φορείς απευθύνονται στην ελληνική Πολιτεία ζητώντας έλεγχο της διόδου. Από το 2010 έως σήμερα έχουμε εξαντλήσει όλους τους τρόπους διαμαρτυρίας (επιστολές, διαβήματα, έγγραφες καταγγελίες σε κάθε βαθμίδα της ελληνικής Πολιτείας). Το ίδιο χρονικό διάστημα η ελληνική Πολιτεία εξαντλεί όλες τις διαθέσιμες παρελκυστικές τακτικές (συσκέψεις, σχεδιασμοί, πολιτικές δεσμεύσεις) για να μην θίξει το καθεστώς της διόδου.

»Το Επιμελητήριο και τρεις παραγωγικοί φορείς της περιοχής μας καταγγέλλουμε τη λειτουργία της διόδου στον ίδιο τον Πρωθυπουργό, στους αρμόδιους Υπουργούς και στους Ευρωπαίους Επιτρόπους των Εσωτερικών και Οικονομικής Απάτης.

»Και αναμένουμε πλέον σοβαρές ενέργειες εκ μέρους τους. Διότι από τις 15.01.2010 μέχρι σήμερα, η δίοδος λειτουργεί παράνομα, διότι παραβιάζεται στην πράξη το Πρωτόκολλο συνεργασίας με τη Βουλγαρία (Νόμος 2814/2000) για την καταπολέμηση του διασυνοριακού (οικονομικού) εγκλήματος, διότι παραβιάζεται από την ελληνική Πολιτεία η Συμφωνία Σένγκεν και ο αντίστοιχος Νόμος 3780/2009, περί προστασίας των εξωτερικών συνόρων του Χώρου Σένγκεν που ταυτίζονται με τα ελληνικά στο συγκεκριμένο σημείο.

Πληροφορούμαστε, εσχάτως, από το Υπουργείο Εξωτερικών ότι έχουν αρχίσει οι διαδικασίες κύρωσης της διακρατικής Συμφωνίας του 2010 από το ελληνικό Κοινοβούλιο. Καλούμε, λοιπόν, τους Βουλευτές να ψηφίσουν με γνώμονα την προάσπιση της νομιμότητας στην περιοχή και των δημοσιονομικών συμφερόντων της χώρας μας, καλούμε τον Υπουργό των Οικονομικών και τον αρμόδιο Υφυπουργό να βάλουν τέλος στο διαρκές οικονομικό έγκλημα που διαπράττεται στην περιοχή μας, καλούμε τον Υπουργό Δημόσιας Τάξης να θέσει σε εφαρμογή το Ν.3780/2009 (Κώδικας Συνόρων Σένγκεν) για τον έλεγχο της συνοριακής διόδου με το μηχανισμό και τις διαδικασίες που περιγράφονται στο Νόμο», επισημαίνουν στην ανακοίνωσή τους.
 

Του Αλέξανδρου Μητάκη
mitakis@voria.gr




ΞΑΝΘΗ: Καλπάζει η «μαύρη αγορά» με πρωταγωνιστές τους Βούλγαρους 

Όπως καταγγέλλουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ οι παραγωγικοί φορείς της περιοχής, διά της ιδίας οδού καταφθάνουν μικρά τουριστικά λεωφορεία, που μεταφέρουν... συνεργεία καθαρισμού, ΙΧ αυτοκίνητα γεμάτα φυτοφάρμακα και λιπάσματα αμφίβολης ποιότητας, αλλά και επαγγελματίες διαφόρων ειδικοτήτων (ακόμη και γιατρούς), οι οποίοι προσφέρουν υπηρεσίες έναντι ιδιαίτερα χαμηλού τιμήματος, χωρίς -εννοείται- να αποδίδουν φόρους στο ελληνικό κράτος.


ΠΩΣ ΞΕΚΙΝΗΣΕ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ

Σύμφωνα με τους τέσσερις φορείς, οι οποίοι καταγγέλλουν με επιστολή τους το φαινόμενο του παρεμπορίου στον πρωθυπουργό, στους αρμόδιους υπουργούς Οικονομικών, Εξωτερικών και Δημόσιας Τάξης και στους ευρωπαίους επιτρόπους Εσωτερικών και Φορολογίας και Τελωνειακής Ένωσης, Ελέγχου και Καταπολέμησης της Απάτης, το πρόβλημα ξεκίνησε το 2010.
Τότε υπεγράφη διακρατική συμφωνία Ελλάδας-Βουλγαρίας, με την οποία ετέθη σε λειτουργία η ορεινή διάβαση του Αγίου Κωνσταντίνου, που συνδέει την περιοχή της Ξάνθης με το Ζλάτογκραντ της Βουλγαρίας. Βάσει της συμφωνίας, η διάβαση θα λειτουργούσε αποκλειστικά «για ήπια κυκλοφορία ΙΧ επιβατικών και πεζών». Στην πράξη όμως, καταγγέλλουν, ξεκίνησε ακατάπαυστη διακίνηση εμπορευμάτων και ανθρώπων, η οποία -όπως ισχυρίζονται- είναι ανεξέλεγκτη, καθώς, επειδή η δίοδος δεν θεωρείται εμπορική, δεν υπάρχει τελωνείο. Παράλληλα, δεν υπάρχει μεθοριακός σταθμός ελέγχου από την Ελληνική Αστυνομία (ΕΛΑΣ), καθώς η δίοδος νομικά και τυπικά… δεν υφίσταται.


«ΦΙΛΟΞΕΝΟΥΜΕΝΟΣ» Ο ΕΛΛΗΝΑΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟΣ

«Κάποια στιγμή, ένας έλληνας αστυφύλακας τοποθετήθηκε εκεί για την άσκηση ελέγχου -ουσιαστικά στον δρόμο, αφού δεν έγινε εγκατάσταση φυλακίου ούτε διατέθηκε εξοπλισμός ελέγχου. Ο αστυφύλακας ουσιαστικά φιλοξενείται από τους βούλγαρους συναδέλφους του, που ελέγχουν την κίνηση οχημάτων από την Ελλάδα προς τη Βουλγαρία, κόβοντας εισιτήριο 5 ευρώ για κάθε όχημα», επισημαίνουν οι τέσσερις φορείς (Επιμελητήριο Ξάνθης, Ομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ξάνθης, Προμηθευτικός-Παραγωγικός Συνεταιρισμός Εμπόρων-Βιοτεχνών Δασικών Προϊόντων και Ξύλου και Εμπορικός Σύλλογος Ξάνθης).


ΚΙΝΗΤΟ ΜΕ ΟΡΙΟ... 40 ΕΥΡΩ ΣΤΟΝ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟ ΤΗΣ ΔΙΟΔΟΥ

Με πρόσφατη επιστολή (18.06.2013) προς τον αστυνομικό διευθυντή Ξάνθης, κύριο Γεώργιο Γκοδοσίδη, ο πρόεδρος και ο γενικός γραμματέας της Συνδικαλιστικής Κίνησης Αστυνομικών Ξάνθης, κ.κ. Κωνσταντίνος Μαλλικόπουλος και Ανέστης Γεωργιάδης, αντίστοιχα, κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου: «Είμαστε υποχρεωμένοι να επισημάνουμε ότι, χωρίς τη σύνδεση του σημείου με το πανελλαδικό δίκτυο της ΕΛΑΣ, δεν μπορεί να γίνει σωστός έλεγχος, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν συνάδελφοι να εκτεθούν ανεπανόρθωτα, αλλά και να εκτεθεί και η ίδια η χώρα», αναφέρουν.

Μεταξύ άλλων, υποστηρίζουν ότι το κινητό τηλέφωνο που έχει διατεθεί στον αστυνομικό της συνοριακής διόδου έχει ανώτατο όριο 40 ευρώ, περιορίζοντας τη δυνατότητα επικοινωνίας με το αστυνομικό τμήμα Εχίνου, όταν την καλοκαιρινή περίοδο η είσοδος-έξοδος πολιτών φτάνει τις 5.000 ημερησίως. Ζητούν, δε, τη δημιουργία νέας υπηρεσίας διαβατηριακού ελέγχου στον Άγιο Κωνσταντίνο, η οποία θα στελεχωθεί από αστυνομικούς με ειδική εκπαίδευση.
«Θα δούμε τις αντιδράσεις της ελληνικής πολιτείας και της ΕΕ στην επιστολή μας», σημειώνει ο κ. Μωραΐτης, «και, αν δεν υπάρχει αποτέλεσμα, θα κινηθούμε νομικά στα ελληνικά και στα ευρωπαϊκά δικαστήρια».


ΔΗΜΟΣΙΟ Χάνει 2 δισ. το χρόνο από διαφυγόντες φόρους

Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ξάνθης, κ. Στέλιος Μωραΐτης, ισχυρίστηκε ότι το ελληνικό κράτος χάνει 2 δισ. ευρώ ετησίως από το παρεμπόριο μέσω συνολικά των βόρειων συνόρων της χώρας, μόνον από τους διαφυγόντες φόρους. Αυτό προκύπτει, όπως λέει, από κοινή έρευνα των Επιμελητηρίων Ξάνθης, Σερρών, Κιλκίς, Δράμας, Καβάλας, Ροδόπης και Έβρου.

«Το παραεμπόριο στον νομό Ξάνθης τείνει στο 70%. Στα πανηγύρια βλέπεις 30 έλληνες νόμιμους πραματευτές και 250 βούλγαρους παράνομους. Οι δεύτεροι ξεπουλάνε, επειδή πουλάνε πολύ φθηνά, ενώ οι Έλληνες, που πληρώνουν κανονικά φόρους και εισφορές, δεν πουλάνε ούτε καρφίτσα. Καθημερινά βλέπεις 10-15 βανάκια με πινακίδες από το Σμόλιαν και το Κίρτζαλι να έρχονται φορτωμένα με ψωμιά προς 0,30-0,40 ευρώ. Παντοπωλεία, φούρνοι και μικρομάγαζα έχουν υποστεί τεράστια ζημία…», προσθέτει.


ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΑΥΣΟΞΥΛΑ ΕΠΙΣΤΡΕΦΟΥΝ ΩΣ ΒΟΥΛΓΑΡΙΚΑ

Από την πλευρά της, η πρόεδρος του Συνεταιρισμού Ξυλεμπόρων και αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Επαγγελματιών, Βιοτεχνών και Εμπόρων νομού Ξάνθης, κυρία Χρυσούλα Γρηγορίου, σημειώνει ότι η συνέχιση της λειτουργίας τής διόδου του Αγίου Κωνσταντίνου, στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα, έχει σημάνει την καταστροφή για τους επιχειρηματίες, χωρίς να υπολογίζονται οι οικονομικές απώλειες για το ελληνικό κράτος.

«Μπαίνουν από τη δίοδο παράνομοι υλοτόμοι, που κόβουν ξύλα από εδώ, τα πηγαίνουν στη Βουλγαρία και μετά τα πουλάνε στην Ελλάδα ως βουλγαρικά. Διακινούνται παράνομα πέλετ, κουφώματα, ξυλεία για σκεπές και βεράντες, σφάγια για το Μπαϊράμ του μουσουλμανικού πληθυσμού του νομού -ό,τι μπορείτε να φανταστείτε», σημειώνει η κυρία Γρηγορίου. Προσθέτει, δε, ότι κάποια τάξη μπήκε μετά τις 7 Απριλίου, όταν οι φορείς της περιοχής είχαν αποκλείσει τη δίοδο, σε ένδειξη διαμαρτυρίας. Έκτοτε, με την εφαρμογή του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), ξεκίνησαν έλεγχοι της αστυνομίας και της τροχαίας σε διερχόμενα φορτηγά, με αποτέλεσμα πλέον να επιτρέπεται η διέλευση οχημάτων μέχρι 2 τόνων, όπως ορίζει ο ΚΟΚ, ενώ παλαιότερα έμπαιναν ακόμη και επτάτονα.

«Η δίοδος αυτή ουσιαστικά λειτουργεί παράνομα, αφού η διακρατική συμφωνία τού 2010 δεν έχει κυρωθεί από το ελληνικό κοινοβούλιο», ισχυρίζεται -και προσθέτει: «Πληροφορούμαστε εσχάτως από το ΥΠΕΞ ότι ξεκίνησαν οι διαδικασίες κύρωσης. Καλούμε τους βουλευτές να ψηφίσουν με γνώμονα την προάσπιση της νομιμότητας στην περιοχή και τα δημοσιονομικά συμφέροντα της χώρας».

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου